Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub of boot  (gelezen 438 keer)

Offline vleesman

  • Lid
grub of boot
« Gepost op: 2017/02/13, 22:15:09 »
Ik heb 3harde schijven : 2hd van 320gb en 1 ssd120gb. Op sda staat Mint18, op sdb staat Xubuntu 16.04 en op sdc (de ssd) Ubuntu16.04
Bij het opstarten kon ik kiezen tussen de 3. Na een update(of ander gepruts) was enkel de ssd nog opstartbaar, na afkoppelen van de ssd wilden de 2 andere nog altijd niet starten. Via een cd boot-repair gedaan en ik kon weer kiezen tussen sda en sdb. Daarna sdc weer aangesloten maar enkel sda en sdb verschenen in de grub. Na afkoppelen sda en sdb start sdc wel weer op.
CPU G1610, 4gb ram, GeForce610. Iemand een tip aub?

Offline vleesman

  • Lid
Re: grub of boot
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/16, 10:28:19 »
Op de sda schijf heb ik ubuntu16.04 bij geïnstalleerd en dan" sudo update-grub" gedaan. Bij het opstarten blijft het scherm meer dan 1 minuut volledig paars waarna ik kan kiezen ( zie afb ) de totale opstart neemt exact 2 minuten in beslag. De ssd schijf staat bovenaan, vroeger duurde de opstart 30 sec, is dit te herstellen ? Met dank voor alle tips.

Offline vleesman

  • Lid
Re: grub of boot
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/27, 11:54:14 »
Het probleem blijft, bij update komt volgende zin altijd terug(rode achtergrond). Ik heb geprobeerd in desbetreffende map dit item te verwijderen maar dat kan niet. Kan dat iets met de (te) lange opstarttijd te maken hebben ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: grub of boot
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/27, 16:28:57 »
Wanneer je wilt booten van sda, type dan ook:
sudo grub-install /dev/sda
pas dan weet je zeker, dat hij ook hiermee opstart.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.