Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkverkeer naar server traag  (gelezen 3883 keer)

Offline maxniki

  • Lid
netwerkverkeer naar server traag
« Gepost op: 2012/01/10, 11:12:48 »
Onlangs heb ik een hele oude Redhat server vervangen door een nieuwe machine met daarop de meest recente versie van Ubuntu Server. Op de server is een Samba share aangemaakt. Echter het overzetten van bestanden naar de server gaat misschien wel 20 keer trager dan voorheen. Dezelfde bestanden overzetten tussen twee andere windows PC's in het netwerk gaat wel snel.

Nu ben ik geen Linux of Ubuntu Expert, maar heb al wel een aantal machines voorzien van Ubuntu en daarbij nog nooit problemen gehad met het netwerk of met netwerkkaarten. Dat gaat altijd vanzelf goed.

De configuratie van de machine is:
moederbord: INTEL DP55WB PCI-E/PCI met onboard netwerk van 1Gb
processor: INTEL I7-870 2930 Mhz

Ik heb wat dingen geprobeerd binnen Ubuntu, maar het blijft traag. Dus dacht ik, laat maar zitten, ik disable de onboard netwerkkaart wel in de BIOS en zet er een andere netwerkkaart in. Ik heb twee netwerkkaarten geprobeerd waaronder een Realtek-kaart die het altijd doet. In de machine zit maar 1 vrij PCI-slot waar ik deze kaart in stop en vervolgens zie ik ook in de BIOS dat hij de kaart ziet. Echter in Ubuntu ziet hij de hele kaart niet, dus er verschijnt geen eth0 als ik ifconfig doe. Dat vind ik helemaal vreemd want ik heb nog nooit meegemaakt dat Ubuntu of RedHat of wat dan ook de netwerkkaart niet zelf ziet.

Iemand een idee wat hieraan te doen. Moet ik dit probleem nu in de hardware/Bios oplossen. Is het moederbord een heel incompatible type of zelfs defect. Of is het toch iets wat binnen Ubuntu anders ingesteld moet worden.
 

Offline maxniki

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/11, 10:08:42 »
Zou het feit dat de 32 bits versie van ubuntu is geinstalleerd ipv 64 bits hier iets mee te maken kunnen hebben?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/11, 10:50:55 »
Kijk als eerste of je onboard netwerkkaart wel op 1Gbit werkt ipv. 100 Mbit.
Een los netwerkkaartje op de PCI bus zal altijd trager zijn, aangezien de PCI bus ivm overhead niet eens de volle Gbit snelheid aan kan.
Verder is een netwerkkaartje van Intel over het algemeen een stuk vriendelijker voor je processor omdat die een hoop zelf doet. Kaartjes van Realtek doen dit niet. Ik zou dus zeker bij het onboard netwerk blijven.

32-bits of 64-bits zou geen bal uit mogen maken voor de Samba performance. Zeker niet met zo'n processor.

Als je geen gekke dingen in je hardware of netwerk vindt, plaats je Samba configuratie dan eens hier, misschien zit daar wel het probleem.

Offline maxniki

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/11, 11:32:49 »
Dank je voor het antwoord. Ik zal de samba configuratie binnenkort hier posten.

Hoe zie ik of de onboard kaart wel op 1Gb werkt en niet op 100Mbit. Bedoel je in de BIOS of in Ubuntu. Ik had dit al eens proberen te bekijken met ethtool, zie de output hiervan iets verderop.

Volgens mij staat daar bij Speed dat hij op 100Mb werkt. Ik heb dit geprobeerd op te lossen door onderstaande regel op te nemen in /etc/network/interfaces

pre-up /usr/sbin/ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full

Maar daarna deed hij het helemaal niet meer. Wat de regel precies doet, weet ik ook niet. Ik had het ook maar ergens gelezen. Maar ook al draait hij in 100 Mb, dan zou hij toch niet zo langzaam moeten zijn als nu want de vorige server had ook gewoon maar een 100Mb kaart. Of kan hij door een verkeerde configuratie dan toch extreem langzaam worden.

