Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!  (gelezen 9447 keer)

Offline ajjp

  • Lid
Middels een USB-stick Xubuntu 14.04 (64 bits) geinstalleerd op een Acer E11. Vreemd was dat de installer Windows 8.1 niet zag; ik kreeg niet de keuze om Xubuntu te installeren naast Windows. Maar ik heb Windows niet nodig, dus ik ben doorgegaan: de hele schijf voor Xubuntu. Dat kon me alleen maar problemen besparen, dacht ik toen nog!

Alle systeembestanden staan op de harde schijf, maar de computer start niet op: "no bootable device". De bootmanager (F12) toont de harde schijf niet.
Ik heb in de BIOS/UEFI Secure Boot Mode niet uit kunnen schakelen, en kan dat nog steeds niet. De regel "Secure Boot Mode ... [Enabled]" wordt door de pijltjestoesten overgeslagen.

GParted laat zien dat er door de installer drie partities zijn gemaakt:
1 fat32 van 512 MB waarvan 4,36 MB gebruikt (vlag bij BOOT)
2 ext4 van 293,71 GB waarvan 8,43 GB gebruikt
3 linux-swap van 3,88 GB waarvan 4,00 KB gebruikt
Er ontbreekt dus nog ca. 22 GB (een 320 GB HDD).

Xubuntu LIVE draaien vanaf de USB-stick gaat prima. Als de stick in de computer zit, ziet de bootmanager deze wel.

Heeft iemand enig idee?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/10, 08:22:53 »
Waar heeft de installer de boot-manager GRUB neer gezet?
Daar vraag het systeem om, bij de installatie, normaal is dit /dev/sda
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/10, 08:55:16 »
Ik vond hierover een bruikbaar artikel Installing openSuSE, Fedora and Ubuntu on my new Acer Aspire E11. Daarin staat onder andere om de "UEFI Boot Settings" te kunnen wijzigen, dan is het aanmaken van een "Supervisor Password" vereist.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/10, 10:16:21 »
@ Ron: het systeem heeft mij bij het installeren helemaal niets gevraagd. Maar gezien het feit dat op /dev/sda1 (de fat32 partitie) de vlag bij "boot" was gezet, neem ik aan daar. Maar ik zal eerst Jolo's tip proberen.

@ Jolo: bedankt voor de link. Ik heb inderdaad nog geen "supervisor password". Ik zal het artikel vanavond grondig lezen en het uitproberen. Hopelijk is het probleem dan opgelost.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/10, 10:43:08 »
Maar gezien het feit dat op /dev/sda1 (de fat32 partitie) de vlag bij "boot" was gezet, neem ik aan daar.
Nee, GRUB staat normaal niet op een partitie, maar in de MBR.
Tijdens de installatie is het een keuze vak onderaan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/10, 12:52:03 »
Het punt is dat je die keuze waar GRUB te installeren alleen krijgt, als je bij Installatietype kiest voor "Iets anders". Als ik de startpost goed begrepen heb, heeft de TS gekozen voor: "Schijf wissen en Xubuntu installeren." Waarna alleen geselecteerd kan worden, op welke schijf Xubuntu geïnstalleerd moet worden. Zodat GRUB in de MBR van diezelfde schijf wordt geïnstalleerd. 

//Edit

Om dit te controleren, heb ik voor alle zekerheid echt uitgevoerd met Xubuntu 12.04.3, op een van mijn oude test pc's. Een AthlonXP 1700. Blijkbaar kan het dan toch nog fout gaan. Zie onderstaande afbeelding. Wel raar dat geprobeerd wordt GRUB in /dev/sda6 te installeren, op een harddisk met alleen /dev/sda1 en /dev/sda5 wellicht is dat een bug.

Ik zie inmiddels, als ik op OK klik, dan verschijnt een venster waarin je alsnog /dev/sda kunt selecteren of typen. Voor het geval dat niet goed werkt, is er nog de mogelijkheid GRUB via de LiveCD/DVD te installeren in het MBR http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD

« Laatst bewerkt op: 2014/12/10, 13:50:08 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/10, 22:27:46 »
Poging niet geslaagd!
Wat bij J.A. Watson (Jolo's link) goed ging, werkte bij mij niet (ondanks de bijna identieke laptop). Wel kon ik na instellen van een "supervisor password"  de "secure boot" uitzetten. Vervolgens Xubuntu opnieuw geïnstalleerd, computer herstart, maar nog steeds de melding: "no bootable device".
Er zal dus niets anders op zitten dan morgen de procedure in de tweede door Jolo aangedragen link te doorlopen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD.

Van de positieve kant gezien: daar zal ik wel weer iets van leren. Want ik zou Ron's vraag waar de installer de GRUB neergezet heeft, met de beste wil van de wereld nu niet kunnen beantwoorden. Erger: ik wist niet dat files ook buiten een partitie geplaatst konden worden, zoals in de MBR. Maar nog erger: ik weet niet eens wat een MBR is; laat staan hoe ik daar in kan kijken.

Wel heb ik net iets gezien (met GParted) dat me bevreemdt: /dev/sda1, de fat32 partitie, is unmounted. En juist deze partitie heeft -als enige- de vlag BOOT. Mijn "gewone" verstand zegt me dat dit raar is (maar verstand van computers/Linux heb ik niet). Als iemand daar iets over kan zeggen; graag!

Offline Frank47

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/10, 23:17:50 »
Beste AJJP

Wat je laatste opmerking betreft: ja je kan in Linux niet werken met een partitie die niet gekoppeld (=gemount) is. Maar wat is er gemakkelijker dan je laptop weer op te starten met je LIVE-USB stick, vervolgens Gparted te gebruiken, als je dan vervolgens de sda1 partitie aanwijst kan je in het menu onder partities deze aankoppelen.
Dan opnieuw opstarten van je HD: is het dan opgelost?
Overigens waarom heb je deze partitie in FAT32 en niet in EXT4 geformatteerd?

Mocht dat nog niet helpen::

1 item onder het jouwe staat een installatieprobleem beschreven (door Baptist) met een ASUS laptop. Na toepassing van de onderstaande adviezen was installatie wel mogelijk. Duidelijk is dat je meer moet doen dan alleen de secure boot uitschakelen. Wie weet werkt het dan bij jouw Acer laptop ook.


Dag Baptist

2 maanden geleden heb ik ook getracht via een USB stick met Linux Mint 17  een ASUS laptop te " bevrijden" van Windows 8. Dat ging niet zo gemakkelijk als ik gewend ben. Dat had te maken met de UEFI BIOS. Toen ik dat uitgeschakeld had liep het verder goed en nu is mijn dochter zieksgelukkig met Linux.

Wat ik terugvond op internet staat in de volgende link: http://askubuntu.com/questions/252744/asus-x202e-vivobook-dual-boot-how-to-get-around-uefi-and-have-win8-ubuntu

M.n. het gedeelte: After disabling Secure Boot, also had to disable fast boot, and enable Launch CSM, leaving the option which appeared (Launch PXE OpROM) disabled.  Voor als je geen Engels leest: Secure boot uitschakelen, fast boot uitschakelen, het opstarten van CSM mogelijk maken en dan de verschijnende optie: PXE OpROM uitschakelen.

Ja nu ik dit lees herken ik dat weer van 2 maanden geleden.

Succes ermee.

Frank
« Laatst bewerkt op: 2014/12/10, 23:35:50 door Frank47 »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/11, 09:39:44 »
Beste Frank47,
1. Bedankt voor de bevestiging van mijn vermoeden m.b.t. de niet aangekoppelde partitie. Maar de door jou gesuggereerde oplossing kan ik niet uitvoeren. In het menu "Partition" is "Mount" disabled (lichtgrijs).
2. Ook ik heb me verbaasd over de partitionering. Ik heb deze niet zelf gekozen, maar dit is zo ingesteld door de installer van Xubuntu. Of zou deze partitie een ongewenst restant zijn van Windows 8.1 die de problemen veroorzaakt?

Ik heb nu nog twee verwijzingen -die van Jolo en de jouwe- om te kijken of ik de zaak vlot kan trekken. Dat ga ik eerst maar eens proberen.

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/11, 09:53:12 »
Van de positieve kant gezien: daar zal ik wel weer iets van leren. Want ik zou Ron's vraag waar de installer de GRUB neergezet heeft, met de beste wil van de wereld nu niet kunnen beantwoorden. Erger: ik wist niet dat files ook buiten een partitie geplaatst konden worden, zoals in de MBR. Maar nog erger: ik weet niet eens wat een MBR is; laat staan hoe ik daar in kan kijken.

Mogelijk kan het een troost zijn dat ik dat ook niet weet, en ook niet (meer) weten wil al dat gedoe met GRUB. Als ik dergelijke berichten lees denk ik 'het zal wel'. Wat het MBR betreft dat staat voor Master Boot Record: http://nl.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/11, 10:29:34 »
De partitie indeling zoals getoond in de startpost, lijkt me niets mis mee. Op de hoofd pc uit mijn onderschrift, heb ik voor mijn SSD schijf een vergelijkbare partitie indeling. Zie afbeelding. Eveneens automatisch aangemaakt door de installer van Ubuntu 14.04.1. 



Een kleine FAT32 partitie aan het begin van de schijf, is gebruikelijk voor gpt partitietabel. Dit staat er bij mij in
jolo@hoofd-pc:/boot/efi/EFI/ubuntu$ ls
grub.cfg  grubx64.efi  MokManager.efi  shimx64.efi
« Laatst bewerkt op: 2014/12/11, 10:33:28 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/11, 11:16:48 »
@Frank47,
Jouw verwijzing heeft me -helaas- niet geholpen. De Asus heeft een andere BIOS/UEFI dan de Acer (dat had ik al eens gelezen, maar niet opgeslagen). De genoemde instel-mogelijkheden komen in mijn BIOS niet voor.

@ Frederik,
Dank je voor je troostende woorden. Alleen krijg ik met deze instelling Xubuntu niet aan de gang op mijn Acer Aspire  E11 ES1-111.

@Jolo,
Je was me voor! Om na te gaan of die fat32 partitie wel thuis hoort in de installatie, heb ik alle partities verwijderd en opnieuw een installatie uitgevoerd. En weer komt die kleine fat32 partitie te voorschijn; net zoals jij toont (en nog steeds: "no bootabel device").
Opvallend is, dat op mijn hoofdcomputer (een Toshiba, ook met Xubuntu 14.04.1, maar 32-bits, en met een SSD) die partitie niet voor komt. Daar is bijna alles ext4 (sda1) en nog 1,99 GB extended (sda2) die in zijn geheel gebruikt wordt voor linux-swap (sda5).

Opmerkelijk blijf ik vinden dat op de geheel leeg gemaakte harde schijf van 320 GB, met maar één partitie aangemaakt, deze partitie 298 GB groot is. Waar zijn die overige 22 GB? Staat er toch nog iets verborgens op?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/11, 13:49:02 »
Beste Femke,
Hoewel het over de schijf van Jolo gaat, vraag ik me af of jij gelijk hebt.
Ik heb die fat32 partitie -en alle overige- al eens verwijderd, vervolgens alles ext4 geformatteerd, maar na installatie van Xubuntu is hij er weer.

Ik heb zelf alleen maar een sda. En ik heb geen Windows meer op mijn hdd staan. Tenzij die verstopt is (onleesbaar voor GParted) op de 22 GB hardeschijfruimte die ik mis (mijn post van 11:46).

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/11, 14:29:44 »
Volgens de info van deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/UEFI#Creating_an_EFI_partition is die kleine FAT32 partitie aan het begin van de schijf vereist. Ook in deze UEFI Gentoo Quick Install Guide, staat daar iets over in. Een quote hieruit
Citaat
UEFI doesn't use MBR (Master Boot Record), so you'll need to create a GPT partition table. UEFI works by reading an .efi file in a FAT32 partition, that you will need to create and upon which you will mount /boot.

Als Gparted geen Windows partitie toont, mag je er wel vanuit gaan dat deze weg is. In ieder geval wel dat deel dat overschreven is door Xubuntu.

Die afbeelding van mij diende als voorbeeld. Ik heb in mijn hoofd pc behalve de door Gparted getoonde SSD schijf, er nog een gewone 1.5 GB harddisk. Gewoon voor extra opslagruimte: downloads en data.

Ajjp, is bij jouw die vermiste 22 GB schijfruimte dan niet zo al bij mij, ongepartioneerde ruimte?

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Nero

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/11, 14:35:06 »
Ajjp, is bij jouw die vermiste 22 GB schijfruimte dan niet zo al bij mij, ongepartioneerde ruimte?
298x1024x1024x1024=319.975.063.552=±320GB ;)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/11, 15:16:53 »
Dank je Nero, maar dat is het niet. Ongepartitioneerde c.q. nog niet toegewezen ruimte geeft GParted afzonderlijk aan.

Offline Nero

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/11, 18:08:43 »
Dat is het wel. Die 320GB wat de fabrikant opgeeft is 320.000.000.000 bytes. Hetgeen gparted weergeeft zijn veelvouden van 1024 of 2^10 macht, of 298GiB.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/12, 12:54:59 »
De fabrikanten rekenen 1mb als 1000kb, maar in werkelijkheid is een mb 1048kb.
1 KB is 1024 bytes
1MB is 1024 KB
1GB is 1024 MB
1TB is 1024 GB
Maar dat is alleen in de ICT, omdat alles een macht van 2 moet zijn (binair stelsel)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/12, 19:30:13 »
Nero, Femke en Ron, bedankt dat ik me één ding minder af hoef te vragen: waar die verloren gewaande 22 GB zijn.

Maar ondanks de aangereikte tips, ben ik nog niets verder. Mijn Xubuntu start nog steeds niet op.
Ook verder zoeken op internet leverde niets op. Opvallend is dat iedereen een probleem heeft dat de USB-stick niet gelezen wordt, of dat Linux niet naast Windows 8 wil draaien.
Bij mij werkt de USB prima, Xubuntu draait vanaf de USB, installeerde zich (ogenschijnlijk probleemloos) vanaf de USB (de bestanden staan op mijn hdd; verder niets), maar start niet op vanaf de hdd.

Ik blijf hopen dat iemand met meer kennis dan ik zelf met de gouden tip komt. Anders ben ik gedoemd vanaf en op een USB-stick te blijven werken (nog een geluk dat de Acer Aspire E 11 ES1-111een USB 3.0 heeft).

Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #19 Gepost op: 2014/12/12, 21:06:59 »
Leuk probleem, mocht je in de buurt van Driebergen wonen, kom gerust langs.

Wat voor opties krijg je voor het opstarten met F2 en F12 (als beschreven in de link installing openSUSE...)?

Al een een poging gedaan met Boot-repair ?
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Probeer ook eens een andere (64 bits) distro zoals openSUSE of Fedora.

Standaard tips:
https://sites.google.com/site/computertip/windows


Offline Frank47

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #20 Gepost op: 2014/12/13, 00:01:34 »
Hoi Ajjp

Omdat ik zelf ook nog niet echt veel ervaring heb met Linux volg ik dit item met belangstelling. Ik vraag me af waarom er in godsnaam zoiets als (U)EFI is gecreëerd als zoiets als een BIOS zo gemakkelijk werkt. Ik heb daar de vragen bij als: levert het echt technische voordelen op waar b.v. Linux- of Windowsgebruikers van profiteren of moet ik vrezen dat het vooral de belangen dient van hard- en softwarefabrikanten die een hekel hebben aan open source software? Maar goed dat is iets voor een nieuw item; trouwens op welk forum?

Maar terug naar jouw probleem:
Mijn vermoeden is dat er blijkbaar toch iets mis gaat tijdens de installatie van Xubuntu op de HD dat te maken heeft met de UEFI instellingen. Om met je mee te kunnen denken de volgende vraag: kan je screenshots maken van de BIOS/UEFI  van je laptop (zul je wsl met een camera moeten doen) en erbij zetten wat en welke instellingen je koos voor de installatie?

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #21 Gepost op: 2014/12/13, 10:34:08 »
Probeer deze werkwijze eens om BIOS/UEFI uit te schakelen:
http://itsfoss.com/disable-uefi-secure-boot-in-windows-8/

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #22 Gepost op: 2014/12/13, 15:43:12 »
Dank je wel Arjen, Frank, Frederik en Femke. Ik ga met "het opgegeven huiswerk" aan de slag.
Wordt vervolgd.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #23 Gepost op: 2014/12/14, 22:14:04 »
Ik heb mijn huiswerk gedaan. Nog geen succes, maar hopelijk wel een stapje verder.

@Frank47:  Ik denk niet dat het met UEFI instellingen te maken heeft. Secure boot is eraf en opstarten en werken van USB gaat feilloos. Bovendien heb ik alle mogelijke (combinaties van) instellingen inmiddels geprobeerd. Ik denk dat alleen als ik secure boot weer inschakel, ik moet zorgen dat ik de voorlaatste regel van deze post respecteer.

@Femke98: Ik heb je verhaal bestudeerd, maar de oplossing voor mij stond er helaas niet in. Verschil is dat ik wel een echte UEFI heb (er stond af fabriek Windows 8.1 op). Wisselen naar Legacy mode bracht geen oplossing. De bootmanager(F12) zag in UEFI de harde schijf in het geheel niet; in Legacy wel, maar startte er ook niet van op. Geruststellend vond ik het om te lezen dat jij -met veel meer kennis dan ik- ook schrok van het zwarte scherm met witte tekst GNU Grub version 2.00-11 Minimal BASH-like line editing is supported. For ... ....

@ ArjenDouma: Ik heb Boot-Repair op een USB-stick gezet en hem het werk laten doen. Het programma ging aan het werk en meldde dat hij gerepareerd had. Alleen nog opnieuw opstarten. Maar weer: "no bootable device". Maar nu heb ik ten minste wel een foutrapportage. Overigens is Boot-Repair een mooie geredschapkist om op een USB-stick bij de hand te hebben.

Die foutrapportage brengt me terug naar een opmerking/vraag van Ron waar de GRUB geplaatst was. Hij vermoedde niet in de MBR.
Ron je had hartstikke gelijk, maar ik had geen idee (te weinig kennis) hoe ik dat uit kon vinden. Maar nu, met Boot-repair wel.
De korte foutrapportage is:

============================= Boot Info Summary: ===============================

 => No boot loader is installed in the MBR of /dev/sda.
 => Syslinux MBR (4.04 and higher) is installed in the MBR of /dev/sdb.

sda1: __________________________________________________________________________

    File system:       vfat
    Boot sector type:  FAT32
    Boot sector info:  No errors found in the Boot Parameter Block.
    Operating System: 
    Boot files:        /EFI/ubuntu/MokManager.efi /EFI/ubuntu/grubx64.efi
                       /EFI/ubuntu/shimx64.efi

sda2: __________________________________________________________________________

    File system:       ext4
    Boot sector type:  -
    Boot sector info:
    Operating System:  Ubuntu 14.04.1 LTS
    Boot files:        /boot/grub/grub.cfg /etc/fstab

sda3: __________________________________________________________________________

    File system:       swap
    Boot sector type:  -
    Boot sector info:

Dit zijn de drie door de Xubuntu installer gemaakte partities op de hdd. Voor de rest staat daar niets op.
Het volledige rapport staat op http://paste.ubuntu.com/9519533/

Een opmerking die Boot-Repair nog meegaf: BIOS moet booten op sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi . Maar volgens mij geldt dit alleen binnen secure boot. Alleen als ik die wel inschakelde kon ik zo'n keuze maken.

Ik hoop dat ik een of andere kenner dicht bij de oplossende tip heb gebracht: hoe krijg ik de boot loader wel in de MBR van /dev/sda (mijn hdd)?



Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu geinstalleerd i.p.v. Windows 8.1; maar start niet op!
« Reactie #24 Gepost op: 2014/12/15, 10:07:52 »
Ajjp, ik heb je Boot-Repair log bekeken. Dat je boot loader niet geïnstalleerd is in het MBR van disk /dev/sda, is in dit geval geen probleem. Want deze heeft een GPT partitie indeling.

Wat ik echter wel fout zie, is de BootOrder in het BIOS. Zie regel 1198 van jouw hyperlink. Daar staat: BootOrder: 2001,2002,2003. Dat zijn je USB, DVD en Network. Wijzig dat in het BIOS dat ubuntu bovenaan/vooraan de Boot Priority staat.

Ik heb zelf met de hoofd pc uit mijn onderschrift, een vergelijkbare configuratie. Deze heeft ook een  UEFI BIOS. Alleen omdat het moederbord van het jaar 2011 is, heeft deze geen secure boot mogelijkheden. Zie ook regel 1478 van mijn Boot-Repair log http://paste.ubuntu.com/9525164/

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM