Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?  (gelezen 15562 keer)

Offline MKe

  • Lid
Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Gepost op: 2015/01/24, 09:34:50 »
Ik ben voor mijn oudste zoon aan het kijken naar middelbare scholen. De beste keus tot nu toe heeft een nadeel. Ze verplichten dat de leerlingen een macbook air hebben vanwege het systeem dat zij hebben, via hen besteld.
Ik ben hier niet blij mee. Noet dat de air geen goede computer is, maar hij is belachelijk duur voor de specs en het betekent dat ik nog een OS erbij krijg thuis.

Mag het uberhaupt, dit dwingen naar een merk?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/24, 10:17:51 »
Misschien is de vraag : kan een scholier van de middelbare school zelfstandig omgaan met computer instelingen?

Jurische antwood : 
       https://www.security.nl/posting/30440/Juridische+vraag%3A+Windows-school+discrimineert+Linux

Voorbeeld van Open Standaard op school :
       http://www.summa-ict.nl/studie-en-school/studeren/aanschaffen-van-een-laptop.html
 
Voorbeeld Aanloggen op Netwerk school :
       http://www.happyatschool.nl/Documents/ManualCitrixOSX.pdf

Info van Tweakers.net : ( bouwkwaliteit  :D )
       http://tweakers.net/poll/1180/heb-jij-iets-van-apple.html?page=1


Wat de school eist is m.i. een zot idee als het gaat om werken op een stand-alone pc. Voor werken op schoolnetwerk of het gebruik van specifieke programmatuur weet ik het niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/24, 10:19:33 »
Met een juridische insteek kom je in dit geval niet ver, vrees ik....

Ik zou gewoon eens gaan praten met ze, en vragen of ze ook akkoord gaan met een gewone flaptop met Linux erop. Misschien staan ze daar best wel open voor; al is het maar bij wijze van experiment....

Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/24, 10:54:29 »
Het eisen van zoiets staat bij gelijk aan dictatuur.
Volgens mij kan zoiets ook niet omdat het hier geen lesmateriaal betreft van vanwege overheid verplicht word te gebruiken.
Een computer is slechts het gereedschap voor het lesmateriaal, voorzover ze dit digitaal aanbieden.

Maagoe, de realiteit....

Als mijn zoon naar een school gaat waar ze dit (adviseren)  verplichten dan zou ik ze haarfijn uitleggen omdat dit geen onderdeel is van het lesmateriaal zij het zelf maar gaan verstrekken op hun eigen kosten.

Zoniet dan koop ik iets wat wel past in mijn budget.

Ooit heb ik een conflict gehad met het ROC van mijn zoon.
We kregen een boekenlijst en mochten even voor € 648.- aan boeken bestellen.
Ik had online gekeken of de boeken ook goedkoper werden aangeboden maar helaas.
Toen we de boeken gingen ophalen kregen we (Hema?) ordners vol met slechte kopieën, ze hadden dus daadwerkelijk de boeken gekopieerd en hele delen niet eens 2 zijdig......

Ik heb toen eerst contact opgenomen met de uitgever of die hiervan op de hoogte was, en die was daar dus niet van op de hoogte  =D
Dat was rel 1 .
En vervolgens heb ik maar €250.- betaald voor de boeken omdat ik deze troep niet meer waard vond....
uiteindelijk nix meer van gehoord.

Kijk, als je originele boeken hebt kan je die het volgend jaar vaak wel verkopen, maar ordners met lelijke kopieën niet..... 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

JohPoe

  • Gast
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/24, 11:37:11 »
Misschien is de school de beste keuze omdat zij met wat gebouwde drempels de niet gemotiveerde leerplichtigen buiten de poort weten te houden  :evil:

Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/24, 11:49:15 »
Of de slechtste omdat ze alleen gewillige lammeren binnen de poorten krijgen...  ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/24, 11:54:12 »
De wetgeving is hier heel duidelijk in.
De pas-toe-of-leg-uit regels gelden voor alle overheden en gesubsidieerde instellingen zoals scholen.
Houden ze zich niet aan de regels, dan kunnen ze gekort worden op de subsidies, of deze niet meer krijgen.

