Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution mail back-up vanaf live cd  (gelezen 1070 keer)

Evolution mail back-up vanaf live cd
« Gepost op: 2011/04/08, 14:23:40 »
Na steeds vaker van Ubuntu gehoord te hebben besloten het eens te proberen naast Windows 7.
De eerste installatie leek vast te lopen, dus opnieuw opgestart en opnieuw dan maar. Na de installatie eens rondgeneuzeld en steeds meer ingesteld.
Door de 'foute' installatie waren er wel twee ubuntu schijven gecreeerd. Een van 38 gb en een van 30 gb. (+twee maal een swap geheugen).

Ben flink aan de gang geweest met formatteren etc. maar nu krijg ik de GRUB errors enzovoorts, met als gevolg dat ik alleen nog via de Live CD kan werken.
Het 'repareren' van grub is (aan de hand van allerlei beschrijvingen) nog niet gelukt en aangezien er nog niks bijzonders in Ubuntu staat qua files en alle belangrijke dingen op een externe schijf staan, wil ik Ubuntu opnieuw installeren.

Nu echter het probleem:

Evolution mail heeft in die paar weken al mijn mails van hotmail en livemail binnengehaald. Bijna alle mails zijn echter verdwenen als ik via de browser naar hotmail ga! Wanneer ik nu dus Ubuntu eroverheen installeer ben ik bang al deze mails kwijt te raken.
Is er via de Live cd een mogelijkheid om deze mails te bereiken en later weer naar evolution mail te exporteren? En waar zou een dergelijk bestand moeten staan?

Het schijfgedeelte waar deze bestanden op stonden is niet geformatteerd tijdens het rommelen, dit is namelijk de schijf waar het besturingssysteem op staat, het zou dan toch ergens terug te vinden moeten zijn? Of wie weet is er een andere tip om alle mails terug op mń hotmail in de browser te krijgen?

Ik kom er niet uit en vind het zonde om al deze e-mails kwijt te raken, hopelijk is hier iemand die mij erbij kan helpen, alvast bedankt!

Re: Evolution mail back-up vanaf live cd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/08, 14:30:39 »
Je mails staan waarschijnlijk in de (verborgen) map .evolution in je home-folder (zichtbaar maken met ctrl+h). Die hele map zou je naar een externe schijf kunnen kopiëren.

Re: Evolution mail back-up vanaf live cd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/08, 14:40:24 »
De map heb ik inmiddels gevonden, bedankt!

Probleem is nu echter dat ik geen permission heb om hem te openen of te kopiëren of plakken...

Offline koos4401

  • Lid
Re: Evolution mail back-up vanaf live cd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/08, 14:43:02 »
Volgens mij nog beter:
Maak met Evolution zelf een archief aan: Bestand > Backuparchief aanmaken.... volgens mij omzeilt dat ook de rechtenkwestie, omdat je al in Evolution binnen bent.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Evolution mail back-up vanaf live cd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/08, 14:47:05 »
Ja dat zou normaalgesproken inderdaad een makkelijkere oplossing zijn. Het probleem is echter dat ik alleen vanaf de live cd kan werken. Wanneer ik nu evolution open moet ik mijn e-mailadressen weer opnieuw instellen en krijg ik dus mijn vorige mails niet tevoorschijn. Dat maakt het redelijk lastig..

Offline koos4401

  • Lid
Re: Evolution mail back-up vanaf live cd
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/08, 14:52:46 »
Da's raar:
Citaat
Probleem is nu echter dat ik geen permission heb om hem te openen of te kopiëren of plakken...
, want normaal heb je met een live-CD rootrechten. Probeer anders eens met een KNOPPIX-live-CD de ^H - ^C - ^V(in een ander  map / op een externe schijf). Knoppix wil wel eens wat "liever"zijn voor root.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Evolution mail back-up vanaf live cd
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/08, 14:58:02 »
Hm oke, kan het ermee te maken hebben dat mijn 'normale' Ubuntu met een password beveiligd is bij het inlog / opstartschermpje?

Ook moet ik iets van een keyring invullen zodra ik m'n internetverbinding vanaf de live cd heb opgezet.

Ik zal de Knoppix cd even proberen, hopen dat het dan lukt.

Re: Evolution mail back-up vanaf live cd
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/08, 16:51:29 »
Hmm Knoppix cd wordt ingeladen etc maar geeft daarna een zwart scherm met een voorleesstemmetje... Zijn er geen andere methodes om in te loggen en dit toch te kunnen? Ik weeg momenteel toch af om de e-mails dan maar verloren te laten gaan..

Offline koos4401

  • Lid
Re: Evolution mail back-up vanaf live cd
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/08, 17:05:06 »
Met F2 resp F3 kun je wat opties voor het opstarten van Knoppix kiezen, wellicht ook een voor jouw beeldschermresolutie.
Offtopic/ afwezig t/m heden ca 20.00 uur /End off-topic.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/08, 20:28:53 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Evolution mail back-up vanaf live cd
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/08, 17:38:37 »
Koos (en Erik)

Bedankt voor de tips! Met wat hulp heb ik in ieder geval de map weten te vinden en de ctrl H sneltoets was mij ook nog niet bekend.

Heb wat verder gezocht op de foutmelding, uiteindelijk zag ik ergens deze code staan voor in de terminal:
gksu nautilus

Gaf een lading aan foutmeldingen, maar aangezien de boel het toch al niet goed deed gewoon doorgegaan en daar stond de map .Evolution, nu gewoon toegankelijk!! Heb de map naar mijn ext. harde schijf kunnen formatteren en kan nu eindelijk Ubuntu opnieuw installeren.

Bedankt voor de hulp en hopelijk hebben jullie hier ook iets aan. Probleem opgelost

Offline koos4401

  • Lid
Re: Evolution mail back-up vanaf live cd
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/08, 20:29:40 »
En bedankt voor de terugmelding! Succes verder!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523