Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd  (gelezen 1557 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 2024/03/08, 12:44:29 »
Zou het qua snelheid van het OS  nog uitmaken of ik dan Linux Mint Xfce of Cinnamon installeer?

Als je de grafische effecten uitschakelt in vlaggeschip-editie Cinnamon, dan is-ie bijna net zo snel als Xfce. Bijna.  ;)

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 2024/03/08, 14:17:32 »
Zou het qua snelheid van het OS  nog uitmaken of ik dan Linux Mint Xfce of Cinnamon installeer?

Als je de grafische effecten uitschakelt in vlaggeschip-editie Cinnamon, dan is-ie bijna net zo snel als Xfce. Bijna.  ;)

Dank je wel voor je reactie, ga ik het eens proberen.

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 2024/03/08, 19:40:59 »
Hallo,

Voor een oudere laptop met een HDD schijf ben ik op zoek naar een zeer lichte Linux/Ubuntu versie, laptop zal alleen gebruikt worden voor internet via Google Chrome, verder niets.

Zie hieronder de specificaties van de laptop:
Ram: 6GB DDR3
Opslagcapaciteit: 640GB
CPU: Intel Core i5-2410M
Kloksnelheid: 2,3GHz

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen en wat jullie mij kunnen aanraden, ik zie namelijk de de bomen het bos niet meer vanwege de vele informatie op internet over de verschillende versies.

Alvast hartelijk dank!

Gr.
Richard

Heel veel is al gezegd, een SSD is inderdaad een goede sprong voorwaarts. Zonder zou uw systeem ook al prima de meeste recente ubuntu of mint kunnen draaien. Dan is het een kwestie van persoonlijke voorkeur of u voor Ubuntu of Mint kiest. Ik zou op basis van mijn ervaringen echter aanraden om bij Mint te blijven. Zowel het systeem als het platform (de site, info etc etc) is gebruiksvriendelijk en overzichtelijk dus geschikt voor iemand die door de bomen het bos niet meer ziet. ;) Daarbij vind ik sterk aan Mint, als is dat bij Ubuntu misschien inmiddels ook zo, dat er uit de doos na installatie gewoon alles in zit wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. U zegt dat u alleen hoeft te internetten, mocht u toch nog eens iets anders nodig hebben, zit het er gewoon in en het functioneert probleemloos. Wat betreft welke Mint, heb ik een andere mening dan de meesten alhier. Mint XFCE is op zeker ook een goede keuze, echter gezien dat uw machine het aan moet kunnen, zou ik juist voor Mint Cinnamon gaan. Ik vind deze net even gebruiksvriendelijker en overzichtelijker. Daarbij vind ik ook het instellen etc net wat intuitiever en dus makkelijker werken. Mocht u er wat aan hebben, bij dezen.

Dank je wel voor je reactie. Voor nu hou ik het nog wel even bij de HDD schijf, alleen het opstarten gaat wat langzamer, maar daarna ondervind ik er geen hinder van.
Je berichtje zet me wel aan het denken, is er veel verschil tussen Cinnamon en XFCE in zwaarte van het OS, dus vergt Cinnamon meer van het systeem of is dit verwaarloosbaar? Zeker gezien er een HDD in zit en geen SSD.

XFCE is wel lichter dan Cinnamon, die laatste is dus een zwaardere werkomgeving maar gezien de specificaties van uw systeem verwacht ik daar niet veel problemen. In mijn optiek gaat de zwaarte van de werkomgeving pas een rol spelen bij echt stokoude systemen. Hoewel, oud is relatief bij linux. Een goed geoutilleerde machine uit pak hem beet 2015, kan nog best de nieuwste zwaardere werkomgevingen draaien. Ik heb hier bijvoorbeeld het zwaar geachte KDE draaien op een machine uit 2010. Als u Cinnamon dus een fijne werkomgeving vindt, zou ik daar niet al teveel over tobben.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/08, 19:45:12 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 2024/03/09, 07:40:03 »
Ik heb de SSD erin gezet , daarop Linux Mint Cinnamon geïnstalleerd en moet zeggen dat ik verbaasd ben hoe snel het is.
Tot dusver de juiste keuze gemaakt, hopelijk blijft dit ook zo 😄

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 2024/03/09, 08:23:16 »
Ik heb de SSD erin gezet , daarop Linux Mint Cinnamon geïnstalleerd en moet zeggen dat ik verbaasd ben hoe snel het is.
Tot dusver de juiste keuze gemaakt, hopelijk blijft dit ook zo 😄

Veel plezier daarmee. Ik werk zoals gezegd bij voorkeur met Kubuntu, Ubuntu met KDE omgeving. Die wil echter nog wel eens kuren vertonen die vooral met updates rondom grafische kaarten etc te maken hebben. Daarom heb ik een extra installatie van Mint Cinnamon achter de hand, die geeft tot nu toe nul problemen. Die verwacht ik bij u ook niet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.