Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Devolo dlan werkt niet. Usb stick met wachtwoord werkt niet. Mobiel werkt niet.  (gelezen 7482 keer)

Ubuntu 10.10.geinstalleerd.
Windows XP.

Internet via Devolo DLAN via het stopcontact werkt wel maar stopt na enige tijd uit.
http://www.devoloshop.nl/klantenservice/producten/devolo-dlan-200-avplus/
Ik heb Linux software en stuurprogramma  van de Devola website gedownload.
http://www.devolo.nl/downloads/software/software-dlan-linux-v6-1.tar.gz

Staat in mijn download map van Ubuntu onder /Downloads/dlan-linux-software,/Downloads/driver-dlan-duo-usb-linux-v4.tar.gz,/Downloads/software-dlan-linux-v6-1.tar.gz.

Via Ubuntu software en pakketbeheer niet beschikbaar en handmatig niet te doen voor een beginneling.
Hetgeen moet werken is een configuratiewizzard om een stopkontaktadapter te herkennen te activeren en te laten werken en dat gaat niet.
Als de bekabelde netwerverbinding Auto eth0 stopt moet ik herstarten en in Windows het configuratieprogje bewerken en dan weer herstarten en terug naar Ubuntu. Lekker handig.

Van mijn mobiel HTC HD2 krijg ik na dagenlang prutsen een paar foto's die er op staan te zien. Alle Windows MS zoals kalender adressen kontakten zijn niet bereikbaar.


Een Kingston usb stick met een wachtwoord wordt niet herkend.

Ik wil graag met Ubuntu blijven werken maar het aansluiten van die simpele apparaatjes is voor starters niet begrijpbaar.

Met dank voor een gouden Paasei tip

Thinh




Helaas levert niet iedere hardwarefabrikant drivers. Leveren ze wel een driver is dit meestal een algemeen pakket voor linux.
Zo kan je de tar.gz installeren:
1) Open nautilus en navigeer naar de map waar je deze hebt gedownload, ik neem even de map Downloads als voorbeeld.
2) Klik met de rechtermuisknop op het gedownloade bestand, nu opent er een menu, klik op hier uitpakken.
3) Nu staat er een map dlan-linux-software in de map Downloads.
4) Eerst kijken we of het pakket build-essential is geïnstalleerd
5) Open een terminal(onder Hulpmiddelen) en type sudo apt-get install build-essential  en geef een ENTER
    Nu moet je het wachtwoord invullen, hier zie je niets van, geen sterretjes, balletjes o.i.d, gewoon blind intypen en geef een ENTER
    Nu begint de installatie van het pakket of als het pakket is geïnstalleerd zie je dit:
sudo apt-get install build-essential
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
build-essential is reeds de nieuwste versie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
6) Type nu in de terminal cd Downloads/dlan-linux-software en geef een ENTER
7) Nu zie je de prompt($) achter Downloads/dlan-linux-software staan, type in make en geef een ENTER.
8) Als er tekst voorbij gekomen is en je ziet de prompt weer, type dan sudo make install en geef een ENTER Type je wachtwoord weer in als       
    daarom gevraagd wordt en geef een ENTER
9) Als je de prompt weer krijgt type je dlanlist  en krijg je alle LAN devices te zien.
10) Type dlanpasswd om de wachtwoorden op te geven

9 en 10 komen uit de README file die in de map dlan-linux-software staat.
------------------------------------------------------

devolo dLAN Software Package for Linux

Version 6.1, 2010-07-08

Copyright (c) 2006-2010 devolo AG, Aachen (Germany)

------------------------------------------------------


This package contains software to find and configure your devolo dLAN devices
on a Linux system.

The software has been tested on Debian GNU/Linux 4.0 (etch) with GCC 4.1.2 and
on Debian 5.0 (lenny) with GCC 4.3.2, but every platform with recent Linux and
GCC versions should work fine.

To build the software, change into the directory where the makefile is located
and call 'make':

  $ make

After compilation, you should find two binaries in the same directory:

  $ ls dlan*
  dlanlist
  dlanpasswd

Install them by calling 'make install' with root privileges:

  $ sudo make install

Use dlanlist to get an overwiev over all dLAN devices in your network, to see
information about their firmware version, and to see connection speeds for
devices connected via PowerLine.

Use dlanpasswd to assign an encryption password to a dLAN device. You need to
assign a common password to your devices in order to get them connected via
PowerLine. Call dlanpasswd without arguments to get command line help.

These tools need root privileges, because they use raw sockets to send and
receive full ethernet frames. Installing them with 'make install' takes care
of this by setting the setuid bit, allowing non privileged users to use them.
De eerste keer ziet het compileren van een tar er lastig uit, maar zolang de fabrikanten geen deb  files leveren zal je het helaas zo moeten doen. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Van die Kingston weet ik niet, normaal werkt dat gelijk, maar het zal wel met het password te maken hebben, dan is het inderdaad lastiger.
De HTC telefoon is mij ook niet bekend, ik had zelf problemen met de Galaxy S aanvankelijk, maar via het programma KIES (windows) kwam het dan wel goed. (gelukkig was dit eenmalig onder windows, het werkt nu gewoon in Ubuntu. Maar ik ben wel verbaasd over die Devolo, normaal werken die dingen out of the box. heb verschillende merken hiervan, maar nooit problemen mee gehad.

Maar goed, met dit verhaaltje van mij ben je verder niet geholpen, helaas schiet mijn kennis op dit gebied te kort. Maar er zijn vast wel anderen die je wat verder kunnen helpen.. Nu schiet me ook te binnen dat die Usb-dongles ook lastig waren om aan de praat te krijgen, (ook al vanwege de pin, een password dus) maar dit wordt ook steeds beter ondersteund in Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/24, 01:24:46 door cjmanschot »

Offline heir4c

  • Lid
Die devolo, daar moet je toch geen driver voor installeren ??? Het stopcontact in en je bent verbonden. Heb zelf geen devolo hier maar wel zon "stekker-verbinding" en dat werkt out of the box. Ik kan het gewoon verplaatsen van het ene naar het andere stopcontact.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline barth

  • Lid
@ Gijsbert...Prachtige verhandeling weer. Is bijna een Faq, een kleine aanvulling op puntje 10:
Devolo dLAN 200 AVplus:
Het standaardwachtwoord bij levering luidt '  HomePlugAV   '

(volgens de gebruiksaanwijzing lijkt het uit de doos te werken...je instaleert alleen xtra beheer programma's...)

Wat betreft die USB staaf: vast het ww ingesteld met een windows programma. Durf te wedden dat hij met Gparted te formateren is...(dag data...!)




Dag Barth, dat is goed mogelijk, ik heb zelf niet van die Home pluggen.  Dat weet ik ook weer. :)
@Heir4c, loop je dan niet de kans dat je buren er gebruik van kunnen maken, net als met een onbeveiligd draadloos netwerk? Tenslotte komt het signaal toch op het stroomnet, net zoals je vroeger met die babyfoons had, hoor je opeens de baby van de buren huilen. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Lutz

  • Lid
Om te testen zal ik de zender en ontvanger in hetzelfde verlengsnoer stoppen. Mocht je in een modern huis wonen dan heb je misschien een driefaseaansluiting en dan werkt zo een powerline netwerk adapter alleen op hetzelfde fase. Het uitvallen na een tijdje kan ermee te maken hebben, dat je op verschillende fases zit.

Ik kom bij het installeren van Devolo dlan 200 AVa\smart+ niet verder dan dit......


erikwienese@ubuntu:~$  sudo apt-get install build-essential
[sudo] password for erikwienese:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
build-essential is reeds de nieuwste versie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
erikwienese@ubuntu:~$ cd Downloads/dlan-linux-software
erikwienese@ubuntu:~/Downloads/dlan-linux-software$ make
compiling tools/dlanlist.cpp ...
compiling common/dlandevice.cpp ...
compiling common/dlanmonitor.cpp ...
compiling common/hpsecurity.cpp ...
compiling common/hptools.cpp ...
compiling common/macaddress.cpp ...
compiling common/packetinterface-linux.cpp ...
linking dlanlist ...
compiling tools/dlanpasswd.cpp ...
linking dlanpasswd ...
erikwienese@ubuntu:~/Downloads/dlan-linux-software$ sudo make install
‘/usr/local/bin/dlanlist’ is verwijderd
‘dlanlist’ -> ‘/usr/local/bin/dlanlist’
‘/usr/local/bin/dlanpasswd’ is verwijderd
‘dlanpasswd’ -> ‘/usr/local/bin/dlanpasswd’
erikwienese@ubuntu:~/Downloads/dlan-linux-software$ dlanlist
Type    MAC address        Mbps TX/RX       Version/Product
local   00:0B:3B:9E:77:0C  ---.-- / ---.--  INT6000-MAC-4-1-4112-00-3743-20091001-FINAL-B devolo dLAN 200 AVsmart+ [MT2226]
remote  00:0B:3B:36:1D:1D  122.06 / 129.94  INT6000-MAC-2-0-2000-1012-20070531-FINAL-B
erikwienese@ubuntu:~/Downloads/dlan-linux-software$







Zo te zien is alles geïnstalleerd nu nog je wachtwoord instellen, type in de terminal sudo dlanpasswd ik neem aan dat je hierna wel gebruik kan maken van je Devolo. Laat het even weten. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Dat Devolo ding werkt uitstekend.
Maar zo nu en dan stopt het, de verbinding is verbroken ik ben offline.
In Ubuntu krijg ik hem dan niet weer aan de gang via bekabeld netwerkverbinding auto ethernet actief.

Herstarten terug naar XP en dan de dlan configuratie wizard doorlopen.
Deze dlan wizard geeft wachtwoord HomePlugAV om toegang door onbevoegden te voorkomen.

Op elke lokale dlanadapter worden ook wachtwoorden gebruikt. Een serie van 4x4 letters.
Als ik dit heb ingevoerd moet ik in windows de internet verbinding herstellen, het ip adres wordt dan gewijzigd en dan werkt internet weer.

In Ubuntu krijg ik de dlan config. wizard niet te zien en hoe ik passwords  moet in vullen zie en weet ik in het terminal venster ook niet. Ik heb sudo password HomPlugAV geprobeerd maar dat werkt niet.

Map dowloads:
/home/erikwienese/Downloads/dlan-linux-software/common
/home/erikwienese/Downloads/dlan-linux-software/tools
/home/erikwienese/Downloads/dlan-linux-software/dlanlist
/home/erikwienese/Downloads/dlan-linux-software/dlanpasswd(In deze map kan ik de toepassing niet lezen)
/home/erikwienese/Downloads/dlan-linux-software/makefile
/home/erikwienese/Downloads/dlan-linux-software/README



erikwienese@ubuntu:~$ sudo dlanpasswd
[sudo] password for erikwienese:
Usage: dlanpasswd MAC-ADDRESS PASSWORD
   or: dlanpasswd MAC-ADDRESS PASSWORD SECURITY-ID

In the 1st form, assign PASSWORD to the local dLAN adapter MAC-ADDRESS.

In the 2nd form, assign PASSWORD to the remote dLAN 200 AV adapter identified
by SECURITY-ID, using the local dLAN 200 AV adapter MAC-ADDRESS to forward the
request to the PowerLine.

erikwienese@ubuntu:~$

Verder kom ik jammer genoeg nog niet.







In the 1st form, assign PASSWORD to the local dLAN adapter MAC-ADDRESS
Het eerste voorbeeld is voor het instellen voor de locale LAN  sudo dlanpasswd MAC-ADDRESS PASSWORD
Voor het MAC-ADDRESS vul je het eerdere gevonden mac adres in 00:0B:3B:9E:77:0C
Voor PASSWORD vul je het wachtwoord in wat jij bedenkt bijv geheimvoorIederander o.i.d.
Dan wordt wat je in de terminal moet invoeren sudo dlanpasswd 00:0B:3B:9E:77:0C geheimvoorIederander
Bij het tweede voorbeeld
dlanpasswd MAC-ADDRESS PASSWORD SECURITY-ID het volgende invoeren
sudo dlanpasswd 00:0B:3B:36:1D:1D geheimvoorIederander Security-ID  <----- Ik neem even aan dat deze op de adapter vermeld staat.
bijv XYZ!@# o.i.d.

Type    MAC address        Mbps TX/RX       Version/Product
local   00:0B:3B:9E:77:0C  ---.-- / ---.--  INT6000-MAC-4-1-4112-00-3743-20091001-FINAL-B devolo dLAN 200 AVsmart+ [MT2226]
remote  00:0B:3B:36:1D:1D  122.06 / 129.94  INT6000-MAC-2-0-2000-1012-20070531-FINAL-B

Voor het Handboek in het Nederlands, mocht je dit niet hebben http://www.devolo.nl/consumer/dlan-200-avplus/pdf/manual-dlan-200-avplus-nl.pdf
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.