Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels  (gelezen 1536 keer)

Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Gepost op: 2020/06/22, 06:47:20 »
Het installeren van LibreOffice blijft een probleem. De Gui-taal en de Help blijven blijven Engels in de Ubuntu Software. De moeilijke weg om allerlei DEB bestanden te laden heb ik ook maar opgegeven. Hoe krijg ik LibreOffice via UbuntuSoftware in het Nederlands voor GUI en Help? Is dat niet parameter gestuurd??
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/22, 07:54:28 »
Ik zou LO maar weer eens eerst helemaal en markeren voor volledige verwijdering va alle onderdelen via synaptic
Dowload en installeer dan de Nederlandse versie: https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/
controleer daarna of Hunspell nl groen is gemerkt
controleer daarna in het startmenu bij taalbestanden of Ubuntu goed in nl is geïnstalleerd. Je krijgt een waarschuwing als dat ontbreekt en ontbrekende taalpaketten worden dan geïnstalleerd.
Daarna moet LO volledig in het Nederlands zijn ingesteld.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/22, 07:56:07 »
Het installeren van LibreOffice blijft een probleem. De Gui-taal en de Help blijven blijven Engels in de Ubuntu Software. De moeilijke weg om allerlei DEB bestanden te laden heb ik ook maar opgegeven. Hoe krijg ik LibreOffice via UbuntuSoftware in het Nederlands voor GUI en Help? Is dat niet parameter gestuurd??
Ik zou LO maar weer eens eerst helemaal en markeren voor volledige verwijdering va alle onderdelen via synaptic
Dowload en installeer dan de Nederlandse versie: https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/
controleer daarna in synaptic of Hunspell nl groen is gemerkt
controleer daarna in het startmenu bij taalbestanden of Ubuntu goed in nl is geïnstalleerd. Je krijgt een waarschuwing als dat ontbreekt en ontbrekende taalpaketten worden dan geïnstalleerd.
Daarna moet LO volledig in het Nederlands zijn ingesteld.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/22, 09:28:05 »
Voor alles te de-installeren zou ik eerst kijken of de taalondersteuning op orde is, via instellingen - taalondersteuning.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/22, 09:40:47 »
Beste DickStomp,
Ik vermoed dat eenmalig een terminal (Ctrl+Alt+T) actie je uit de brand helpt.
Ubuntu 20.04

sudo apt update
     #paswoord
sudo apt purge libreoffice
sudo apt install libreoffice libreoffice-l10n-nl libreoffice-help-nl libreoffice6.4-dict-nl hunspell-nl hyphen-nl

Zou ook voor Ubuntu 18.xx moeten werken, alleen niet zeker over libreoffice6.4-dict-nl, zou een andere versie kunnen zijn. Als je daarop een foutmelding krijgt de laatste regel wijzigen in:

sudo apt install libreoffice libreoffice-l10n-nl libreoffice-help-nl hunspell-nl hyphen-nl
« Laatst bewerkt op: 2020/06/22, 09:55:15 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/22, 10:03:32 »
Voor alles te de-installeren zou ik eerst kijken of de taalondersteuning op orde is, via instellingen - taalondersteuning.
Goed idee als het systeem Nederlands zou tonen...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/22, 10:19:56 »
Beste DickStomp,
Ik vermoed dat eenmalig een terminal (Ctrl+Alt+T) actie je uit de brand helpt.
Ubuntu 20.04

sudo apt update
     #paswoord
sudo apt purge libreoffice
sudo apt install libreoffice libreoffice-l10n-nl libreoffice-help-nl libreoffice6.4-dict-nl hunspell-nl hyphen-nl

Zou ook voor Ubuntu 18.xx moeten werken, alleen niet zeker over libreoffice6.4-dict-nl, zou een andere versie kunnen zijn. Als je daarop een foutmelding krijgt de laatste regel wijzigen in:

sudo apt install libreoffice libreoffice-l10n-nl libreoffice-help-nl hunspell-nl hyphen-nl
alles uitgevoerd en blijft Engels tegen me praten...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/22, 10:42:28 »
Ik ben even overstapt op mijn kantoor-PC met [Windows 10 | Ubuntu 18] dualboot.
Daar werkt onder Windows 10 de LibreOffice 6.4 keurig in het Nederlands.
Dan kan ik eindelijk een opdracht uitvoeren in een lastig lettertype, dat ik anders niet in LibreOffice kan monteren.
Voorlopig even rust in de tent, later zoek ik wel uit hoe het op de laptop moet.
 
