Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.  (gelezen 4900 keer)

prullenbak

  • Gast
Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Gepost op: 2009/07/11, 13:48:44 »
Dag allemaal,

Allereerst mijn excuses dat ik een vraag, die overal al honderd keer gevraagd is (ik heb ze gevonden via google en zoekfuncties van forums als deze) toch nog een keer stel...

Ik heb het volgende probleem: Ik heb ubuntu 9.04  geinstalleerd. Alles werkt, behalve mijn draadloos netwerk. Het is een sweex usb-adapter. Hij herkent wel dat er draadloze netwerken zijn, maar zodra ik verbinding probeer te maken, en mijn wep-sleutel invul, maakt ie uiteindelijk geen verbinding. Ik heb begrepen dat dit probleem op een aantal manieren op te lossen is, maar ik probeer ubuntu pas net een beetje uit, dus ik snap het niet helemaal.

Allereerst begreep ik dat je via "windows wireless drivers" mogelijk was om de windows drivers van de usb-adapter te gebruiken. Het probleem is echter dat ik dit nie tkan installeren via applications->add/remove, aangezien ik geen internet heb op die computer. Is er een manier om dit programma te downloaden op een andere computer (vista pc of leopard-mac) en dan via een usb-stickje over te zetten naar de ubuntu computer, en het dan daar te installeren?

Naast die oplossing vond ik ook via een topic op dit forum een stappenplan voor als je geen netwerk had. Ik heb dat geprobeerd te volgen, maar dat kwam ook niet goed, omdat ik na het comando lsusb in de terminal te zien kreeg dat het een zydas chipset was, en daar werd in het stappenplan niet over gesproken.

Het rare van alles vind ik, dat ie het wel half lijkt te doen, aangezien ie wel netwerken herkent en de bijbehorende security.

Wie wil deze ubuntu-beginner uit de brand helpen? Verder ziet het er namelijk aardig snel en stabiel uit, wat ik er zo van zag.

Thanx!


 

Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/11, 14:03:43 »
Probeer eens zonder websleutel. Kunt wel op je (draadloze) router komen met je browser?


prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/11, 14:12:25 »
Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

"even" de wep-sleutel verwijderen van mn netwerk is wel een gedoe, en kan ik eigenlijk niet doen hier. Ik heb wel geprobeerd om een netwerk aan te maken in ubuntu, en die werd door andere computers meteen herkend. Ook een computer-naar-computer netwerk op mn macbook aangemaakt werd herkend door ubuntu. Vervolgens leek het er echter op dat hij niet echt verbinding maakt, maar blijft zoeken naar een verbinding (iccontje met rechtsonder een groen balletje, en linksboven een grijs balletje, daartussen in dat draaiende blauwe dingetje)...Na een minuut of wat geeft ie dan "network disconnected". Vantui het niks.


Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/11, 14:16:59 »
Ik denk dat je PC/Laptop naar andere draadloze netwerken zoekt. Verwijder die via je netwerk manager.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/11, 14:19:32 door prince Ace »

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/11, 14:19:50 »
Waar vind ik mijn netmanager? (je praat hier met een heeeel erge beginner he :P )

Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/11, 14:22:39 »
Rechtermuis knop op "iccontje met rechtsonder een groen balletje, en linksboven een grijs balletje, daartussen in dat draaiende blauwe dingetje" en dan bewerken, Draadloos. dan zie je een lijstje. ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/11, 14:23:12 »
Als eerste: Je weet dat WEP heel onveilig is? Het kan binnen enkele minuten gekraakt worden. Als het even kan zou je WPA of WPA2 moeten gebruiken.

Om te testen is het wel handig om tijdelijk de WEP beveiliging uit te schakelen. Lukt het dan wel?

Om verder te zoeken naar de oorzaak: kan je een terminalvenster openen en het volgende commando uitvoeren?
lsusbLSUSB dus, maar dan in kleine letters.

De uitkomst graag hier op het forum plakken.

Edit: lsusb moest het zijn ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/11, 14:36:11 door Johan van Dijk »

Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/11, 14:27:44 »
Als eerste: Je weet dat WEP heel onveilig is? Het kan binnen enkele minuten gekraakt worden. Als het even kan zou je WPA of WPA2 moeten gebruiken.

Om te testen is het wel handig om tijdelijk de WEP beveiliging uit te schakelen. Lukt het dan wel?

