Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer  (gelezen 4515 keer)

Offline JohnP

  • Lid
Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Gepost op: 2015/07/15, 12:12:21 »
Voor meer informatie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89392.new#new

Omwille van de veiligheidslekken in adobe Flashplayer gebruik ik nu Shumway in Firefox waardoor ik alle video´s in html5 kan zien. Het nadeel is dat ik bepaalde video´s bijvoorbeeld op facebook of NPO niet kan zien. Hebben jullie tips om deze alsnog te kunnen bekijken?
« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 12:15:13 door JohnP »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/15, 12:17:48 »
Ik zag dat je flash had verwijderd, is dit de reden dat je geen Facebook filmpjes kan bekijken?
Tot nu toe kan ik alles bekijken met Shumway, ook in Facebook..
Heb je voorbeelden van filmpjes die je niet kan bekijken?

Offline JohnP

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/15, 12:21:57 »
Ik heb inderdaad flash verwijderd. Is er misschien een veiliger alternatief dan adobe flash? Misschien pepperflashplugin of iets anders, of denk ik nu gewoon verkeerd omdat deze alsnog allemaal flash gebruiken en daar nou juist het probleem zat?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/15, 12:23:59 »
Shumway kan niet goed werken zonder Flash, het Flash filmpje moet n.l. omgezet worden, vandaar dat het bij jou niet goed werkt.  Het onveilige Flash wordt omgezet naar het veilige html5, dat is de truc
« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 12:25:41 door RikRik »

Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/15, 12:37:10 »
Volgens mij zit je er naast RikRik. Films of games worden hoofdzakelijk gemaakt voor Flash maar nu ook voor HTML5. Als een film beide ondersteunt kan je van beide gebruik maken. Echter als het alleen Flash ondersteunt en niet HTML5 dan kan je het niet bekijken in HTML5. Daarom kan het een optie zijn om een Flash plugin te hebben. Dit kan je dan gebruiken voor de films of video's die alleen maar Flash ondersteunen. Voor mij is dat geen optie. Ik gebruik alleen nog maar HTML5.

Als ik het mis heb hoor ik het graag uiteraard want ik ben ook nog dingen aan het ontdekken of Flash en HTML5......... :D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/15, 12:51:27 »
De filmpjes op b.v. Facebook zijn SWF-bestanden deze videobestanden worden geassocieerd met Flash..
Wat is Shumway: 
Shumway is an HTML5 technology experiment that explores building a faithful and efficient renderer for the SWF file format without native code assistance. 
Volgens mij lukt het niet om met Shumway Flash filmpjes te bekijken op Facebook zonder Flash, de SWF bestanden moeten immers omgezet worden naar html5, vandaar dat het laden van de SWF bestanden nu ook wat meer tijd kost.

Offline JohnP

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/15, 13:13:52 »
@RikRik: Oke, interessant. In dat geval, hoe kan ik flash het beste installeren?

EDIT: Ik kwam dit tegen:
Citaat
I have a Flash movie that does not work. Can I submit it as an issue? Yes, but you will be requested to submit the source code. It will be really helpful, if the problematic movie is reduced to the small test case.
Bron: https://github.com/mozilla/shumway/wiki/Frequently-Asked-Questions.

Hieruit kan ik opmaken dat het ´normaal´ zou moeten zijn dat flash movies wel werken, anders zou het geen issue zijn. Dus dit bevestigt het argument van RikRik dat flash movies wel moeten werken via Shumway door het omzetten van flash naar html5.

« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 13:20:15 door JohnP »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/15, 13:17:38 »
@RikRik: Oke, interessant. In dat geval, hoe kan ik flash het beste installeren?
Shockwave Flash weer activeren in Firefox

Offline JohnP

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/15, 13:21:17 »
Shockwave flash is volledig verwijderd, dus er valt niks meer te activeren.


Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/15, 13:31:12 »
Shumway kan niet goed werken zonder Flash, het Flash filmpje moet n.l. omgezet worden, vandaar dat het bij jou niet goed werkt.  Het onveilige Flash wordt omgezet naar het veilige html5, dat is de truc

Misschien een domme vraag; maar dan heb toch nog steeds die onveilige Flash?
(klinkt als Linux draaien vanuit Virtualbox in Windows omdat je Windows niet veilig vindt....   :o )

Of zie ik iets over het hoofd?  ???

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/15, 13:38:49 »
Een hele goede vraag Vuurvosje:

Het is voor het eerst dat Mozilla Shumway doorvoert in de desktopversie van Firefox. De opensourcegemeenschap werkt al ruim een jaar aan de renderer, die Flash-content in swf-containers omzet naar html5. Door swf-content te kunnen renderen naar open webstandaarden, kan dergelijke content toch worden getoond op apparaten zonder Flash. Bovendien hoopt Mozilla onder andere beveiligingsproblemen waar Flash Player vaak mee kampt, te kunnen omzeilen.

http://tweakers.net/nieuws/101378/mozilla-rust-firefox-uit-met-flash-renderer-shumway.html

