Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu instaleren  (gelezen 4532 keer)

Offline rebunturu

  • Lid
ubuntu instaleren
« Gepost op: 2010/02/18, 16:18:51 »
ik wou om te proberen ubuntu instaleren op mijn computer.
daarom wou ik eerst wubi proberen maar toen ik mijn computer opnieuw opstarte en ubuntu selecteerde zou hij dat hij de instalatie ging afronden en telde af van 5 naar nul.
toen liet hij een wit ubuntu logo zien en deed verder niks(heb een half uur gewacht).
daarna wou ik proberen gewoon ubuntu te instaleren dus heb ik die gedownload en gebrand.
maar er gebeurede predies hetzelfde. toen ik een taal selecteerde en op ubuntu instaleerde drukte liet hij weer het logo zien en deed verder niks. weet  iemand wat ik moet doen?

ik heb een computer met:
een intel pentium 4 processor(2.4gh)
ati radeon 9250 128mb videokaart
1gb ram
windows xp profesional(32bit)

mvg rebunturu.

Re: ubuntu instaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/18, 16:33:52 »
als je hem met wubi wilt installeren:

xp opstarten --> cd in laatje.

miss. nog ff naar mijn computer gaan en cd aanklikken.

daarna installeert ie m geloof ik automatisch.
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/18, 16:40:15 »
ik kan wubi wel instaleren maar hij kan niet opstarten

Re: ubuntu instaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/18, 16:42:50 »
heb met wubi weinig ervaring.. zou t niet weten :P



je kan ook gewoon een dualboot maken, zo heb je ubuntu naast windows staan, en niet in windows (waardoor t geraakt kan worden door virussen).

link
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/18, 17:05:26 »
heb ik ook geprobeert net ook nog een keer en heb wat langer laten draaien en nu zegt ie:
unable to find a medium containig a live file system.
heb opgezocht op google en daar stond dat m'n cd speler kapot of oud is(is inderdaad erg oud).
is er een andere manier om te instaleren

Re: ubuntu instaleren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/18, 17:07:59 »
je kan hem met unetbootin op een usb zetten, of je kan met een externe cd speler proberen.
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/18, 17:19:59 »
Met die systeem eisen zou je eens kunnen proberen om een eerdere versie van ubuntu te installeren. Bijvoorbeeld 8.4 of zo iets. Dit werkt hier op de wat oudere computers zeer goed.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/18, 17:25:04 »
bedankt voor de tips zal het proberen

Re: ubuntu instaleren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/18, 17:27:57 »
graag gedaan :P
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/18, 17:36:45 »
Even gekeken hier een laptop met pentium twee doet het goed met alleen een cd drive er in. Is echt een oud beestje, maar met 8.4 draaid deze als een gek. Niet echt heel snel, maar toch.... Ik denk dat je daar zeker mee verder moet kunnen. Wellicht daarna een upgrade uitvoeren.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/18, 17:48:50 »
Een Pentium IV, maar vooral de 1 GB Ram, is mooi, ook voor de laatste Ubuntu versie.

Het lukt blijkbaar ook niet om vanaf de CDrom een live sessie te starten? Na het opstarten vanaf de installatieCD kan je normaal ook kiezen om de schijf te testen. Als je dit kan, en er wordt geen fout gevonden, dan is het wellicht NIET je CDrom.

Unetbootin laat inderdaad toe van ee gedownloade iso een opstartbare USB stick te maken. Echter, je computer moet opstarten vanaf USB ondersteunen ...

Ik weet niet in welke mate het nog van deze tijd is, met een installatiefloppy op te starten, die dan via het internet de installatie doorvoert ...

In elk geval, probeer het probleem goed te isoleren: kijk eerst eens of het je CD rom is zoals ik in het begin zijn. Let op: een fout wijst niet noodzakelijk op je CD rom, maar kan ook een gevolg zijn van een slecht gebrande CD. Door een tweede CD elders te branden en nog eens te testen, kan je de CD uitsluiten als mogelijke oorzaak van problemen.

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/18, 18:22:35 »
Een Pentium IV, maar vooral de 1 GB Ram, is mooi, ook voor de laatste Ubuntu versie.

Het lukt blijkbaar ook niet om vanaf de CDrom een live sessie te starten? Na het opstarten vanaf de installatieCD kan je normaal ook kiezen om de schijf te testen. Als je dit kan, en er wordt geen fout gevonden, dan is het wellicht NIET je CDrom.

Unetbootin laat inderdaad toe van ee gedownloade iso een opstartbare USB stick te maken. Echter, je computer moet opstarten vanaf USB ondersteunen ...

Ik weet niet in welke mate het nog van deze tijd is, met een installatiefloppy op te starten, die dan via het internet de installatie doorvoert ...

