Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschillende Linuxdistributies op één pc  (gelezen 680 keer)

Verschillende Linuxdistributies op één pc
« Gepost op: 2013/11/21, 15:12:49 »
Hallo beste forumleden en linuxliefhebbers,
Ik ben nieuw in linux…  en heb net Ubuntu 12.04 geïnstalleerd op een oudere windows-pc met 4GB RAM. Clean Install, zonder nog enig spoor van windows… daarmee heb ik het wel gehad.
Wil ook beetje gaan experimenteren met andere distributies. Ik veronderstel dat ik verschillende linuixdistributies kan gaan installeren op één pc (maar op wel op verschillende partities) als ik hier en daar wat rond kijk op de forums…
Mijn vraag: kan ik één en dezelfde SWAP partitie gebruiken voor verschillende distributies op de computer?
SWAP van 10 GB? Want als ik wil gaan experimenteren met FEDORA d8 ik dat daarvoor een vrij grote SWAP gevraagd wordt.
Een afzonderlijk /boot partitie is toch niet vereist als ik met verschillende distributies op één pc wil gaan experimenteren?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verschillende Linuxdistributies op één pc
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/21, 16:27:10 »

Mijn vraag: kan ik één en dezelfde SWAP partitie gebruiken voor verschillende distributies op de computer?
Ja, geen probleem.

SWAP van 10 GB?
Onzin, vroeger was de vuistregel 4x de hoeveelheid ram, maar met de huidige PC's mag het best minder zijn, maar nooit minder dan de hoeveelheid ram.

Een afzonderlijk /boot partitie is toch niet vereist als ik met verschillende distributies op één pc wil gaan experimenteren?
Nee, gewoon je schijf indelen (van te voren) met diverse partities en op elke partitie een complete installatie uitvoeren.

Het bovenstaande in mijn manier van werken, op mijn quad-boot systeem .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verschillende Linuxdistributies op één pc
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/21, 16:46:47 »
Ik ben nieuw in linux…
Het is simpeler, wanneer je voor je experimenten Virtual Box gebruikt..... daarmee bespaar je je een hoop gedoe met opstartlader Grub.  :)

Nog beter: gebruik daarvoor een reservecomputer. Ga niet experimenteren op je werkcomputer. Een scheiding maken tussen "speeldozen" en "werkpaarden" is geen overbodige luxe, als je gaat experimenteren. Dat geldt voor ouwe rotten, maar helemaal voor Linuxbeginners.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/21, 17:42:56 door Pjotr »

Re: Verschillende Linuxdistributies op één pc
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/21, 20:20:46 »
alvast bedenkt voor de reacties mensen.

@Pjotr.... is geen werkmachine hoor waarop ik wil proberen. Mijn werkpaardje is nu een MacBook... ook keigoed besturingssysteem. Maar ben wel hoogst nieuwsgierig naar Linux geworden, maar omwille van de drukke agenda's tot heden nog niet veel tijd gehad voor Linux. En daar wil ik nu verandering in brengen :-) ... en dus de hoogste tijd om nieuw leven te blazen in de oudere ex-windows machines

b.t.w. ik heb begrepen dat jij de bezieler bent van https://sites.google.com/site/computertip/Home ... keigoede site moet ik zeggen en een aanrader voor elke beginner lijkt me.
Ik merk nu ook een item over https://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar ... wat ik eerstdaags een grondig ga doornemen.

Maar bij deze bedankt voor het vele werk en mooie overzicht in je site... echt superrrrr

see you all  :police:

Re: Verschillende Linuxdistributies op één pc
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/21, 20:38:24 »
Wat mijn HD betreft... is 300 GB groot. Ik denk die als volgt in te delen:
een eerste partitie (Ext4) van 20GB (per distributie 20GB allicht).... voor Ubuntu 12.04 Precise Pangolin
een tweede partitie van 5GB voor de SWAP (heb dus 4GB geheugen in de machine zitten)
vervolgens een 'logische partitie' die nog eens verder wordt ingedeeld in
- 20 GB Ext4 voor een tweede distributie (bvb fedora)
- 20 GB Ext4 voor een derde distributie (bvb voor Linux Mint)
- 20 GB Ext4 voor een vierde distributie (bvb OpenSuse ?)
- 20 GB Ext4 voor een vijfde en laatde distributie (weet nog niet wat... Black Track misschien)

vijf stuks zal wel volstaan om wat te gaan verkennen...

de rest van de HD dan nog opsplitsen in een drietal gelijke delen in NTFS (ene voor muziek, ene voor films, ene voor tja wat nog meer...) maar dus nog 3-tal NTFS partities die voor iedereen in mijn LAN moeten kunnen bereikt worden....

Lijkt dat beetje logische indeling om van start te gaan?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verschillende Linuxdistributies op één pc
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/21, 20:48:24 »
Hoezo de rest van de HD opsplitsen in NTFS? Ext4 is een betere keuze. Via samba kan je die beschikbaar stellen als netwerkschijf op je LAN (dus ook aan Windows computers enz.)

offtopic: BT bestaat niet meer. Dat is Kali geworden. Dit is wel een bijzondere distributie. Misschien is archlinux ook een leuke optie voor de 5e partitie?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Verschillende Linuxdistributies op één pc
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/21, 22:47:15 »
I.p.v. Arch Linux zou ik dan, zeker als beginnerling, Antergos nemen. Dan heb je tenminste een grafische installer die lijkt op die van Ubuntu en na de eerste boot heb je dan gewoon Arch.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verschillende Linuxdistributies op één pc
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/21, 23:35:22 »
Goede indeling alhoewel je de swap beter achteraan de schijf plaats i.p.v. ergens tussen de andere paritities.

Nog een tip: Gebruik een usb als je kunt booten van usb met die computer en gebruik multisystem. Dan kan je meerdere disro's erop zetten. Niet allemaal zijn ze compatibel met multisystem maar toch veel.
Zelf heb ik een 32GB USB met meer dan 20 distro's erop. Makkelijk om ze via een live sessie uit te testen voordat je er een installeert.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Bazzertje

  • Gast
Re: Verschillende Linuxdistributies op één pc
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/22, 10:50:25 »
Als je graag met verschillende systemen experimenteert kun je ook meerdere (oudere) schijven in je pc hangen. Op mijn pc zit 1 schijf met Mint 15, dat is mijn werkpaard. daarnaast heb ik twee kleinere en oudere maar goede schijven om met andere distro's te experimenteren. De pc staat in een kast zonder zijdeksel. even de stekkertjes van de ene schijf op de andere schijf zetten en experimenteren maar. En zonder zijdeksel blaas ik ook vaker het stof uit de pc. Klaar met experimenteren dan even de stekkertjes terugzetten op de Mint schijf en het werkpaard draait weer.