Toevallig de afgelopen week een soortgelijke discussie gehad met de school van mijn kleinzoon, die geen ODT files accepteerde, iets dat ze nu dus wel doen .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/24, 12:20:43 »
Ik begreep dat het met hun netwerk en software te maken heeft. De software wordt ingesteld door de school. Misschien dat de uniformiteit van Apple dan ook een voordeel voor hun is. Maar ondertussen moet mijn zoon van 12 straks over straat met een computer van 1000 euro. Terwijl ik bij wijze van spreken voor 300 euro een computer kan kopen waarmee je prima huiswerk zou moeten kunnen maken.

Goed, we zien wel, mijn zoon zit daar nog niet.

Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/24, 12:29:24 »
Verbaast mij waarom ze dan niet, zoals tegenwoordig veel scholen, voor de uniformiteit van Chromebooks gaan. Veel goedkoper, makkelijker in onderhoud en voor simpele taken als online opdrachten en huiswerk geen enkel probleem.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/24, 13:05:51 »
De wetgeving is hier heel duidelijk in.
De pas-toe-of-leg-uit regels gelden voor alle overheden en gesubsidieerde instellingen zoals scholen.
Houden ze zich niet aan de regels, dan kunnen ze gekort worden op de subsidies, of deze niet meer krijgen.

Toevallig de afgelopen week een soortgelijke discussie gehad met de school van mijn kleinzoon, die geen ODT files accepteerde, iets dat ze nu dus wel doen .......

Goed om te horen!

Verplichten tot Apple producten? Het is niet te geloven hoe grof dat is. Ik ben persoonlijk tegen elke vorm van onzinnige verplichtingen. Je moet op een school ook probleemloos met een Linux laptop aan komen zetten. De praktijk is natuurlijk iets anders ...
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/24, 13:37:10 »
De wetgeving is hier heel duidelijk in.
De pas-toe-of-leg-uit regels gelden voor alle overheden en gesubsidieerde instellingen zoals scholen.
Houden ze zich niet aan de regels, dan kunnen ze gekort worden op de subsidies, of deze niet meer krijgen.

Toevallig de afgelopen week een soortgelijke discussie gehad met de school van mijn kleinzoon, die geen ODT files accepteerde, iets dat ze nu dus wel doen .......
Ik ben hier nu ook met mijn school over in gesprek, er wordt serieus aan gewerkt. Als nieuwe ELO wordt er ook naar o.m. Moodle gekeken... Erg leuk allemaal.

Let wel: Open standaarden is niet gelijk aan open source! Een school kan dus prima Apple Macintosh verplichten, als ze de documenten in odt of PDF aanleveren...

Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/24, 13:55:16 »
@Timo: Dat kunnen ze wel verplichten, maar een MacBook Air is al gauw tegen de 1000 euro. Als je dus geen Air hebt, moet je die voor dat bedrag aanschaffen. Genoeg gezinnen in Nederland kunnen zich dat niet veroorloven.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/24, 13:57:40 »
Let wel: Open standaarden is niet gelijk aan open source!
Klopt, open-standaarden zijn een verplichting, open-source gebruiken waar mogelijk, is een advies.
Een school kan dus prima Apple Macintosh verplichten, als ze de documenten in odt of PDF aanleveren...
Nee, dat kunnen ze alleen bij zwaarwegende bezwaren bij andere systemen.
Ook zullen ze in dat geval in het openbare jaarverslag moeten opnemen, waarom het technisch onmogelijk is, om hetzelfde met een ander systeem te doen.
Hierbij zijn argumenten als gebrek aan geld, gebrek aan tijd en gebrek aan kennis geen geldige agumenten.
Het is tenslotte al sinds november 2008 verplicht en een software contract duurt maar 5 jaar .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/24, 14:37:24 »
Er zijn natuurlijk (markt)partijen die een groot belang hebben bij niet-Linux producten. Kijk eens wat er verkondigd wordt op :
Citaat
Surfspot.nl is dé not-for-profit ICT-webwinkel met speciale onderwijskorting op soft- en hardware. Exclusief voor studenten, (ouders van) basisschoolleerlingen en medewerkers in het hoger en basisonderwijs.
En kijk eens naar de producten die ze "aanbieden".  :evil:

