Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op 2e schijf  (gelezen 9407 keer)

HandigeHarry

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Gepost op: 2008/09/23, 20:38:42 »
Ik wil na wat verwikkelingen omtrent dualboots enzo is alles hier weer netjes schoon en fris. Dwz alleen xp pro nu op de machine, = pentium 4 3.0 ghz  en 512 Mb ram.
De bedoeling is om een ubuntu schijf te maken en wel op de 2e geheel lege schijf in m'n pc welke momenteel 2 partities heeft van elk 37 Gb.
Heb enige draadjes doorgenomen maar het expliciet (wat een woord) op een 2e hdd zetten van ubuntu wordt volgens mij niet ergens beschreven, zo ja gaarne Uw verwijzing daar naar want ik zie 'm dan over het hoofd.

Offline Dave

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/23, 20:59:09 »
beetje vaag wat je wilt.
wel een dualboot of geheel apart eigenlijk.

het eerste wordt uitgebreid beschreven dus denk dat je het tweede dan bedoeld?

Offline eXtreem

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/24, 09:13:51 »
Ik zou met een GParted Live CD opstarten en dan de partities op de 2e schijf klaar zetten. Dat wil zeggen een "swap" partitie, een "root" partitie (ext3) en een "home" partitie (ext3).

Als je vervolgens de Ubuntu installatie procedure start, kun je de partities aangeven waar je op wilt installeren.

Gr. eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline juup

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/24, 09:33:07 »
tijdens het installeren komt de 'schijfindeler' daar kun je kiezen waar je je Ubuntu wilt neerzetten, en hoe groot. Meestal zal ubuntu zelf a voorstellen op op de 2e schijf te gaan staan. Dan kun je gewoon de helft aan Ubuntu toewijzen.de schijfindeler maakt dan alle nodige partities aan voor Ubuntu.
gr juup

louchewidlin

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/24, 11:12:32 »
Je moet gewoon bij stap 4 van de installatie een hele 2de harde schijf toewijzen aan ubuntu. Deze maakt dan zelf de benodigde partities !!

Doei

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/24, 11:16:24 »
Citaat van: HandigeHarry
Ik wil na wat verwikkelingen omtrent dualboots enzo is alles hier weer netjes schoon en fris. Dwz alleen xp pro nu op de machine, = pentium 4 3.0 ghz  en 512 Mb ram.
De bedoeling is om een ubuntu schijf te maken en wel op de 2e geheel lege schijf in m'n pc welke momenteel 2 partities heeft van elk 37 Gb.
Heb enige draadjes doorgenomen maar het expliciet (wat een woord) op een 2e hdd zetten van ubuntu wordt volgens mij niet ergens beschreven, zo ja gaarne Uw verwijzing daar naar want ik zie 'm dan over het hoofd.
Ubuntu "moet" op dezelfde schijf als Windows. Een besturingssysteem moet namelijk op die fysieke harde schijf, die als eerste staat in de opstartvolgorde in het BIOS. Wat je wil, kan dus niet.

Om precies te zijn: het kan wel, maar dat is een lastige klus, alleen voor deskundigen: bootpartitie maken en zo. Niet iets voor iemand met weinig ervaring. Begin er dus niet aan.

jol

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/24, 12:03:44 »
Hoi,

Ik had zelfde probleem en enkele maanden geleden heb ik did met succes gedaan. Dus XP op Primary master en Ubuntu hardy op primary slave, in dual boot.

Spijtig, ik herinner me niet helemaal de procedure, wel dat ik eerst voor de zekerheid heb ik de XP schijf tijdens installatie eruit getrokken (om te vermijden dat de MBR zou overschreven worden). Maar door problemen heb ik het dan toch gewaagd met uiteraard GRUB op root partitie. Dit draait nu zo al maanden.

Je neemt best eerst een copy van de MBR voor je begint. In geval van problemen kan je die dan makkelijk terugzetten.