In elk geval, probeer het probleem goed te isoleren: kijk eerst eens of het je CD rom is zoals ik in het begin zijn. Let op: een fout wijst niet noodzakelijk op je CD rom, maar kan ook een gevolg zijn van een slecht gebrande CD. Door een tweede CD elders te branden en nog eens te testen, kan je de CD uitsluiten als mogelijke oorzaak van problemen.

mijn computer kan wel opstarten vanaf usb maar denk dat ik eerst versie 8.4 probeer

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/18, 19:51:30 »
als ik 8.4 wil instaleren krijg ik deze error

ik heb disk gecheckt op errors maar die zijn er niet dus daar ligt het niet aan
« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 19:57:46 door rebunturu »

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/18, 19:58:11 »
Hmmmm, zo te zien kan de install geen drivers vinden voor de installatie te laten plaatsvinden.

Waar heb je de cd vandaan gebrand? En heb je het wel als een iso bestand gebrand, als een beeld bestand dus.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/18, 20:00:23 »
ik heb ubuntu hiervandaan gedownload:
http://old-releases.ubuntu.com/releases/hardy/
en gewoon gebrand als iso

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/18, 20:04:13 »
Haal hem eens hier vandaan.
http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download/LTS

Daar heb ik de mijn altijd vandaan, ik heb deze nu op verschillende wat oudere computers gebruikt en het werkt echt wel goed. Wel je cd controleren alvorens je de software installeerd. En natuurlijk een nieuwe cd gebruiken en geen overschrijfbare gebruiken. Dat heb ik vaak fout zien gaan.

MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/18, 20:07:07 »
hij zegt 404 not found als ik hem probeer te downloaden(ook bij andere mirrors)
en ik gebruik gewoon een nieuwe cd

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/18, 20:33:26 »
Kijk eens op mijn site, dan kiezen voor linux. Daar zie je dat je linux 9.10 kunt downloaden, rechts boven in de tekst dan je 8.4 kunt downloaden als iso. Moet lukken dan denk ik.

Directe link. Naar mijn site hiervoor.
http://modelengeneer.come2me.nl/1101386/Linux
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/18, 21:02:13 »
ik heb ubuntu geinstaleerd met netinstall van unetbootin en ik kon gewoon ubuntu 8.04 instaleren.
toen hij op het laats vroeg om de cd floppy of dergelijke eruit te halen zodat hij niet daarvan uit opstarte heb ik dat gedaan maar toen mijn computer opnieuw optarte starte hij gewoon win xp op.
bij mijn computer staat ook mij d schijf niet meer waar ik ubuntu op heb geinstaleerd.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 22:48:26 door rebunturu »

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/19, 11:09:08 »
Dit is wellicht grub die op de verkeerde schijf werd geïnstalleerd. Dit kan opgelost worden door grub te herinstalleren: die staat nu op een verkeerde schijf en moet terecht komen op de primaire opstartschijf. Zelf ken ik de procedure niet, maar wellicht kan iemand anders je specifiek helpen.

[edit]
Mogelijk is deze topic van Gijs wat je nodig hebt: http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/puppylinux/msg558695/#msg558695
[/edit]
« Laatst bewerkt op: 2010/02/19, 11:11:29 door vanadium »

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instaleren
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/19, 11:23:22 »
op dat topic staat dat ik de ubuntu live cd moet gebruiken maar die werkt bij mij niet

Offline rebunturu

  • Lid
ubuntu instalatie error
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/22, 19:25:50 »
ik ben ubuntu aan het instaleren. ik kreeg eerst al een heleboel errors maar nu ben ik verder en krijg ik een nieuwe.
als ik op ubuntu uitproberen zonder instalatie druk krijg ik dit:


init: Unable to execute "/bin/sh" for rc-default: No such file or directory
init: rc-default main process (2398) terminated with status 255
heb op google al opgezocht maar begrijp er niks van.

Re: ubuntu instalatie error
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/22, 19:45:44 »
Heb je de cd gecontroleerd op fouten? Is een van de keuze in het opstart scherm.
En heb je voor het branden de MD5 SUM gecontroleerd? http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HoeMD5SUM?highlight=%28md5%29
« Laatst bewerkt op: 2010/02/22, 22:47:09 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instalatie error
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/22, 19:59:54 »
is er ook zo'n progama voor kinux om te checken.
ik denk niet nodig want de iso file komt van dezelfde site als waar de md5sum files staan.

en de cd heb ik gecontroleerd en er zijn geen errors

Offline rebunturu

  • Lid
Re: ubuntu instalatie error
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/22, 21:53:56 »
had wat gevonden.
md5 codes zijn hetzelfde