« Laatst bewerkt op: 2020/06/22, 11:17:57 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/22, 16:00:37 »
Goed idee als het systeem Nederlands zou tonen...
Je bedoelt dat je hele systeem in het Engels is? Dan hoef je alleen maar de taal Nederlands toe te voegen...

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/22, 16:27:11 »
Goed idee als het systeem Nederlands zou tonen...
Je bedoelt dat je hele systeem in het Engels is? Dan hoef je alleen maar de taal Nederlands toe te voegen...

Dat lijkt me ook handig! Maar de NL taal zit er bij, want Writer praat NL, maar de "blanco" LibreOffice praat nog steeds Engels... Elke keer, als ik weer een update LO moet incasseren, slaat het spul op hol. Dat blijf ik erg lastig vinden. Door de jaren heen kun je op dit Forum mijn getob vinden. Behalve bij de PC's, waar W7 en W10 op staan, daar gaat een update altijd vanzelf goed. Je hebt dan ook niks te kiezen uit versies en zo... Maar bij Linux Ubuntu zijn veel graden van vrijheid en dat breekt mij op en kost veel tijd.
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/22, 16:38:33 »
Is er een steunpunt bij u in de buurt? Als ik alles zo terug lees, gaat er iets niet goed, maar wat toch vrij eenvoudig (als je 't eenmaal weet) moet zijn op te lossen. Het instellen van LO in het Nederlands of het hele systeem moet in een vloek en een zucht uitgevoerd kunnen worden.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/22, 19:26:38 »
Is er een steunpunt bij u in de buurt? Als ik alles zo terug lees, gaat er iets niet goed, maar wat toch vrij eenvoudig (als je 't eenmaal weet) moet zijn op te lossen. Het instellen van LO in het Nederlands of het hele systeem moet in een vloek en een zucht uitgevoerd kunnen worden.
Nee Polleke, ik heb geen steunpunt in de buurt van Sassenheim. Het enige dat ik probeer vol te houden is de zaterdagen van NLLGG in Utrecht bezoeken. Maar door Corona is dat ook al onmogelijk geworden...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/22, 19:51:44 »
Dan zou Teamviewer mogelijk een goed alternatief zijn voor een steunpunt aanbieder ook al is die niet in de buurt.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/22, 20:18:42 »
Dan zou Teamviewer mogelijk een goed alternatief zijn voor een steunpunt aanbieder ook al is die niet in de buurt.
TeamViewer! Dat vind ik een goed idee. Ik ga dat nu op mijn machines installeren en zien, of ik van de ene naar de andere kan kijken!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/22, 22:18:54 »
Ik ben er ook al eens mee aan het stoeien geweest.
Maar de instellingen voor de taal, doe je in LibreOffice zelf.

Open een van de LibreOffice programma' s
ga dan naar tools en dan options.
En dan bij language setting ( eventueel eerst op het pijltje ervoor klikken) en dan alles op Nederlands (Dutch) zetten.

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #15 Gepost op: 2020/06/23, 09:31:30 »
Ik ben er ook al eens mee aan het stoeien geweest.
Maar de instellingen voor de taal, doe je in LibreOffice zelf.