Gr,
Jo

Offline betoel

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/24, 12:19:02 »
Na bovenstaande gelezen te hebben het volgende:
In mijn pc aanwezig 2 aparte HD's,  
AMD 64 X2 dualcore 3800+  -  4Gb 
Geforce 7200GS 256 MB
Syncmaster 720N - 1024 x786
Dualboot met XP - Win7 en Liinux Mint 13  XFCE 4.10

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/24, 13:06:08 »
Citaat
Ubuntu "moet" op dezelfde schijf als Windows. Een besturingssysteem moet namelijk op die fysieke harde schijf, die als eerste staat in de opstartvolgorde in het BIOS. Wat je wil, kan dus niet.
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Enkel Grub moet op de eerste fysieke schijf staan, maar die kan daarna perfect doorverwijzen naar een besturingssysteem dat op een andere schijf staat, of dat nu Windows of Linux is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/24, 13:36:37 »
Citaat van: vanadium
Citaat
Ubuntu "moet" op dezelfde schijf als Windows. Een besturingssysteem moet namelijk op die fysieke harde schijf, die als eerste staat in de opstartvolgorde in het BIOS. Wat je wil, kan dus niet.
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Enkel Grub moet op de eerste fysieke schijf staan, maar die kan daarna perfect doorverwijzen naar een besturingssysteem dat op een andere schijf staat, of dat nu Windows of Linux is.
Zoals ik in mijn eerdere bericht zei: dan moet je (soms) een speciale bootpartitie maken...  :-)

Ik heb er in het verleden weleens zelf mee geworsteld:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13653

Er zijn dus wel oplossingen, maar als je het simpel wil houden, dan zet je Ubuntu gewoon op dezelfde fysieke schijf als Windows... Meer dan 10 GB hoef je er niet voor uit te trekken, dus het is normaliter niet hinderlijk. Voor een beginner is dit beslist de makkelijkste aanpak. Vind ik.

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/24, 13:43:50 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: vanadium
Citaat
Ubuntu "moet" op dezelfde schijf als Windows. Een besturingssysteem moet namelijk op die fysieke harde schijf, die als eerste staat in de opstartvolgorde in het BIOS. Wat je wil, kan dus niet.
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Enkel Grub moet op de eerste fysieke schijf staan, maar die kan daarna perfect doorverwijzen naar een besturingssysteem dat op een andere schijf staat, of dat nu Windows of Linux is.
Zoals ik in mijn eerdere bericht zei: dan moet je een speciale bootpartitie maken...  :-)

Ik heb er in het verleden weleens zelf mee geworsteld:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13653
Hmmm tegenstrijdige berichten. Mijn ervaring met mijn vorige PC toen ik voor het eerst Ubuntu installeerde: PC had twee harde schijven, met Widows XP op de C: schijf. Installatie cd erin gedaan, tweede harde schijf aangewezen om Ubuntu (toen nog 6.04) te installeren. Alles ging automagisch en als beginner hoefde ik niks met partities te doen. Had gelijk een werkende dual boot (je begrijpt ik viel van mijn stoel van verbazing :-) ).

jol

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/24, 13:49:48 »
Citaat van: vanadium
Citaat
Ubuntu "moet" op dezelfde schijf als Windows. Een besturingssysteem moet namelijk op die fysieke harde schijf, die als eerste staat in de opstartvolgorde in het BIOS. Wat je wil, kan dus niet.
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Enkel Grub moet op de eerste fysieke schijf staan, maar die kan daarna perfect doorverwijzen naar een besturingssysteem dat op een andere schijf staat, of dat nu Windows of Linux is.
In het algemeen heb je ook de optie om grub te installeren op de root paritie waar Ubuntu staat, dus in dit geval de 2e schijf.
Jammer, ik ben de precieze stappen vergeten, maar eens doorheen de installatieprocedure lopen als test kan geen kwaad, zo kunnen we concreter antwoorden op de vraag. Ubuntu zal beide schijven automatisch herkennen en daarna doet de installatie van grub de rest (met behoud van XP boot entries).  Werkte toch bij mij.

Om dit echter met zekerheid na te gaan, kan er mij iemand zeggen hoe ik kan checken op welke partitie grub precies geinstalleerd is ? Dit moet mogelijk zijn in de command line ofwel via de grub config file.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/24, 13:52:31 »
Ik ben alvast benieuwd of het op een makkelijke manier gaat lukken, en zo ja, hoe..... Kan ik weer wat bijleren!    :-)

ubuntu op 2e schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/24, 14:03:07 »
Je kunt bij de partietie indelig meen ik op de knop geavanceerd drukken en kiezen op welke schijf de grub loader komt. In jouw geval kun je ook nog de eerste hd even loskoppelen van het moederbord, dan ziet grub maar 1 hd en is er geen keuze.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/24, 15:25:14 »
Op mijn ouwe desktopje staan zowel Ubuntu als Win95 op de tweede schijf, niet op de opstartschijf. Ik heb dat gedaan in mijn eerste week Ubuntu, dus moet het volgens mij toch wel gemakkelijk te doen zijn. Wellicht zet het installatieprogramma de grubloader wel automatisch op de eerste schijf, hoewel je dus zoals prikkebeen2 meldt, kunt bepalen waar die komt.