Om verder te zoeken naar de oorzaak: kan je een terminalvenster openen en het volgende commando uitvoeren?
lspciLSPCI dus, maar dan in kleine letters.

De uitkomst graag hier op het forum plakken.

Ik denk dat dit nog een beetje te ingewikkeld is voor Prullenbak  ;)

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/11, 14:30:32 »
Rechtermuis knop op "iccontje met rechtsonder een groen balletje, en linksboven een grijs balletje, daartussen in dat draaiende blauwe dingetje" en dan bewerken, Draadloos. dan zie je een lijstje. ;)

ah. Dat lijstje had ik al op een andere manier gevonden (via system -> preferences -> network connections) Daar staat alleen mijn eigen netwerk met 'Auto' voor d enaam. Dat lijkt me best goed :)


Ik wist inderdaad niet dat wep heel onveilig was. Maar ik verwacht ook niet dat er mensen hier in de achtertuin mijn netwerk gaan zitten kraken :P Het is maar een thuisnetwerk he. Het uitschakelen van de beveiliging vereist dat ik met een computer naar de router ga en dan met een kabel dat in ga stellen. Dat is heel veel gedoe, en doe ik liever niet.

Ik had gelezen dat je voor usbdevices juist lsusb moest intypen? Hierbij de uitslag van beide commando's:


(ik ga even kopieren plakken, bestandje via usb stick overzetten op deze pc en dan weer kopieren plakken...hehe. Resultaat komt hier zo :P )

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/11, 14:31:27 »

Ik denk dat dit nog een beetje te ingewikkeld is voor Prullenbak  ;)

Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben hahaha. Ik weet wel wat een terminal is enzo...heb ik ook op mn mac, maar ik blijf er idd liever maar uit omdat ik nooit zo weet wat ik doe.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/11, 14:35:27 »
Ik denk dat dit nog een beetje te ingewikkeld is voor Prullenbak  ;)
Wat stel jij dan voor om het USB-ID van het stickje te verkrijgen?
"sweex usb-adapter" zegt helemaal niks, aangezien er misschien wel 100 verschillende types zijn van dat merk.
Met de exacte USB ID kan je makkelijker zoeken naar problemen en oplossingen.
En zo ingewikkeld is het toch niet om de terminal te openen, 1 commando in te voeren en het resultaat hier te plakken?

En ik bedoelde inderdaad lsusb :)
Blijkbaar nog niet helemaal wakker...

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/11, 14:38:50 »
Jullie helpen me tot nu toe fantastisch, niks aan de hand! :) (ik ben trouwens ook weer niet een computer-noob hoor..alleen dit linux/ubuntu gebeuren is wel  nieuw voor mij. zeker de installatie. Het is een beetje uit nieuwsgierigheid geboren, en nu wil ik het werkend hebben ook :P )

Anyway, het resultaat van het terminal commando:

lsusb

Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 002: ID 046d:c50d Logitech, Inc. Cordless Mouse
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 002: ID 0ace:1201 ZyDAS 802.11b WiFi
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/11, 14:43:28 »
Ik denk dat dit nog een beetje te ingewikkeld is voor Prullenbak  ;)
Wat stel jij dan voor om het USB-ID van het stickje te verkrijgen?
"sweex usb-adapter" zegt helemaal niks, aangezien er misschien wel 100 verschillende types zijn van dat merk.
Met de exacte USB ID kan je makkelijker zoeken naar problemen en oplossingen.
En zo ingewikkeld is het toch niet om de terminal te openen, 1 commando in te voeren en het resultaat hier te plakken?

En ik bedoelde inderdaad lsusb :)
Blijkbaar nog niet helemaal wakker...

Hoef je niet zo te blaffen.

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/11, 14:45:16 »
ho ho jongens, geen ruzie maken in mijn topic, we waren net een beetje lekker op gang ;)


Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/11, 14:47:11 »
Niet de bedoeling. Was humoristisch bedoeld.

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/11, 14:51:30 »
ok, dan is het goed. Haha.


prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/12, 14:40:05 »
Maar er is niemand die mij kan helpen hiermee? De computer is het niet waard om er een nieuwe netwerkkaart in te schroeven, dus dan wordt het denk ik terug naar XP...En daar heb ik eigenlijk geen zin in :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/12, 15:01:25 »
Prik 'm tijdelijk even aan een netwerkkabeltje, voor tijdelijk bedraad internet. Kun je vast wel even ergens regelen.

Doe daarna dit:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet
(punt 9)

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/12, 15:26:05 »
Ik weet dat dat kan..maar die computer "even" naar beneden naar de router zeulen, is echt een heel gedoe. Plus ik ben bang dat de netwerkkaart voor lan-verbinding het al een jaar geleden heeft begeven...

Is er geen manier om dat pakket (of hoe noem je dat?) Op een andere pc te downloaden het via usb-stickje over te zetten op de ubuntu-computer (en het daar natuurlijk te installeren...)?



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/12, 15:36:26 »
Tja, je zou het kunnen proberen:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/n/ndisgtk/ndisgtk_0.8.4-1_i386.deb

Bestand binnenhalen op je bureaublad en dubbelklikken (net als een .exe in Windows).

Maar of het zo gaat werken voor je, weet ik niet.

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/12, 15:39:03 »
Superbedankt, ik ga het meteen even proberen. Je leest het resultaat wel.

Edit:

Ik heb het even geprobeerd en kreeg een

error: dependancy is not satisfiable: ndiswrapper-utils-1.9

melding.


Ondertussen ook zelf geocht naar oplossingen (gegoogled op de foutmelding) en kwam op de volgende pagina
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-au/2009-January/004540.html

Dus ik terminal in, typ sudo apt-get install ndiswrapper-util...En natuurlijk krijg ik nu : "kon pakket ndiswrapper-util niet vinden"

...

Ik heb nog een tikje verder gezocht en wonder boven wonder heb ik, na ndiswrapper-common nog iets.deb en ndiswrappernogiets 1.9 nogiets. deb (ik ewet echt de precieze namen niet :P ) te installeren, het voor elkaar gekregen om ook de deb die jij aangaf te installeren...wow! Nu ga ik proberen om de inf-driver te isntalleren vanaf de bijgeleverde cd...wish me luck! :)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/12, 16:32:41 door prullenbak »

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/12, 17:06:10 »
Ik heb de inf voor windows xp geinstalleerd nu...windows wireless network drivers geeft keurig "hardware present: yes", maar in het algemeen blijf ik hetzelfde probleem houden: hij connect NIET (alhoewel er nu al 2 groene balletjes staan, met daarin het blauwe dingetje wat ronddraait...dus het lijkt al iets beter te gaan maar nog steeds neit genoeg.).

Ik begrijp dat dit probleem ligt bij mijn netwerk-adapter, en dat linux normaal gesproken de netwerkkaart gewoon zou kunnen gebruiken. En dat dit dus eigenlijk dikke pech is. Helaas denk ik nog steeds dat dit soort dingen allemaal heeeel wat gemakkelijker zouden kunnen. Als dat geregeld is, zou ubuntu inderdaad weleens "linux for human beings" kunnen worden. Nu slaat het op dit soort punten nog teveel de plank mis (tekstcommando's in terminal vensters, kom op, het is 2009...) Al met al vind ik het heel erg jammer. Toen ik het aan het installeren was, werd ik er best  blij van. Alles leek meteen te werken en er stonden meteen veel handige programma's geinstalleerd. Helaas krijg ik dit niet werkend, en komt mijn linux avontuur hier weer ten einde.

:(

Nogmaals bedankt voor alle hulp, ik ben terug naar windows XP (tenminste...op die computer.)


tenzij...

Iemand mij uit kan leggen, stap voor stap, wat ik hiermee kan:

http://linux-lc100020.sourceforge.net/
« Laatst bewerkt op: 2009/07/12, 17:14:30 door prullenbak »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/12, 17:24:36 »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #23 Gepost op: 2009/07/12, 17:32:31 »
hehe ik heb net die ndswrapper dingen zitten installeren, en dan lees ik in het document:

NDISwrapper cards are NOT SUITABLE for base-station use - they don't do master mode.

Hmm...

Maar goed, ik heb niks te verliezen, dus ik ga even goed kijken.


Nou, het werkt gewoon allemaal niet. Ik ben het zat. windows cd'tje gaat er nu in. Bedankt allemaal!
« Laatst bewerkt op: 2009/07/12, 17:39:26 door prullenbak »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #24 Gepost op: 2009/07/12, 17:46:04 »
Tja, je hebt pech met je draadloze kaart.... Jammer voor je.

Als je nog een paar losse euri hebt slingeren, dan zal deze waarschijnlijk wel uit-de-doos werken (zonder ingrepen dus):
http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&s=1&a=26919