Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?  (gelezen 4059 keer)

Offline rman

  • Lid
Hoi mensen,

De instalatie met ubuntu 7.10 desktop  op de oude (5 jaar) laptop met 256 MB geheugen lukt niet.
Welke versie zou ik beter kunen nemen?

-ubuntu 7.10 alternate? of
-xubuntu 7.10 dektop? of
-xubuntu 7.10 alternate?
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/19, 10:48:15 »
Je zult voor de xubuntu versie 7.10 moeten kiezen. Omdat je weinig geheugen hebt zal de gnome versie teveel van je computer vragen. Dan zal het heel traag lopen.
Volgens mij zijn de minimale eisen voor xubuntu ook 256mb geheugen.

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/19, 10:55:32 »
ik heb ook een oudere laptop met 256 geheugen. Live cd ubuntu 7.10 werkt, maar installatie daarmee niet. Toen de alternate geprobeerd, en dat werkte moeiteloos. Ik draai nu dus Ubuntu 7.10 erop. Dus het kan wel, waarschijnlijk werkt Xubuntu wel sneller maar voor mij voldoet het.

Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/19, 11:05:26 »
Hier staan de minimale systeemeisen vermeld voor de verschillende distributies: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/faq/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline vanadium

  • Lid
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/19, 12:34:17 »
Op 256 MByte geheugen zou het normaal moeten lukken. Ik ben er ooit in geslaagd, vóór ik beter wist, met de live CD op 128 MB ram te installeren. Hoe dan ook, met de alternate CD is de kans op succes groter. De xubuntu desktop is inderdaad lichter en zal je de indruk geven iets vlotter te draaien.

echnat0n

  • Gast
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/19, 15:15:41 »
Eventueel via alternatecd een terminalsysteem installeren. Daarna kan je nog kiezen voor 1 van de 3 of gewoon een andere windowmanager nemen.

Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/19, 19:22:34 »
Ik heb hem ruim een jaar met 7.04 gedraaid op 256 mb ram, en dus ook met live geinstalleerd (heb nu 384 mb ram)
Maar de installatie met live (niet het process zelf opzich maar vooral het klikken op install, next enzo) gaat niet echt heel goed.
Ik zou de alternate cd aanraden, tenzij je nieuw met linux bent en/of je niet heel goed met computers bent want de alternate cd is wel wat lastiger ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline woteb

  • Lid
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/19, 21:24:31 »
kort: Xubuntu alternate

Langer (en wat moeilijker): https://wiki.ubuntu.com/NlKleinEnSnel

Maar 256 lijk me echt wel genoeg voor de xubuntu alternate. handleiding: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/alternate_gutsy/

Offline Barend

  • Lid
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/21, 21:07:02 »
Ik heb 7 jaar oude compaq armada laptop met 256 mb geheugen. Met alternate cd was ubuntu moeiteloos te installeren en werkt prima.

API

  • Gast
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/21, 22:53:30 »
Een paar dagen geleden de live-cd geinstalleerd op een HP Epc40 en heb nu een perfekt werken systeem dat ook mijn zelf geprogrammeerde (windows, PowerBasic) 'stand alone' exe-files draait. Was al gewend om met open office, firefox en thunderbird te werken.
Zelfs mijn oude bleutooth-stick werkt ook perfekt met mijn HTC touch smartphone!
 
Petje af voor iedereen, een zeer tevreden beginner!

API

  • Gast
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/21, 23:00:24 »
Sorry, offtopic? mijn systeempje heeft in elk geval 256MB ram! en de installatie loopt super. alleen video gaat wat moeizaam!

Offline Freek2

  • Lid
    • fvb 1.0 /begin
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/22, 10:19:21 »
Dell Latitude C600 laptop / PIII - 700MHz  - 256MB ram - 10GB harddisk

Debian Etch minimal install met Fluxbox .. en Opera, Mplayer, Xine, VLC, XMMS, rtorrent, hellanzb, Abiword, irssi, conky .. en, en, enz

Heerlijk systeem .. alles werkt snel (ja ook 'video' ..) .. en .. al maanden probleemloos.

OK .. Debian Etch is geen Ubuntu (maar Ubuntu is tenslotte gebaseerd op Debian dus .. vind ik dat ik het toch hier even mag melden ... )


plezier, Freek
there's no business like .. your own business ..

Offline woteb

  • Lid
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/22, 10:46:25 »
Gisteren met de commandline optie van de alternate CD een systeem opgezet. Daarna een scriptje laten draaien met wat ik allemaal erop wil hebben:

#!/bin/sh
apt-get install kde-core kdm xorg icewm iceconf icewm-common icewm-gnome-support rox-filer synaptic gnome-cups-manager cups-pdf krusader konqueror nfs-common portmap dhcpcd resolvconf bluefish kimagemapeditor tidy weblint gftp evince gqview myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-base abiword gnumeric xsane dia inkscape gimp eog xterm kmix xmms thunar xfce4-terminal gnome-media mozilla-thunderbird grdesktop gdebi ubuntu-restricted-extras gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse mozilla-plugin-vlc mozilla-mplayer gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.8-lame gstreamer0.8-misc libgstreamer-gconf0.8-0 libgstreamer-plugins0.8-0 libgstreamer0.8-0 liblame0 mozilla-firefox-locale-nl-nl openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-nl language-pack-nl-base aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl language-support-nl thunderbird-locale-nl wdutch language-pack-kde-nl language-pack-kde-nl-base

En installeren en draaien maar:

IceWM, KDE-core (een basis KDE installatie met de noodzakelijke dingen), OpenOffice.org, Abiword, Gnumeric, Firefox, Thunderbird, Gimp, Dia, Xsane Inkscape, K3b Xmms Krusader Konqueror en nog veel meer (o.a. NFS support, kan makkelijk worden aangepast naar Samba indien mogelijk), printerondersteuning, Thunar (voor het makkelijk mounten van USB zaken binnen IceWM).

En dat draait op een P3 (1Ghz)/256MB en 30 GB schijf. Maar moet moeiteloos op lichtere systemen (> 500 Mhz of zelfs > 300 Mhz) draaien. En kan zelf op nog lichtere systemen draaien (128 MB), maar dan alleen met IceWM.
Alles geïnstalleerd nog net geen 2 GB aan schijfruimte in gebruik.

Dit pakket draait dus op een IceWM en KDE basis, maar ik ben ook bezig met een IceWM/Gnome variant. En voor IceWM kun je ook Fluxbox gebruiken. Het -KAN- allemaal met Ubuntu en Debian.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Da_peer

  • Gast
Welke versie op een 5 jaar oude hp laptop met 256MB aan geheugen?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/22, 11:06:21 »
Mischien helpt het je; toen ik de keuze moest maken voor een besturingsysteem vond ik hier een vragenlijst om een distributie te kiezen.
Het heeft voor mij geholpen, maar een kanttekening is wel dat hij erg oppervlakkig is over de technische aspecten van je computer en dat xubuntu er niet in zit.