Voor windows 95 moet je dan een trukje toepassen (een regeltje in /boot/grub/menu.lst) om hem wijs te maken dat die tweede schijf de eerste is. Voor mijn Ubuntu periode deed ik dat reeds met XOSL (meer newbie friendly dan grub!).

jol

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/24, 16:24:57 »
Voorbeelden:

Zie hier:  http://users.bigpond.net.au/hermanzone/

1. Windows98SE+Ubuntu Gutsy Gibbon  - Low Memory Install for installing Ubuntu in older computers with 32 to 127 MB of memory.
Based on Ubuntu Community Docs How-to, Installation/LowMemorySystems.  

2. Windows XP + Ubuntu Hardy Heron LTS
Dual boot Ubuntu Hardy Heron LTS with Windows XP, (creating a FAT32 shared data partition at the same time).

3. Ubuntu Hardy Heron LTS Multiple Boot on Two Hard Disks
Windows XP, Debian and Ubuntu Feisty Fawn on the first hard disk, adding Ubuntu Hardy Heron LTS on the second hard disk. Installs Hardy's GRUB in no.2 hard disk's MBR and chainloads no.2 MBR from Debian's GRUB in MBR no.1

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/24, 18:53:53 »
Die gidsen lijken mij nogal gecompliceerd, maar ik zie daar ergens staan:

By default, the GNU/GRUB boot loader's stage1 and stage1_5 will be installed to MBR and the first track of whichever hard disk Ubuntu thinks is my computer's first hard disk.
Stage2 of GRUB will be installed in the Ubuntu partition.
Dat betekent dus dat je Linux gelijk waar mag zetten, en dat standaard de boot loader in de eerste schijf wordt geïnstalleerd. Kan echt geen probleem zijn om Ubuntu op een andere schijf te zetten.

HandigeHarry

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/24, 20:07:06 »
Totaal onbekend met ubuntu of linux lijkt me dit een hele klus. http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ helemaal doorgelezen (op zich al een heel verhaal) en ik ben wel in de war gebracht of het nou wel of niet te doen is om ubuntu compleet op een 2e hdd te zetten. Al jullie goede adviezen gelezen te hebben weet ik het eigenlijk nog niet.

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/24, 21:18:28 »
Probeer het maar eens en laat weten hoe het ging. Het verhaal van hierboven, met een debian grub op schijf een die dan doorchained naar een ubuntu grub op schijf 2 is nu niet het meest eenvoudige voorbeeld. Gewoon Ubuntu op die tweede schijf zetten en alleen even opletten waar hij de grub neerplaatst: volgens mij zal hij dat automatisch op de juiste plaats doen.

Offline eXtreem

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/25, 09:43:20 »
Volgens mij moet het geen enkel probleem zijn. Ik heb meerdere malen bij mensen de 2e HDD ingericht voor Ubuntu. Ik heb 3 partities aangemaakt met GParted en vervolgens vanaf de ubuntu cd geboot en de "/" en "/home" aangegeven. Swap wordt automatisch gezien. Vervolgens zorgt de installatie ervoor dat de GRUB gewoon gestart wordt bij het booten en je kunt kiezen tussen Ubuntu en Windows.

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/25, 11:25:27 »
Citaat
Vervolgens zorgt de installatie ervoor dat de GRUB gewoon gestart wordt bij het booten en je kunt kiezen tussen Ubuntu en Windows.
Ja, maar dan moet het Bios ook weten dat hij van die tweede hdd moet opstarten.

Voor een beginner is het inderdaad allemaal niet zo heel simpel. Dit is hoe ik hou zou proberen te doen, moest je er niet uit loos geraken, volg dan maar gewoon bovenstaande reacties.

- HDD 0 => Hier staat Windows reeds op
- HDD 1 => Hierop wil je Ubuntu zetten

-- HDD 0 --
Partitie NTFS -> Windows
Verklein deze NTFS partitie achteraan met 100MB (m.b.v. bijvoorbeeld de Gparted Live CD).

