Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dvi naar vga converter  (gelezen 1949 keer)

dvi naar vga converter
« Gepost op: 2010/12/08, 21:38:11 »
Voor mij ligt een fit-pc2 pc'tje.
Citaat
http://www.fit-pc.com/web/
Standaard afgeleverd met xubuntu 9.04 erop.
De video was een ramp.
Menu's "rolden" echt uit. Schermen werden in blokken opgebouwd.
Volgens deze website lag het aan de soort linux.
Citaat
http://www.roytanck.com/2009/07/29/fit-pc2-review-the-worlds-smallest-desktop-pc/
Ik heb er ubuntu 10.10 opgezet.
Dat ging niet zonder slag of stoot.
Pas nadat de usb-stix geformatteerd was met fat 16 (!) wilde het pc'tje ervan instaleren.
Maar 10.10 maakte nix uit. De video bleef *dezelfde* (!) ramp.
Inmiddels stond er op de fit site dat ze een pc afleveren met Linux Mint voorgeinstalleerd.
Nu ik de fat 16 truc kende zou Mint via usb instaleren een fluitje moeten zijn.
Geen van de 3 duitse site's kon mij Mint goed downloaden, maar de zweedse wel.
Dus een ochtend en 4 x 800zoveel mb download verder...
Bleek de video ook onder Mint 10 *dezelfde* ramp.

Nu zit er een standaard fit dvi naar vga converter tussen het pc'tje en 3 verschillende vga monitoren.
Gezien het feit dat er 3 verschillende linux distro's zijn gebruikt en 3 verschillende vga monitoren, maar dezelfde hardware: te weten een dvi naar vga converter; zit ik me af te vragen of deze bottleneck niet de video verstoorder is.

Iemand ervaring met dvi naar vga converters of iets anders nuttigs te melden voordat ik op jacht ga naar een dvi monitor?

alvast dank,
groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline chaos7

  • Lid
Re: dvi naar vga converter
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/08, 23:24:20 »
wat kan ik zeggen
is het een dvi-a of een dvi-d converter?
ik vermoed dat het een dvi-d converter is. ik kom tot deze conclusie omdat dvi-a is analoog en dat kan je zo met een dvi-vga kabel omzetten. dvi-d is digitaal en vga is analoog dus daar moet wel een bewerking in zitten.

de output van de pc is dvi. of daar nu een converter of een scherm aan hangt mag op zich niet veel uitmaken, het zal de output als een apparaat herkennen en de output genereren die er dan ook voor nodig is. de converter doet het signaal alleen maar omzetten van dvi naar vga, de resolutie zal ie het zelfde laten, tenzij er een potmetertje of zo, op die converter zit waar mee je de output kan regelen.

[edit]
ik heb de links even bekeken maar ik zie daar geen dvi in zitten, wel een hdmi, wat ze dvi noemen. is dus niet correct. maar mijn verhaal klopt nog wel het enige wat er als aanvulling bij komt is dat hdmi is een digitaal signaal en dat is met een converter om te zetten naar een vga signaal.

wat mij ook verbaast is dat ze een full HD signaal er uit gehaald hebben, ik vindt dat heel erg veel en vereist heel veel capaciteit van de videokaart (of hoe die ook mag heten) ik kan mij dan ook voorstellen gezien de andere specifikaties dat het beeld schokkerig over komt. wil je een goed beeld over houden dan zou ik zeggen dat je de uitgaande resolutie moet verlagen naar bv 1440x900 of 1280x 1024 resolutie. ik denk dat dan het beeld niet meer schokt. dit heeft ook gevolgen voor de schermen die er aan hangen als die full HD zijn zal je dat beeld niet kunnen krijgen, zijn de schermen van een lagere resolutie probeer dan ook die lagere resolutie.
[/edit]
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: dvi naar vga converter
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/08, 23:24:44 »
Ik heb even naar de PC gekeken, maar de video uitgang lijkt meer op een hdmi aansluiting dan een dvi aansluiting.
The disadvantage is no VGA -- it only provides DVI via HDMI connector. Both models include sound, and the newer includes a serial port
van deze site http://superuser.com/questions/101867/cheapest-low-cost-small-computer-systems antwoord 7
Een omvormer zou je bijv. van KÖNIG kunnen nemen, http://www.erconline.nl/hdmi-naar-vga-converter-p-26857.html Ik heb zelf geen ervaring met een dergelijke omvormer, dit is alleen voor info.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: dvi naar vga converter
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/09, 07:59:05 »
okee,
wat jullie dus zeggen is dat het schokkerige beeld *of* uit de hardware komt omdat het te weinig rekenkracht aan boord heeft om er een hdmi signaal uit te gooien bij hogere resoluties, *of* (Gijsbert) dat de converter niet goed genoeg zou zijn.

De converter die ik nu gebruik is de  converter van Fit zelf.

Gisteravond heb ik een dvi monitor opgescharrelt (buurman) en daar ga ik morgen de monitor aan hangen.
Is het schokkerige beeld verdwenen is het de converter,
blijft het beeld schokkerig is het de configuratie.
Toch?

to be continued...
dank voor reaktie
groeten
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: dvi naar vga converter
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/09, 09:14:28 »
Die conclusie lijkt me inderdaad goed.

Je hebt gecontroleerd of alle drivers etc voor de onboard video ook geinstalleerd zijn?

Re: dvi naar vga converter
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/09, 09:20:17 »
@Brumm3l: ik denk van wel...
Er waren geen niet-vrije stuurprogramma's nodig, het scherm voor stuurprogramma's was verder leeg.
Ik denk dat alles dan juist is geinstalleerd?
Hoe controleer ik dat anders?

dank
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: dvi naar vga converter
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/09, 11:42:13 »
Als ik het goed heb is alles dan inderdaad geïnstalleerd, maar wellicht dat iemand dat nog even kan bevestigen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: dvi naar vga converter
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/09, 14:53:14 »
Volgens mij ligt het aan het ontbreken van de drivers voor je videochip.
Wat meer informatie staat op de wiki: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsPoulsbo/

In principe zou dit commando genoeg moeten zijn om de drivers te installeren:
sudo add-apt-repository ppa:gma500/ppa && sudo apt-get update && sudo apt-get install poulsbo-driver-2d poulsbo-driver-3d poulsbo-configHierna opnieuw opstarten.

Re: dvi naar vga converter
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/12, 11:25:37 »
Het is niet helemaal goed gegaan.
Er is ca 12 mb gedownload en geinstalleerd, maar bij het heropstarten bleef de pc hangen.
Ik heb um hard gereset en daarna wou het niet meer door booten en blijft ergens hangen.
Ik heb knipperende blokken ruis in beeld in een herhalend patroon.

Nou was dit Mint 10, en ik weet niet of dat voor dit commando uit maakt.
Maandag zet ik er opnieuw 10.10 op en voer dit commando weer uit.

groeten en een mooie zondag,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...