Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] alles wordt een beetje onoverzichtelijk  (gelezen 5237 keer)

Offline meknoy

  • Lid
[OPGELOST] alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Gepost op: 2010/02/04, 22:00:25 »
Hallo,

Ik heb sinds kort een nikon D5000.
Een heel leuk toestel, waar ik ook de foto's van wil printen of laten printen nadat ik ze wat bewerkt hebt. (met ufraw, lightzone, en Gimp.)
Het is me allemaal nog wat nieuw dus ik zoek nog een goede workflow en overzichtelijke manier van bewerken, hernoemen en bewaren. Alle hulp is zeker welkom op dit gebied!
Na m'n eerste experimenten ging ik dan ook eens afdrukken en tot m'n grote teleurstelling, niets is wat het lijkt. De kleuren komen helemaal niet overeen met die van m'n scherm, alles is veel doffer en donkerder.
Ik heb al wel wat opzoekingswerk gedaan maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Voorlopig heb ik enkel m'n camera op adobeRGB gezet, profielen inladen met de bewerkingssoft linken of instellen... help!!
De meeste artikels zijn nogal technich en programma's zijn via de commandline. Hier heb ik als beginnende ubuntu gebruiker geen verstand van.
Kan er iemand mij helpen het een beetje eenvoudiger te maken?

Alvast bedankt!

« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 18:46:47 door meknoy »

Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/04, 22:11:53 »
Hallo meknoy.

Aangezien je met meerdere programma´s hebt gewerkt is het lastig om te bepalen waar het probleem zit. Om te beginnen zou ik eens een onbewerkte foto afdrukken om te kijken of het probleem niet in het afdrukken zelf zit. Daarna zou je dezelfde foto kunnen bewerken met één programma en dan opnieuw afdrukken. Op die manier kun je bepalen of en welk programma het kleurverschil veroorzaakt. Bedenk wel foto´s zien er op een scherm anders uit omdat je dan licht vanachter de afbeelding hebt.

Succes

Offline Dirkdb

  • Lid
    • HET Reclame adviesbureau
Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/05, 15:04:03 »
Hoi meknoy,

Probeer eens of je printer een modus heeft voor het benaderen van beeldscherm kleuren. Dat heb ik ook op mijn printer zitten, voor snelle bewerkingen zet ik die modus aan, en voor precies werk gebruik ik de drukmodus om een drukproef te maken.

Wie is het? Wij zijn het! HÉT Reclame adviesbureau!
http://www.wijzijnhet.com

Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/05, 15:52:41 »
Ik heb sinds kort een nikon D5000. Een heel leuk toestel, waar ik ook de foto's van wil printen of laten printen nadat ik ze wat bewerkt hebt. (met ufraw, lightzone, en Gimp.)
Het is me allemaal nog wat nieuw dus ik zoek nog een goede workflow en overzichtelijke manier van bewerken, hernoemen en bewaren. Alle hulp is zeker welkom op dit gebied!
Hallo, als je met ufraw werkt, raad ik je zeker aan ook eens naar het gratis (en sinds kort ook open source) RawTherapee te kijken, www.rawtherapee.com. Download vooral de 2.4.1 versie, de 3.0 is een alfa-release die nog niet helemaal stabiel is en - natuurlijk - nog niet af is. Dit programma gebruik je uiteraard om je nefs mee te converteren, niet om jpgs te bewerken.

Digikam is het beste programma om je fotoverzameling te beheren en te bewerken. Dit heeft ook een ingebouwde foto-editor aan boord (Showfoto), dat behoorlijk veel kan. Download ook de kipi-plugins voor Digikam, dan heb je zo'n beetje alles wat je hebben wilt. Zitten beide in Synaptic.

Groet, Paul.

Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/05, 20:30:37 »
Ik raad Digikam aan.

Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/06, 23:01:47 »
Ik weet er niet zo veel van, maar wat ik weet is dat je camera instelling geen adobergb moet zijn. Is mij verteld door de foto vakman die mijn afdrukken deed op een professionele machine.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/07, 12:01:32 »
Je moet je eens verdiepen in het topic "color management". Ingewikkeld, en ik heb er zelf ook geen ervaring mee. Dat is echter de manier om min of meer overeenkomst te hebben tussen wat je ziet en wat je print.

