Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ctrl toest wil geen meerder files meer selecteren in xubuntu 20.4  (gelezen 615 keer)

Hoi Allemaal,

Na weer eens lang zoeken en niets gevonden te hebben dat dé oplossing biedt, hier een probleempje waar ik niet uit kom. Mijn linker ctrl-toets wil ineens niet meer werken om meerdere files te selecteren. Ook het open van een terminalvenster gaat zo niet meer. ( ctrl+alt+t) Geen idee hoe dit nu weer zo is gekomen. Heb geen recente software erop gezet of iets bijzonders gedaan. Ik heb inmiddels via ; instellingen-toetsenbord nu maar eens de "standaard indeling" uitgevinkt en alleen de "nederlandse indeling " aangevinkt. Maar dat maakt ook niet uit. Bij al die andere items als Taal / Scherm/enz.,instellingen voor xfcon beheer enz, kom ik er niet uit om dit o zo simpele probleempje op te lossen...! Of moet ik eerst weer hoger wiskunde gaan studeren??? Hopelijk is er iemand die kan helpen en niet direct begint met..."koop maar een nieuwe pc"....!!! Alvast dank.
Goese Duikertje

Re: ctrl toest wil geen meerder files meer selecteren in xubuntu 20.4
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/19, 16:57:05 »
Volgens mij moet jij gewoon een nieuwe pc kopen, of, als dat financieel lastig is, hogere wiskunde gaan studeren! ;)

Op mijn Xubuntu 20.04 staat bij Toetsenbordmodel 'Algemene 105-toetsen PC (internationaal) en mijn Ctrl-toets werkt naar behoren. Standaardinstellingen staat bij mij uitgevinkt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ctrl toest wil geen meerder files meer selecteren in xubuntu 20.4
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/19, 17:33:48 »
Er zijn doorgaans twee control toetsen. Werkt de andere wel?

Al eens een ander toetsenbord aangehangen om te zien wat dat geeft?

Offline aartje

  • Lid
Re: ctrl toest wil geen meerder files meer selecteren in xubuntu 20.4
« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/19, 19:28:27 »
Er zijn doorgaans twee control toetsen. Werkt de andere wel?

Al eens een ander toetsenbord aangehangen om te zien wat dat geeft?
Of het toetsenbord aan een andere  PC hangen om te kijken of het aan die toets ligt ?
Of een live-systeem vanaf een memorystick of CD/DVD opstarten en nagaan of die
control-toets het dan ook niet doet.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/20, 14:24:12 door aartje »

Re: ctrl toest wil geen meerder files meer selecteren in xubuntu 20.4
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/20, 14:29:58 »
Nou ..Paul...,fantastiche adviezen hoor......stort eens 500 euro op mijn rekening.....wat dacht je nou?? Ja ,dat had ik allemaal ook zo staan en aangepast enz. Niets dus. Goed..., om maar iets aan info bij te dragen voor mogelijk anderen, mijn verslagje van mijn laatste acties:

Ik heb verschillende partities. Eén met is met Xubuntu 18.04. Degene die ik dagelijks gebruik is de partitie met Xubuntu 20.04. Opvallend en verwarrend.
Het oorspronkelijke probleem is dus dat sinds kort de linker ctrl toets niet meer werkt. Zo pakt hij dus geen meerdere files tegelijk en hij doet ook geen ctrl+ alt+ t om een terminalvenster op te roepen. Dat doet nu de rechter ctrl toets wel allemaal. Lastig.

Inmiddels een nagenoeg nieuwe ,ander toetsenbord erbij gepakt. Opgestart en ook hier hetzelfde probleem in 20.04. Je zou dan dus denken dat het iets softwarematig moet zijn. Ik had eerst in de instellingen de knop uitgevinkt van “standaard instellingen gebruiken” om te zien of dat dit iets uitmaakte...Nee dus. Nu maar weer terug gezet.Maakte niets uit.

Toen dacht ik dan maar eens partitie 18.04 op te starten. Eerst met dat nieuwe toetsenbord. En hoe opvallend….,hier deed de linker ctrl het wel weer als vanouds. Terug naar 20.4 en daar weer niets. Ook nog eens een keer de 18.04 gestart met het oude toetsenbord,maar helaas ...Niets! De knop van ctrl er af gehaald maar er was niets te zien van vuil of zo. Het is mij een raadsel en ben er al weer enkele uren mee bezig geweest. Eén knopje……!! Als iker nou mee had lopen tennissen of zo,okay. Maar ik raak dat keyboard nauwelijks aan..!

Inmiddels dit gezien op internet:

“What helped me the most was a simple program, also found in the pointed thread. Why not putting it here? I think it should be, so here it goes:

from any terminal, just run xev It will show keys that not necessarily do something for you, but will show each key press and key release. Just what I wanted! I tested each key of my keyboard after I fixed a wire inside it.”

Dit nu gedaan en dat geeft inderdaad een terminal en een klein shemaatje zodat je kunt zien dat áls je een toets indrukt of en wat er gebeurd via de terminal. Opvallend bij mij…..alle toetsen reageren….behalve die verdraaide linker ctrl-knop !!! Helemaal niets.

Op dit moment is mijn conclusie dat er waarschijnlijk iets is beschadigd onder die ctrl-knop.Maar geen idee of dat zo is. Gezien het feit dat de rechter het wel doet, denk ik het zo maar te laten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ctrl toest wil geen meerder files meer selecteren in xubuntu 20.4
« Reactie #5 Gepost op: 2021/08/20, 14:57:45 »
Wijst inderdaad naar een probleem met het toetsenbord, en dat wordt bevestigd met xev. Het rare in je verhaal is echter dat het dan met je nieuw toetsenbord ook maar "half" werkt, wel in 18.04 en niet in 20.04... Of het ligt aan de aansluiting? Weinig waarschijnlijk, toch, want dan zou er al meer fout gaan dan enkel die Ctrl toets.

Re: ctrl toest wil geen meerder files meer selecteren in xubuntu 20.4
« Reactie #6 Gepost op: 2021/08/20, 16:45:55 »
Nou ..Paul...,fantastiche adviezen hoor......
Zal nooit meer gebeuren, maak je niet ongerust.
Behalve nog één advies dan, hopelijk maakt je dit niet nog bozer.
Haal de Ctrl-toets los en vouw een klein papiertje een aantal keren dubbel. Plaats dit op het mechanische contact van de toets en plaats dan je Ctrl-toets weer terug. Heeft mij vaak geholpen om dode toetsen weer tot leven te wekken.