Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: anysee e30 plus  (gelezen 14726 keer)

anysee e30 plus
« Gepost op: 2008/07/25, 14:24:39 »
ik heb een dvb-t tuner met geintegreerde smartcard lezer / cam module. In windows kan ik  alle zenders inclusief de abonnement kanalen van digitenne ontvangen. In linux kan ik alleen de gratis kanalen
ontvangen omdat ik de cam module nog niet werkend heb gekregen.
iemand hier meer info over? hoe kan ik dat werkend krijgen?

anysee e30 plus
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/26, 15:05:40 »
Met de cardreader Infinity USB unlimited als aparte kaartlezer kan ik nu na wat hobby werkzaamheden ook de abonnement tv van digitenne (dvb-t van KPN). Het was even een puzzel maar het is gelukt!

Ik benadruk even dat ik deze manier van werken enkel op 1 computer toepas. Ik ben dus niet illegaal bezig en kijk niet met meer televisies / computers via 1 abonnement.

Offline tabasco

  • Lid
anysee e30 plus
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/26, 15:13:08 »
Misschien is het handig voor andere lezers als je hier uitlegt wat je hebt moeten doen om dit te bewerkstelligen.
Natuurlijk houdt iedereen van wat hobby werkzaamheden en puzzelen, maar toch... :)

anysee e30 plus
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/26, 15:19:45 »
oke! Bij deze! Ik benadruk nogmaals dat het NIET toegestaan is om met meer dan 1 toestel tegelijk gebruik te maken van  dvb abonnementen!

Deze handleiding maakt dat in principe wel mogelijk maar het het enkel mijn bedoeling om op mijn eigen pc toch de betaal tv via een geldig abonnement te kunnen ontvangen.


Dit is de situatie:
er zijn een aantal gratis te ontvangen zenders waar je geen smartcard voor nodig hebt.  Dit zijn de zogenaamde FTA (Free To Air) kanalen. Hier is geen smartcard/ abonnement voor nodig.

Echter heb ik dat abonnement aangeschaft omdat ik ook bijvoorbeeld naar discovery wil kijken.

schematisch zou je je het ontvangen van dvb-t signalen als volgt kunnen omschrijven:


FTA kanalen:  
1:   het signaal wordt opgevangen door de tuner kaart (in mijn geval een anysee e30plus)
2:   een afspeelprogramma kan zenders opzoeken en weergeven. in mijn geval kaffeine.

bij abonnement tv komen er wat stappen tussen aangezien die zenders gecodeerd zijn.
1:  het signaal wordt ontvangen door de tuner kaart (in mijn geval een anysee e30plus)
2 de standaard decoder voor de tv heeft een CAM module (Conditional access Module). In de CAM zit een decryptie module waarin de smartcard gestoken kan worden. In het geval van Digitenne is dat een conax module.
Op de smartcard staat een soort sleutel die het gecodeerde kanaal toch ongecodeerd door kan sturen naar je tv zodat je gewoon toch de betaal zenders kan ontvangen.

Het volgende is aan de hand in
 Ik heb geen Conditional access module in linux.
ik heb geen conax decryptie module in linux.
ik heb wel een geldig digitenne abonnement van KPN voor digitenne

Het is in linux mogelijk om die hardware modules softwarematig na te bootsen!
Dit kan met behulp van een cardserver programma.

Je hebt dus een afspeelprogramma nodig,
een cardserver plugin voor dat programma,
een cardserver programma
een geschikte kaartlezer
een in linux werkende dvb-t tuner kaart  (hier hoeft GEEN smartcard support op te zitten!)


goed.. laten we aan de slag gaan. Ik heb de volgende componenten gebruikt:
*  een infinity usb unlimited  cardreader
*  kaffeine-sc plugin (met een beetje zoekwerk is deze in .deb te vinden via google!)
*  een werkende dvb-t tuner.
*  een cardserver programma. in mijn geval newcs versie 1.50

Het was in mijn poging om het allemaal werkende te krijgen eerst zaak om de losse punten in het verhaal werkende te krijgen.

Newcs kan alleen via serieel praten via het phoenix protocol. De infinity usb unlimited card reader heeft een usb aansluiting. Echter is van de website van infinity

http://www.infinityusb.com/default.asp?show=productsdetail&ProductID=11

een driver te vinden die het mogelijk maakt om serieel te praten over usb!
driver iuu_phoenix voor Linux. Deze driver moet geinstalleerd worden om de cardreader goed werkend te krijgen. de handleiding voor deze actie bevindt zich in de bijgevoegde README.

Via het commando dmesg is te zien dat een phoenix cardreader gevonden is. In mijn geval was de locatie van de node   /dev/ttyUSB0. Dit kan verschillen dus controleer het even. Onthoud dit!

download newcs versie 1.50 en pak de map uit in een map die je daar geschikt voor acht. Ga naar die map en ga daarin naar de map bin. Hierin bevinden zich allemaal newcs programma's voor verschillende hardware architecturen.
In mijn geval was het de newcs.i686.usb   (USB omdat ik de usb cardreader heb).

Maak het bestand uitvoerbaar:

sudo chmod +x bestandsnaam

het bestand moet als volgt uitgevoerd worden:
./bestandsnaam -c exacte locatie van de config file

dus bijvoorbeeld ./newcs.i686.usb -c /home/geurt/newcs-1.50/configs/newcs.xml.phoenix    (kies hier voor de phoenix config file omdat je met phoenix protocol werkt.


Voordat dit gebeurt moet eerst die specifieke config file bekeken worden.

zoek in de config file naar de tag
In mijn geval moet daar tussen /dev/ttyUSB0  staan.

Verder zie je in dat config bestand nog de tags /debug> staan.
Onthou hier het password en het portnummer. Je kan een telnet sessie openen als de server gestart is om de server nog wat te debuggen.


bij de tags staan ook wat belangrijke zaken.

name:    invullen bij kaffeine-sc plugin als Username
password: invullen bij kaffeine-sc plugin als Password
deskey: invullen bij kaffeine-sc plugin als config key

vul in de config file bij de tags het ip adres van de computer in.  (dit moet ook bij de kaffeine-sc plugin als hostname ingevuld worden.


sla het config bestand op en sluit het af.

open een terminal en telnet naar localhost op poort 1001
het wachtwoord is te vinden in de config file bij

als je ingelogd bent tik je     "keys"     als commando in zonder de quotes.

je ziet dan  het CAID (vul dat in bij kaffeine-sc bij het kopje  CA id

Je ziet een getal onder Provider staan.  Vul dat getal in bij kaffeine-sc plugin bij het kopje      provid.


Als username en password kun je standaard  dummy en dummy gebruiken in kaffeine-sc.


Voordat je het sc plugin venster weer sluit door op OK te klikken moet er even een mapje aangemaakt worden in je home dir. genaamd  .kaffeine

dus ~/.kaffeine

hierin slaat de kaffeine sc plugin zijn instellingen in op. Anders moet je elke keer opnieuw bij het starten van kaffeine de plugin gegevens opnieuw invullen.

druk op Ok in het sc plugin venster. als het goed is kun je nu ook betaal tv kijken.

Het SC venster is trouwens te vinden in kaffeine onder de knop DVB / configure DVB/dvb plugins / softcam


ALs je nou er voor zorgt dat de newsc server automatisch opstart bij het opstarten van linux ben je klaar en hoef je bij een volgende keer opstarten niets meer in te stellen.

Volgens mij is deze handleiding vrij compleet. Mocht er wat aan mankeren dan hoor ik het wel! Remember... hou je aan de regels van je provider en ga niet illegaal met meer mensen connecten naar 1 softcam server. Dat is verboden. Er zijn bij digitenne tegen een klein meer tarief extra smartcards te krijgen.

Succes!

Offline tabasco

  • Lid
anysee e30 plus
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/28, 17:46:20 »
Ik had het nog niet terug gelezen, bedankt voor de uitgebreide uitleg!

anysee e30 plus
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/29, 00:45:12 »
Citaat van: tabasco
Ik had het nog niet terug gelezen, bedankt voor de uitgebreide uitleg!
alsjeblieft! Het is (achteraf) niet zo moeilijk... maar het zijn gewoon een paar tips die het geheel toch een stuk makkelijker maken :) vandaar het uitgebreide verhaal. op veel forum kom je namelijk maar van die halve topics tegen. hiermee hoop ik  dat te voorkomen. Openheid van zaken, duidelijkheid, eerlijkheid, Ubuntu en kennis met elkaar delen  zoals het hoort.

anysee e30 plus
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/31, 14:37:28 »
Downloads van de kaffeine-sc plugin nu op mijn site http://www.ubuntu-info.nl/

Offline tumtrans

  • Lid
anysee e30 plus
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/22, 18:10:44 »
Wat is dit toch heerlijk!!! Even op vakantie en dan lezen dat ik mijn anysee ook onder ubuntu kan installeren!!!
Hartelijk dank!! Zodra ik thuis ben ga ik het direct in orde maken.

Offline SirX

  • Lid
Re: anysee e30 plus
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/24, 12:40:40 »
Interessant topic dit! Ik heb even een vraag over deze oplossing: is het ook mogelijk om op deze manier via xbmc en mythtv de alle digitenne kanalen te bekijken?

Offline Wobbo

  • Lid
    • Documentjes
Re: anysee e30 plus
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/02, 20:52:10 »
Dankzij dit heb ik heb ook gekocht. Alleen het werk niet. Waarom is er geen ".deb".

Ik zit op: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/tv-dvb-t-en-conax/

Offline Wobbo

  • Lid
    • Documentjes
Re: anysee e30 plus
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/11, 16:56:31 »
Kan iemand mij helpen voor kaffeine-sc te vinden?

Een .deb voor Ubuntu 10.04?

Offline Wobbo

  • Lid
    • Documentjes
Re: anysee e30 plus
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/29, 16:47:05 »
Ik heb "kaffeine-sc" in het 64 gefonden:
http://forum.ubuntu-it.org/index.php?topic=159189.msg1373521
http://vaniarupeni.altervista.org/kaffeine-sc-plugin_0.4.0_amd64.deb

En ik heb dus (iuu_phoenix-0.9.tgz) voor "Infinity USB Unlimited":
http://www.infinityusb.com/default.asp?show=productsdetail&ProductID=11

Maar de uitleg is denk te out, kan iemand mij hiermee helpen? (Ja ik heb een echte KPN kaartje, zelfs 3)

Er is mij alternatieven verteld, maar ik heb USB nodig, bijvoorbeeld op een laptop, dus dit leek de beste oplossing.

Offline Wobbo

  • Lid
    • Documentjes
Re: anysee e30 plus
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/29, 19:29:19 »
Ik heb gezocht op:
http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=29007&sid=2037c80be165152e40efc6fb37b52205

Maar ik snap er niet alles van. Ik hoop dat dit net een stap verder helpt...