Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Joomla mappen onschrijfbaar  (gelezen 2358 keer)

[Opgelost] Joomla mappen onschrijfbaar
« Gepost op: 2009/09/27, 11:27:48 »
Hallo,

Sinds een tijdje probeer ik te werken met Joomla.
Ik werk met Ubuntu 9.04. Joomla heb ik geinstalleerd op m'n eigen webserver (lamp).
Ik zou graag extensies willen installeren maar bijna al m'n mappen zijn onschrijfbaar (behalve: templates/   = Schrijfbaar en Cachemap /var/www/Joomla/cache/ = Schrijfbaar)
Voor zover ik weet heb ik met het commando "sudo chown -R erik /var/www/Joomla" alles op schrijfbaar gezet maar dat is dus blijkbaar niet het geval.
Op de diverse fora wordt rijkelijk gestrooid met deze oplossing: "De mappen moeten allen schrijfbaar zijn, dus rechten 707 (-rwx---rwx) hebben. Standaard hanteerd Joomla! de volgende instellingen: Bestanden = 644 en mappen = 755". Ik heb gezocht tot ik spreekwoordelijk "een ons woog" maar ik kan dat helemaal nergens vinden. Zijn dat Windows-commamdo's of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt voor jullie hulp,
Erik.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 13:27:19 door Erik Braamhaar »

Re: Joomla mappen onschrijfbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/27, 12:05:21 »
Euhm ... ik weet niet hoe extenties installeren in joomla werkt. Hoe probeer je die extenties te installeren? Handmatig downloaden, uitpakken en via bestandsmanager op de juiste plaats zetten? Dat weet ik ook zo ff niet wat het probleem is. Of in webbrowser via de joomla configuratie pagina(of hoe dat dan ook heet)? Als dat het geval is, moet je de map waarin de extenties geplaatst moeten worden chmodden naar 777, alle andere mappen moet je op "Bestanden = 644 en mappen = 755" laten staan ivm met veiligheid.

Edit: Hmmm... zit nog ff te zoeken naar joomla, zit beetje vaag in elkaar. Is ook nog een manier dat joomla naar zn eigen server gaat zitten FTP-en. Link: http://help.dutchjoomla.org/dutchjoomla/dj-faq/5-installatie-upgrade-en-backup/211-waarom-kan-ik-geen-enkele-extensie-installeren.html
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 12:17:08 door Nickname55 »

Re: Joomla mappen onschrijfbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/27, 12:11:17 »
Dank voor je antwoord Nickname55,

De extensies probeer ik uit te pakken via een bestandsmanager.
Het tweede deel van je antwoord intreseert me nog al, je zegt dat ik de map waarin de extenties geplaatst moeten worden moet chmodden naar 777, alle andere mappen moet je op "Bestanden = 644 en mappen = 755" laten staan ivm met veiligheid.
Zou je me a.j.b. willen uitleggen hoe dat "chmodden naar 777" werkt?

Bij voorbaat dank,
Erik.

Re: Joomla mappen onschrijfbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/27, 13:26:45 »
Dezelfde vraag heb ik ook voorgelegd op forum van Joomla!
Hier is de oplossing van mijn probleem te lezen:
http://forum.dutchjoomla.org/showthread.php?t=86182

Re: Joomla mappen onschrijfbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/27, 17:05:00 »
*verwijderd*
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 17:08:34 door Nickname55 »