Herstart de PC met de Ubuntu Live CD en begin de installatie.

Als je aan het gedeelte "Schijfruimte voorbereiden" (dit is partitioneren) komt kies je voor "Handmatig".
In het volgende scherm zal je "/dev/sda" en "/dev/sdb" zien staan.

-> Boot
Onder "/dev/sda" zal je een "free space" van 100MB zien staan, dat is die wat we daarnet aangemaakt hebben. Selecteer die en klik op "New partition".
In het opspringende venster mag je alles laten staan zoals het staat, wijzig enkel het "Aanhechtpunt" naar "/boot" en klik op OK.
Telkens je je PC opstart zal hij automatisch naar deze partitie gaan kijken naar welke besturingssystemen er allemaal op je computer staan. Windows wordt automatisch herkent.


-- HDD 1 --
Selecteer nu "/dev/sdb".
Klik op "New partition table".
Selecteer "free space" en klik wederom op "New partition".
We gaan nu 3 partities aanmaken. 1 voor alle systeembestanden van Ubuntu, 1 voor al je homebestanden en 1 voor de SWAP (virtuele geheugen).

-> Bestandssysteem
Type: Primair
Partitiegrootte: 10240
Lokatie: Begin
Gebruiken als: Ext 3
Aanhechtpunt: /
- Klik op OK -

Selecteer opnieuw "free space" en klik op "New partition".

-> SWAP
Type: Primair
Partitiegrootte: 1024
Lokatie: Begin
Gebruikens als: Wisselgeheugen (swap area)
- Klik op OK -

Selecteer opnieuw "free space" en klik op "New partition".

-> Home
Type: Primair
Partitiegrootte: het getal dat er staat laten staan (dit is de rest van de harde schrijf)
Lokatie: Begin
Gebruiken als: Ext3
Aanhechtpunt: /home

Klik nu op "Verder" en ga verder met de installatie van Ubuntu.


Nogmaals, als dit alles Chinees is, probeer dan eerst bovenstaande posts uit.

Succes!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

louchewidlin

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/25, 12:15:17 »
bedankt dat WE konden helpen !!!!

jol

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/25, 13:04:01 »
Citaat van: HandigeHarry
Totaal onbekend met ubuntu of linux lijkt me dit een hele klus. http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ helemaal doorgelezen (op zich al een heel verhaal) en ik ben wel in de war gebracht of het nou wel of niet te doen is om ubuntu compleet op een 2e hdd te zetten. Al jullie goede adviezen gelezen te hebben weet ik het eigenlijk nog niet.
Zoals gezegd is deze dual boot installatie in mijn geval vanaf de eerste keer gelukt. Tijdens de stap dat de Ubuntu 8.04 (hardy) installatie de grub-boot loader installeert, zal deze de Windows partitie op je 1e HD automatisch detecteren en toevoegen aan zijn boot-menu, zodat je bij het heropstarten de keuze krijgt tussen Windows XP en Ubuntu. Het is misschien spijtig dat de dokumentatie deze stap vrij slecht uitlegt vind ik.

Maar als je het zaakje toch niet helemaal vertrouwd, dan neem je voor dat je de de installatie begint, eerst een copie van de MBR (via de installatie CD) zodat je in geval van problemen kan terugkeren naar de oorspronkelijke situatie, maar bij mij was dit niet nodig.  Als je hiervoor hulp nodig hebt, vraag dan maar.

jol

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/25, 13:10:45 »
Citaat van: jol
Citaat van: HandigeHarry
Totaal onbekend met ubuntu of linux lijkt me dit een hele klus. http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ helemaal doorgelezen (op zich al een heel verhaal) en ik ben wel in de war gebracht of het nou wel of niet te doen is om ubuntu compleet op een 2e hdd te zetten. Al jullie goede adviezen gelezen te hebben weet ik het eigenlijk nog niet.
Zoals gezegd is deze dual boot installatie in mijn geval vanaf de eerste keer gelukt. Tijdens de stap dat de Ubuntu 8.04 (hardy) installatie de grub-boot loader installeert, zal deze de Windows partitie op je 1e HD automatisch detecteren en toevoegen aan zijn boot-menu, zodat je bij het heropstarten de keuze krijgt tussen Windows XP en Ubuntu. Het is misschien spijtig dat de dokumentatie deze stap vrij slecht uitlegt vind ik.

Maar als je het zaakje toch niet helemaal vertrouwd, dan neem je voor dat je de de installatie begint, eerst een copie van de MBR (via de installatie CD) zodat je in geval van problemen kan terugkeren naar de oorspronkelijke situatie, maar bij mij was dit niet nodig.  Als je hiervoor hulp nodig hebt, vraag dan maar.
Ik heb ook eens vluchtig de dual boot installatie bekeken en het staat er letterlijk in:

Install the GRUB boot loader to the master boot record?

If you choose (=not to install to the first hard disk's MBR),
you will be given an opportunity to specify somewhere else you might
like GRUB installed, and this is the option I chose this time
because I want to install the second hard disk's GRUB
to the second hard disk's MBR this time.

If you choose '', the GRand Unified Bootloader's stage1 code will be written in the MBR of your first hard disk or whichever hard disk it guesses is your first hard disk.
That's the default and it's the option most people will want to do.
This will overwrite whatever boot loader code the MBR had in it before.
This is code will to make the MBR point to GRUB's stage2 file in Hardy Heron rather than to whatever boot loader you had previously.
Other operating systems in the computer will be detected by the Ubuntu installer and automatically added to Hardy Heron's new GRUB menu.

Offline Hmenger

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/28, 01:41:17 »
Nu heb ik ook nog een vraag.
Ik heb uit mijn oude desktop de harde schijf overgezet in mijn "nieuwe" pc (als primary slave, naast de eerste harde schijf die de primary master is). Op die oude harddisk draaide Windows 98.
De installatie was geen enkel probleem: ik kan vanuit Ubuntu die tweede harde schijf probleemloos benaderen. Ik kan ook in het BIOS die tweede HD als opstartschijf markeren en dan start niet Ubuntu, maar Windows 98 op.
Die windowsstart via het BIOS is echter omslachtig, dus ik wil graag Windows vanuit GRUB kunnen opstarten. De instructie daarvoor heb ik gevonden bij "installatie - tips en trucs". Maar daar staat de instructie voor een iets andere configuratie vermeld, namelijk met Windows als eerst op te starten besturingssysteem. Ik heb de instructie in Grub dus iets anders geformuleerd, nu staat er het volgende:
Als ik nu mijn pc opstart (met hdd 0 als bootoptie ingesteld in het BIOS), krijg ik netjes GRUB in beeld met daarin Ubuntu 8.04 ...  als eerste optie vermeld en vervolgens ook Windows 98. Maar als ik kies voor W98, sluit de pc af en begint opnieuw op te starten. Maar WNu heb ik ook nog een vraag.
Ik heb uit mijn oude desktop de harde schijf overgezet in mijn "nieuwe" pc (als primary slave, naast de eerste harde schijf die de primary master is). Op die oude harddisk draaide Windows 98.
De installatie was geen enkel probleem: ik kan vanuit Ubuntu die tweede harde schijf probleemloos benaderen. Ik kan ook in het BIOS die tweede HD als opstartschijf markeren en dan start niet Ubuntu, maar Windows 98 op.
Die windowsstart via het BIOS is echter omslachtig, dus ik wil graag Windows vanuit GRUB kunnen opstarten. De instructie daarvoor heb ik gevonden bij "installatie - tips en trucs". Maar daar staat de instructie voor een iets andere configuratie vermeld, namelijk met Windows als eerst op te starten besturingssysteem. Ik heb de instructie in Grub dus iets anders geformuleerd, nu staat er het volgende:

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title      Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hdb1

title          Microsoft Windows 98
root           (hd1,0)
savedefault
makeactive
chainloader       +1

Als ik nu mijn pc opstart (met hdd 0 als bootoptie ingesteld in het BIOS), krijg ik netjes GRUB in beeld met daarin Ubuntu 8.04 ...  als eerste optie vermeld en vervolgens als laatste optie Windows 98. Maar als ik kies voor W98, sluit de pc af en begint opnieuw op te starten, W98 start dus niet op.
Ik heb ook nog met GParted gekeken op welke partitie W98 precies staat en die staat vermeld als sdb1.
Ik vermoed dat de formule in GRUB toch niet juist is. Wie kan mij helpen?
Harm.