Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird sloopt mail van de server  (gelezen 4097 keer)

Offline HP

  • Lid
Thunderbird sloopt mail van de server
« Gepost op: 2010/07/07, 14:47:09 »
Een beetje offtopic, maar wellicht weet iemand toch raad: ik ben laatst overgestapt op 10.04 en heb toen mijn oude Thunderbird mappen uit de .mozilla-thunderbird directory naar de nieuwe /home overgezet.

Dat ging goed, maar toen ik met de nieuwe thunderbird (versie 3) online ging, begon deze al mijn backupmappen op de server te downloaden... en dat zijn er nogal wat. Maar erger nog, sommige mappen op de server worden door thunderbird leeggemaakt als je de download ongedaan wilt maken. Ik heb het ergste kunnen voorkomen, maar dit is natuurlijk zeer ongewenst! Op mijn pc staat een veel gebruikt en handig overzicht van mail, maar mocht het lokaal mis gaan, dan heb ik op de server nog een extra archief.

Wat is dit voor een ongein? Het heeft te maken met synchroniseren (en het is zeker heel mooi dat een lokaal verzonden mail ook wordt geladen op de SENT map van de server!) maar het hierboven geschetste neveneffect is een stabiel opensource programma onwaardig. Belangrijkste vraag daarom: hoe kan men instellen dat dit niet meer gebeurt? Of moet ik naar thunderbird 2 terug?
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline elendil

  • Lid
Re: Thunderbird sloopt mail van de server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/07, 16:24:33 »
Belangrijkste vraag daarom: hoe kan men instellen dat dit niet meer gebeurt? Of moet ik naar thunderbird 2 terug?
Edit - Account settings - Account settings --> Leave messages on server

http://img251.imageshack.us/i/screenshotvo.png/


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird sloopt mail van de server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/07, 16:55:08 »
Belangrijkste vraag daarom: hoe kan men instellen dat dit niet meer gebeurt? Of moet ik naar thunderbird 2 terug?
Hoe heb je dat gedaan? Kan je de stappen precies uitleggen op welke manier werd geïnstalleerd en op welk moment Thunderbird wel/niet werd gestart? Hierachter zit de gedachte om Thunderbird off-line te starten, de instellingen te veranderen (conform de opmerking van elendil). Dan zou het na afsluiten met wijzigingen en opnieuw starten over moeten zijn.

Ik heb een beetje gedoe gehad met IMAP en Thunderbird 3. Mijn vermoeden is dat je met IMAP werkt, klopt dat?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline HP

  • Lid
Re: Thunderbird sloopt mail van de server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/07, 17:32:37 »
Belangrijkste vraag daarom: hoe kan men instellen dat dit niet meer gebeurt? Of moet ik naar thunderbird 2 terug?
Edit - Account settings - Account settings --> Leave messages on server

buzzin, de ĺeave messages on server optie zocht ik inderdaad, kan niet vinden; bij mij ziet dat scherm van elendil er nml. zo uit: [knip] Andere versie?

harzg, wat er gister gebeurde: zodra ik een map die eerst van de server opgehaald was lokaal weer snel weghaalde, werd het vervolgens ook uit de drafts en sent-folder gehaald op de xs4all-mailserver. Ik doe dat dus maar niet meer want straks gaat ook mijn bewaarmappen eraan.

pop3, imap, zegt me niet zoveel maar ik zag op internet idd dat het daarmee te maken heeft. Het is juist zo handig dat je op de mailserver van xs4all een eigen archief kunt opbouwen, net als bij Gmail het geval is. Daar moet een of ander programma niet in gaan lopen wroeten!
« Laatst bewerkt op: 2010/07/07, 22:47:39 door HP »
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline elendil

  • Lid
Re: Thunderbird sloopt mail van de server
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/07, 17:54:12 »
Ik werk met versie 3.0.5, zou kunnen dat er een andere versie in het spel is?


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline HP

  • Lid
Re: Thunderbird sloopt mail van de server
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/07, 20:05:49 »
Ik werk met versie 3.0.5, zou kunnen dat er een andere versie in het spel is?

Mijn versie ook 3.05: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.1.10) Gecko/20100527 Thunderbird/3.0.5
ik ga maar eens kijken op n good ol' mozilla forum, die zijn er ook  O0
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HP

  • Lid
Re: Thunderbird sloopt mail van de server
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/07, 20:19:24 »
Ik heb een beetje gedoe gehad met IMAP en Thunderbird 3. Mijn vermoeden is dat je met IMAP werkt, klopt dat?

En dat vermoeden zou wel eens kunnen kloppen. Bij de eerste opstart gaf ik wat gegevens op bij de eerste popups. Daarna haalde thunderbird zelf de basiscoordinaten van de server op, dus bijv. die entry imap.xs4all.nl is door thunderbird zelf ingevuld.

Maar ik vermoed dat het probleem niet wordt opgelost als ik daar invul wat ik ooit leerde daar in te vullen, te weten: mail.xs4all.nl of pop.xs4all.nl
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird sloopt mail van de server
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/08, 21:30:24 »
In de vertalingen van Thunderbird kwam ik wat verschillen tegen die tot enige verwarring kunnen leiden.

Kijk maar bij server-instellingen (berichten op de server laten, optie 2):
Duits: Nachrichten vom Server löschen, wenn sie vom Posteingang gelöscht werden
Nederlands: totdat ik ze verwijder

Dat is nogal een verschil. Voor de Duitse vertaling is feitelijk een verplaatsen vanuit "Postvak In" voldoende om op de server te verwijderen, in de Nederlandse vertaling wordt over alleen over een verwijderen gesproken. Voor de gebruikers zijn verplaatsen en verwijderen zeer verschillende dingen.
Het beste is gewoon als beide opties "uit" staan. Als "de berichten op de server laten" gekozen wordt, kan beter voor geen van de sub-opties gekozen worden ("binnen xx dagen verwijderen" of "totdat ik ze verwijder"). Als de berichten standaard op de server blijven dan heb je altijd een back-up.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline gradje

  • Lid
    • Sultansplace
Re: Thunderbird sloopt mail van de server
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/09, 08:27:09 »
Mijn persoonlijke ervaringen met thunderbird 3.1 zijn niet al te best.
Regelmatig dat er een complete imap leeg was...  Of dat ineens alle mail dubbel in de imap staat.

Maar wat mijn grootste probleem is dat is het regelmatig niet kunnen versturen van mail, de melding 'looking up smtp-server' is waar thunderbird dan op blijft hangen.

Na veel zoekwerk blijkt dit probleem al sinds 2005 bekend te zijn... In thunderbird 2.x had ik het heel soms, in thunderbird 3.x veel vaker... Vervelende is dat het de ene keer wel werkt, en de andere keer weer niet.  De instellingen voor mail hebben daar overigens geen enkele invloed op. En het probleem komt voor bij al mijn providers, strato, xs4all, mijndomein, ziggo, googlemail... en nog een paar...

Voor mij was de maat nu eens echt vol, ben overgestapt naar evolution, was wel even wennen... het verzenden werkt nu wel altijd!

Thunderbird gebruik ik alleen nog voor wat inkomende accounts... verzenden blijft een probleem ook na de laatste update.
Zelfs een grote EIK is als een eikel begonnen :cool:
The Ubuntu Counter Project # 18478, The Linux Counter Project # 95999