Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vpn icoon  (gelezen 1492 keer)

vpn icoon
« Gepost op: 2015/04/16, 11:56:18 »
os = Xubuntu 14.04

Heb  gisteren 14.04 geinstalleerd. Ik maak gebruik van een VPN verbinding en zag altijd keurig in de werkbalk een icoontje in de vorm van een slotje bij het netwerkicoon (2 kleine computertjes) staan. Zo kon ik in een oogopslag zien dat ik via m'n VPN was verbonden Nu heb ik een ander netwerkicoon (twee pijltjes) maar geen vpn slotje meer. Ik heb al zitten te zoeken hoe ik het oude icoon met slotje weer terug kan krijgen, maar vind het niet.
Zal wel simpel zijn, maar blijkbaar kijk ik er glad overheen. Heb alle settings al doorgenomen.

Weet iemand hoe ik dat netwerkcomputertjesicoon met VPN slotje weer terug kan krijgen? Of zijn er andere manieren waarop je dit soort zaken naar je hand kunt zetten onder de Xfce desktop? Alvast bedankt...

 
Een boek doet het altijd...

Re: vpn icoon
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/16, 21:36:28 »
Ik vond zelf deze VPN indicator :
https://github.com/tualatrix/vpn-indicator

Ik heb de zip file gedownload en uitgepakt.

Weet iemand hoe ik deze geinstalleerd krijg? Moet ik de uitgepakte folder ergens naar toe kopieren? Ik ben hier helaas niet bekend mee.
Een boek doet het altijd...

Re: vpn icoon
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/17, 19:18:43 »
Anybody??
Een boek doet het altijd...

Re: vpn icoon
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/17, 20:38:25 »
Je zou hier eens naar kunnen kijken: https://launchpad.net/~tualatrix/+archive/ubuntu/vpn-indicator/+packages
Hier staat een all deb file bij die je zo kan installeren.
Het is wel voor precise (ubuntu12.04) en of dat het ook is wat je zoekt weet ik niet. Ook niet of het werkt.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: vpn icoon
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/18, 10:48:03 »
Bedankt pederoco!  Ik heb gezocht en gezocht, maar blijkbaar niet goed genoeg :laugh:

Ik ben altijd wat huiverig om 'onbekende' deb-files zomaar te installeren. Ik ben geen veiligheidsexpert, maar misschien kan de 'kenner'  enigszins beoordelen of dit veilig is? Nog even afgezien van de vraag of het ueberhaupt werkt onder 14.04.
Een boek doet het altijd...

Re: vpn icoon
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/18, 10:57:16 »
Hij komt bij Launchpad vandaan en dat lijkt mij redelijk betrouwbaar.
Ja en of het werkt kan alleen jij zien als het eenmaal geïnstalleerd is.
Als je deze met gdebi installeert zie je vanzelf wat er eventueel meekomt.
Geen gdebi: sudo apt-get install gdebi
Eenmaal dat gedaan rechtsklik op .deb bestand en kies openen met gdebi.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: vpn icoon
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/19, 17:26:02 »
Na installatie blijkt het onder 14.04 niet te werken. Er verschijnt een icoon in de vorm van een slotje en wanneer je daarop rechtsklikt volgen er enkele opties echter die reageren niet   :(.

Het lijkt me toch iets simpels en behoorlijk nuttigs. Ik neem aan dat er meerderen zijn die graag in een opslag willen zien of ze wel of niet verbonden zijn met hun VPN provider. Is hier onder Xubuntu dan helemaal geen mogelijkheid toe in de vorm van een simpel icoontje? Zou wel erg jammer zijn...

Mocht iemand toch nog weten hoe dit voor elkaar te krijgen....alvast bedankt! Ik mis zo'n vpn indicator echt enorm.
Een boek doet het altijd...

Offline RikRik

  • Lid
Re: vpn icoon
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/19, 18:07:25 »
Ik gebruik Ubuntu 14.04, bij mij werkt het icoontje met een VPN  verbinding wel.
Ubuntu gebruikt Netwerk (network-manager-gnome) Gebruikt Xubuntu ook deze netwerkmanager? 

Offline RikRik

  • Lid
Re: vpn icoon
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/19, 18:37:55 »
Plaatje erbij:


Bij de twee pijlen zie je nu ook een slotje
« Laatst bewerkt op: 2015/04/19, 18:41:50 door RikRik »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: vpn icoon
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/19, 19:58:38 »
vpn, een goede, gebruikt openvpn, je hebt dit nodig:
 sudo apt-get install network-manager-openvpn-gnome

Re: vpn icoon
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/19, 20:08:20 »
Beide waren reeds geinstalleerd, maar geen slotje.

@RikRik : het is inderdaad precies dat slotje wat ik zo graag zou zien! Onder Xubuntu 12.04 was dat slotje er wel, zij het met twee computertjes ipv twee pijltjes. Onder Xubuntu 14.04 dus geen slotje :|
Een boek doet het altijd...

Offline RikRik

  • Lid
Re: vpn icoon
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/19, 21:04:39 »
Controleer even of Xubuntu,  Netwerk (network-manager-gnome) gebruikt
Ga naar softwarecentrum en Zoekopdracht VPN en je ziet  Netwerk (network-manager-gnome) al tussen de zoekopdrachten staan.
Een plaatje van de plugins in mijn  Netwerk (network-manager-gnome) :

Offline RikRik

  • Lid
Re: vpn icoon
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/19, 21:20:44 »
Xubuntu gebruikt een ander netwerkmanager

Re: vpn icoon
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/19, 21:28:13 »
Dat is er nog een van Lucid!
Die zal er wel niet meer inzitten.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline ajjp

  • Lid
Re: vpn icoon
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/19, 22:03:01 »
 Ik denk dat pederoco gelijk heeft. Bij mij, met Xubuntu 14.04.2, ziet het plaatje er heel anders uit.
Maar er wordt wel gebruik gemaakt van network-manager-gnome en network-manager-pptp-gnome. De network icoon wordt op de werkbalk weergegeven in de xfce4-indicator-plugin.

Offline RikRik

  • Lid
Re: vpn icoon
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/19, 22:19:20 »
Ik denk dat pederoco gelijk heeft. Bij mij, met Xubuntu 14.04.2, ziet het plaatje er heel anders uit.
Maar er wordt wel gebruik gemaakt van network-manager-gnome en network-manager-pptp-gnome. De network icoon wordt op de werkbalk weergegeven in de xfce4-indicator-plugin.
Oke, duidelijk, het is lastig om iemand, op afstand, te helpen met een ander versie uit de Ubuntu-familie.
Het plaatje was een gokje.
Het probleem is dat het netwerkicoon voor een VPN-verbinding niet zichtbaar is in Xubuntu, in Ubuntu 14.04 is een VPN-verbinding wel zichtbaar. 

Offline EZ-man

  • Lid
Re: vpn icoon
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/19, 22:35:15 »

Re: vpn icoon
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/19, 22:37:40 »
Ik gebruik xubuntu met het standaard netwerk icoon en bij mij kan je met linksklikken erop wel een VPN verbinding maken.
Ik heb er een screenshot van gemaakt:

mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline RikRik

  • Lid
Re: vpn icoon
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/19, 22:41:01 »
Ik gebruik xubuntu met het standaard netwerk icoon en bij mij kan je met linksklikken erop wel een VPN verbinding maken.
Ik heb er een screenshot van gemaakt:


Dat is het probleem niet pederoco,
als de verbinding via een VPN is gemaakt veranderd in Xubuntu het icoon niet, in Ubuntu staat op de pijl die naar beneden wijst, met een VPN-verbinding een slotje, 
het is een visueel probleempje voor kfboerne  ;)
http://i.imgur.com/py7XnzQ.png
« Laatst bewerkt op: 2015/04/19, 22:44:06 door RikRik »

Re: vpn icoon
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/20, 18:29:01 »
Klopt helemaal. M'n VPN verbinding werkt prima! Het gaat enkel om dat duppige icoontje waar het slotje mist :|. Ik kan wel het nm icoon uitklappen, dannaar VPN connections gaan en vervolgens zien of er wel of geen VPN verbinding is, maar het is wat omslachtig om eerlijk te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/20, 18:31:57 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: vpn icoon
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/21, 22:07:22 »
Nou, ben er met wat experimenteren uitgekomen. Heb m'n twee computertjes MET VPN-SLOTJE-icoon terug. Als volgt te bewerkstelligen :

Installeer via synaptic (indien niet geinstalleerd > open terminal en geef commando sudo apt-get install synaptic) :

gtk-theme-switch
gtk2-engines-xfce
gtk3-engines-xfce
xfce-goodies
xfwm-themes

Open Settings-manager > Appearance > tab Icons > Oxygen

En voila, icoontje met VPN-slotje is er weer.
Een boek doet het altijd...