Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LVM volumes uit andere omgeving op Ubuntu server overzetten  (gelezen 684 keer)

LVM volumes uit andere omgeving op Ubuntu server overzetten
« Gepost op: 2012/10/03, 15:22:16 »
Hallo,

al jaren draait er bij mij een server die op CentOS is gebaseerd SME Server. Bij deze server was het altijd een enorm gedoe om extra's voor elkaar te krijgen (SABnzbd, Transmission etc.) zodat ik bij het verkrijgen van een iets snellere PC Ubuntu Server 12.04.1 LTS heb uitgeprobeerd.

IK BEN OM!!

Door de veel grotere community is het een peuleschil om alle items die ik wilde hebben draaien aan de gang te krijgen.

In de nieuwe PC zit een laptop harddisk, waarop het besturingssysteem staat. In de oude server zitten 2x1.5 Tb schijven in Raid1, waar het besturingssysteem én de data op staan.

Nu wil ik deze schijven gaan overzetten in de Ubuntu server, als het even kan zonder data verlies of Terabytes kopieer opdrachten. Om dit te testen heb ik tijdelijk 2 andere schijven in de PC gehangen, om te kijken of ik deze weer in een RAID 1 aan de gang krijg, helaas tot op heden nog zonder succes.

Ik begin een beetje door te krijgen hoe LVM werkt, maar wat is nu de handigste volgorde (met bijbehorende commando's) op de sda1 en sdb1 van de oude PC, als draaiende RAID1 (met dus een losse schijf voor het OS zelf) over te zetten als sdb1 en sdc1 (OS is sda).

Hopelijk kan iemand me op gang helpen.


Re: LVM volumes uit andere omgeving op Ubuntu server overzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/04, 00:09:19 »
Ik heb niet zoveel kaas gegeten van LVM en RAID 1, echter vanaf de pagina van de server versie 12.04 werd hier naar toe verwezen https://help.ubuntu.com/community/Installation/RAID1%2BLVM#RAID_Setup ik denk dat je wel het een en ander kan gebruiken voor het inrichten met LVM + Raid1. Succes in ieder geval. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: LVM volumes uit andere omgeving op Ubuntu server overzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/04, 16:18:23 »
Bedankt voor de link, ik had gezocht met 12.04 erbij, dan vindt je deze dus niet  ;)

Ben al een stukkie verder gekomen door in de Webmin interface wat dingen te doen, scheelt weer de CLI commando's :)

Re: LVM volumes uit andere omgeving op Ubuntu server overzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/04, 18:02:09 »
Mooi zo, hopelijk kan een van de andere leden je nog verder helpen. Succes. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline brent8800

  • Lid
Re: LVM volumes uit andere omgeving op Ubuntu server overzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/13, 10:47:45 »
Als het een computerkast is kun je toch gewoon de harde schrijven van je oude systeem in je nieuwe systeem zetten?. Alleen moet je de raid instellingen goed zetten. Raid is hardware matige instelling via de bios, LVM is software matig.

Edit: ohja dan staat er nog centOS op, toch een back up maken en dan ubuntu op die 1,5 TB schrijven zetten.

En dat laatste stukje van je tekst snap ik niet? Je hebt dus 3 partities?

quote"
Ik begin een beetje door te krijgen hoe LVM werkt, maar wat is nu de handigste volgorde (met bijbehorende commando's) op de sda1 en sdb1 van de oude PC, als draaiende RAID1 (met dus een losse schijf voor het OS zelf) over te zetten als sdb1 en sdc1 (OS is sda).
"
« Laatst bewerkt op: 2012/10/13, 10:57:53 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline brent8800

  • Lid
Re: LVM volumes uit andere omgeving op Ubuntu server overzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/13, 11:03:13 »
Ohja nog iets, ik zou geen raid en LVM tegelijk gebruiken. Dan zou ik zelf kiezen voor een LVM omgeving want dan kan je snapshots van je logische volume maken, en als je perongeluk iets met je LVM volume doet kan je het altijd weer terug zetten.

Snapshot uitleg: http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/snapshotintro.html
Ubuntu 14.04 LTS