Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oude toshiba  (gelezen 1635 keer)

Offline yogiman

  • Lid
oude toshiba
« Gepost op: 2017/03/14, 11:47:12 »
Een vriendin van mij heeft een oude Toshiba (pro) met windows XP. Ze wil dat ik er ubuntu opzet. Zelf heb ik het laatst bij de mijne gedaan per USB. De USB zit erin, maar kijk ik bij de Boot Priority, dan zie ik staan = HDD + FDD+CD-ROM+LAN. Het ziet ernaar uit dat ik het toch wel via een cdrom moet doen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: oude toshiba
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/14, 12:05:00 »
Probeer het eens met PLOP Boot Manager:
https://www.plop.at/en/bootmanager/intro.html

Offline yogiman

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/14, 15:44:19 »
In ieder geval bedankt voor de tip. Maar ik probeerde net op het internet te komen, en behalve de MSN pagina' s was surfen geen eens mogelijk. Moet dan toch maar zien een cdrom te branden.

Offline peer

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/15, 07:43:32 »
de iso van plop manager werkt prima. Je brandt de iso op een cd en start daarna van deze cd. Op het scherm verschijnt dan een menu waarin je voor usb kunt kiezen. Zelf heb ik een versie van plop manager zonder menu die automatisch naar een gebruikte usb-poort zoekt. Op mijn oude toshiba laptop heb ik ontdekt dat niet alle usb-poorten werken.
Plop manager is erg handig als je oude pc's/laptops wil opstarten vanaf usb.  Eigenlijk een must-have.
je kan plop manager ook op de harde schijf installeren. Maar dat is wel lastig.

Als je ervoor kiest om ubuntu te installeren van cd dan moet je wel geduld hebben. Het werkt maar is waarschijnlijk heel erg traag. Dus heb geduld. 

Offline yogiman

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/15, 19:23:58 »
Ik heb op het internet gekeken naar de specificaties voor de Toshiba Pro, en helaas heeft ie maar 256MB ram. Dat betekent dus dat ik moet kiezen voor Lubuntu met een alternatieve iso installatie.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: oude toshiba
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/15, 21:12:13 »
512 MB lijkt mij toch het minimum, is er nog ruimte voor een extra bankje?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/15, 21:55:34 »
Een vriendin van mij heeft een oude Toshiba (pro) met windows XP. Ze wil dat ik er ubuntu opzet. Zelf heb ik het laatst bij de mijne gedaan per USB. De USB zit erin, maar kijk ik bij de Boot Priority, dan zie ik staan = HDD + FDD+CD-ROM+LAN. Het ziet ernaar uit dat ik het toch wel via een cdrom moet doen?

Die lijkt me dan te oud en te traag om überhaupt Ubuntu op te draaien. Specs? Altijd handig.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/15, 21:58:41 »
In ieder geval bedankt voor de tip. Maar ik probeerde net op het internet te komen, en behalve de MSN pagina' s was surfen geen eens mogelijk. Moet dan toch maar zien een cdrom te branden.

Ik begrijp je reactie niet. Iemand helpt je om het probleem: niet van USB kunnen opstarten, te omzeilen met een opstart CD, en nu heb je het over internet. Met die laptop? Op XP?

Ik snap er echt niks van. En zonder specificaties kan ook niemand je een smaak *buntu aanraden.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/15, 22:00:37 »
Ik heb op het internet gekeken naar de specificaties voor de Toshiba Pro, en helaas heeft ie maar 256MB ram. Dat betekent dus dat ik moet kiezen voor Lubuntu met een alternatieve iso installatie.

Oh zo. Dat is minimaal. Zelfs voor Lubuntu. Ik zou een andere distro kiezen, antiX, of Vector. Tenzij je het geheugen dus kan uitbreiden, zoals Ron zegt.

antiX: https://sites.google.com/site/computertip/minidistributies#TOC-De-systeemeisen. Verouderd verhaal, hier downloaden: https://sourceforge.net/projects/antix-linux/files/Final/antiX-16/. De antiX-16_386-full.iso. Of base, die heb ik nooit geprobeerd.

Vector: http://vectorlinux.com/downloads#light. De Light edition dus.

Maar antiX is verre te prefereren.

