Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herinstallatie van Ubuntu  (gelezen 1051 keer)

Herinstallatie van Ubuntu
« Gepost op: 2009/03/22, 12:44:23 »
Hey allemaal,

Ik heb een dual boot met Windows Vista en Ubuntu 8.10.
Windows Vista is standaard met mijn laptop meegeleverd, alleen leek het me eens een leuke uitdaging Ubuntu te proberen.
Ik heb een Ubuntu CD gebrandt met Ubuntu 8.04 erop, en deze vervolgens geinstalleerd met de functie "Install inside Windows".
Vervolgens kwam ik er achter, nadat ik twee dagen Ubuntu op mijn laptop had staan, dat er een nieuw versie van Ubuntu was.
Ik heb een upgrade binnen Ubuntu uitgevoerdt naar Ubuntu 8.10, maar kreeg van mijn vriend te horen dat dit niet een goede keus was.
Mijn vriend zegt dat het beter zou zijn om opnieuw een CD te branden met de nieuwste Ubuntu versie, en vervolgens Ubuntu opnieuw te installeren, omdat de upgrade nog een beetje "bagger" is..
Echter, als ik vanuit Windows probeer Ubuntu te verwijderen, gebeurt er niets.
Ik ga naar Configuratiescherm > Programma's deïnstalleren of wijzigen > Ubuntu > Verwijderen/wijzigen, geef vervolgens administratie-rechten en er gebeurt totaal niets.
Er komt geen dialoogvenster, geen vraag, geen waarschuwing, geen fout, echt helemaal niks.
Ook wanneer ik Uninstall-Ubuntu.exe open van uit D:\ubuntu (waar ik Ubuntu heb geinstalleerd) heb ik hetzelfde effect.
Tot einde raadt heb ik vervolgens gezocht op internet, maar ik krijg alleen maar dezelfde oplossing als wat bij mij niet lukt.
Echter, Windows en Ubuntu werken zelf zoals het moet, geen problemen dus met de besturingselementen.
Als laatste idee heb ik de zojuist gebrandde Live CD in mijn laptop gedaan en weer Install inside Windows gedaan.
Vervolgens krijg ik een dialoogvenster die ook meteen weer verschijnt, met de titel "Extracting (...%)".
Op de plaats van ... staat een getal.
Nadat het "Extracting" dialoogvenster verdwenen is, gebeurt er, zoals je misschien alwel raadt, in zijn geheel niets.

Ik ben tot einde raadt en mijn laatste hoop is het hier op het Ubuntu forum te vragen.
Echter zou ik mijn Windows installatie willen houden, voor school en klusjes die Ubuntu net iets te ver gaan.
Ook het formatteren van mijn D: schijf zou ik graag niet doen, want er staan ook belangrijke bestanden op van school, projecten, enz.

Zou het veilig zijn de ubuntu map te verwijderen van mijn D: schijf?
Of zou het booten in zijn geheel dan niet meer willen?
Of blijven er alsnog sporen achter die een conflict zullen kunnen veroorzaken?

Met vriendelijke groeten,
Robert

Offline Drummies

  • Lid
Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/22, 12:47:11 »
wubi installatie lees onderstaande engelstallige link door

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/22, 12:50:28 »
hallo, welkom op het forum :)

De manier 'install inside windows' is niet de beste manier om Ubuntu te installeren. Er wordt dan een FAT-partitie aangemaakt met daarop Ubuntu. Dit is trager dan een normale installatie, en sommige energiebesparende functies werken niet. Om Ubuntu volledig te gebruiken, kun je het beste een volledige installatie doen.

Overigens, upgraden werkt in de meeste gevallen prima hoor. Je hebt niets te verliezen: is de upgrade mislukt, dan kun je alsnog een nieuwe installatie uitvoeren.

Ik raad je nu aan D:\Ubuntu te verwijderen. Dan moet je vervolgens in Windows de bootoptie van Ubuntu uit Windows verwijderen, maar hoe dat moet weet ik niet. Misschien kan een ander forumlid daarmee helpen?

Vervolgens start je je computer op vanaf de gebrande CD, en installeer je vanaf die CD Ubuntu.

Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/22, 12:56:03 »
Hey daar,

@Drummies:
Bedankt voor de link, ik had de FAQ op de officiele Wubi website ook al gelezen.
Echter, op de pagina die je me gaf heb ik de uninstaller opnieuw gedownload, en deze werkte wel.
Ubuntu zou nu moeten zijn verwijderd, dus even herstarten en checken, vervolgens de nieuwe versie installeren.


@Cumulus007:
Wanneer de manier van Drummies niet heeft gewerkt zal ik overwegen de Ubuntu map te verwijderen.
En als ik de volledige installatie doe, dan word Windows toch verwijderd?
Als ik eerlijk moet zijn, eigenlijk mag ik Ubuntu helemaal niet hebben van mijn ouders :$.
Daarom dus een dual boot, want dan denken mijn ouders dat dat zo hoort, ze hebben bagger weinig verstand van een computer.
En echter kan ik zelf ook niet zonder Windows, aangezien ik zelf programmeer in het .NET framework, en dat niet werkt op Ubuntu.
Ook mijn beeldscherm wil maar op 800x600, dus moet nog drivers hebben, en mijn vriend zegt dat Hardware Drivers niet herkend dat er een onbekende driver word gebruikt, omdat ik een upgrade heb gedaan.
Ook zegt hij dat het 50% veiliger is om vanaf de cd te installeren dan een upgrade te doen.


Bedankt voor jullie hulp,
Robert

Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/22, 13:03:51 »
Hey,

Bedankt, Ubuntu is nu geheel verwijderd.
Ben momenteel bezig om Ubuntu opnieuw te installeren.

Groeten,
Robert

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/22, 13:04:56 »
Offtopic: ben jij niet dat mensel die tegen mij op MSN zei dat hij nóóóit Ubuntu zou proberen, omdat het niet werkt en Windows veel beter is?

Ontopic: als je al een multiboot met Windows wilt hebben kun je beter op een 'echte' partitie zetten. Dit is veel sneller en je kunt gewoon beter ... dingen doen.
En als ik de volledige installatie doe, dan word Windows toch verwijderd?
Nee dus. Om een multiboot te maken met een 'echte' partitie start je je pc op met de cd, kies je Ubuntu Installeren, bij het partities instellen kies je Manueel, en dan kun je gewoon kiezen hoe groot de partitie wordt en wat er overblijft van Windows (VERWIJDER WINDOWS :evil:).

Als ik eerlijk moet zijn, eigenlijk mag ik Ubuntu helemaal niet hebben van mijn ouders :$.
Dan kun je altijd nog VMWare gebruiken. Let op: dat wordt heeeeeel traag, omdat je computer dan twee besturingssystemen op hetzelfde moment moet draaien.

En echter kan ik zelf ook niet zonder Windows, aangezien ik zelf programmeer in het .NET framework, en dat niet werkt op Ubuntu.
Je zou het altijd kunnen proberen met Wine (layer om Windows-programma's op Linux te draaien), er is een kans dat het redelijk werkt!
« Laatst bewerkt op: 2009/03/22, 13:10:55 door Luuk58 »

Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/22, 13:09:56 »
Hallo,

.NET word niet door Wine ondersteund ;)
En ja, ik zei dat ik nooit Ubuntu zou gebruiken, maar omdat iedereen doorzeurde heb ik toch maar een gok gedaan.

Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/22, 13:51:12 »
Al eens gehoord van Mono? Dit is een cross-platform .NET-implementatie .

Re: Herinstallatie van Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/22, 16:04:26 »
@Cumulus:
Ja, maar nog nooit geprobeerd, kijk ik nog wel even naar. Thnx!

Ontopic:
Ligt het nou aan mij?
Ik heb al een aantal keren weer opnieuw geinstalleerd, maar als ik dan herstart krijg ik geen dual boot?
Hij boot meteen in Windows, krijg geen eens een keuze voor Ubuntu of Windows :S
Hoe los ik dit nou weer op? XD
« Laatst bewerkt op: 2009/03/22, 16:09:27 door robbietjuh »