Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Verbinding via ssh met nettop is niet meer mogelijk  (gelezen 1440 keer)

Offline Ronaldvd

  • Lid
Beste mensen,

Ik ben mijn vrije dagen aan het besteden met het opzetten van een netwerkje bij mij thuis (desktop met ubuntu 9.10 32bit, nettop met XBMC 9.11 en fileserver). Vandaag heb ik een nieuwe gigabit router aangeschaft, sitecom WL-351 en alle bedrading 'geupgrade' naar cat6. De afgelopen dagen had ik al wat geƫxperimenteerd met ssh en ftp van desktop naar nettop en dat ging prima. Na het vervangen van mijn router en kabels kan ik echter de nettop niet meer benaderen, niet meer met PuTTY, niet meer met FileZilla en niet meer met de terminal. Als ik bijvoorbeeld in de terminal het commando 'ssh -l <username> <intern ip adres>' ingeef dan blijft de cursor minutenlang blinken maar er wordt geen contact gemaakt. Met het omwisselen van de router is het interne ip adres van de nettop wel gewijzigd maar daar heb ik al rekening mee gehouden bij bovenstaande pogingen. Iemand een idee wat ik fout doe en waar de oplossing zou kunnen liggen?

Update: inmiddels met de nieuwe bekabeling mijn oude router (Linksys WRT160Nv2) uitgeprobeerd. Met mijn oude router lukt het wel om via het netwerk contact te maken. Verder zijn de instellingen van de nieuwe router, voor zover ik kan overzien, gelijkwaardig aan die van de oude router. Ik ben geneigd te denken dat de router niet goed functioneerd. Ik heb met de nieuwe router echter wel gewoon verbinding met internet.....  ???

Bvd,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 02:20:32 door Ronaldvd »

Offline ivo

  • Lid
Re: Verbinding via ssh met nettop is niet meer mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/30, 20:37:42 »
Heb je iets met port-forwarding gedaan in je nieuwe router?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Ronaldvd

  • Lid
Re: Verbinding via ssh met nettop is niet meer mogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/30, 20:43:06 »
Nee ik heb geen poorten geforward. Moet dat dan?

Offline ivo

  • Lid
Re: Verbinding via ssh met nettop is niet meer mogelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/30, 22:38:31 »
Dat lijkt me wel ja.  ;)
Dat je de router moet laten weten naar welk intern IP-adres de requests voor TCP-port 22 gestuurd moeten worden.
Vooropgesteld dat jou ssh server naar poort 22 luistert.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verbinding via ssh met nettop is niet meer mogelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/30, 22:58:48 »
Binnen het lokale netwerk is dat toch niet van toepassing? Van zodra je de host kan zien met "ping" moet het standaard ook mogelijk zijn te verbinden met ssh.

Offline Ronaldvd

  • Lid
Re: [opgelost] Verbinding via ssh met nettop is niet meer mogelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/31, 02:22:24 »
Sorry mensen,

Ik heb een domme fout gemaakt. Daar waar mijn oude router bij interne ip nummers een '1' had achter de 2e punt, daar heeft m'n nieuwe router een '0'. Toen ik eenmaal het goede interne ip adres had ingevoerd was er geen probleem meer.  :-[

EĆ©n en ander overigens zonder portforwarding.

Toch bedankt voor het meedenken.

Offline ivo

  • Lid
Re: Verbinding via ssh met nettop is niet meer mogelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/31, 10:13:16 »
Binnen het lokale netwerk is dat toch niet van toepassing? Van zodra je de host kan zien met "ping" moet het standaard ook mogelijk zijn te verbinden met ssh.

Ronald had het over het vervangen van een router. Dan ga ik er vanuit dat er twee netwerken zijn en dat hij van het ene via SSH over de router het andere netwerk probeert te bereiken.

Maar het is intussen opgelost. Was een PEBKAC error.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.