Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer installatie  (gelezen 725 keer)

AW1942

  • Gast
Printer installatie
« Gepost op: 2013/02/11, 21:14:48 »
Hallo allemaal,

heb een vraag waarvan ik denk het antwoord al te weten, maar ik zou dit graag bevestigd willen zien.

ik heb de volgende configuratie geinstalleerd (64 bits systeem) ;

1 x 120 GB SSD     Windows 8  OS
1 x    60 GB SSD     Windows 7  OS
1 x       1 TB   HD     Data Windows 8
1 x       1 TB   HD     Data Windows 7
1 x       1 TB   HD     2 partities - OS Ubuntu 12.04 / Data Ubuntu 12.04

Verder ASUS Maximus IV Gene-Z  8GB RAM,  Epson V500 Scanner, Canon i-Sensys LBP 6650dn netwerprinter.

Ik heb alles hierop kunnen installeren behalve de netwerkprinter.
Voor de Canon LBP6650dn had ik de laatste drivers gedownload van www.usa.canon.com/cusa/support en vervolgens heb ik
aangezien er geen 64 bits drivers aangeboden werden maar wel rpm versies de rpm versies via alien omgezet daar deb.
Setup gevolgd via  http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1427330.html.
Ik kreeg op deze manier mijn printer echter maar niet werkend en besloot uiteindelijk het met een 32 bits installatie te proberen.
(volgens de bij de Canon download bijgeleverde instructie - packed .html file)
Wat schetst mijn verbazing werkte (moet echter nog bijgewerkt worden). Echter nu was mijn printer niet meer vanuit Window8 en
Windows 7 bereikbaar. Toen alleen Windows 8 en 7 geinstalleerd waren gaf dit geen probleem.
Ik denk nu dat een OS niet alleen de driver instelt maar ook daadwerkelijk instellingen in het printer setup menu van de printer zelf
insteld . Is dit zo of is dit een verkeerde redenering. Mocht het wel zo zijn heb je dan bij 2 of meer fysiek afwijkende OS op
1 hardware systeem ook  daadwerkelijk 1 of meerdere printers nodig indien je de printer niet steed opnieuw in wilt stellen.

met vriendelijke groet

AW1942

Re: Printer installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/12, 18:18:21 »
Dat het installeren van een printer in Linux er voor zorgt dat je vanuit Windows niet meer kan printen is natuurlijk niet de bedoeling.

...
Wat schetst mijn verbazing werkte (moet echter nog bijgewerkt worden).
...
Ik begrijp deze zin niet helemaal.
Was je verbaast dat de printer werkte of werd er aangegeven dat er wat aan de printer werd bijgewerkt?

In het laatste geval zou daar idd een oorzaak kunnen liggen.

Verder heb ik thuis een degelijk probleem ooit gehad doordat het IP-adress van de printer was veranderd.
De drivers op de Windows computers herkenden daardoor de printer niet meer.
Misschien hier ook het geval.

AW1942

  • Gast
Re: Printer installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/12, 19:55:12 »
Erik,

bedankt voor je reactie.

Ik was verbaasd omdat ik al 2 weken met mijn 64 bits versie bezig was op meer manieren dan dat ik hier aangegeven heb. Het hele internet afgestruind voor een oplossing.
Op meerdere sites had ik gelezen dat 64 bits moest werken, echter mij lukte het maar niet. Toen ik dus besloot om het maar eens met een 32 bit versie te proberen en deze ook nog
eens direct wekte was ik inderdaad een beetje verbaasd (waarom hiermee wel en met 64 bits niet terwijl ik toch overal las dat het met 64 bit wel ging.

Voor wat het ip adres betreft - deze was niet veranderd. Ik heb echter ondertussen wel uitgevonden dat het setup menu van de printer was veranderd.
De Canon LBP heeft op de printer een setup menu waarop je diverse mogelijkheden hebt om de printopties in te stellen.
Een van de opties is het instellen van de lade voor het papier (je kunt een module krijgen met meerdere papierladen) ik heb er echter een versie met maar 1 lade.
Aangezien de lade veranderd was kreeg ik continu een foutmelding van "Geen papier".

Voordat ik de exacte oorzaak weet hoe dit gebeurt denk ik toch dat ik mijn printer voorlopig maar even niet meer via 2 veschillende OS moet gebruiken.

Ik blijf zoeken hoe en waarom een driver van je OS het Setup menu van de printer kan veranderen. Je zou toch denken dat deze allleen maar de directe printerfuncties
zou afhandelen. Weet nog niet wat ik over het hoofd zie.

groeten

AW1942