Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04.3 laden  (gelezen 654 keer)

Offline baptist

  • Lid
Ubuntu 16.04.3 laden
« Gepost op: 2018/01/17, 18:01:00 »
Bij de installatie van Ubuntu 16.04.3 op een Acer 64amd liep ik tegen het volgende probleem op:

Meteen bij de opstart bij het laden van Ubuntu krijg ik het volgende scherm:

                                                                                            GNU GRUB version 2.02.....
Minimal BASH-like line editing  is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device  or file completions.   
grub>

 Als ik op TAB druk komt er een brok informatie waar ik weinig mee kan.  Hoe kom ik hier verder mee zodat ik kan installeren ??

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04.3 laden
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/18, 12:54:13 »
- Opstarten van een live USB/DVD.
- Open een terminal, en voer daarin volgende opdracht uit:
sudo lsblk -f- Geef hier het resultaat weer.

Je kan in die Live sessie verbinding maken met he forum en de uitkomst van die opdracht zo copy/pasten, liefst tussen code tags.

Offline baptist

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04.3 laden
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/18, 16:52:47 »
Inmiddels is het me gelukt om het lege scherm met grub > te verlaten met het commando exit. Vervolgens kom ik via de grub-manager in het grub menu en kon zodoende een demo Ubuntu starten. Met onderstaande commando in de terminal komt de volgende informatie ( zie bijlage).  ( Nero, ik ben maar een leek en begrijp je laatste zin niet).

Tijdens de live installatie van Ubuntu kreeg ik de volgende foutmelding:

De installatie van GRUB is mislukt.
De installatie van het pakket ' grub-efi-amd64-signed' in /target/ is mislukt. Zonder de GRUB opstartlader
zal het geïnstalleerde systeem niet opstarten.

Hoe kom ik nu verder ?




Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04.3 laden
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/18, 17:51:34 »
Even tussendoor: wat een toeren allemaal. Je kan gewoon met je muis de tekst in de terminal selecteren en kopiëren. Hoef je geen foto te maken, in GIMP te plakken, en daar een screenshot van te maken. Wat een heisa allemaal :)

Maarre, wat is nu de situatie? Is Windows gewist? Blijkbaar wel. Wat doet die vfat partitie daar?

En heb je geïnstalleerd in UEFI mode, of CSM / Legacy / BIOS? Dat laatste lijkt me simpeler, en is als het goed is te kiezen in het UEFI BIOS.

Dus als dat kan, dan zou ik opnieuw installeren. En dan kiezen voor 'Ubuntu met hele schijf wissen', of hoe dat heet. De eerste optie.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/18, 17:56:42 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline baptist

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04.3 laden
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/18, 19:52:12 »
Ontzettend bedankt. Het probleem is opgelost met de keuze van legacy
Kleine opmerking.  ik kan toch niet kopieren  via een terminal  op een systeem wat niet werkt.
Via de demo Ubuntu heb ik de terminal geopend. Mogelijk kan ik naar de usb kopiëren, maar een foto is zo genomen.
Nogmaals dank, een topforum

Baptist
 

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04.3 laden
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/18, 23:19:25 »
Oh sorry, ik dacht dat je in de live sessie ook gewoon kan selecteren en kopiëren. Zelf nooit geprobeerd, wegens nooit problemen. Ik heb nog een oude bak zonder UEFI.

Ik beschouw mezelf nog steeds als beginner, maar heb wel veel ervaring met installeren. Aan de andere kant heb ik pas één keer geïnstalleerd in UEFI, en dat mislukte, haha. Bij een vriend, durfde zijn Windows niet te verkloten, en de installatie ging goed, alleen het opstarten niet. Kreeg geen grub.

Maar ik ben blij dat het is gelukt, graag gedaan, iedereen is hier heel hulpvaardig.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/18, 23:33:14 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21