[OffTopic:  ik link niet naar deze organisatie - boycot ]

Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/24, 15:04:27 »
Het is ongelofelijk dat zo'n dure computer verplicht wordt gesteld. Één keertje met je tas (laten) gooien en je kunt meteen een hele tijd niks meer op die school.
Dit is wel de moeite waard om naar een krant te sturen, of Radar o.i.d.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/24, 15:22:07 »
Mag het uberhaupt, dit dwingen naar een merk?
Neen.

Er is geen enkele technische reden te verzinnen waarom middelbare scholieren uitsluitend met een pc van een bepaald merk zouden moeten werken, of waarom een bepaald merk/OS een educatieve meerwaarde zou bieden. Geen enkele. Dus nogmaals, neen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/24, 16:26:23 »
Uit 2007: Link naar Rijksoverheid

Staatscourant 21 nov 2008: Link naar Staatscourant

Wat ik heb uitgezocht: Dwarsligger Link 1

Ook voor websites zijn er voorschriften: Dwarsligger Link 2

Let wel, alle voorschriften waarnaar gelinkt wordt, gelden voor alle overheden (rijk, provincie, gemeenten, waterschappen, uwv, enz.) en voor gesubsidieerde instellingen, zoals scholen e.d.

Wanneer je de voorschriften goed leest, dan wordt er gesproken over het gebruik van open-standaarden, zonder dat daar communicatie bij staat.
Dit betekend, dat overheden ook intern alleen met goedgekeurde formaten mogen werken en niet met standaarden als DOC, DOCX e.d.

Zou je alles overdreven letterlijk nemen, dan mogen ze ook geen NTFS gebruiken !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/24, 18:06:58 »
Staatscourant 21 nov 2008: Link naar Staatscourant

Dank je  Ron.

Een besluit uit 2008.  Een mooi startpunt. De ICT-enquette van 2014 het eindstation? Nee, die legde slechts bloot dat verantwoordelijkheden onduidelijk zijn en er in vele gevallen een vrijbrief werd gegeven voor projecten die geen einde kennen. Aan zo'n discussie heb je als ouder niet veel.

Kijk eens naar de kamervragen : http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brieven/2009/04/22/2-implementatie-nederland-open-in-verbinding/9055688-bijlage2.pdf
   -    6.    Rijksdiensten ondersteunen vanaf april 2008, naast de huidige bestandsformaten .....
   -    6b.  Doorvertaling van de relevante acties voor de sectoren onderwijs en zorg
   -   16.   Onderzoek werking softwaremarkt door de NMa
 
Kijk eens naar Open Source Onderwijs - inclusief meldpunt - http://os-onderwijs.nl/

Leraar24  https://www.leraar24.nl/video/1875

En het verhaal van een schooldirecteur :  http://computertotaal.nl/forumarchief/8-os-linux/80997-open-source-in-het-onderwijs
Citaat
Ik ben als directeur en ict'er werkzaam op een basisschool en moet bekennen dat er bijzonder gebruik wordt gemaakt van Linux. De reden is denk ik, dat er te weinig software in het nederlands is gemaakt voor kinderen in de leeftijdscategorie van 4-12 . Jammer eigenlijk. Microsoft slurpt met z'n enorme hoge bedragen aan licenties gewoon een groot deel van het ict budget op. Dat is eigenlijk te gek voor woorden, maar je moet als school wel mee. Kinderen, ouders en leerkrachten verwachten toch een goed gebruik van de mogelijkheden van de pc binnen de vakgebieden. Als er meer software verschijnt voor deze leeftijdsgroep en er ook thuis meer Linux wordt gebruikt en de overheid minder krampachtig vasthoud aan WINDOWS zal het tij wel keren denk ik.

En nu ?

Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/24, 18:36:43 »
Hier in België is dat ook 'verplicht' om dergelijke dingen aan te kopen wil je mee op de hogeschool.
Een studierichting webdesign gaf ook onverbiddelijk de verplichting mee om 'iets van MacOSX te kopen dat je makkelijk kan vervoeren van en naar de school'. Dus daar is dan ook een MacBookPro een noodzaak.
Men gebruikt daar soft die alleen draait op een OSX-systeem, en je moet kunnen bewerken dus ...........

Enfin, ik heb mee gezocht naar een recente occasie en we hebben toch om en bij de 350€ minder uitgegeven.

Scholen en docenten redeneren nogal erg kapitalistisch de dag van vandaag.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/24, 18:42:09 »
En nu ?
Doe hetzelfde als ik,
op dit moment lopen er 5 WOB verzoeken bij de gemeente, met vragen over ICT en dingen die ze niet willen aanpassen.
Zo staan notulen als MP3 op een website (doen veel gemeenten, maar mag niet), een hoop ambtenaren werken nog met Windows-XP, omdat de scripts niet zouden werken in een nieuwere Windows versie, voldoet een gedeelte van de website niet aan de regels (er is een plug-in nodig voor de browser), enzovoort.

Scripts in XP ??? dat zou dan een .BAT file moeten zijn, meer smaken heeft XP niet!

WOB is de Wet Openbaarheid van Bestuur.

De overheid heeft gezegd dat voor websites de pas-toe-of-leg-uit regel niet geldt, omdat het meestal maar één regel van een script aanpassen is, dus is er voor websites een pas-toe regeling, zonder een excuus (smoes) mogelijkheid.

Verder heb ik met 5 gemeenten door het hele land een email wisseling, met het verzoek om e.e.a. volgens de regels te doen, wanneer ik hiermee klaar ben, neem ik de volgende 5 op de korrel.
Het gebruik van openstandaarden was in 2006 een bindend advies en sinds publicatie in de Staatscourant een verplichting, dus een wet, alleen staan er geen boetes tegenover.
Wel heb je als burger een klachten procedure, de WOB regeling en natuurlijk de mogelijkheid om het via de pers te spelen.

Ook in 2015 zal ik mij niet vervelen ........

de verplichting mee om 'iets van MacOSX te kopen dat je makkelijk kan vervoeren van en naar de school'.
Dan zullen ze (in Nederland) moeten aantonen, dat er geen vergelijkbare software bestaat voor een ander systeem, kunnen ze dat, dan is er een aftrek post voor de belasting bijgekomen, omdat verplicht studie materiaal grotendeels aftrekbaar is.

Waren de open-standaard regels niet Europees ?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/24, 18:51:40 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/24, 21:37:39 »
Een studierichting webdesign gaf ook onverbiddelijk de verplichting mee om 'iets van MacOSX te kopen dat je makkelijk kan vervoeren van en naar de school'.
Tsja, webdesign. Zodra het woordje design verschijnt, gaan mensen Apple roepen omdat die hele sector op Adobe en Apple draait. Daar krijg je ook te maken met (geavanceerd) kleurbeheer en Pantone en weet ik veel allemaal wat. In dit geval heeft het waarschijnlijk wel zin om een Airbook voor te stellen. Maar deze post ging in eerste instantie over middelbare scholieren en daar heeft een dergelijk voorstel geen enkele zin of nut.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/24, 22:28:06 »
Let wel: Open standaarden is niet gelijk aan open source!
Klopt, open-standaarden zijn een verplichting, open-source gebruiken waar mogelijk, is een advies.
Een school kan dus prima Apple Macintosh verplichten, als ze de documenten in odt of PDF aanleveren...
Nee, dat kunnen ze alleen bij zwaarwegende bezwaren bij andere systemen.
Ook zullen ze in dat geval in het openbare jaarverslag moeten opnemen, waarom het technisch onmogelijk is, om hetzelfde met een ander systeem te doen.
Hierbij zijn argumenten als gebrek aan geld, gebrek aan tijd en gebrek aan kennis geen geldige agumenten.
Het is tenslotte al sinds november 2008 verplicht en een software contract duurt maar 5 jaar .........

