Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?  (gelezen 3618 keer)

Offline livino

  • Lid
Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Gepost op: 2012/10/09, 08:56:54 »
'k Ben stilaan mijn keuze aan het bepalen om -eindelijk- een laptop te kopen waarop ubuntu werkt. Het is een sport met hindernissen...  O0

Via eerdere posts op dit forum, kwam ik al snel terecht bij Lenovo als Ubuntu-vriendelijk merk. Daarboven wil ik om één of andere reden liefst een 17 inch-scherm, maar ondertussen begin ik me af te vragen of dat echt nodig is. Ik heb immers nog een apart, groot scherm, dat ik waarschijnlijk per direct zal aansluiten op mijn laptop omdat de kleuren van foto's e.d. (ik doe wel vaker aan fotobewerking) daar beter tot hun recht komen. In dit topic suggereert men de Lenovo G780, maar die is alleen maar in Nederland verkrijgbaar en dan wordt het wat zoeken met het overschakelen van qwerty naar azerty. Op zich ook weer geen probleem, denk ik, want heb nog een los azerty-toetsenbord dat ik allicht probleemloos zal kunnen gebruiken.

Een verkoper suggereerde me een laptop van Acer, maar kon me niet garanderen dat Ubuntu daar goed op werkte omdat hij dat niet weet. Heb gevraagd of ik met de live-cd mag komen testen, maar voorlopig geen antwoord.

Hoe meer ik zoek, hoe ingewikkelder het lijkt. Ik geef toe, da's een luxeprobleem.

Dus maak ik het me zelf toch nog maar wat ingwikkelder:

- wie gebruikt welke laptop en ben je er tevreden van?
- wat zijn volgens jou de voor- en nadelen van een 17 inch-scherm?
- zijn er die een los azerty-toetsenbord aansluiten op een qwerty-laptop en lukt dat?
- en tenslotte: heb jij met je laptop een vlotte toegang tot draadloos internet?

(Ja, 't is een hele hoop ineens...)

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2012/10/09, 09:00:52 door livino »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/09, 09:28:36 »
Hier staan een Acer, een BTC en een Medion laptop, deze gebruiken zonder problemen Xubuntu.
Wat ik je kan aanraden is, om met een CD/DVD naar een winkel te gaan en gewoon alles uit te proberen, tenslotte kan de hardware zelfs binnen één model nog anders zijn .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/09, 09:29:27 »
Ik kan je niet heel erg helpen met een laptop keuze want ik heb er zelf alleen 1 van het werk en daar heb ik helaas geen vrije OS keuze...
Maar misschien heb je iets aan dit linkje, op tweakers.net kan je namelijk gewoon een keuze maken voor een Azerty toetsenbord. Ik zou als je dat standaard gebruikt namelijk wel voor een azerty indeling laptop gaan. Anders moet je te vaak schakelen denk ik...

Verder:
Voordelen 17" scherm is duidelijk denk ik. groot scherm bij mobiel gebruik, maar zwaar als je de laptop vaak meeneemt. Alternatief zou kunnen zijn een kleiner scherm met hoge resolutie?
En vlotte draadloze toegang zal heel erg afhangen van de gebruikte wifi adapter. Indien die goed ondersteund wordt zal het vlekkeloos zijn, anders wordt het problematischer. Welke wel en niet goed werken weet ik zo niet. Ik begrijp dat de meeste intel wifi adapters iig goed werken.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/09, 09:34:47 »
O ja, nog een aanrader. Koop een laptop met een SSD als systeem schijf, je laptop voelt dan een mooi stuk sneller aan en je bent meer toekomst proof! Ligt er wel een beetje aan hoe je de laptop gebruikt. Als je een NAS of zoiets hebt kan je daar de grote bestanden kwijt, als je dat niet hebt is het handig als je laptop plek heeft voor 2 harde schijven. Dan heb je de SSD als systeemschijf en een standaard hd voor de opslag. Dan kan dan ook een langzamere zuinige schijf zijn.

Offline DurQ

  • Lid
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/09, 20:34:15 »
Ik heb Ubuntu/Xubuntu nu draaien op een Acer laptop (Aspire 5742G) en draait echt super.

Wireless werd gelijk herkend (in tegenstelling tot Windows 7)

Hou er wel rekening mee dat Acer min of meer een budget merk is (Hoewel ze in de komende jaren meer midrange en highend willen gaan maken)

Offline jolo

  • Lid
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/12, 18:07:31 »
Lenovo wordt inderdaad wel een genoemd, in combinatie met een Linux distributie. Maar dat wil niet zeggen, dat alle Lenovo laptops compatibel zijn met Linux. Het testen met een Linux live-cd geeft wel enig indruk. Echter sommige Linux problemen vallen pas op, als je Linux daadwerkelijk installeert. En daarbovenop de gesloten bron drivers installeert.

Het ligt inderdaad meer voor de hand, dat je zoals valk al zegt, online checkt voor laptops. Niet alle laptops die je online kunt kopen, zijn ook in fysieke computerwinkels verkrijgbaar. De Lenovo laptop uit mijn onderschrift is Linux compatibel, maar is vanwege de ouderdom niet meer nieuw verkrijgbaar.   

Verder zou je kunnen checken op deze website http://www.ubuntu.com/certification/desktop/
Als je een keuze hebt kunnen maken, dan check je via Google en post het merk/type hier, zodat wij eventueel kunnen meekijken. Of dat er iemand kan reageren, die 'm zelf al heeft. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/12, 18:30:12 »
De Lenovo's zijn zonder meer goed: robuuste bouwkwaliteit, perfecte toetsenborden en goede compatabiliteit met Ubuntu. Hettes (levert standaard met Ubuntu) heeft een hele serie: http://www.hettes.nl/product/laptops/lenovo/. Helaas geen 17". Je zou ze kunnen vragen voor dat azerty-toetsenbord.

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/12, 18:57:28 »
 Medion Akoya P6630 (MD 98560).
Processor: lntel Core i3-390M (2 x 2,66GHz. 64 bit, 3MB Intel Smart Cache, Hyper-Threading-Technology)
Beeldscherm: ontspiegeld, 15,6″ (40 cm) Widescreen met LED-Backlight (1.366 x 768 Pixel)
Grafische kaart: 1.Nvidia GeForce GT540M (DirectX 11, 1024 MB DDR3-geheugen)
Grafische kaart: 2. Intel HD Graphics (ingebouwd in CPU)
64 Bits Machine
Werkgeheugen:  4GB (4.096 MB) DDR3 SDRAM
Harde schijf Samsung: 640 GB
Verwijderbare insteekmodule : 8x multi-standaard dvd-/cd-brander met ondersteuning voor DVD-RAM en Dual-Layer
USB 3.0 - aansluiting voor snelle gegevensuitwisseling.
Zeer tevreden over ...Medion is overgenomen door Lenovo !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

  • Lid
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/12, 22:43:39 »
Acer, Asus, HP ben er laatste tijd nog niet tegen gekomen die problemen gaven met Ubuntu.
ook draadloos gaat prima tegenwoordig.
alleen de knop om aan of uit te zetten werkt niet altijd maar via menu wel.

Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/12, 23:58:44 »
Ik heb vandaag mijn nieuwe Lenovo binnengekregen (opvolger van mijn vorige Lenovo) en wederom werkt alles out-of-the-box (op de fingerprint reader na vermoed ik, maar heb geen ervaring met fingerprint readers dus dat kan ook onkunde zijn). Dus helemaal top, Lenovo+Linux is en blijft een perfecte combi! :)

Offline Harry V

  • Lid
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/14, 14:19:51 »
Welke type Lenovo is dit precies Vistaus?

Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/14, 14:50:35 »
Ik zou zeggen, als je een laptop op het oog heb, google gewoon even met het merk, typenummer en Ubuntu. Dan kom je bij laptops met echte problemen snel heel veel links met forumdraden tegen die daar over gaan.  Bekijk vervolgens een paar van die draden, en als de problemen onopgelost blijven, dan kan je beter een andere laptop zoeken.

