Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e HD schrijft niet  (gelezen 570 keer)

2e HD schrijft niet
« Gepost op: 2014/11/14, 14:14:06 »
2e harddisk met gparted (van ntfs) geformateerd naar ext4, maar ik kan er niets naartoe kopiëren.
Wat doe ik verkeerd? Hoe haal ik die onbekende partitie weg enzo om 1 hd zonder partitie te krijgen?
Wat moet ik doen om het wel goed te krijgen?

Gparted captive...
« Laatst bewerkt op: 2014/11/14, 21:29:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: 2e HD schrijf niet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/14, 14:20:31 »
sorry dubbel
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e HD schrijf niet
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/14, 14:47:58 »
Linux werkt met een systeem van permissies. Gebruikers kunnen enkel naar een schijf toeschrijven waarvoor ze permissies hebben. Om zelf als gebruiker op die harde schijf te kunnen schrijven, moet je de permissies aanpassen.
- Open een venster "bestandsbeheer" als beheerder met het commando "sudo -H nautilus"
- Navigeer met dat venster naar de folder waarin zich de folder bevindt waar de harde schijf aangekoppeld is (in jou geval: /media/3234a..., dus je navigeert naar /media en ziet daar de folder "3234....").
- Rechtsklik de folder "3234...", eigenschappen, verander de eigenaar van "root" naar je eigen user name.

Het ongebruikte stukje (de "onbekende partitie" is in werkelijkheid gen partitie) is een zeer klein stukje van slechts enkele megabytes: vermoedelijk doordat de partitie op een bepaald afgerond geheel moest eindigen. Maak je daar geen zorgen over.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: 2e HD schrijf niet
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/14, 15:40:33 »
@vanadium: is het nog van invloed dat er een BOOT-vlag op de 2e schijf is aangevinkt?

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e HD schrijf niet
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/14, 15:55:42 »
Zeker niet. Het gaat hier enkel om een permissieprobleem. Voor bestandssystemen geformatteerd in een systeem dat linuxpermissies ondersteunt, zoals ext4,  moet je zelf de permissies instellen. Standaard is root (de beheerder) eigenaar, en permissies staan in Ubuntu standaard op lees en schrijftoegang voor eigenaar en groep, leestoegang voor "anderen".

Re: 2e HD schrijf niet
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/14, 16:04:39 »
Het is inmiddels ook gelukt om de rechten te veranderen en iets naar die disk te kopieeren. Bedankt daarvoor.
== Kunnen nu de andere gebruikers op deze pc ook naar die disk?

En ik wil die disk gebruiken voor snelle backup, maar ik krijg de home-map er niet helemaal naartoe. Niet die van andere gebruikers maar alleen die van mezelf. Ook met rechten.

Dus moet ik daar ook nog de rechten vrij geven.
== Op de home map dan? Maar hoe, want toewijzen aan mij zal vermoedelijk de toegang voor de gebruikers zelf blocken?
== Of kan ik daar beter een persoonlijke map toewijzen aan elke gebruiker zodat die daar zelf backuppen?
« Laatst bewerkt op: 2014/11/14, 16:07:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e HD schrijf niet
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/14, 16:26:35 »
== Kunnen nu de andere gebruikers op deze pc ook naar die disk?
Alleen eigenaar (en groep) kan lezen en schrijven. Je kan wel meerdere folders aanmaken op die partitie, en elke folder aan een andere gebruiker toewijzen.

Wil je dat meerdere gebruikers in één folder kunnen schrijven, dan moeten al die gebruikers lid zijn van een gemeenschappelijke groep. Die groep moet op die gemeenschappelijke folder uiteraard ook ingesteld staan.
Citaat
En ik wil die disk gebruiken voor snelle backup, maar ik krijg de home-map er niet helemaal naartoe. Niet die van andere gebruikers maar alleen die van mezelf. Ook met rechten.
Bestanden waarvan je geen eigenaar bent en ook geen leesrechten hebt, kan je niet kopiëren. Je zou dit wel kunnen doen als beheerder.
Citaat
Dus moet ik daar ook nog de rechten vrij geven.
== Op de home map dan? Maar hoe, want toewijzen aan mij zal vermoedelijk de toegang voor de gebruikers zelf blocken?
== Of kan ik daar beter een persoonlijke map toewijzen aan elke gebruiker zodat die daar zelf backuppen?
Zoals je zelf kiest. Bij optie 1 doe je de backup als beheerder (geen verdere aanpassing van rechten nodig). Bij optie 2 laat je de verantwoordelijkheid aan iedere gebruiker (hier moet je elke gebruiker zijn folder geven).

Re: 2e HD schrijf niet
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/14, 17:00:42 »
Bestanden waarvan je geen eigenaar bent en ook geen leesrechten hebt, kan je niet kopiëren. Je zou dit wel kunnen doen als beheerder.

Ok. Dat is waar het mij om gaat. Om als beheerder de bestanden van alle gebruikers te kunnen beheren.
== Dus met sudo -H nautilus als ik het goed begrijp?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: 2e HD schrijf niet
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/14, 21:28:12 »

Inmiddels uitgeprobeert en gelukt.

Bedankt weer allemaal. Weer het nodige bijgeleerd.
Linux beviel me al prima maar steeds meer.  8-)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore