Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installatie op classic Mac Pro 1.1 2006  (gelezen 1302 keer)

Offline streulma

  • Lid
Ubuntu installatie op classic Mac Pro 1.1 2006
« Gepost op: 2019/04/20, 20:16:29 »
Hallo,
Al geruime tijd probeer ik Ubuntu te installeren op een classic Mac Pro 1.1 2006.
Zolang ik alles gebruik onder de 5.0 kernel dan werkt het systeem snel.
Van zodra ik kernel 5.0 gebruik is alles heel traag, filmpjes haperen dan ook en systeem heeft een serieuze lag.
Ik heb een andere distro geprobeerd maar die heeft dit probleem niet met een 5.0 kernel (Manjaro).
Ik heb ook al geprobeerd van de Spectre bug uit te zetten maar dit heeft geen effect.
En als ik dan al het lichtste moet kiezen, Lubuntu werkt ook heel traag met de 5.0 kernel.
Dus opwaarderen naar Ubuntu 20.04 LTS zal het systeem serieus vertragen.
In mijn Mac Pro 2006 zit een SSD schijf.
Wat kan ik hier aan doen of welke opties kan ik meegeven om het systeem te versnellen op Ubuntu?
Videokaart is een Nvidia GTX285 met 2GB ram en nvidia 340 driver geïnstalleerd.

Hartelijk dank,
Matthias

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu installatie op classic Mac Pro 1.1 2006
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/24, 10:57:01 »
In software en updates moet je eens naar het tabblad gaan Extra Stuurprogramma's laten lopen . Selecteer de aangeboden Nvidia drivers (dus niet Bumblebee of de open bron maar de gesloten bron kiezen) installeren. Wacht geduldig af en reboot the system .

Hopelijk ben je van de lagging af.

Offline streulma

  • Lid
Re: Ubuntu installatie op classic Mac Pro 1.1 2006
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/24, 10:59:51 »
Helpt niet.

Wat wel geholpen heeft is terugkeren naar kernel 4.15. Dus probleem voor mij opgelost.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu installatie op classic Mac Pro 1.1 2006
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/24, 11:08:36 »
Dus opwaarderen naar Ubuntu 20.04 LTS zal het systeem serieus vertragen.

Dat hoef helemaal niet zo te zijn dat dit straks ook met 20.04 LTS zo is. Soms heb je wel eens een kernel of andere software die de boel kan vertragen, in zulke gevallen eerst even kijken of er al een bug rapport van gemaakt is. Zoniet dan kan je dat doen en melden dat er problemen zijn zodat ze het kunnen fixen.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu installatie op classic Mac Pro 1.1 2006
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/25, 09:12:00 »
Omdat je goed met kernels kan omspringen:

heb je eventueel kernelparameters aangepast ? BV op Dell is soms nog nodig om het videosignaal om te zetten naar svideo .................

Via Google vind je snel de tech based info ivm je kernel, lagging komt veelal door slechte video parameters uit de standaard. Natuurlijk is Mac een standaard op zichzelf ..... dus ik zou dan een beetje spelen . Je kan de parameters in de boot aanpassen. Definitief aanpassen kan je via sudo nano /etc/default/ grub en daar de aanpassingen doen.

Let wel op : je kan in het duister terecht komen ook ....... experimenteer met gezond boerenverstand dus.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/25, 09:15:45 door Joshua Orbit »