Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openen met... in Xubuntu  (gelezen 2228 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Openen met... in Xubuntu
« Gepost op: 2012/01/15, 13:34:22 »
Wanneer ik met de muiscursor op een map VIDEO_TS ga staan en dan klik op de rechter toets van de muis kan heb ik met bijna elke distro die ik ken de optie: Openen met... bv VLC
In Xubuntu mis ik deze optie in Thunar. Een akelig gemis, of is er een eenvoudige oplossing?
Voor de duidelijkheid, 'openen met' kan wel met een bestand maar niet met een map.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/15, 13:41:22 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/15, 14:16:09 »
De genoemde map openen met VLC is (voor mij) anders super handig, ik heb nog nooit anders gedaan. Volgens mij is er geen alternatief voor Thunar, voor mij een reden om weer afscheid te nemen van Xubuntu  ???

Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/15, 15:02:30 »
VLC leest de map video_ts als een soort iso met daarin de bestanden. Dus deze optie is idd missend in Xubuntu dan.
Alternatief: Open VLC, Media > Map openen...
Zo was ik het toch altijd al gewend.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Tom

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/15, 16:19:38 »
Ik heb nog nooit een MAP geopend met een player gelijk welke ook niet in Nautilus.
Altijd eerst normaal de map geopend en dat het video bestand geopend met bv VLC of in mijn geval met Totem.
Maar meestal doe ik het wie @Cheap Applications beschrijft ,tis een gewoonte natuurlijk. ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/15, 16:55:27 »
Anders eerst VLC opstarten en dan file > openen ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/15, 20:16:27 »
Ik heb me rot gezocht naar een oplossing maar / openen met/ nergens gevonden in Xubuntu.
Bijvoorbeeld, Ubuntu en Linux mint hebben deze optie wel, zelfs  Linux mint 11 lxde. (geïnstalleerd op de pc van m'n kinderen.)
De optie 'openen met' gebruik ik niet alleen met VLC maar je kan elke geïnstalleerde prog gebruiken op een map te openen, bv een map met fotobestanden met verschillende viewers e.d.
Zoals ik al schreef vind ik dit een akelig gemis in Xubuntu en heb o.a. daarom deze Ubuntu versie maar weer vervangen door een ander Linux besturing...


 
 

Offline petervs

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/15, 20:55:34 »
Openen met... in Xubuntu kan juist wel!
Dat kan met Thunar via de optie Aangepaste acties:
Je kunt nieuwe acties instellen in de file manager via bewerken > Aangepaste acties instellen.

Je krijgt dan een scherm waar je het een en ander kan instellen.
Voor een nieuwe actie, in dit geval de optie om een map te openen met vlc, klik je in dit scherm op het groene plusje.

Nu kun je van alles en nog wat aangeven. Bij opdracht vul je in: vlc %f
Naam en Omschrijving vul je in: openen met vlc
Onder het andere tabje Weergavevoorwaarden zet je een vinkje waar dit voor geldt, in dit geval voor mappen (of voor meer bestanden)

Nu heb je met de rechtermuisklik wel die optie om de VIDEO_TS map te openen met vlc en werkt het verder perfect.

Meer info over aangepaste acties: http://thunar.xfce.org/pwiki/documentation/custom_actions
Ubuntu MATE 16.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/15, 21:07:49 »
Ik was alweer terug naar m'n vorige linux besturing maar toch bedankt voor je reactie. Het kan dus wel met Xubuntu alleen iets "omslachtiger".

Ik heb nu als ik met de muis op een map sta de optie/ openen met /  op dit moment zie ik daar nautilus en vlc maar met de optie 'andere toepassingen' kan ik elk willekeurig progje aan de lijst toevoegen.
Een  VIDEO_TS  kan ik b.v. openen met VLC of een ander mediaplayer ..

Goed om te lezen dat dit ook met Xubuntu kan !!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/15, 21:26:45 »
Dat je dan alleen daarvoor maar weer een andere distro neemt. Elke distro heeft wel wat en als het aan jou ligt, dan moet iets geheel feilloos zijn of je gaat weer naar een andere.
Vind je dat zelf niet een beetje.........ja, hoe zal ik het zeggen...............eh.....ik bedoel eigenlijk, er is niets wat 100% is.

Een beetje flauwe opmerking Femke. Ik mag graag distro's testen, en Xubuntu had ik nog nooit geprobeerd. Gisteren was ik bezig met het installeren van Xubuntu op een usb stick maar met een verkeerde actie was mijn hele pc op de hobbel. Ik dacht, laat ik Xubuntu maar gewoon op de pc installeren en daarop maar  testen.  Je moet er niet te veel achter zoeken, het is nu eenmaal een hobby.
Ik ben echt niet om 1 reden weer teruggekeerd naar m'n vorige linux die mij overigens uitstekend bevalt.
En dankzij deze topic hebben we beiden  toch weer iets nuttigs geleerd:  'openen met'  kan blijkbaar ook met Xubuntu  :D

 
« Laatst bewerkt op: 2012/01/15, 21:31:06 door RikRik »

Offline wsjohn

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/16, 10:25:36 »
Voor de volledigheid:
Je kunt ook als je vlc opent, de VIDEO_TS map in het venster van vlc slepen. Deze begint hem dan af te spelen.
There's no place like 127.0.0.1
Check mijn website: http://www.wsjohn.nl

Offline RikRik

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/16, 18:40:41 »
Ik begreep eruit dat je nu Xubuntu niet meer wilde, vanwege dat ene.
Ik dacht dus dat het je distro was waar je mee wilde werken, zo kwam het op mij over.
Sorry dat ik je verkeerd begrepen heb dan.

Off Topic
@ Femke, nu ik deze topic nogmaals lees, en dan bedoel ik deze zin van mij: " De genoemde map openen met VLC is (voor mij) anders super handig, ik heb nog nooit anders gedaan. Volgens mij is er geen alternatief voor Thunar, voor mij een reden om weer afscheid te nemen van Xubuntu"  Dan kan ik mij nu ook wel voorstellen dat het een beetje raar overkwam, alsof ik alleen om die reden geen Xubuntu wil.  Dus, mijn  excuses voor de ongelukkig geformuleerde zin. Met Xubuntu is niets mis, maar ik heb nooit de intentie gehad om over te stappen op Xubuntu.

@wsjohn, die methode is nieuw voor mij, het zou wel eens in heel veel Ubuntu varianten kunnen werken. 

Offline wsjohn

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/17, 15:30:46 »
Citaat
@wsjohn, die methode is nieuw voor mij, het zou wel eens in heel veel Ubuntu varianten kunnen werken. 

... werkt altijd  ;)
There's no place like 127.0.0.1
Check mijn website: http://www.wsjohn.nl

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/17, 18:59:55 »
Citaat
@wsjohn, die methode is nieuw voor mij, het zou wel eens in heel veel Ubuntu varianten kunnen werken. 
... werkt altijd  ;)
Innovatief, die kende ik nog niet :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/18, 19:45:38 »
Citaat
@wsjohn, die methode is nieuw voor mij, het zou wel eens in heel veel Ubuntu varianten kunnen werken.  

... werkt altijd  ;)

@wsjohn, nog bedankt voor de tip, deze methode werkt zelfs in puppy-linux

Offline wsjohn

  • Lid
Re: Openen met... in Xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/19, 15:39:26 »
Ben blij dat ik nog iets nuttigs heb kunnen toevoegen :D
There's no place like 127.0.0.1
Check mijn website: http://www.wsjohn.nl