Offline JohnP

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/15, 13:39:18 »
Bedankt voor de link RikRik. Is Lightspark i.v.m. de veiligheid niet een beter alternatief dan Adobe Flash?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/15, 13:47:18 »
Bedankt voor de link RikRik. Is Lightspark i.v.m. de veiligheid niet een beter alternatief dan Adobe Flash?
Ik heb meer vertrouwen in Mozilla dan de voor mij onbekende Alessandro Pignotti.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/15, 13:50:09 »
Flash is een hele krachtige tool/programmeer-omgeving. Als je de verschillen tussen HTML5 / Browser / Flash bekijkt is het niet zomaar weg te poetsen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/15, 14:04:57 »
Flash is een hele krachtige tool/programmeer-omgeving. Als je de verschillen tussen HTML5 / Browser / Flash bekijkt is het niet zomaar weg te poetsen.
Je hebt gelijk, maar als ik b.v. http://www.dumpert.nl/mediabase/6668613/54657041/de_toekomst_is_nu.html bekijk.
dan zie ik geen verschil tussen Flash en de Shumway versie.
Ik vergelijk het filmpje met Firefox en Shumway en Chrome met Flash.
Wat ik wil zeggen is, Flash kan voor heel veel toepassingen vervangen worden door html5.
Zelfs de resolutie is in te stellen met  Shumway

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/15, 17:14:39 »
hoi,

ik zag deze topic voorbij komen en vond et zeer interessant te zien wat er zoal vermeld. ik denk dat jullie deze oplossing voor flash vergeten: http://www.webupd8.org/2015/06/fresh-player-plugin-gets-hardware.html. ik gebruik deze ook en ben erg tevreden mee.

Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/15, 18:19:14 »
hoi,
ik zag deze topic voorbij komen en vond et zeer interessant te zien wat er zoal vermeld. ik denk dat jullie deze oplossing voor flash vergeten: http://www.webupd8.org/2015/06/fresh-player-plugin-gets-hardware.html. ik gebruik deze ook en ben erg tevreden mee.

Het is dweilen met de kraan open; je zou beter compleet afstand doen van de FlashPlayer in gelijk welke hoedanigheid. Shumway is een leuke en goede oplossing en volgens mij op dit moment de beste troef om alsnog veilig Flash-content te kunnen bekijken (omgezet naar HTML5 wel te verstaan) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/15, 19:15:40 »
Shumway heeft geen flash nodig hoor, ik heb geen flash op mijn Arch linux, maar kan toch flash afspelen met shumway. Maar shumway is nog geen volledige vervanger van Flash en ik denk dat de TS daar last van heeft.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/15, 20:25:22 »
Shumway heeft geen flash nodig hoor, ik heb geen flash op mijn Arch linux, maar kan toch flash afspelen met shumway. Maar shumway is nog geen volledige vervanger van Flash en ik denk dat de TS daar last van heeft.
Ik weet 100% zeker dat dit niet juist is wat je hier schreef, ik had Shumway getest op een filmpje in Facebook(hier waren in een andere topic klachten over)
Flash helemaal uitgeschakeld, het filmpje vroeg om Flash.
Flash weer ingeschakeld, het Filmpje werd afgespeeld met Shumway en niet met Flashplayer, dit is gecontroleerd met de rechter muistoets, zie plaatje:

Offline MKe

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/15, 22:26:43 »
Tja, ik weet niet wat daar gebeurt, maar ik heb zeker geen Flash geinstalleerd op mijn machine. En toch werk schumway in de meeste gevallen. Dus blijkbaar kan het zonder.  Aangezien ik Arch linux draai heb ik alle controle over wat er wel en niet op de machine wordt geinstalleerd.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/15, 23:25:19 »
Tja, ik weet niet wat daar gebeurt, maar ik heb zeker geen Flash geinstalleerd op mijn machine. En toch werk schumway in de meeste gevallen. Dus blijkbaar kan het zonder.  Aangezien ik Arch linux draai heb ik alle controle over wat er wel en niet op de machine wordt geinstalleerd.
Ik weet wel wat op mijn pc gebeurt, Shockwave Flash in Firefox heeft twee opties, uitschakelen en vragen om te activeren.
Shockwave Flash uitgeschakeld, en Shumway kan niet alles meer afspelen.
Shockwave Flash instelling 'vragen om te activeren', Shumway kan alles afspelen, er komt geen vraag voor toestemming om Flash te activeren, Shumway gaat Flash omzetten in html5, dat duurt even, maar alles werkt.
M.a.w. Schumway werkt bij mij in alle gevallen omdat Shockwave Flash aanwezig is.

Offline MKe

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #22 Gepost op: 2015/07/15, 23:50:43 »
Heb je toevallig "click to play" aangezet? Voor zover ik zie is dat de enige optie  die bij shumway native flash nodig heeft.

Citaat
plugins.click_to_play (boolean) - enables click-to-play (requires native Flash plug-in to be installed), also for Firefox 23, on about:addons plugins tab, set "Shockwave Flash" to "Ask to Activate";

https://github.com/mozilla/shumway/wiki/Debugging-and-Configuring-Shumway

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #23 Gepost op: 2015/07/16, 00:12:34 »
Heb je toevallig "click to play" aangezet? Voor zover ik zie is dat de enige optie  die bij shumway native flash nodig heeft.
Nee, ik gebruik de standaardinstellingen van Firefox 39 en de Shumway pug-in. Volgens mij is Shumway de mooiste oplossing voor Flash websites..
Anders geef me even een voorbeeld van een Flash filmpje waar jij problemen mee hebt.
B.v. deze site werkt nu perfect: http://www.chemgapedia.de/vsengine/help/en/flash/ zelfs op m'n android-tablet met Shumway werkt het!!

Offline MKe

  • Lid
Re: Shumway i.p.v. Adobe Flashplayer
« Reactie #24 Gepost op: 2015/07/16, 07:45:10 »
Voor mij start firefox mplayer voor dat filmpje. Dus blijkbaar gebruikt shumway een externe player (mplayer) om dat soort filmpjes te decoden.