Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?  (gelezen 1682 keer)

Offline bart85

  • Lid
zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Gepost op: 2015/04/02, 19:32:17 »
Zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Nero

  • Lid
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/02, 19:33:40 »
Als ze groot genoeg zijn qua capaciteit wel ja.

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/03, 00:18:09 »
Ik zie niet in waarom een harde schijf zomaar ongeschikt voor Linux zou zijn.
Het enige wat ik kan bedenken:
- De harde schijf dient in goede staat te verkeren.
- De harde schijf moet genoeg opslagruimte hebben.

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/03, 14:41:50 »
Als ik het goed heb geeft het wel soms problemen als hij in ntfs geformateerd is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/03, 14:54:12 »
Als ik het goed heb geeft het wel soms problemen als hij in ntfs geformateerd is.
Dan haal je m toch weg en formateer je m opnieuw met iets van ext4? En als je de standaard installatie-routine van Ubuntu gebruikt en je kiest 'Hele schijf', dan doet de installatie dat voor jou, gratis en voor niets, ongeacht wat er op de harde schijf staat (vaak is dat ntfs vanwege Windows).

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/03, 18:37:07 »
Ik heb al vele harddisks aangesloten met ntfs er op en nooit een probleem..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Nero

  • Lid
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/03, 19:21:11 »
Een schijf aansluiten is nog wat anders dan er een OS op zetten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/03, 19:53:18 »
Een schijf aansluiten is nog wat anders dan er een OS op zetten.
Een OS op een schijf zetten is juist makkelijker. Dat komt omdat de schijf met de oude partities nooit actief aangekoppeld wordt. Als je een schijf 'gewoon'  aan wilt sluiten, kun je met NTFS nogal eens in de problemen komen als die niet netjes is aangesloten. Maar nogmaals, dit probleem speelt nooit als je het OS wilt installeren.

Offline Nero

  • Lid
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/04, 11:51:35 »
Een OS op een schijf zetten is juist makkelijker.
Al ooit geprobeerd een linux op een ntfs schijf te zetten? Of een windows op een ext3/4?

De vraag was of elke schijf geschikt is om er linux op te zetten. Wat het aansluiten van een ntfs schijf hiermee te maken heeft????

Offline Nero

  • Lid
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/04, 11:52:15 »
Btw, welke lolbroek zet nu weer alle avatars op z'n kop?

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/04, 12:08:18 »
Tja!Nooit geweten dat 4 april ook een moppendag was..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/04, 12:14:06 »
Een OS op een schijf zetten is juist makkelijker.
Al ooit geprobeerd een linux op een ntfs schijf te zetten?
Dit doe ik nl. altijd als ik een Windows-installatie ga vervangen. Laat gewoon de installer z'n werk doen en het gaat allemaal automatisch! De NTFS-partitie wordt dan weggegooid en vervangen door ext4/swap.

Citaat
Of een windows op een ext3/4?
Is niet relevant want dit is niet de vraag.

Citaat
De vraag was of elke schijf geschikt is om er linux op te zetten. Wat het aansluiten van een ntfs schijf hiermee te maken heeft????
Weinig, maar het wordt hier aangehaald om de discussie helder te houden (dat het dus 2 verschillende dingen zijn).

Offline jolo

  • Lid
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/04, 12:40:01 »
Als het om een interne harddisk gaat, dan zijn in ieder geval alle SATA harddisks bruikbaar voor de installatie van Ubuntu. Belangrijker lijkt me dat het moederbord Linux compatibel is. Daarna eventuele insteekkaarten en randapparatuur. Daarvoor is er bijvoorbeeld deze hyperlink The Recommended Hardware List, die helaas voor het laatst is bijgewerkt op 2011-06-09. Ook de https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport is voor het laatst is bijgewerkt op 2011-09-03.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/04, 14:59:31 »
Belangrijker lijkt me dat het moederbord Linux compatibel is. Daarna eventuele insteekkaarten en randapparatuur.
Daarom test ik voor een installatie, altijd eerst met een live-DVD, heb ik daar goed geluid en beeld en werkt WiFi ook, dan gaat het in de regel zonder problemen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/04, 17:11:56 »
Belangrijker lijkt me dat het moederbord Linux compatibel is. Daarna eventuele insteekkaarten en randapparatuur.
Daarom test ik voor een installatie, altijd eerst met een live-DVD, heb ik daar goed geluid en beeld en werkt WiFi ook, dan gaat het in de regel zonder problemen.
Dat was niet de vraag van de TS.

Zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
Ja dus (als ie groot genoeg is en technisch goed werkt).

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/04, 19:33:35 »
Wat het aansluiten van een ntfs schijf hiermee te maken heeft????

Ik dacht dat het handig kon zijn dat te weten.
Als je linux bestanden op een (bijvoorbeeld 2e) harddisk gaat plaatsen kun je problemen krijgen met de linux-rechten (zelf gehad).
Als iemand een harde schijf bij gaat bouwen leek het me handig vooraf te weten hoe te formateren om problemen te voorkomen. Als hij bijgeplugd en aan de gang gebracht wordt (waar ts mee aan de gang wil) komt formateren al snel naar voren, en dan lijkt het me handig om meteen al de beste format-wijze toe te passen.
Het leek me best van toepassing om te weten, dus ook te vermelden.

Mocht mijn opmerking echt overbodig zijn dan heb ik niets gezegd :-[
« Laatst bewerkt op: 2015/04/04, 19:35:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/05, 00:13:13 »
Wat het aansluiten van een ntfs schijf hiermee te maken heeft????

Ik dacht dat het handig kon zijn dat te weten.
Als je linux bestanden op een (bijvoorbeeld 2e) harddisk gaat plaatsen kun je problemen krijgen met de linux-rechten (zelf gehad).
Als iemand een harde schijf bij gaat bouwen leek het me handig vooraf te weten hoe te formateren om problemen te voorkomen. Als hij bijgeplugd en aan de gang gebracht wordt (waar ts mee aan de gang wil) komt formateren al snel naar voren, en dan lijkt het me handig om meteen al de beste format-wijze toe te passen.
Het leek me best van toepassing om te weten, dus ook te vermelden.

Mocht mijn opmerking echt overbodig zijn dan heb ik niets gezegd :-[
Je bedoelt systeembestanden?Ja,die horen ook te blijven op de harddisk waar Linux op geïnstalleerd is.Maar andere bestanden kun je gewoon van de systeemharddisk verplaatsen naar die andere harddisk,als die inwendig geformatteerd is naar ntfs.Ik kan zeggen dat ik hier de ervaringsdeskundige ben,want ik heb drie harddisks in mijn pc..En die andere twee zijn inderdaad ntfs..
« Laatst bewerkt op: 2015/04/05, 00:15:26 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/05, 00:22:05 »
Maar andere bestanden kun je gewoon van de systeemharddisk verplaatsen naar die andere harddisk,als die inwendig geformatteerd is naar ntfs.
Dat kan wel. Maar op ntfs kunnen linux-rechten niet goed verwerkt worden. Dit vind ik toch een veiligheidsaspect wat ik niet wil verliezen.
Ook kan het hinderend werken bij backups. Daarnaast kunnen deze rechtenproblemen softwareproblemen op gaan leveren.
Typ in de zoekfunctie op dit forum maar eens naar - ntfs rechten -.

Naar mijn mening genoeg redenen om het toch maar even te vernoemen.
Zelf had ik eerst ook een 2e harddisk in ntfs en na wat problemen in korte tijd kon ik die weer om gaan zetten. Had ik dat maar vooraf geweten.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/04/05, 00:23:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/05, 11:39:53 »
Maar andere bestanden kun je gewoon van de systeemharddisk verplaatsen naar die andere harddisk,als die inwendig geformatteerd is naar ntfs.
Dat kan wel. Maar op ntfs kunnen linux-rechten niet goed verwerkt worden. Dit vind ik toch een veiligheidsaspect wat ik niet wil verliezen.
Ook kan het hinderend werken bij backups. Daarnaast kunnen deze rechtenproblemen softwareproblemen op gaan leveren.
Typ in de zoekfunctie op dit forum maar eens naar - ntfs rechten -.

Naar mijn mening genoeg redenen om het toch maar even te vernoemen.
Zelf had ik eerst ook een 2e harddisk in ntfs en na wat problemen in korte tijd kon ik die weer om gaan zetten. Had ik dat maar vooraf geweten.  ;)
Dat kan alleen spelen als je die andere bestanden niet via de systeemdisk hebt gedownload.Maar zelfs dan nog heb ik daar nooit problemen mee gehad om ze direct naar een ntfs schijf te downloaden.Want het is wel zo,althans bij mij dat je die bestanden niet kan verzetten naar een andere schijf,maar alleen kopiëren.Dus dan moet je wat op de systeemschijf staat weer wissen..Anders wordt die weer te vol,althans bij mijn systeemschijf,want die is maar 80 Gb,en daar staat windows ook nog op..En dat gaat allemaal prima,ondanks dat het eerst op een Ext schijf terecht komt..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline RikRik

  • Lid
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/05, 17:08:48 »
@bartveurink, volgens mij heb je nu genoeg antwoorden op je vraag =D

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/05, 22:43:31 »
Ja precies Low, en daarom werkt het dus niet goed bij jou. Juist daarom!!  ;) :) :-*

Linux hoort op Ext4 en Win op ntfs. Punt.
Ja,nou en?Zitten ook zo!En ik had het helemaal niet over windows..Ik had het over een bestand in Ubuntu die ik niet kan verplaatsen naar een ntfs schijf,alleen maar kopiëren.Maar gewoon direct naar een ntfs schijf van af internet gaat prima hoor..Maar soms heb je die mogelijkheid niet om te kiezen en ja dan komt het in downloads te staan.Pfoe,wat erg he??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/06, 14:46:16 »
@bartveurink, volgens mij heb je nu genoeg antwoorden op je vraag =D
Dat is maar de vraag. Sinds de beginpost heeft de topicstarter (TS) niets terug laten weten. Dus weten we nog steeds niet of een van de vele gegeven antwoorden het antwoord is op zijn (specifieke) vraag. We kunnen natuurlijk eindeloos in het rond blijven delibereren, maar of dat zo nuttig is voor de TS?

Wel zie ik aan de eerdere bijdragen van de TS, dat het iemand is die technisch vaardig is (zo te zien geen beginner), dus ben ook wel benieuwd wat de precieze achtergrond van de (begin-)vraag is......

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/06, 14:54:43 »
Ja,nou en?Zitten ook zo!En ik had het helemaal niet over windows..Ik had het over een bestand in Ubuntu die ik niet kan verplaatsen naar een ntfs schijf,alleen maar kopiëren.Maar gewoon direct naar een ntfs schijf van af internet gaat prima hoor..Maar soms heb je die mogelijkheid niet om te kiezen en ja dan komt het in downloads te staan.Pfoe,wat erg he??

Prima dat jouw keuze voor jou geen problemen oplevert. Erg? Nee hoor.
Maar dit is wel de reden dat ik hiermee reageerde. Het is een gegeven wat voor keuze en bijkomende gevolgen vatbaar is.
Ik gooi slechts de optie op zodat TS zijn keuze kan maken. Kiest hij voor jou optie, dan voor mijn geen enkel probleem want zijn keuze.

Mijn reactie op jou was op jou vraag of het relevant was. Bij deze heb je een antwoord. Of eigenlijk, heeft TS een antwoord.
Sorry als ik enige prikkel afgegeven heb tot discussie. Dit lag geheel niet in mijn bedoeling. Mijn bedoeling was slechts TS informeren.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: zijn alle harddisks geschikt voor installatie van Ubuntu?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/06, 16:58:53 »
Nee,is prima hoor,raakt de TS alleen maar meer geinformeerd.. :)
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.