Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GuestAdditions toevoegen in VBox  (gelezen 1281 keer)

Offline Cme

  • Lid
GuestAdditions toevoegen in VBox
« Gepost op: 2019/04/08, 17:44:05 »
Hallo Forum genoten,

In Ubuntu 18.04 staat VirtualBox met Windows 8.1 waar GuestAdditions met gewenst resultaat draait.
Nu wil ik Xubuntu 18.04 ernaast installeren maar dat lukt niet omdat het scherm niet buiten VBox treedt. Als ik GuestAdditions wil 'runnen': Apparaten/Invoegen Guest Additions CD-image, komt de volgende melding:
Niet in staat virtuele optische schijf /usr/share/virtualbox/VBoxGuestAdditions.iso in machine VBox-Xu1804 te doen.

Could not mount the media/drive '/usr/share/virtualbox/VBoxGuestAdditions.iso' (VERR_PDM_MEDIA_LOCKED).

Resultaatcode:NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component:ConsoleWrap
Interface:IConsole {872da645-4a9b-1727-bee2-5585105b9eed}
Callee:IMachine {5047460a-265d-4538-b23e-ddba5fb84976}
Ook na het deleten van de GA.iso via 'de Virtuele Media Manager' en aldaar dmv. opnieuw 'Toevoegen' /usr/share/virtualbox, krijg ik dezelfde melding.

Graag jullie ondersteuning, alvast mijn dank,

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: GuestAdditions toevoegen in VBox
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/14, 17:40:19 »
Nogmaals Forum vraag ik aandacht voor deze Topic
Het probleem met het installeren: wil ik de Nederlandse versie installeren, lukt dat niet omdat het 'beeld' wegvalt, zie image.
Kom ik erachter dat als ik de Engelse versie probeer, alles in het 'beeld' blijft. Naderhand geen probleem met GuestAdditions 'binnen Xubuntu te halen'. Heb nu een volledig scherm. De taal/systeem omzetten naar het Nederlands zal geen probleem geven.
Toch blijft de vraag waarom de Nederlandse versie van (X)Ubuntu 18.04 installeren binnen VirtualBox niet gaat?
Hoe kan dat?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline EvC

  • Lid
Re: GuestAdditions toevoegen in VBox
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/14, 18:24:03 »
Kun je met de linker muistoets ingedrukt op de zwarte balk gaan staan en het venster naar links verschuiven?
Ik neem aan dat je bij die rechter knop wilt komen om verder te kunnen?


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Cme

  • Lid
Re: GuestAdditions toevoegen in VBox
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/19, 15:54:12 »
@EvC Bedankt voor je reactie. Wat je voorstelt heb ik uitgeprobeerd, de zwarte balk doet niets maar met 'het handje' op het installatiescherm kan ik het opzij zetten! De oplossing dus! Ondertussen was ik al tevreden met de Engelse versie die ik omzette naar de Nederlandse.
Hartelijk bedankt. Jammer dat ik het niet zelf kon bedenken (zucht). :-[
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline EvC

  • Lid
Re: GuestAdditions toevoegen in VBox
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/19, 16:09:55 »
Het is altijd een beetje hannesen wat het beste werkt zolang je nog niet full-screen kunt werken.
Op het installatiescherm gaan staan en rechtsklikken, om vervolgens verplaatsen te gebruiken is soms ook handig.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: GuestAdditions toevoegen in VBox
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/19, 22:33:40 »
Ja, de GuestAdditions werken niet altijd feilloos. Ik heb hem binnen VirtualBox helemaal draaien voor Xubuntu 18.04, inclusief groot scherm en de mogelijkheid om bestanden van m'n gewone pc te halen (de host dus), maar ik probeerde toevallig vorige week W7 te installeren, en daar krijg ik met geen mogelijkheid een schermresolutie groter dan 640 of 800, geen idee waarom. Ik ben soms van de snelle oplossingen: wegkegelen die Windows-VM! ;)