Misschien dat Debian het ook doet: https://www.debian.org/releases/stable/amd64/ch03s04.html.en, maar dat wordt meer geknutsel. Of probeer de LXDE: http://cdimage.debian.org/debian-cd/current/i386/iso-cd/. Maar antiX is ook op debian gebaseerd, en ws. sneller.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/15, 22:33:46 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline peer

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/16, 07:41:27 »
als windows xp draait dan zal er wel wat meer inzitten dan 256mb ram.
installeer in windows xp Speccy en ga eens na wat er precies in de laptop zit.
In mijn oude toshiba heb ik via aliexpress voor ongeveer €5 wat extra ram gekocht en geïnstalleerd. Daarna heb ik verschillende distributies geprobeerd. Geen problemen met debian xfce, ubuntu mate, point linux.
dus als er inderdaad weinig ram in zit probeer dan geheugen bij te krijgen via marktplaats of aliexpress

verder:
download plop manager en een live cd van bv. lubuntu (heel fijn is ook: point linux of peppermint)
zet plop manager op cd en zet lubuntu op usb.
stel je bios in op starten vanaf cd en je kan lununtu testen.

Offline aartje

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/16, 08:08:32 »
als windows xp draait dan zal er wel wat meer inzitten dan 256mb ram.
installeer in windows xp Speccy en ga eens na wat er precies in de laptop zit.
In mijn oude toshiba heb ik via aliexpress voor ongeveer €5 wat extra ram gekocht en geïnstalleerd. Daarna heb ik verschillende distributies geprobeerd. Geen problemen met debian xfce, ubuntu mate, point linux.
dus als er inderdaad weinig ram in zit probeer dan geheugen bij te krijgen via marktplaats of aliexpress

Mee eens, behalve de eerste opmerking. Ik heb in werkomgevingen menig PC met XP gezien die het
prima deden met 128MB.

Je zou moeten uitbreiden tot minimaal 1GB Ram (ik heb geen idee of dat mogelijk is) om er iets
werkbaars van te maken, naar mijn mening.

Offline yogiman

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/16, 11:33:34 »
Het is dus wel mogelijk, zie https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/Documentation/MinimalInstall. En bij kloksnelheid zie ik staan 2.80GHz, 448 MB.

Offline peer

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/16, 14:48:40 »
ik heb uiteindelijk op mijn oude toshiba een minimale installatie van debian lxde gedaan. Draait goed . Start alleen wat langzaam op maar dat ligt aan de hdd die erin zit. Ik wilde deze vervangen door een ssd maar dat wordt erg prijzig omdat deze een ATA-aansluiting heeft en geen sata.
geheugen heb ik opgewaardeerd van 512mb naar 1.5gb

ik heb geen ervaring met de minimal installatie van lubuntu (lubuntu-core) maar ik verwacht dat dit vergelijkbaar zal zijn met debian

Offline yogiman

  • Lid
Re: oude toshiba
« Reactie #13 Gepost op: 2017/03/17, 23:46:14 »
Ik heb nu dus lubuntu geinstalleerd, en hoewel de iso image 724 MB  is, kon ie tot mijn verbazing en grote opluchting toch op een 700 MB cdrom gebrand worden. Het schijnt dus dat er enige rek op zo'n cd zit.

Bij de installatie bleef ik steken bij de automatische installatie van de hdcp (of zoiets). Ik kreeg nog de mogelijkheid om het onder andere handmatig te doen. Ik kon echter met geen mogelijkheid aan een ip adres komen, omdat de laptop geen verbinding kon maken. Ik kwam erachter dat het via de command prompt kon. Er bleek helemaal geen ip adres te zijn, wel een hostnaam en fysiek adres, maar daar kon ik verder niets mee doen.  Ik heb ertoen voor gekozen om de installatie te stoppen, en dacht dan morgenochtend weer te beginnen met een frisse start. Maar toen moest ik met gebruikersnaam en wachtwoord komen en nog een paar dingen, en begon de software geinstalleerd te worden.

Ik heb nu dus Lubuntu 16.10, maar het zal jullie niet verbazen dat ik geen verbinding met het internet kan maken. Kan iemand mij nog een stap verder helpen?