Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home verhuisd  (gelezen 1349 keer)

marius

  • Gast
/home verhuisd
« Gepost op: 2006/07/09, 13:23:31 »
Ik heb mijn /home directory verplaatst naar een andere partitie (voorheen xp).
Dit heb ik gedaan volgens een eenvoudige beschrijving die ik gevonden heb op mijn zoektocht over het www.
http://www.xs4all.nl/~dabos/phowto/movehome
In het kort de nieuwe partitie mounten (/mnt/hda1) dan naar single usermode (init 1) cd /home --> cp -ax * /mnt/hda1
mv /home /home.old
mkdir /home
regel aanpassen in fstab:
/dev/hda1   /home   ext3   defaults   1 2
En het werkt.

Mijn zoektocht hoe fstab eruit moet zien ook een heldere tutorial gevonden
http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/29/move-home-to-its-own-partition/
Nu heb ik toch enkele vragen:
In de methode die ik heb gehanteerd ga je door init 1 naar singleuser mode om er zeker van te zijn dan alle bestanden worden gekopieerd, dus geen open bestanden. Maar hier werken ze met find
$find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/newhome/
Bereik je zo het zelfde?

Verder willen ze in deze tutorial de regel in fstab als volgt aanpassen.
/dev/hdaX /home ext3 nodev,nosuid 0 2
Hoe kan je nu het beste je fstab aanpassen?

Offline eendje

  • Lid
/home verhuisd
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/09, 14:38:59 »
Marius,

Ik heb met de kennis die ik heb, Google, de inhoud van mijn fstab en een Linux boek dat ik heb het volgende voor je verzameld:

De regel voor mijn home directory in de [f]fstab[/b] file is:

/dev/hda7       /home           ext3    defaults        0       2Deze regel is aangemaakt tijdens de installatie door Ubuntu zelf, dus dat zal wel ok zijn :)

nodev :  Een gewone gebruiker kan het bestandssysteem niet mounten (=aankoppelen)
nosuid: gewone gebruikere kan van betreffende partitie geen uitvoerbare bestanden starten

Als je default gebruikt dan krijg de partitie de volgende parameters mee:

rw,suid,dev,exec,auto,nouser,async

Succes!
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
/home verhuisd
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/09, 17:33:12 »
Citaat van: Marius
In de methode die ik heb gehanteerd ga je door init 1 naar singleuser mode om er zeker van te zijn dan alle bestanden worden gekopieerd, dus geen open bestanden. Maar hier werken ze met find
$find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/newhome/
Bereik je zo het zelfde?
Met cpio kan je, wat men noemt, online backups nemen. Bestanden mogen dus geopend zijn en worden inderdaad gekopieerd.

marius

  • Gast
/home verhuisd
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/10, 00:18:52 »
Citaat van: eendje
Marius,

Ik heb met de kennis die ik heb, Google, de inhoud van mijn fstab en een Linux boek dat ik heb het volgende voor je verzameld:

De regel voor mijn home directory in de [f]fstab[/b] file is:

/dev/hda7       /home           ext3    defaults        0       2Deze regel is aangemaakt tijdens de installatie door Ubuntu zelf, dus dat zal wel ok zijn :)

nodev :  Een gewone gebruiker kan het bestandssysteem niet mounten (=aankoppelen)
nosuid: gewone gebruikere kan van betreffende partitie geen uitvoerbare bestanden starten

Als je default gebruikt dan krijg de partitie de volgende parameters mee:

rw,suid,dev,exec,auto,nouser,async

Succes!
thnx voor de reacties
In kolom 5 en 6 had ik 1  2 staan dit nu aangepast in 0  2

Nu schijnt de instelling in kolom 5 iets te maken te hebben met het al dan niet maken van een backup met dump?
En in kolom 6 wordt het gebruik van fsck bepaald. Maar wanneer wil je dit of  niet. Trouwens alle keuzen vind ik lastig. Waarom maak je een bepaalde keuze. En hierover is  niet zoveel te vinden, een uitleg van fstab en waarom voor die instellingen is gekozen. Zal best wel iets te googlen zijn maar heb ik nog niet gevonden.