Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Hoe installeer ik Eclipse?  (gelezen 1889 keer)

[OPGELOST] Hoe installeer ik Eclipse?
« Gepost op: 2009/01/21, 23:40:43 »
Ik wil graag programmeren in Ubuntu met C++ en daarvoor is mij elders op het forum Eclipse geadviseerd. Ook werd verteld dat je dat het beste kunt downloaden van de website en niet installeren via softwarebronnen van Ubuntu. Nu heb ik het volgende bestand gedownload: eclipse-cpp-ganymede-SR1-linux-gtk.tar.gz, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet installeren. Er is niet een debian package beschikbaar. Weet iemand hoe dit te doen?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 20:11:29 door Jeroenarioni »

timmy

  • Gast
Re: Hoe installeer ik Eclipse?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/23, 19:50:18 »
Hoi,

Als je de Alien converter installeert zou het moeten lukken. Tik daarvoor in de terminal:
sudo apt-get install alienDaarna moet je het gedownloade bestand nog converteren. Verplaats eerst het gedownloade eclipse-cpp-ganymede-SR1-linux-gtk.tar.gz bestand naar je Home-map. Tik daarna in de terminal:
sudo alien --scripts eclipse-cpp-ganymede-SR1-linux-gtk.tar.gzEn druk op Enter. Deze code zal een bestand genaamd eclipse-cpp-ganymede-SR1-linux-gtk.deb in je Home-map zetten (kan even duren). Daarna kun je er gewoon op (dubbel)klikken om het installatieprogramma te openen.
Hoop dat het lukt.

M.v.g, mij.

Re: Hoe installeer ik Eclipse?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/23, 20:39:05 »
Mocht het niet lukken met alien, dan kan je het op de ouderwetse manier doen. Handig hiervoor is om eerst nautilus-open-terminal te installeren via Synaptic. Na installatie terug te vinden in Nautilus onder Bestand>In terminal venster openen.
1 Ga naar de map waar je tar.gz staat, klik rechts op het bestand>Klik op Hier uitpakken.
2 Nu naar de map gaan met dezelfde naam als je tar.gz bestand
3 Lees de README of de INSTALL text file, hierin staat hoe je het moet installeren.
4 Open de terminal via Bestand, toets nu de commando's in die in bovengenoemde files staan.
   De gebruikelijke manier is  "./configure"   "make"  "sudo make install" zonder "" commando's een
   voor een uitvoeren.
   Ook veel gebruikt     "make"  "sudo make install" zonder ""
   Soms hoef je alleen een simpel scriptje te draaien
Lukt het niet?,post je maar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe installeer ik Eclipse?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/23, 20:45:16 »
Helaas is de Eclipse in de repos nogal verouderd.

Re: Hoe installeer ik Eclipse?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/24, 16:36:05 »
De alien converter werkt prima, kwam er alleen achter dat het voor deze package helemaal niet nodig is om te installeren. Ik kan het gewoon uitpakken en opstarten. De deb installatie heeft het nu uitgepakt in bestandssysteem. Bedankt voor de hulp in elk geval :)

Maar even iets anders, als ik debs installeer buiten de repos kan ik die dan terugvinden in synaptic? Krijg het idee van niet. Is het daarom zaak om goed te onthouden wat je installeert, want overzicht raak je snel kwijt op die manier. Wat ik me ook afvraag is waarom die repos niet zo vaak geupdate wordt. Voor banshee, openoffice en nog wat dingen staan er ook allemaal oude versies in.

Re: Hoe installeer ik Eclipse?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/24, 17:11:17 »
Maar even iets anders, als ik debs installeer buiten de repos kan ik die dan terugvinden in synaptic? Krijg het idee van niet. Is het daarom zaak om goed te onthouden wat je installeert, want overzicht raak je snel kwijt op die manier. Wat ik me ook afvraag is waarom die repos niet zo vaak geupdate wordt. Voor banshee, openoffice en nog wat dingen staan er ook allemaal oude versies in.

Frostwire zit bijvoorbeeld niet in de repo's. Ik heb de .deb van hun site gedownload, geïnstalleerd en staat nu mooi te prijken in Synaptics. Dus het is mogelijk. Of het altijd zo is weet ik niet...
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Re: [OPGELOST] Hoe installeer ik Eclipse?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/18, 13:37:20 »
Eclipse bevalt me prima, handig dat er goede tuturials zijn om het programma te leren kennen. Ik heb ook de QT plugin geinstalleerd en vind dit erg handig. Ben nu op zoek naar GTK+ plugin voor eclipse maar kan die niet echt vinden. Weet iemand of die beschikbaar is en zo ja waar die te downloaden?

Re: [OPGELOST] Hoe installeer ik Eclipse?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/18, 22:51:35 »
http://dev.eclipse.org/viewcvs/index.cgi/org.eclipse.platform.linux.gtk/plugin.xml dit wat?
Elke deb die je met de pakketmanager installeerd hoort in synaptic te staan, wel de Zoek knop gebruiken en niet een andere functie als Quick search

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.