Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]internet dns resolving en computer browsen traag bij statisch ip adres  (gelezen 2879 keer)

Hallo,

Een paar weken geleden ben ik overgestapt op Ubuntu 9.10 64 bit. Het bevalt mij uitstekend en wil niet meer terug naar dat vervelende Windows waar ik 15 jaar mee heb zitten vechten.

Maar goed, Ubuntu gebruiken is voor mij op dit moment hetzelfde als wonen op de maan: een andere wereld met andere regels en gewoontes. Gelukkig heb ik mijn systeem goed werkend, maar er zijn altijd wat kleine probleempjes.

Ik gebruik een Popcorn Hour c-200 als mediaspeler, waarbij ik via NFS de harde schijven in mijn PC ter beschikking stel voor het kunnen streamen van video. Om dat te kunnen heeft mijn Ubuntu PC een vast IP adres nodig. Als ik een vast IP adres instel via de gebruikelijke methode, dat wordt het browsen van de computer (netwerkshares op NAS etc.) en internetten (DNS resolving) ontzettend traag. Het lijkt alsof er e.e.a. niet goed staat ingesteld, maar ik weet niet wat.

Wat heb ik gedaan om van DHCP over te gaan op static IP:

1. verwijderen Gnome network-manager (zodat instellingen via /etc/network/interfaces kunnen worden geconfigureerd)
2. het bestand /etc/network/interfaces aangepast voor static IP. Dat is dan nu als volgt:

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# This is a list of hotpluggable network interfaces.
# They will be activated automatically by the hotplug subsystem.
mapping hotplug
        script grep
        map eth0

# The primary network interface

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.10
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1

Graag zou ik willen weten hoe ik mijn Ubuntu 9.10 installatie met een vast IP adres net zo snel krijg als met een dynamisch Ip adres.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/06, 11:16:05 door pahendriks »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: internet dns resolving en computer browsen traag bij statisch ip adres
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/02, 23:18:04 »
Controleer /etc/resolv.conf

Zonder dhcp moet je er zelf voor zorgen dat daar een goed dns server adres (nameserver xxx.xxx.xxx.xxx) is opgenomen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: internet dns resolving en computer browsen traag bij statisch ip adres
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/03, 09:05:05 »
in /etc/resolv.conf staat het volgende:

# Generated by NetworkManager
nameserver 192.168.1.1

Dat is het adres van de router. Die zorgt er toch voor dat de juiste namen aan ip adressen worden gekoppeld?

Of moet je hier toch wat anders invullen? In mijn router staat 62.179.104.196 en 213.46.228.196 ingevuld.

Re: internet dns resolving en computer browsen traag bij statisch ip adres
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/05, 15:38:19 »
Is er iemand die Ubuntu 9.10 (Gnome) met een vast IP adres gebruikt?

Zo ja, dan graag de instellingen die je hebt gedaan om dat goed werkend te krijgen even doorgeven. Alvast bedankt!


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: internet dns resolving en computer browsen traag bij statisch ip adres
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/05, 15:50:56 »
uiteraard heb ik al gegoogled op het onderwerp. En verschillende dingen geprobeerd. De site die je als link geeft gaat ook niet over Ubuntu 9.10.

Daarnaast: het lukt me wel om een vast IP adres in te stellen, maar daarna is het browsen in Nautilus erg traag en duurt het resolven van ip adressen erg lang.


Re: internet dns resolving en computer browsen traag bij statisch ip adres
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/05, 19:39:38 »
Mijn Ubuntu 9.10 (32-bit) gebruikt ook vaste IP-adressen, maar ik heb gewoon de standaard netwerkbeheerder gebruikt om dat in te stellen: menu Systeem -> Voorkeuren -> Netwerkverbindingen en dan de instellingen op de Kabel-tab (naam: Auth eth0). Dat werkt probleemloos.

Kan het zijn dat IPv6 bij jou roet in het eten gooit? Als je router en/of je ISP dat niet ondersteunen, wil dat nog wel eens voor vertragingen zorgen. Ik heb de IPv6-instellingen in ieder geval op Negeren staan, want ik weet zeker dat mijn oude routertje er niets mee kan beginnen.

Re: internet dns resolving en computer browsen traag bij statisch ip adres
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/06, 11:15:16 »
het probleem lijkt opgelost!

Oorzaak lijkt te liggen in het feit dat de netwerkkaart niet eth0 in network-manager heette...