Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe 17,3 inch laptop kiezen  (gelezen 1895 keer)

Offline force317

  • Lid
Nieuwe 17,3 inch laptop kiezen
« Gepost op: 2010/09/11, 10:08:51 »
Ik plan voor binnenkort de aankoop van een 17,3 inch laptop.

Uit ervaring weet ik dat het wel eens oppassen is qua Linux hardwareondersteuning.

Daarom deze vragen :

Ik overweeg een laptop met intel i5 of i7 processor : hoe is de support hiervoor binnen linux. Heeft AMD een processor met vergelijkbare prestaties ? En zo ja, is deze een betere keuze om Linux te draaien ?

En dan is er nog de grafische kaart : daar overweeg ik een grafische kaart met 1GB geheugen : maar welk merk of type nemen ? ATI of Geforce ? Met welke performante kaarten haal je het meeste uit de grafische mogelijkheden van linux ? Zijn er bepaalde typen ATI Radeon en Geforce grafische kaarten die de voorkeur hebben, en andere die absoluut te vermijden zijn.

Het is dus de bedoeling dat deze laptop de meest grafische en ook 3D effekten van Linux - ook KDE - probleemloos aankan.

Dus even rekapituleren :

Voorkeur voor een krachtige 17,3 inch laptop :

Processor : Intel of AMD ?

Grafische kaart : ATI Radeon of NVidia Geforce ?

Zijn er nog zaken waar je moet op letten : bvb. het soort van wireless connector en dergelijke dat op de laptop staat ?

Merk van de laptop : zijn er bepaalde merken van laptops die het over het algemeen beter doen onder linux, en andere veel minder goed ?

Ik weet het, er zijn websites die dit onderzoeken, maar het leek mij interessant om jullie ervaringen hierover eens te horen.





« Laatst bewerkt op: 2010/09/11, 10:12:55 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

jesse2314

  • Gast
Re: Nieuwe 17,3 inch laptop kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/11, 10:12:27 »
Processor: intel (core i7)
grafische kaart: nvidia (raad wel 1 gb aan)

Ik vind xxodd wel erg goed.
maargoed acer is ook prima :)

en meestal werkt linux direct out of box.



« Laatst bewerkt op: 2010/09/11, 10:14:57 door jesse2314 »

Offline force317

  • Lid
Re: Nieuwe 17,3 inch laptop kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/11, 10:19:19 »
Dat was snel, zeg !

Grafische kaart eerder nvidia ? Is daarbij de linux-compatibiliteit beter ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

jesse2314

  • Gast
Re: Nieuwe 17,3 inch laptop kiezen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/11, 10:24:18 »
Grafische kaart eerder nvidia ? Is daarbij de linux-compatibiliteit beter ?
Heb nooit problemen gehad met nvidia kaarten en linux ;)
ik vind nvidia gewoon beter (is eigen smaak ;))

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Nieuwe 17,3 inch laptop kiezen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/11, 10:43:38 »
1. Wat wil je ermee gaan doen?

2. Wat ik persoonlijk aanraad: een intel core i5 750 (voor het zwaardere werk. Een dualcore op 2,66 ghz met turbomodus. Dan springt 'ie op naar 2,80ghz), een videokaart van nVidia (512mb is voor mij genoeg (en ik speel graag een spelletje zo af en toe)). De ondersteuning van ATi wordt wel beter, maar het is niet echt geweldig. (overigens, de naam ATi zal verdwijnen, en AMD zal er voor in de plaats komen)

3. Broadcom wireless chips doen het vaak heel goed. Zusje heeft er ook een. Vanaf 9.10 geloof ik, out of the box.

4. En dan nu het merk... tsja. XXoDD is iets wat ik afraad. Dat merk is hartstikke duur, en als je niet zwaar gaat editten is het nutteloos. Zelf ben ik ook totaal NIET te spreken over ACER. Dat merk copieert ASUS (zelfs met het ROG teken!), maar levert niet de kwaliteit van ASUS. Veder ben ik ook niet te spreken over Packard Bell (packard hell :p).
En dan wat wel: Hier goede ervaringen met DELL en ASUS. Maar HP/Compaq levert ook goede dingen.


Ik zou zeggen: zoek eens even lekker :D

Offline force317

  • Lid
Re: Nieuwe 17,3 inch laptop kiezen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/11, 13:58:41 »
Zoek dus een krachtige 17,3 inch laptop maar aan een aanvaardbare prijs.

Mijn 2 zonen hebben elk een nieuwe ASUS laptop gekocht, de oudste een i5 (een G51JX), de jongste een i7 (een G73JH), maar zij draaien beiden Windows 7 want ze willen beiden kunnen gamen. De keuze voor ASUS als merk was de mijne, omdat dit inderdaad een goede reputatie heeft. De winkel waar ik ze bestelde levert vnl. Asus laptops en de eigenaar van de winkel doet dit omdat hij nu eenmaal de beste ervaringen heeft met dit merk.

Maar vermits je bij de aankoop van een nieuwe laptop telkens de 'Microsoft taks' (=het Windows OS) moet betalen heb ik toch de neiging om op zoek te gaan naar 'koopjes'.

Mijn huidige hoofdlaptop is een 15,6inch laptop van 399,- EUR (zie mijn profielgegevens), een goede laptop voor die prijs maar dus ook niet méér dan een goede budgetlaptop. Nu ben ik dus op zoek naar een performantere 17,3 inch laptop als mijn belangrijkste laptop.

Nu is er dit weekend in de buurt een informatikabeurs waarop een Acer 7740 notebook die normaal 999,- EUR zou kosten nu aangeboden wordt aan 749,- EUR. Als ik de prijs en specifikaties van deze Acer vergelijk met een Asus is dit natuurlijk een verlijdelijk aanbod. Maar bij Acer zit je dus met een minder goede kwaliteit dan bij Asus ? Dus : beter iets meer betalen voor dezelfde specifikaties maar dan toch maar een Asus nemen ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.