Ja, dat mogen ze dus helaas wel... Er is nergens door het Forum Standaardisatie vastgesteld dat Linux, Windows of Macintosh een open/gesloten standaard is. Het besturingssysteem op zich is geen standaard!

Ik vind het ook ridicuul hoor, dat ze zo'n duur apparaat verplichten, maar een laptop valt niet onder het pas-toe-of-leg-uitregime! Ik heb er toevallig een stuk over geschreven voor op mijn school. Dat heb ik (iets aangepast en) bijgevoegd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/24, 22:53:04 »
Er is nergens door het Forum Standaardisatie vastgesteld dat Linux, Windows of Macintosh een open/gesloten standaard is. Het besturingssysteem op zich is geen standaard!
Klopt helemaal, maar de manier, wijze en vorm waarin een bestand wordt opgeslagen is dat wel, en Nederland bepaald zijn eigen open-standaarden.
Een voorbeeld is DOCX dat wel een open-standaard is, maar in Nederland geen goedgekeurde standaard is, mogelijk omdat er patenten op rusten.

Naar overheden gebruik ik vaak het voorbeeld, dat ik alleen werk met gratis software, dus dat Windows geen optie is, maar b.v.  Open-Solaris, BSD, Unix, Linux, Haiku, Android, Chromium OS, of Firefox OS.
Dit zijn moderne systemen, en overheden moeten zorgen dat hun informatie met deze systemen te gebruiken is.

Een ander voorbeeld is, dat wanneer iemand besluit dat Office 2016 niet meer compatibel is met office <2007 er een groot probleem ontstaat, omdat alles uit die periode wel is opgeslagen (gearchiveerd) in dat gesloten formaat.
Nu hebben de overheden de verplichting om de archieven van de afgelopen ~20 jaar aan te passen.......

Een school kan je heel simpel dwingen, door te stellen dat jij geen DOC file kan openen, en verwacht dat de school zich houdt aan de (wettelijk) voorgeschreven open-standaarden.
Je zult hier alleen geen vrienden mee maken en dat kan je cijfers / beoordeling beïnvloeden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/24, 22:54:47 »
Er is nergens door het Forum Standaardisatie vastgesteld dat Linux, Windows of Macintosh een open/gesloten standaard is. Het besturingssysteem op zich is geen standaard!
Klopt helemaal, maar de manier, wijze en vorm waarin een bestand wordt opgeslagen is dat wel, en Nederland bepaald zijn eigen open-standaarden.
Een voorbeeld is DOCX dat wel een open-standaard is, maar in Nederland geen goedgekeurde standaard is, mogelijk omdat er patenten op rusten.
Hetzelfde geldt ook voor MP3 enz.

De best gelukte openstandaard is niet HTML, omdat 99% van de websites hier niet aan voldoen.
m.i. is de best gelukte standaard ASCII :lol:

Naar overheden gebruik ik vaak het voorbeeld, dat ik alleen werk met gratis software, dus dat Windows geen optie is, maar b.v.  Open-Solaris, BSD, Unix, Linux, Haiku, Android, Chromium OS, of Firefox OS.
Dit zijn moderne systemen, en overheden moeten zorgen dat hun informatie met deze systemen te gebruiken is.

Een ander voorbeeld is, dat wanneer iemand besluit dat Office 2016 niet meer compatibel is met office <2007 er een groot probleem ontstaat, omdat alles uit die periode wel is opgeslagen (gearchiveerd) in dat gesloten formaat.
Nu hebben de overheden de verplichting om de archieven van de afgelopen ~20 jaar aan te passen.......

Een school kan je heel simpel dwingen, door te stellen dat jij geen DOC file kan openen, en verwacht dat de school zich houdt aan de (wettelijk) voorgeschreven open-standaarden.
Je zult hier alleen geen vrienden mee maken en dat kan je cijfers / beoordeling beïnvloeden.

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/01/24, 23:07:30 »
Klopt, maar een school kan dus perfect verplichten een MacBook aan te schaffen zonder tegen de wet te zijn, dat was mijn punt. ;)