Offline Harry V

  • Lid
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/14, 15:17:37 »
...dat valt nog niet mee Thomas... Ik doe de laatste tijd niet anders. Ik heb alle Ubuntu-proof lijsten gezien, maar kom de genoemde laptops vervolgens hier niet in de verkoop tegen. Als ik het omdraai en ga zoeken op wat hier in de handel is bij Dynabyte, Paradigit etc, en op ervaringen van anderen Google vind ik vaak net andere types of geen eensluidende resultaten. Met Hettes.nl (die Ubuntu pre-installed verkoopt) is het zeer moeilijk contact krijgen.

...en alles wat ik wil is een 14 / 15 inch laptop dual boot Ubuntu/Windows waar ik verder weinig eisen aan stel. De machine mag lelijk als de nacht zijn en volkomen uit de mode. Een simpel werkpaardje zonder toeters en bellen (het is niet om te gamen of streamen).

Ik zou heel blij zijn met een gortdroge opsomming van laptops waar de afgelopen maanden Ubuntu (12) out of the box opgeslingerd is... zonder een hoop geprogrammeer.  Ik hou moed :)




Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/14, 15:36:44 »
Hettes test nieuwe hardware met Ubuntu. Ik denk niet dat je snel een plek vind met meer recente Ubuntu testen. Op de website van Hettes kan je precies zien in hoeverre laptops ondersteund worden door het aantal tuxen te tellen:
http://www.hettes.nl/uitleg-tux

Ik zou alleen een laptop kopen met minimaal 4 tuxen, dan weet je zeker dat je hardware ondersteund wordt vanuit de Ubuntu softwarebronnen zonder dat je zelf handmatig drivers moet gaan installeren oid.

Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/14, 16:35:10 »
Hier een zeer goede ervaring met Lenovo die we op het werk gebruiken (maar nu ook verouderd en niet meer te krijgen nieuw) .

Jolo haalt een Lenovo aan R61 , en die is occasie makkelijk te vinden voor om en bij de 150 a 200 € (keep in mind: voor Linux hoef je niet echt het nieuwste van het nieuwste per se te hebben ;) )

Ook een heel goede ervaring met Toshiba, maar de bouwkwaliteit is een stuk minder dan bovenvernoemde.

Ook met HP Compaq-series een goede tot heel goede ervaring. De mijne uit mijn onderschrift heb ik gekocht voor 140€ en later een bankje (ook occasie) van 2 Gb toegevoegd en ik heb een superlaptop die eigenlijk zowat alles aankan wat Linux te bieden heeft én, als ik dat zou willen, ik kan hem ompolen naar een W7-omgeving. Dus alle mogelijkheden vacant.

Ik zou zeggen: kijk eens op de occasie markt zoals 2e hands. be of Kapaza voor dat je een hoop geld uitgeeft aan iets dat je met 300€ evengoed kan bereiken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/14, 16:43:10 »
Wat Ron hierboven ook al voorstelt: probeer de laptop van je keuze in de winkel uit met een live-CD. Als je het even vraagt is het eigenlijk nooit een probleem.

Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/14, 20:31:20 »
Welke type Lenovo is dit precies Vistaus?

Lenovo Thinkpad Edge E530.

Hij is trouwens zelfs Linux-gecertificeerd volgens de Lenovo-site ondanks dat ze alsnog Windows standaard meeleveren. Echt alles werkt out-of-the-box, start supersnel op van de SSD (16 GB SSD+500 GB harde schijf). Toppie! Is alleen wel 15,6" en kost 650 euro

Offline softbart

  • Lid
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/15, 09:45:25 »
Hier een zeer goede ervaring met Lenovo die we op het werk gebruiken (maar nu ook verouderd en niet meer te krijgen nieuw) .

Jolo haalt een Lenovo aan R61 , en die is occasie makkelijk te vinden voor om en bij de 150 a 200 € (keep in mind: voor Linux hoef je niet echt het nieuwste van het nieuwste per se te hebben ;) )

Ook een heel goede ervaring met Toshiba, maar de bouwkwaliteit is een stuk minder dan bovenvernoemde.

Ook met HP Compaq-series een goede tot heel goede ervaring. De mijne uit mijn onderschrift heb ik gekocht voor 140€ en later een bankje (ook occasie) van 2 Gb toegevoegd en ik heb een superlaptop die eigenlijk zowat alles aankan wat Linux te bieden heeft én, als ik dat zou willen, ik kan hem ompolen naar een W7-omgeving. Dus alle mogelijkheden vacant.

Ik zou zeggen: kijk eens op de occasie markt zoals 2e hands. be of Kapaza voor dat je een hoop geld uitgeeft aan iets dat je met 300€ evengoed kan bereiken.
Hier ook zeer goede ervaringen met 2eh.  Lenovo's (Z60m en T43p).

groet,

Theo


Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/15, 20:38:41 »
Die G7 is Linux-gecertificeerd en wordt bij sommige shops dan ook met CentOS geleverd dus dat is op zich een goede koop :)

Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/15, 21:22:01 »
Een Acer aspire one 722. Gelijk Windows eraf gezwierd en Xubuntu erop geïnstalleerd.
Jammer genoeg liep hij tijdens de installatie vast bij het instellen van de draadloze internetverbinding.
Blijkbaar is dat een gekende bug.
Oplossing: http://bernaerts.dyndns.org/linux/202-ubuntu-acer-ao722

Nu draait Xubuntu hier erg vlot!
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline morjos

  • Lid
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/19, 23:20:57 »
Ik heb een Asus K7 van zo'n 5 jaar oud en Ubuntu draait er formidabel op.
Ben héél tevreden van dat machientje........

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/20, 12:41:07 »
Ik weet niet wat je max uit te geven hebt.
Ik heb bij een kameraad een spiksplinternieuwe hp probook met Ubuntu 12.04 geinstalleerd en werkte out-of-the-box op 64bit
Zelfs de webcam werkte........... ^-^ ^-^
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline flipkort

  • Lid
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/22, 19:05:45 »
Ikzelf heb laatst een notebook aangeschaft bij xnotebooks.nl en wel het model TURBINE IV17 http://www.xnotebooks.nl/17-18-notebooks/turbine-iv17-17inch-gaming-laptop-notebook-gtx660-hd4000-optimus-w370et.html met een NVIDIA GTX660 videokaart met een I7-3630QM, 16GB DDR3-1600Mhz Crucial geheugen, 120GB INTEL SSD, 750GB-7200 Western Digital Scorpio Black en een 17.3" Gamut 90% kleurechtheid.
De Turbine IV17 ondersteund zonder enig probleem de componenten onder Ubuntu, heerlijk snel.
Had de Turbine besteld met windows 7 home premium maar zoals gewoonlijk een grote fout natuurlijk, Ubuntu is mijn lieveling  :P

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop - welke gebruiken jullie?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/22, 19:20:02 »
Ik gebruik er zelf twee: Een Acer Aspire 9300 met daarop Debian Wheezy i386. AMD64 draait wel, maar m.i. lang niet zo snel als de i386. Verder heb ik daarop de 3.2.0-486 kernel draaien. Deze Acer is nu heel snel en betrouwbaar aan het werk. Deze Acer is wat lastig met installeren omdat er een Nvidia kaart in zit. Met een AMD64 is dat erg lastig omdat standaard de Nouveau driver aan het werk is, en dat gaat ná het installeren fout. Die AMD64 wil per se de Nvidia drivers en kernel hebben.  *) Dat maakt een en ander wat 'log'.
Vandaar dat ik nu dus met de i386 versie aan het werk ben.

Verder heb ik een HP 550. Ook hierop draait sinds kort hetzelfde als bij de Acer.
Op beide laptops werk ik met XFCE en Openbox.

En op dit moment ben ik voor iemand een Sony Vaio laptop in ore aan het maken. Hierop draait Linux Mint DE (XFCE versie)

*) Dat geldt voor iedere distributie. Ik heb Debian, OpenSUSE, Ubuntu en LMDE uitgeprobeerd. Iedere proging om er rechtstreeks met AMD64 aan het werk te gaan mislukken.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/22, 19:22:15 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex