Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?  (gelezen 5570 keer)

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Gepost op: 2007/02/02, 21:28:48 »
Hallo,

Ik ben een beginner als het aankomt op Linux/kernels/unix/root/etc. Maar ik ben van plan mijn leven te beteren. :)

Ik heb vandaag de Ubuntu-cd via ShipIt gekregen. Ik neem aan dat dit de LiveCD is?

Nu ben ik wel een avontuurlijk type, maar zomaar wat aan rommelen aan mijn computer gaat me iets te ver. Een domme vraag misschien: maar ik kan ik nu de LiveCd in mijn computer, computer opstarten en doen wat op het scherm staat? Kan ik dan nog wel bij Windows (of was het nu Windows?), dual boot heet dat toch?

Op mijn computer heb ik twee partities. Op de ene staat Windows + al mijn programma's, deze is ~100GB groot waarvan 17GB gebruikt. Op de andere staan mijn muziek en filmpjes: 61GB groot, waarvan 15GB gebruikt. Kan ik nu Ubuntu installeren op de tweede schijf? Ik las nl. in de engelse documentatie dat ik ook vrije schijfruimte kan partitioneren zonder dataverlies. Kan ik dit aangeven bij de installatie of moet ik dit vantevoren doen?

Oftewel: Kan ik gewoon de LiveCD erin smijten, computer opstarten en zien wat er gebeurd? Of ligt het iets moeilijker?

Alvast hartelijk bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/02, 21:36:16 »
Gewoon je PC opstarten vanaf de CD; die is zowel LiveCD als installatie-CD. Beginmenuutje: kies voor: "starten of installeren". Installatie begint pas als jij dat wil, namelijk doordat je een snelkoppeling op het bureaublad van de LiveCD-sessie dubbelklikt.

LiveCD = veilig uitproberen! Druk op de knop van je PC en alles is weer als vanouds.

Groet, Pjotr.

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/02, 21:44:05 »
Citaat van: pjotr123
Gewoon je PC opstarten vanaf de CD; die is zowel LiveCD als installatie-CD. Beginmenuutje: kies voor: "starten of installeren". Installatie begint pas als jij dat wil, namelijk doordat je een snelkoppeling op het bureaublad van de LiveCD-sessie dubbelklikt.

LiveCD = veilig uitproberen! Druk op de knop van je PC en alles is weer als vanouds.

Groet, Pjotr.
Ik neem dat mijn pc automatisch de cd pakt?

Aha, dus die LiveCd is om Ubuntu uit te proberen of heb ik het nu mis? :)

En hoe zat het nu met die partities? Kan ik Ubuntu gewoon installeren op mijn partitie met al mijn mp3's?

Mudkip

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/02, 21:47:42 »
Als je ubuntu op die mp3 partitie gooit dan gaan al je mp3tjes dr aan... weg mp3tjes. nieuwe partitie maken, of mp3tjes op een cd/dvd gooien en later wat mee doen.

LiveCd is om uit te proberen, en dan zo nodig direct te kunnen installeren.

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/02, 21:57:25 »
Citaat van: PowerNoob
Als je ubuntu op die mp3 partitie gooit dan gaan al je mp3tjes dr aan... weg mp3tjes. nieuwe partitie maken, of mp3tjes op een cd/dvd gooien en later wat mee doen.

LiveCd is om uit te proberen, en dan zo nodig direct te kunnen installeren.
Ok, ik begrijp het wat beter. Bedankt.



Eén dingetje nog:

Dit komt uit de Engelse handleiding (https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/installation-guide/i386/module-details.html#di-partition)

"First you will be given the opportunity to automatically partition either an entire drive, or free space on a drive. This is also called “guided"  partitioning. If you do not want to autopartition, choose Manually edit partition table from the menu."


Betekent dit nou dit ik vrije ruimte op een bestaande partitie kan partitioneren tijdens het installeren van Ubuntu?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/02, 21:59:57 »
Ja. Altijd kiezen voor handmatige installatie!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/02, 22:17:35 »
Wanneer Ubuntu het over vrije ruimte heeft, wordt niet toegewezen ruimte bedoeld, dus echt vrij en niet behorende bij een partitie.
Voordat je gaat installeren, kan je beter eerst de partitie geheel verwijderen.
Het kan ook tijdens de installatie, maar ik (persoonlijke mening) doe het liever van te voren.

Succes, mocht je vragen hebben, het forum is er ;)
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/02, 22:38:19 »
Hartelijk dank voor de antwoorden.

Ik heb net de cd erin gezet en een klein beetje op ubuntu 'gedingest'. Ziet er gaaf uit. Ik wil het, ik wil het, ik wil het.

Mijn plan is om mijn mp3-tjes op een dvd te zetten. En van die schijf mijn Ubuntu-schijf te maken. Die is dus ~67GB groot. Dat lijkt me groot genoeg, toch? Ik begrijp dat ik naast een grote partitie het beste ook een swap kan maken? Naja, daar lees ik me nog wel even op in.

Nu is mijn tweede vraag of het makkelijk is om ook weer bij mijn Windows te komen. Dus dat ik kan kiezen bij het opstarten tussen linux en windows. Kan ik deze optie aanvinken (ofzo) als Ubuntu installeert?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/02, 22:43:17 »
Zo zou ik het doen:

- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken. Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie.
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root)    circa 5 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   2 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.

Gebruik voor het partitioneren de Gparted LiveCD: veel makkelijker, nieuwere versie dan op de Ubuntu LiveCD.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Gebruik in ieder geval geen Partition Magic, die gaat niet goed om met Linuxpartities (valse foutmeldingen).

Groet, Pjotr.

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/02, 23:49:53 »
Sorry voor mijn onwetendheid. Kan ik GParted vanaf Windows starten en dan partities maken?

Of moet ik mijn MP3's van die ene partitie afgooien, Ubuntu installeren op deze partitie en in Ubuntu GParted starten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/02, 23:52:56 »
Citaat van: kerplunk
Sorry voor mijn onwetendheid. Kan ik GParted vanaf Windows starten en dan partities maken?

Of moet ik mijn MP3's van die ene partitie afgooien, Ubuntu installeren op deze partitie en in Ubuntu GParted starten?
Vanuit Windows: nee. Tweede vraag: gebruik gewoon eerst de Gparted LiveCD, zoals ik schreef. Die eerst binnenhalen en branden dus. En daarmee aan de slag. Dan heb je het voorwerk al gedaan, wanneer je de Ubuntu LiveCD erin stopt.

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/03, 00:03:22 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: kerplunk
Sorry voor mijn onwetendheid. Kan ik GParted vanaf Windows starten en dan partities maken?

Of moet ik mijn MP3's van die ene partitie afgooien, Ubuntu installeren op deze partitie en in Ubuntu GParted starten?
Vanuit Windows: nee. Tweede vraag: gebruik gewoon eerst de Gparted LiveCD, zoals ik schreef. Die eerst binnenhalen en branden dus. En daarmee aan de slag. Dan heb je het voorwerk al gedaan, wanneer je de Ubuntu LiveCD erin stopt.
Ok. Ik begrijp dat ik die partitie met MP3's moet backupen, anders ben ik het kwijt.

Hartelijk bedankt, nogmaals.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/03, 00:12:43 »
Nu heb ik alweer een opmerking .....
GParted is een live CD, gewoon in je PC stoppen en re-booten .......
Je krijgt dan een aantal vragen over je systeem en de rest wijst (hopelijk) zichzelf.

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/03, 10:00:32 »
zou beginnen een extra partitie op die windows schijf te maken.
die windows partitie is veel te groot.
Dan al je muziek verplaatsen naar die nw partitie zodat de 2e HD geheel leeg komt.

dan deze indelen.
root van max 10Gb, een swap en de rest home

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/20, 13:50:46 »
Dank nogmaals. Ik heb ondertussen Ubuntu al een weekje. Geen problemen met het partitioneren met GParted of het installeren van Ubuntu. Ben zeer tevreden.

Alleen... loop hij vast(!). Dit gebeurt als hij een bepaalde screensaver wil laden (AntsLight ofzoiets bijvoorbeeld). Ik denk dat dit ligt aan mijn videokaart die niet 3d ondersteunt. Heb dus een simpele screensaver standaard aangevinkt (die van de matrix, obviously). Geen groot probleem dus. :) Jammer genoeg kan ik mijn refresh rate van mijn monitor nog niet aanpassen naar de hoogte die ik had in Windows, maar volgens dit forum moet dit wel lukken. :)

Heb nog geen internet (ben net verhuisd) dus geklooi met packages ben ik nog niet tegengekomen.

To be continued...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/20, 15:03:47 »
Inderdaad, de open-brondriver voor je videokaart ondersteunt geen 3D. Bekend probleem! Oplossing: installeer de fabrieksdriver. Dan kun je ook hogere beeldfrequenties aan.

Welke videokaart heb je (merk, type)?

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/21, 19:15:40 »
Ik heb geen flauw idee. :(

Ik heb niet zo goed 'op dingen' gelet toen ik mijn computer aanschafte. Ben nu Ubuntu aan het doorkijken naar meer info.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/21, 20:12:56 »
lspci|grep VGA

deblaauwn

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/21, 22:31:36 »
Laat ik me er ook maar in mengen; ik merk dat geadviseerd wordt om alle partities te formatteren en opnieuw in te delen? Of is het toch wel mogelijk om een extra partitie te maken?
Ik heb één partitie met windows, 232 gb waarvan 139 beschikbaar. Kan ik nu een CD downloaden, branden, en met die CD een nieuwe partitie maken zonder dat mijn windows geformatteerd wordt?

Offline Tico

  • Lid
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/21, 22:42:22 »
jep, dat kan gewoon. Of van tevoren een indeling maken of tijdens de installatie kiezen om de vrije ruimte te gebruiken.
Goed lezen tijdens de installatie voordat je een keuze maakt!

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/22, 09:15:32 »
Citaat van: tico
Goed lezen tijdens de installatie voordat je een keuze maakt!
Niet alleen tijdens de installatie, maar overal en altijd, ook in het dagelijks leven ;)

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/22, 10:05:15 »
Citaat van: Kiwinote
lspci|grep VGA
Bedankt! Dan krijg ik dit:

0000:01:00.0 VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc. S3 Unichrome Pro VGA Adapter (rev 01)

En nu? :)

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/22, 10:27:19 »
Citaat van: kerplunk
Citaat van: Kiwinote
lspci|grep VGA
Bedankt! Dan krijg ik dit:

0000:01:00.0 VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc. S3 Unichrome Pro VGA Adapter (rev 01)

En nu? :)
Volgens mij moet ik nu via OpenChrome.org iets downloaden. Maar wat. Het is allemaal zeer onbegrijpelijk daaro.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/22, 16:42:54 »
Typ eens "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" in en kies voor s3, laat voor de rest ALLES als default.

kerplunk

  • Gast
Gewoon die LiveCD erin gooien of toch maar niet..?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/22, 19:19:24 »
Citaat van: Kiwinote
Typ eens "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" in en kies voor s3, laat voor de rest ALLES als default.
Oke. Na dit commando ingetypt te hebben en een keer s3 te hebben ingevuld, kon ik mijn refresh rate nog niet veranderen. Ik heb mijn computer opnieuw opgestart en ik kan nu niet meer in Ubuntu; ik krijg nu alleen nog een soort DOS waar ik mijn inlognaam en password kan invoeren. Ook kreeg ik vantevoren een foutmelding met iets over een x-server. Ik heb eens eerder de xorg.conf verandert en toen kreeg ik dit ook. Ik wist nog wat ik veranderd had, dus dat kon ik verhelpen, maar nu weet ik het even niet. :(