Open een van de LibreOffice programma' s
ga dan naar tools en dan options.
En dan bij language setting ( eventueel eerst op het pijltje ervoor klikken) en dan alles op Nederlands (Dutch) zetten.
Ik heb onmiddellijk van LO6.4.4.2 de de GUI en de Help als .deb geladen, Ubuntu Software toont voor beide "installeren", daarop klikken heeft als resultaat niets voor beide... Op deze PC staat dual boot Windows 10 en daarop draait LO prima in het Nederlands...
Nu even vanaf de MSI machine met Windows 10: prima LO6.4.4.2, toets F1 en ziedaar de Help in Nederlands!
Nou nog proberen om na 4 jaar dat met Ubuntu ook  voor elkaar te krijgen... Het heeft ooit goed gewerkt t/m Ubuntu 16.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/23, 09:49:28 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #16 Gepost op: 2020/06/23, 10:04:19 »
Ik heb onmiddellijk van LO6.4.4.2 de de GUI en de Help als .deb geladen,
En daar gaat het vermoedelijk al fout. Heb je de .deb bestanden gedownload via de site van Libreoffice zelf? Of heb je de backports van Ubuntu gebruikt?
Zelf heb ik bij mijzelf (Debian) de backports aangezet en via de backports Libreoffice en VLC geïnstalleerd. De rest op de normale versie.
Bij Ubuntu kun je ook via de backports installeren.

Wat je kunt doen is de backports van Ubuntu activeren en dan eerst alles van Libreoffice verwijderen, dus ook de verborgen directories in je eigen home directory en dan Libreoffice installeren.
Dat kun je dan doen via de terminal via het commando sudo apt install -t [versie Ubuntu]-backports libreoffice libreoffice-l10n-nl libreoffice-base libreoffice-base-core libreoffice-base-drivers libreoffice-calc libreoffice-common libreoffice-core libreoffice-draw libreoffice-impress libreoffice-java-common libreoffice-math libreoffice-writer libreofiice-gtk3 libreoffice-style-sifr
[versie Ubuntu] is dan de naam van de versie van Ubuntu die je nu draait. Bijvoorbeeld bij  18.04 is dat dan bionic-backports
libreoffice-style-sifr kun je weglaten. Die heb ik zelf geïnstalleerd omdat dat een rustig thema is voor Libreoffice.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #17 Gepost op: 2020/06/23, 11:25:05 »
Ik heb onmiddellijk van LO6.4.4.2 de de GUI en de Help als .deb geladen,
En daar gaat het vermoedelijk al fout. Heb je de .deb bestanden gedownload via de site van Libreoffice zelf? Of heb je de backports van Ubuntu gebruikt?
Zelf heb ik bij mijzelf (Debian) de backports aangezet en via de backports Libreoffice en VLC geïnstalleerd. De rest op de normale versie.
Bij Ubuntu kun je ook via de backports installeren.

Wat je kunt doen is de backports van Ubuntu activeren en dan eerst alles van Libreoffice verwijderen, dus ook de verborgen directories in je eigen home directory en dan Libreoffice installeren.
Dat kun je dan doen via de terminal via het commando sudo apt install -t [versie Ubuntu]-backports libreoffice libreoffice-l10n-nl libreoffice-base libreoffice-base-core libreoffice-base-drivers libreoffice-calc libreoffice-common libreoffice-core libreoffice-draw libreoffice-impress libreoffice-java-common libreoffice-math libreoffice-writer libreofiice-gtk3 libreoffice-style-sifr
[versie Ubuntu] is dan de naam van de versie van Ubuntu die je nu draait. Bijvoorbeeld bij  18.04 is dat dan bionic-backports
libreoffice-style-sifr kun je weglaten. Die heb ik zelf geïnstalleerd omdat dat een rustig thema is voor Libreoffice.
Sorry Gamer, dit gaat me te ver! Ik heb Ubuntu + LibreOffice nodig om van puzzels af te komen, niet om nóg meer puzzels te krijgen.
Het is een zaak van LibreOffice om consumeerbare spullen aan te leveren.
Ik stop met het proberen LibreOffice in het Nederlands te krijgen en sluit dit draadje als OPGELOST.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #18 Gepost op: 2020/06/23, 11:43:30 »
Sorry Gamer, dit gaat me te ver! Ik heb Ubuntu + LibreOffice nodig om van puzzels af te komen, niet om nóg meer puzzels te krijgen.
Het is een zaak van LibreOffice om consumeerbare spullen aan te leveren.
Ik stop met het proberen LibreOffice in het Nederlands te krijgen en sluit dit draadje als OPGELOST.
Ik kan de gedachtegang goed volgen. Alleen is er wel een groot probleem. Dat probleem is dat een computer niet zelf kan denken. Dat kunnen wij wel.
Onze logica komt weleens niet overeen met die van een computer. Dat is nu eenmaal een dom ding wat uitvoert wat wij invoeren.

Als je bij Libreoffice de spullen haalt, dan moet je zelf aan de gang om het werkend te krijgen. Dat is ook bij Firefox en Thunderbird bijvoorbeeld het geval.

Ubuntu maakt het makkelijk door softwarepakketten aan te leveren en te installeren. Maar het is net zoals in het gewone (zaken)leven.

Je krijgt iets van winkelier A, maar als je dan zelf naar winkelier B gaat waar je denkt dat het beter werkt, dan gaat Winkelier A ook niet helpen.

Nu hebben we gelukkig een forum waar we jou wel willen helpen. Maar bovenstaande is maar een heel beperkte manier om te proberen om duidelijk te maken waarom probleem Libreoffice bij u aanwezig is.

Om op uw opmerking terug te komen: Libreoffice biedt de spullen goed aan, ook Ubuntu doet dat. Je moet alleen wel de computer duidelijk maken hoe. Dat doet hijzelf niet. We willen best helpen, ook ik. En als iets niet duidelijk is, wat ik uit uw verhaal op maak, geef dat dan aan. Daar kunnen wij ook van leren. Nerds hebben weleens de neiging om wat overduidelijk te zijn.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

JorisC

  • Gast
Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #19 Gepost op: 2020/06/23, 14:57:44 »
@DickStomp

En in welke taal is je Ubuntu zelf geinstalleerd ? Engels of Nederlands ?

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #20 Gepost op: 2020/06/23, 15:46:18 »
@DickStomp

En in welke taal is je Ubuntu zelf geinstalleerd ? Engels of Nederlands ?
Nederlands, dat vind ik juist het domme van LO!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

JorisC

  • Gast
Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #21 Gepost op: 2020/06/23, 16:49:39 »
Citaat van: DickStomp
Ik heb onmiddellijk van LO6.4.4.2 de de GUI en de Help als .deb geladen, Ubuntu Software toont voor beide "installeren", daarop klikken heeft als resultaat niets voor beide... Op deze PC staat dual boot Windows 10 en daarop draait LO prima in het Nederlands...
Nu even vanaf de MSI machine met Windows 10: prima LO6.4.4.2, toets F1 en ziedaar de Help in Nederlands!
Nou nog proberen om na 4 jaar dat met Ubuntu ook  voor elkaar te krijgen... Het heeft ooit goed gewerkt t/m Ubuntu 16.

Heb jij een Dualboot Ubuntu 18.04 naast Windows 10 of gebruik jij de Bash Shell voor ontwikkelaars ?
Ik ben er bijna  zeker van dat jij met de Bash Shell experimenteert .
https://www.howtogeek.com/249966/how-to-install-and-use-the-linux-bash-shell-on-windows-10/

Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #22 Gepost op: 2020/06/23, 17:59:22 »
Citaat van: DickStomp
Het heeft ooit goed gewerkt t/m Ubuntu 16.

Dat is toch wel erg merkwaardig Dick. Ik weet niet wat je aan het doen bent maar vanaf versie 16 tot en met versie 20.04 heb ik LO altijd in het Nederlands gehad en zijn er nooit taal problemen geweest. Dat ik Xubuntu gebruik zou volgens mij geen verschil mogen maken.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu 18 Software maaktt LibreOffice Engels
« Reactie #23 Gepost op: 2020/06/23, 18:16:48 »
Heb jij een Dualboot Ubuntu 18.04 naast Windows 10 of gebruik jij de Bash Shell voor ontwikkelaars ?
Ik ben er bijna  zeker van dat jij met de Bash Shell experimenteert .
Iets zegt mij dat Dick Libreoffice via de site van Libreoffice zelf heeft opgehaald en daarna geïnstalleerd. Hij heeft het namelijk over op .deb files klikken. Dat doe je niet als je met Synaptic of Softwarecentrum werkt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex