Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu start niet  (gelezen 1792 keer)

Offline vleesman

  • Lid
ubuntu start niet
« Gepost op: 2020/06/19, 16:11:37 »
 Ik  heb een desktop gekocht zonder OS. Moederbord :Gigabyte B365M D2V, 8GB DDR4Ram, SSD256GB. Bij het openen stonden er restanten van W10, waarschijnlijk resten van testen. Ubuntu 20.04 geïnstalleerd en de ganse schijf aangeduid, alles verliep vlot maar bij het heropstarten kwam ik telkens in setup modus terecht. PC uitgezet, stroomkabel uitgetrokken en dan een reset van het moederbord gedaan : batterij 30 minuten uitgehaald, CLR_CMOS kort gesloten en startknop 1minuut ingedrukt gehouden. Dan ubuntu opnieuw geïnstalleerd..............zelfde resultaat. De installatiedvd starten is geen probleem, misschien via die weg op te lossen ? Terug naar de verkoper is moeilijk, van Gent naar Heerlen ! In bijlage een paar screenshots.
Nu al dank
vleesman

Re: ubuntu start niet
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/19, 16:22:56 »
Is de bios al aangepast dat de computer  moet opstarten van SSD i.p.v. dvd.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline DeBaas

  • Lid
Re: ubuntu start niet
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/19, 16:27:28 »
Geïnstalleerd in BIOS compatibillity mode,
De PC vraagt om secureboot/UEFI.

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vleesman

  • Lid
Re: ubuntu start niet
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/19, 17:04:48 »
Het probleem is dat de ssd niet  herkend wordt, zie bijlage

JorisC

  • Gast
Re: ubuntu start niet
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/19, 20:15:27 »
In uw startbericht , de eerste afbeelding zie ik dat de PC moet booten via het netwerk (realtek pxe) is een netwerkcontroller

Re: ubuntu start niet
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/19, 20:30:43 »
@Joris, volgens dat is een keuze menu met als enige andere optie het DVD station.

@vleesman dat je SSD niet herkent wordt lijkt me niet correct. Dan zou je m.i. ook niet in staat moeten zijn om Ubuntu te installeren. Hij wordt blijkbaar door de BIOS niet herkent als boot-device, dat lijkt er dan toch op te wijzen dat Ubuntu niet op de juiste wijze is geïnstalleerd. @debaas zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Re: ubuntu start niet
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/19, 20:36:35 »
Citaat
@ vleesman
 Ik  heb een desktop gekocht zonder OS. Moederbord :Gigabyte B365M D2V, 8GB DDR4Ram, SSD256GB. Bij het openen stonden er restanten van W10, waarschijnlijk resten van testen.
Waat bedoel je juist met restanten van W10?
Zelf ook laptop laten samen stellen zonder OS , toch stond er proefversie op van Win 10.Normaal je moet toch kunnen zien of de desktop/laptop werkt.
Dan kun je OS naar jouw keuze installeren.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Re: ubuntu start niet
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/19, 20:49:43 »
Waarom staat sda1 aangeduid als boot ? Moet dat niet sda zijn ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu start niet
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/19, 20:50:44 »
@vleesman dat je SSD niet herkent wordt lijkt me niet correct. Dan zou je m.i. ook niet in staat moeten zijn om Ubuntu te installeren. Hij wordt blijkbaar door de BIOS niet herkent als boot-device, dat lijkt er dan toch op te wijzen dat Ubuntu niet op de juiste wijze is geïnstalleerd. @debaas zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Ook op letten dat de SATA Operation op AHCI staat. Dat linux nu je SSD niet herkent, doet me vermoeden dat dit op RAID staat.

Re: ubuntu start niet
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/19, 21:39:43 »
In de laatste afbeelding zie ik onderaan staan: Windows 8/10 features en daarnaast Other OS: die moet je selecteren om Linux te kunnen installeren.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: ubuntu start niet
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/19, 21:50:52 »
« Laatst bewerkt op: 2020/06/19, 21:52:34 door JorisC »

Offline vleesman

  • Lid
Re: ubuntu start niet
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/19, 22:02:22 »
Dank voor het vele meedenken. Bij boot options is er enkel mogelijkheid om van dvd te starten.  Bij sata staat wel AHCI mode.
Ik heb in de terminal fdisk -l gekeken en overal staat permission denied. Is er geen tip via de terminal ?

JorisC

  • Gast
Re: ubuntu start niet
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/19, 22:14:54 »
Je  vergeet uit te voeren met sudo rechten daarmee dat de toegang geweigerd word

type
sudo fdisk -ler word om het rootwachtoord gevraagd .

Offline vleesman

  • Lid
Re: ubuntu start niet
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/20, 10:07:46 »
Deze nacht een volledige herinstall gedaan met hetzelfde resultaat. Kan het zijn dat sda1, dat NTFS is de boosdoener is ? Bij boot options komt alleen PO (dat is dvd ) en geen ssd voor. Is dit moederbord wel geschikt voor Linux ?

Re: ubuntu start niet
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/20, 10:36:47 »
Weet je welke processor erin zit.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vleesman

  • Lid
Re: ubuntu start niet
« Reactie #15 Gepost op: 2020/06/20, 10:44:41 »
Heb nog maar eens een foto genomen via de installatie dvd. Processor : i3 9100F.
Wie heeft de juiste tip aub ?

JorisC

  • Gast
Re: ubuntu start niet
« Reactie #16 Gepost op: 2020/06/20, 10:48:34 »
Moederbord is geschikt voor Linux . Linux moet op een EXT4 partitie geïnstalleerd worden en niet op NTFS
Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat in het in het BiOS ingesteld staat dat de PC niet mag booten van SSD of SATA schijf en enkel mag booten via LAN of DVD . Je zult dat in het BIOS eens moeten gaan zoeken vanaf welke apparaten de PC mag booten  en daar HHD /SSD op enabled zetten , waarschijnlijk staat die nu op disabled om vanop te mogen booten .
De SSD word gedecteerd anders zou je Ubuntu niet op de SSD kunnen geïnstalleerd hebben .
« Laatst bewerkt op: 2020/06/20, 10:50:07 door JorisC »

nahjo

  • Gast
Re: ubuntu start niet
« Reactie #17 Gepost op: 2020/06/20, 10:50:57 »
Probeer eens in de BIOS
Windows 8/10 features op Windows 8/10 te zetten (nu Other OS)
CSM support op Disabled (nu Enabled).
Opslaan en opnieuw opstarten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu start niet
« Reactie #18 Gepost op: 2020/06/20, 10:54:40 »
Heb nog maar eens een foto genomen via de installatie dvd. Processor : i3 9100F.
Wie heeft de juiste tip aub ?
Je kiest om je eigen gang te gaan en geen feedback te geven op de reeds aangegeven tips. Hou er rekening mee dat het zo moeilijk wordt verdere tips te blijven geven.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/20, 12:47:42 door vanadium »

Re: ubuntu start niet
« Reactie #19 Gepost op: 2020/06/25, 09:59:55 »
Gisteren vleesman tegengekomen en bij hem de pc nagezien. Eerst en vooral @vanadium : vleesman is een vrouw van 78 en heeft wel degelijk feedback gegeven maar jammer genoeg niet op alles. Ubuntu 20.04 opnieuw geïnstalleerd, deze keer met mijn dvd en dezelfde problemen. Daarna mijn Ubuntu dvd 18.04 gehaald en die deed het onmiddellijk !!! Alles werkt nu naar behoren maar mijn vraag is nu : is dit een bug in 20.04 ? Persoonlijk heb ik die op mijn laptop gezet zonder problemen.
PS : vleesman (vrouw) dringt er op aan iedereen te bedanken voor de respons.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu start niet
« Reactie #20 Gepost op: 2020/06/25, 12:02:19 »
Wie vleesman is, doet in wezen niet ter zake. feedback op de aangegeven tips had ik alvast niet gezien: er kwamen in plaats nieuwe schermafdrukken met vragen tot extra tips. Staat je vrij, natuurlijk, maar niet iedereen gaat daarin mee.