Offline meknoy

  • Lid
Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/11, 17:59:05 »
Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties en mijn excuses voor de lange afwezigheid.

Ik heb een onbewerkte foto afgedrukt en ik denk dat om te beginnen het contrast en de helderheid van m'n monitor niet goed staan?
Ik heb digikam net gevonden in synaptic, ziet er goed uit en ga het verder even uitpluizen.
Ook RawTherapee heb ik gedownload maar dat krijg ik niet geinstalleerd. Ik heb dan ook nog niet veel ervaring met ubuntu.
Ik heb de versie 2.4.1 gedownload en uitgepakt. Dan loopt het mis. Het bestand rtstart is het enige bestand dat een installatiebestand lijkt maar als ik erop klik dan kan ik uitvoeren of uitvoeren in een terminalvenster kiezen. Geen van beide geeft het gewenste resultaat en een beetje hulp en uitleg over hoe ik dat moet installeren zou ik zeer op prijs stellen.

Onlangs las ik dit artikel over color management: http://jcornuz.wordpress.com/table-of-contents/
Graag had ik deze weg ingeslagen zodat ik kan bewerken en afdrukken zonder verassingen.
Ook wil ik gewoon de juiste kleuren en resultaten van bewerkingen anders heeft het eigenlijk weinig zin, als het resultaat er steeds anders uitziet?
Maar zoals je net gemerkt hebt ben ik niet sterk in de technische kant van het installeren en gebruiken van de terminal.
Als er iemand mij kan helpen met het een beetje duidelijker te maken zou ik ook dit zeer warderen.

groeten
« Laatst bewerkt op: 2010/02/11, 19:32:34 door meknoy »

Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/11, 22:12:00 »
Ook RawTherapee heb ik gedownload maar dat krijg ik niet geinstalleerd. Ik heb dan ook nog niet veel ervaring met ubuntu.
Ik heb de versie 2.4.1 gedownload en uitgepakt. Dan loopt het mis. Het bestand rtstart is het enige bestand dat een installatiebestand lijkt maar als ik erop klik dan kan ik uitvoeren of uitvoeren in een terminalvenster kiezen. Geen van beide geeft het gewenste resultaat en een beetje hulp en uitleg over hoe ik dat moet installeren zou ik zeer op prijs stellen.
Hallo, installeren van RawTherapee gaat als volgt. Download the tar.gz naar (ergens op) je pc en dubbelklik vervolgens op dat bestand. Dan word je gevraagd waar je dat ding wilt hebben, maak bv. een map aan met de naam RawTherapee2.4.1 in je home-dir. Pak uit en dubbelklik vervolgens in die map op rtstart, en de boel moet werken. Zo niet, laat maar even weten. Ik ken dat programma erg goed, ben momenteel bezig een nieuwe quick start handleiding (voor versie 3) te schrijven.

Groet, Paul.

Offline meknoy

  • Lid
Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/12, 18:33:54 »
Hey Paul,

't is gek maar het werkt niet?
Ik heb alles gedaan wat je zei, na het uitpakken in m'n homedir gezet en op het bestand rtstart geklikt. Dan krijg ik een venster met de vraag: Wilt u "rtstart" uitvoeren, of de inhoud bekijken?
en de opties uitvoeren in een terminal,weergeven, annuleren,uitvoeren.

uitvoeren= even een terminalvenster en dan niets.
weergeven= kan het niet weergeven de locatie is geen map
uitvoeren= er gebeurt niets

 ???

Offline meknoy

  • Lid
Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/16, 17:03:33 »
Weet er mischien nog iemand wat het probleem kan zijn? Ik zou het programma echt wel willen installeren.
Ik heb trouwens nog al dit probleem gehad als ik programma's wil installeren.
Wat doe ik verkeerd? Wie kan mij helpen aub


Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/16, 23:09:14 »
Hallo, kijk even of je in je home-map inderdaad een map hebt staan met de naam RawTherapee (of welke naam je daar ook aan gegeven hebt). Het is mogelijk RT (en andere software) uit te pakken zonder de subfolders aan te maken (oa. profiles, languages), dat gebeurt wel eens met de standaard Ubuntu tar.gz uitapkker. In dat geval werkt de boel niet. Heb ik in het begin ook eens gehad.

Ik denk dat het volgende wel goed gaat.

1. download RawTherapee.version.tar.gz
2. dubbeklik daarop en zeg Uitpakken
3. programma vraagt: Waaro?
4. maak map aan, bv. tmp234
5. klik OK, boel wordt uitgepakt
6. ga naar doelmap tmp234
7. Klik op submap RawTherapee-versie
8. Type Control-x (knip)
9. Typ Backspace (je komt nu terug in je home-map)
10. Type Control-V (plak) en je hebt een map RawTherapeevXXX, waarin rtstart te vinden is. Daarop dubbelklikken. Nu moet het werken. Zo niet, stuur me een pm, kijk niet elke dag hier.

PS. Lang verhaal, maar die tar.gz uitpakker van Ubu/Gnomu werkt niet helemaal logisch, imho.

Groet, Paul.

Offline vanadium

  • Lid
Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/17, 09:15:40 »
Meestal is het uitpakken van een tar.gz archief zo eenvoudig als: "rechts-kik het archief en kies "Extract here". Als je niet zeker bent, maak je inderdaad best een folder aan, verplaatst daarin het archief, en dan uitpakken maar.

In dit geval pakt het bestand zichzelf netjes uit in een folder RawTherapee241.

Door het uitpakken van het archief heb je in dit geval het programma al geïnstalleerd. Open een terminal, en start daarin "rtstart" op.
* Als je je in de directory van rtstart bevindt, kan dit met "./rtstart"
* Ben je elders, dan moet je de pathnaam typen, vb "~/Downloads/RawTherapee241/rtstart"

(je merkt, ik ben dat hier vlug aan het proberen).

Om het programma elegant te installeren, ga je het ergens plaatsen onder /opt, en voeg je een link toe aan een plaats in je pad, zodat je het programma van eender waar enkel met de naam kan starten. Dan voeg je ook een ingang toe aan je startmenu.

Nu het programma GPL geworden is, is de kans groot dat het ooit wel in de Ubuntu repositories terechtkomt, waarbij dit alles via Synaptic zal gebeuren.

Het standaardthema is "gray", zodat het programma er wat als een vreemde eend inde bijt uitziet. Via Preferences - general tab kan je het thema op "GTK default" zetten, en dan ziet het er net zo uit als alle andere gtk programma's.

Offline meknoy

  • Lid
Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/17, 18:02:03 »
kan het zijn dat ik een verkeerd bestand downlaod?
Hier haal k m'n bestand: http://www.rawtherapee.com/?mitem=3&artid=45

Offline vanadium

  • Lid
Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/17, 19:43:14 »
Er is een Windows versie, een 32 bit linux versie en een 64 bit linuxversie. Even opletten dus welke van de twee linuxversies jij nodig hebt. Bij mij is het een 32 bit processor.

Offline meknoy

  • Lid
Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/17, 21:48:03 »
AHA Heerlijk!!!

Ik ben eruit geraakt.
Na een lange zoektocht blijkt dat het thema/iconen-set dat ik had geinstalleerd niet compatibel is. Toch gek he?
Na het in de terminal proberen te starten verscheen de foutmelding.

Heel erg bedankt Paul en Vanadium


Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/17, 22:46:53 »
Is gek, maar komt inderdaad vaker voor dat bepaalde thema's voor problemo's zorgen. Maar RawTherapee draait nu zoals het hoort, begrijp ik?

Offline meknoy

  • Lid
Re: alles wordt een beetje onoverzichtelijk
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/18, 16:45:48 »
Zeker, alles werkt prima!!
Het is een zeer sterk programma, precies wat ik zocht.
Nu eens zien hoe ik een kleuren profiel kan instellen van camera tot printer.

bedankt voor de moeite!

met vriendelijke groet
meknoy