Ik blijf ook liever met de onboard kaart werken, maar dat hij een extra netwerkkaart die ik er in stop niet eens herkent in Ubuntu, is toch ook heel vreemd. Daarom dacht ik, zou er dan iets met het moederbord zijn omdat ik ook wel berichten heb gelezen dat het bord onbetrouwbaar zou zijn. Of toch misschien een setting in de BIOS of ergens een jumpertje die niet goed staat?

Settings for eth0:
Supported ports: [ TP ]
Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full
100baseT/Half 100baseT/Full
1000baseT/Full
Supports auto-negotiation: Yes
Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full
100baseT/Half 100baseT/Full
1000baseT/Full
Advertised pause frame use: No
Advertised auto-negotiation: Yes
Speed: 100Mb/s
Duplex: Full
Port: Twisted Pair
PHYAD: 2
Transceiver: internal
Auto-negotiation: on
MDI-X: off
Supports Wake-on: pumbg
Wake-on: g
Current message level: 0x00000001 (1)
drv
Link detected: yes

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/11, 12:35:38 »
Hij draait inderdaad maar op 100Mbit.
Gebruik je wel een goede CAT5e kabel of beter? Werken je andere machines wel op 1Gbit?
Anders moet je even een andere kabel proberen, of een ander poortje op de switch oid.

Offline maxniki

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/11, 13:34:57 »
Ik gebruik geen speciale kabel en volgens mij werken de overige PC's niet met een 1GB kaart. Maar ik ga het eens proberen met een andere kabel en een ander poortje op de switch. Kan alleen wel een paar dagen duren.

Heb je verder nog een idee waarom de andere ingeplugde netwerkkaart niet gezien wordt in Ubuntu als eth1?


Offline maxniki

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/11, 13:39:06 »
Maar kan ik niets binnen Ubuntu doen zodat hij op 1Gb gaat werken. Want alleen een andere kabel zal toch niet de setting binnen Ubuntu naar 1Gb tillen?

Ik had dit al geprobeerd binnen Ubuntu, maar waarschijnlijk met een verkeerd commando want daarna deed hij het dus helemaal niet meer.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/11, 13:55:01 »
Je moet wel goede netwerkkabels hebben natuurlijk, en aan de andere kant een apparaat (switch, router, andere pc) die ook aan gigabit doet. Anders blijf je zitten op 100 Mbit.

Maar even terug naar de kern: hoe snel gaat het nu, en welke snelheid haalde je eerst?
Wat verwacht je qua snelheden? Welke snelheden halen de Windows PC's onderling?

Offline maxniki

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/11, 14:06:31 »
Ik heb getest met een bestand van 1,12 Gb. Bij mij thuis waar een vergelijkbare Ubuntu Server staat (100mb) met een samba share gaat dit in 1:43 minuten.

Op het netwerk met de trage verbinding duurt diezelfde actie rond de 40 minuten.

Kopieer ik het bestand tussen twee windows machines op het netwerk met de trage verbinding dan gaat het in 1:30 minuten.




Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/11, 14:21:01 »
1,12 Gb is ongeveer 140 MB.
Als je daar anderhalve minuut over doet, dan haal je een snelheid van net iets meer dan 12 Mbit.
Dat is wel extreem traag zeg, ook voor een 100 Mbit netwerk.

Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/11, 14:50:28 »
Ik denk dat hij 1,12 GigaByte bedoelt, in dat geval klopt het wel ongeveer met 100Mbit

Offline maxniki

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/11, 15:20:27 »
Ja, ik bedoelde inderdaad 1,12GB. Sorry voor de verwarring.

Offline maxniki

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/11, 15:52:41 »
Misschien niet helemaal de kern van het probleem, maar voor mij wel leerzaam. We hadden gezien dat Ubuntu de speed van de onboard kaart op 100Mb/s had gezet. Dat heeft ie dan tijdens de installatie zelf gedaan want ik heb er nooit iets aan gewijzigd. Maar hoe is hij dan tot deze "verkeerde" conclusie gekomen.
Ik neem aan dat hij dat alleen bepaalt op basis van de netwerkkaart/moederbord/BIOS en niet kijkt naar kaarten in andere computers, kabels, routers en dergelijke.

Als dat klopt wat ik denk en we willen dat Ubuntu ziet dat het een 1Gb kaart is, moet er dus op de machine zelf iets aangepast worden. Tenzij Ubuntu hem standaard op 100Mb zet en dat je dat zelf dan later in Ubuntu moet aanpassen. Alleen hoe doe je dat?

Offline maxniki

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/11, 15:57:40 »
Ik kwam dit ook nog tegen op internet. Ging wel over een Windows PC, maar wie weet:

Soms ontstaat er een snelheids probleem met een bekabeld Ethernet UTP netwerk, doordat de 'Auto negotiation' van de LAN-adapter niet optimaal werkt.

Oorzaak: de 'auto negotiate' routine van de netwerk adapter is dan zo 'druk' bezig om de optimale snelheid te bepalen (10Mbps / 100Mbps / 1000Mbps, half-duplex / full-duplex, etc.), dat de snelheid van het overige (normale) netwerkverkeer merkbaar inzakt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/11, 15:57:46 »
Nee, de netwerkkaart "onderhandelt" met het apparaat aan de andere kant van de kabel over de snelheid, duplex, en andere instellingen.
Tenzij je dat anders hebt ingesteld natuurlijk.

Offline jan11000

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/11, 16:14:30 »
Hoe heb je alles aangesloten?
Zit er een switch of router tussen?
Hoe snel is de router of switch?
Meerdere netwerkkabels proberen? cat 5e of cat 6 moet het zijn.
Probeer van pc naar pc direct een netwerkkabel met een vaste ip nummer, weet alleen niet of je een speciale netwerkkabel moet hebben(twisted pair dacht ik, of bij Gb netwerkkaart hoeft dit geloof ik niet).
Kontroleer de stekkers en in de pc waar je de kabel in duwt.

Offline maxniki

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/11, 16:28:19 »
Het was allemaal al aangesloten. Heb alleen de kabel uit de oude server in de nieuwe gestopt. Wel gebruik ik vast ip-adres voor de server.
Ik had alleen niet gedacht dat het ook aan de bestaande dingen kon liggen. Inmiddels toch het nodige geleerd en nieuwe opties om uit te proberen. Alleen dit zal niet voor het weekend gebeuren.

Dus binnenkort nieuwe kabel er tussen doen en kijken welke routers er gebruikt worden. En misschien eens kijken naar die auto-negotiation. Want dat kun je toch ook aan/uit zetten.

Maar dat hij de andere netwerkkaart in de machine niet ziet, snap ik nog steeds niets van.

 

Offline jan11000

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/11, 17:52:12 »
lspci in de terminal om te kijken of de kaart zichtbaar is.
Misschien mis je een driver,dan zul je de kaart niet zien bij je netwerk verbinding. Dus google op je netwerkkaart, de chipset die hier op zit.

Offline maxniki

  • Lid
Re: netwerkverkeer naar server traag
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/25, 10:33:46 »
Het heeft even geduurd, maar het probleem is voorlopig opgelost. Een andere kabel (cat 6) loste het probleem in eerste instantie nog niet op. Maar deze kabel in een andere router/hub stoppen hielp wel. Op deze hub zaten ook alle andere PC's al aangesloten. Alleen de server zat als enige aangesloten op het modem. Waarom weet ik ook niet. Waarschijnlijk omdat hij daar altijd al op zat en het nooit problemen heeft gegeven.

Volgende stap is misschien nog eens een andere hub die ook 1Gb ondersteunt, maar hij zit nu in ieder geval weer op de oude snelheid.