Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] .profile  (gelezen 1378 keer)

Offline brent8800

  • Lid
[opgelost] .profile
« Gepost op: 2012/05/11, 19:24:05 »
Als ik een alias aan maak in de .profile werkt het niet.. Ik wil een alias aanmaken voor useradd zodat ik geen -m hoef neer te zetten bij het command. Ik voeg de volgende regel toe in de .profile,
alias useradd='useradd -m' . Wat doe ik verkeerd? want het werkt niet. Op google kon ik niks vinden.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/12, 17:53:19 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Re: .profile
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/11, 21:34:25 »
Die alias moet in het bestand .bashrc

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: .profile
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/11, 21:37:56 »
En je moet ook eerst uit- en weer inloggen voordat de alias werkt (of je moet hem handmatig even toevoegen)

Offline brent8800

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/12, 09:59:19 »
Dankje! ik zal het even proberen.

Edit: Helaas de .bashrc heeft ook niks geholpen... Ik snap er niks meer van.. Ook heb ik opnieuwe ingelogt.


Dit staat er nu in, ik heb alleen de alias toegevoegt, de rest stond er al in.

# Alias definitions.
# You may want to put all your additions into a separate file like
# ~/.bash_aliases, instead of adding them here directly.
# See /usr/share/doc/bash-doc/examples in the bash-doc package.

if [ -f ~/.bash_aliases ]; then
    . ~/.bash_aliases
alias useradd='useradd -m'
fi

« Laatst bewerkt op: 2012/05/12, 10:18:42 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/12, 10:17:20 »
Zou toch echt moeten lukken als je dat alias commando toevoegt aan de alias commando's die in Ubuntu al standaard in .bashrc opgenomen zijn.
# some more ls aliases
alias ll='ls -alF'
alias la='ls -A'
alias l='ls -CF'


Offline brent8800

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/12, 10:21:34 »
Precies.. Ik had de alias in het begin daar al neer gezet tussen de ls. Maar dan nog hielp het niks, ik weet niet wat ik fout doe. Met vi sla ik op met :wq . Is dit goed?
Ubuntu 14.04 LTS

Re: .profile
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/12, 10:22:02 »
Het verschil tussen .profile en .bashrc is wanneer ze ingelezen worden. Als een terminal gestart wordt waarmee je kunt inloggen (bij het opstarten bijv.), wordt .profile gelezen en bij het starten van een terminal emulator .bashrc. Ik heb in m'n .profile een regeltje staan om .bashrc ook in te lezen, maar ik weet niet of dat een standaard setting is.
Om na verandering .bashrc of .profile opnieuw in te lezen kun je  source gebruiken, bijvoorbeeld 'source .bashrc'.

Re: .profile
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/12, 10:24:16 »
if [ -f ~/.bash_aliases ]; then
    . ~/.bash_aliases
alias useradd='useradd -m'
fi
Bestaat dat bestand .bash_aliases? Als die niet bestaat wordt je useradd alias ook niet toegevoegd, aangezien die in hetzelfde if blok staat.

[edit]woordje vergeten[/edit]

Offline brent8800

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/12, 10:27:33 »
.bash_aliases stond er standaard tussen. Ik heb alleen de alias toegevoegt ;-).. Maar ik zal even verder kijken.. Anders even het LOI vragen., want ik doe nu een linux cursus bij het LOI :P.
Ubuntu 14.04 LTS

Offline brent8800

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/12, 10:28:19 »
if [ -f ~/.bash_aliases ]; then
    . ~/.bash_aliases
alias useradd='useradd -m'
fi
Bestaat dat bestand .bash_aliases? Als die niet bestaat wordt je useradd alias ook niet toegevoegd, aangezien die in hetzelfde if blok staat.

[edit]woordje vergeten[/edit]


Alias definitions.
# You may want to put all your additions into a separate file like
# ~/.bash_aliases, instead of adding them here directly.

Lees dit is ;-)
Ubuntu 14.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/12, 10:31:50 »
if [ -f ~/.bash_aliases ]; then
    . ~/.bash_aliases
alias useradd='useradd -m'
fi
Bestaat dat bestand .bash_aliases? Als die niet bestaat wordt je useradd alias ook niet toegevoegd, aangezien die in hetzelfde if blok staat.

[edit]woordje vergeten[/edit]
Klopt. Hier zit de fout. Als het bestand bash_aliases niet bestaat, dan wordt dat blok niet uitgevoerd, dus ook je alias commando niet.

- Je kan het aliascommando toevoegen op de plaats waar ik zei
- Je kan een bestand .bash_aliases aanmaken en daarin alle aliassen zetten.

Re: .profile
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/12, 10:33:44 »
Dat zag ik, maar daar dat is enkel een suggestie en betekent niet dat er ook een .bash_aliases aanwezig is. Het zou kunnen dat ubuntu dat standaard aanmaakt, maar ik draai een andere distro, dus kan dat zo niet raden :)

Offline brent8800

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/12, 10:50:14 »
Oke ik zal het op de plaats van vanadium zetten en kijken wat die doet als ik een account aan maak


edit: Helaas.. ook niks geholpen.. Achja ik type wel gewoon -m er achter :P is net zo makkelijk. Even kijken wat het LOI zegt..
« Laatst bewerkt op: 2012/05/12, 10:55:54 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: .profile
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/12, 11:20:09 »
Voer eens in een terminal het commando "alias" uit.
Wat zie je dan?

En zie je foutmeldingen als je dit uitvoert?
. ~/.bashrc

Offline brent8800

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/12, 11:35:37 »
Voer eens in een terminal het commando "alias" uit.
Wat zie je dan?

En zie je foutmeldingen als je dit uitvoert?
. ~/.bashrc

fout melding : bash: alias: /home/brent/.bashrc: niet gevonden
en als ik alias type krijg ik:
alias alert='notify-send --urgency=low -i "$([ $? = 0 ] && echo terminal || echo error)" "$(history|tail -n1|sed -e '\''s/^\s*[0-9]\+\s*//;s/[;&|]\s*alert$//'\'')"'
alias egrep='egrep --color=auto'
alias fgrep='fgrep --color=auto'
alias grep='grep --color=auto'
alias l='ls -CF'
alias la='ls -A'
alias ll='ls -alF'
alias ls='ls --color=auto'
..

Maar waar staat nu mijn alias?
Ubuntu 14.04 LTS

Offline brent8800

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/12, 11:38:30 »
Nu staat de alias er tussen. Even kijken of het nu wel werkt :S laten we het hopen


EDIT: HELAAS!!!. ik ga maar is verder:P
« Laatst bewerkt op: 2012/05/12, 11:41:28 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: .profile
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/12, 12:22:19 »
Citaat
fout melding : bash: alias: /home/brent/.bashrc: niet gevonden
Je .bashrc bestaat dus helemaal niet? Heb je die zelf verwijderd of een tikfoutje gemaakt? Want dat bestand hoort er wel te zijn.

Edit: Wat staat er nu precies in je .bashrc en .profile?

Offline brent8800

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/12, 12:34:14 »
Die bestaad wel. Anders zou ik ook niks meer kunnen lijkt mij.. Ik snap er niks meer van :P
Ubuntu 14.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/12, 14:42:57 »
Oke ik zal het op de plaats van vanadium zetten en kijken wat die doet als ik een account aan maak
Dat "kijken wat die doet als ik een account aanmaaK" begrijp ik niet. Als de alias op een juiste plaats is gedefineerd, moet die werken als je een niewe gnome-terminal opstart. Maar kijk ook eens naar de post van Johan.

Offline brent8800

  • Lid
Re: .profile
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/12, 17:53:07 »
OPGELOST!!: via facebook wat antwoorden gekregen!.. Ik ging telkens naar mijn eigen home directory de .bashrc aanpassen. Dit moest natuurlijk in de home folder van de root.. domme ik :evil:
Ubuntu 14.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] .profile
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/12, 18:02:27 »
Nu ben ik het helemaal kwijt. Normaal heeft iedere gebruiker een .bashrc:  de instellingen kunnen dus aangepast worden per gebruiker. Ook gebruiker "root" kan aan .bashrc hebben in zijn homedirectory, /root, maar ... standaard is de root account op een Ubuntu systeem niet actief.

Systeembrede bash instellingen gaan via /etc/profile

Offline brent8800

  • Lid
Re: [opgelost] .profile
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/12, 18:09:32 »
Nu ben ik het helemaal kwijt. Normaal heeft iedere gebruiker een .bashrc:  de instellingen kunnen dus aangepast worden per gebruiker. Ook gebruiker "root" kan aan .bashrc hebben in zijn homedirectory, /root, maar ... standaard is de root account op een Ubuntu systeem niet actief.

Systeembrede bash instellingen gaan via /etc/profile
^^. Een gebruikers account maak je meestal via de root.. En in de .bashrc file kun je een alias van een commando maken. Omdat je die alias maakt hoef je in dit geval geen useradd -m te typen, omdat die nu in de root .bashrc staat. Dus dan word het alleen nog useradd piet bijvoorbeeld en dan krijgt piet ook gelijk zijn home directory. De .bashrc is niet meer dan een instelling file
« Laatst bewerkt op: 2012/05/12, 18:12:03 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] .profile
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/13, 20:49:20 »
Je werkt dus blijkbaar via de rootaccount. Dan is het inderdaad de .bashrc van root die je moet aanpassen. Dat is in Ubuntu echter niet de gewone  gang van zaken. Standaard is de root account niet actief, en doe je alles via sudo met een gebuikersaccount die beheerdersrechten heeft.

Offline brent8800

  • Lid
Re: [opgelost] .profile
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/14, 00:11:42 »
Je werkt dus blijkbaar via de rootaccount. Dan is het inderdaad de .bashrc van root die je moet aanpassen. Dat is in Ubuntu echter niet de gewone  gang van zaken. Standaard is de root account niet actief, en doe je alles via sudo met een gebuikersaccount die beheerdersrechten heeft.

Sudo is het commando dat je doet om als" root", root opdrachten uit te voeren. Dus als nog moet je de
.bachrc  aanpassen van de root zelf.
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [opgelost] .profile
« Reactie #24 Gepost op: 2012/05/14, 08:11:39 »
Afhankelijk van hoe je sudo uitvoert kan het best zijn dat de commando's hun configuratie uit jouw home halen ipv. die van root.
Hetzelfde geldt ook voor de aliassen etc.