Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST cd commando voor mappen met aanhalingsteken?  (gelezen 1961 keer)

OPGELOST cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Gepost op: 2010/03/30, 20:49:40 »
Hallo allemaal,

Ik gebruikt Linux (Ubuntu 9.10) nog niet zo lang dus wat ik ga vragen, zal mss wat dom zijn.  ;) Ik wou in de terminal een .txt bestand aanmaken met daarin de mapinhoud van de map Video's. Daarvoor gebruik ik het volgende commando:
cd ~/Video's en daarna ls >mapinhoud.txt
Maar het probleem zit al bij het eerste commando. Wanneer ik dit invoer, komt er op de volgende lijn een '>'. Ik kan dan niets meer doen: wanneer ik op enter duw, komt er een nieuw vogeltje. Alle andere commando's lijken ook niet te werken. Ik kan enkel het terminalvenster sluiten (niet met het commando 'exit').

Ik heb hier wel al een oplossing voor gevonden: de mapnaam van video's veranderen naar videos (zonder aanhalingsteken dus). Blijkbaar lukt het cd commando dus niet voor mappen met een aanhalingsteken in de bestandsnaam?  ??? Dat zou wat raar zijn omdat video's (met aanhalingsteken) de standaardnaam is voor deze map.

Weet iemand hier meer over? Of weet iemand wat ik moet doen wanneer alle '>' er zijn?

dank
« Laatst bewerkt op: 2010/03/30, 21:54:36 door Karmic Koala »
"Free as in freedom"

Re: cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/30, 20:52:01 »
Hernoemen naar "Videos"? ;) Doe ik ook altijd met die map.

Re: cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/30, 20:59:31 »
Klopt, dat probleem heb ik hier ook.
Maar ik heb nautilus-open-terminal geinstalleerd en dan kan ik via Locaties- en dan naar die map navigeren -rechtsklikken op die map en dan Openen in terminal doen. Daarna kan je wel de commandos ingeven die je wil.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/30, 21:08:18 »
Maar ik heb nautilus-open-terminal geinstalleerd

Op die manier, goed gevonden  :) Mijn map video's noemt vanaf nu gewoon video. Dat is nog het simpelste. ;)

Klopt, dat probleem heb ik hier ook.

Is dat dan geen 'bug'  ??? Moet dat niet worden gemeld ofzo?  ???
"Free as in freedom"

Offline ivo

  • Lid
Re: cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/30, 21:39:54 »
Maar ik heb nautilus-open-terminal geinstalleerd

Op die manier, goed gevonden  :) Mijn map video's noemt vanaf nu gewoon video. Dat is nog het simpelste. ;)

Klopt, dat probleem heb ik hier ook.

Is dat dan geen 'bug'  ??? Moet dat niet worden gemeld ofzo?  ???

Dit is geen Linux/UNIX probleem en zeker geen bug. Maar één van de vrijheden van Linux/UNIX
inaninck@LT9:~$ mkdir video\'s
inaninck@LT9:~$ ls -ltr | tail -3
drwxr-xr-x  2 inaninck inaninck      4096 2010-03-29 21:06 Desktop
-rw-r--r--  1 inaninck inaninck    123566 2010-03-29 21:06 factuur_17032010.pdf
drwxr-xr-x  2 inaninck inaninck      4096 2010-03-30 21:32 video's
inaninck@LT9:~$ cd video\'s
inaninck@LT9:~/video's$

Dat soort tekentjes kun/moet je "escapen" met een back-slash zodat de shell ze niet interpreteert.

Je kunt ook typen
cd vide              en druk nu op de TAB toets
                        de shell expandeert dit dan naar
cd video\'s/        druk nu op ENTER

Of je typt
inaninck@LT9:~$ cd "video's"
inaninck@LT9:~/video's$

Of je renamed naar videos, maar dat is een zwaktebod....
 :P
« Laatst bewerkt op: 2010/03/30, 21:42:07 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

  • Lid
Re: cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/30, 21:42:25 »
Niks bug.

Een ' is een "delimiter", toont wanneer een letterlijke tekst begint. Het is een teken dat een speciale betekenis heeft, net zoals een spatie trouwens. Het kan dus even lastig zijn dit teken te gebruiken in een naam, maar het kan: je moet alleen zeggen aan de terminal dat je wil dat dit teken als deel van de naam geïnterpreteerd wordt. "Escapen" noemen we dat.

Je hebt volgende mogelijkheden
cd ~/Video\'s
cd "~/Video's"

Ondertussen was ivo me voor, maar wat ik hier toevoeg is de tweede mogelijkheid: de gehele naam tussen dubbele quotes zetten.

Offline ivo

  • Lid
Re: cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/30, 21:44:58 »
Niks bug.

Een ' is een "delimiter", toont wanneer een letterlijke tekst begint. Het is een teken dat een speciale betekenis heeft, net zoals een spatie trouwens. Het kan dus even lastig zijn dit teken te gebruiken in een naam, maar het kan: je moet alleen zeggen aan de terminal dat je wil dat dit teken als deel van de naam geïnterpreteerd wordt. "Escapen" noemen we dat.

Je hebt volgende mogelijkheden
cd ~/Video\'s
cd "~/Video's"

Ondertussen was ivo me voor, maar wat ik hier toevoeg is de tweede mogelijkheid: de gehele naam tussen dubbele quotes zetten.

Dat had ik inkiddels al wel gecorrigeerd, waarschijnlijk toen jij nog aan het typen was  :-*
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/30, 21:54:06 »
Yep nu werkt het wel  =D

Thx
"Free as in freedom"

Re: OPGELOST cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/30, 23:27:01 »
Citaat
cd ~/Video's en daarna
Code:
ls >mapinhoud.txt

edit:
Bash interpreteert die 's als een string de afsluitende quote (') ontbreekt, en geeft daarom op de volgende regel een "secundaire prompt" weer (>) en wacht daardoor op verdere invoer of een EOF teken (Ctrl+D).

Eens men die EOF (Ctrl+D) geeft, komt men terug op de normale bash prompt en kan men terug een ander commando invoeren, of nogmaals op Ctrl+D drukken om de terminal af te sluiten.

Men kan dus beter, zoals hierboven al gemeld) geen quote's gebruiken in map/bestandsnamen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/03/31, 09:34:24 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/31, 10:21:58 »
Citaat
Men kan dus beter, zoals hierboven al gemeld) geen quote's gebruiken in map/bestandsnamen.
Waarom? Je kan er ook mee omgaan.

Re: OPGELOST cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/31, 10:25:55 »
Dat klopt helemaal (Escapen met \), maar map/bestandsnamen zónder quote's werkt wel gemakkelijker, vandaar.  :)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: OPGELOST cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/31, 13:44:00 »
Het zal misschien niet meer nodig zijn. Maar dit trucje is wel nog handig om te kennen:
cd video*De '*' kun je gebruiken voor tekens die je "niet kent", maar je kunt het natuurlijk ook zo gebruiken ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: OPGELOST cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/31, 17:43:10 »
Citaat
Men kan dus beter, zoals hierboven al gemeld) geen quote's gebruiken in map/bestandsnamen.
Waarom? Je kan er ook mee omgaan.
Waarom zou je wel quotes gebruiken?
Ik ben zelf voorstander om zo min mogelijk gekke tekens te gebruiken, soms kunnen apps daar wat moeilijker over doen. Ik vermijd ook spaties.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/01, 09:28:58 »
Wij zijn mensen, en de computer is een computer. Als je in mensentaal wil werken, dan kan de computer daar ook mee om, maar je moet er even rekening mee houden. De finale keuze ligt bij jou, en jou alleen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: OPGELOST cd commando voor mappen met aanhalingsteken?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/01, 10:56:54 »
Citaat
Men kan dus beter, zoals hierboven al gemeld) geen quote's gebruiken in map/bestandsnamen.
Waarom? Je kan er ook mee omgaan.
Waarom zou je wel quotes gebruiken?
Ik ben zelf voorstander om zo min mogelijk gekke tekens te gebruiken, soms kunnen apps daar wat moeilijker over doen. Ik vermijd ook spaties.

+1

Voorkomen is beter dan genezen.