Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie stopt bij Programmatuur instellen  (gelezen 1810 keer)

Jaimy

  • Gast
Installatie stopt bij Programmatuur instellen
« Gepost op: 2009/03/14, 15:44:40 »
Beste Ubuntu-gebruikers,

Een week geleden is de harde schijf van mijn ouders PC overleden. Een nieuwe gekocht en Windows er op gezet, alleen konden we Windows niet activeren of iets dergelijks. Om hiervan af te komen, vertelde ik ze dat er ook Ubuntu op geïnstalleerd kon worden. Nou, hier ben ik aan begonnen, maar het heeft tot nu toe meer moeite gekost dan verwacht.

Allereerst heb ik de 'normale' (live-cd heet dat geloof ik?) Ubuntu-cd gebruikt, versie 8.10. Hier kreeg ik tijdens de installatie een foutmelding: Errno 5 input/output. Hier heb ik op gezocht wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar helaas niets gevonden. Het enige was dat ik de Alternate CD zou kunnen proberen. Dit heb ik vandaag gedaan, maar eerst kreeg ik een foutmelding met daarin dat ik de CD erin moest stoppen halverwege de installatie, terwijl deze er wel in zit. Installatie vervolgens op nieuw gestart, maar nu de CD in de DVD-ROM drive i.p.v. de brander, en de installatie kwam nu weer verder. Alleen hier stopte de installatie bij het gedeelte "Programmatuur selecteren en installeren" op 6%. Hierna kan ik onderdelen selecteren voor de installatie (ook weer de optie met Programmatuur), maar aangezien ik nog een redelijke Ubuntu-leek ben, lukte dit ook niet. Ik had namelijk op 'Installatie afronden' gedrukt, en er stond dat ik de CD eruit mocht halen. Bij het opnieuw opstarten van de PC kreeg ik geen GUI te zijn, alleen een zwart scherm met witte letters (waar ik overigens wel in kon inloggen).

Heeft iemand een oplossing voor mijn problemen? Hier zou ik erg dankbaar voor zijn.

Met vriendelijke groet,


Jaimy.

Re: Installatie stopt bij Programmatuur instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/14, 15:56:41 »
Als er fouten worden gegeven, zorg er dan voor dat ge de cd('s) op 8x brand, niet te hoog. In het menu bij het opstarten van de cd kunt ge ook kiezen om de cd op fouten te controleren, dat kunt ge ook eens doen.

Offline track

  • Lid
Re: Installatie stopt bij Programmatuur instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/14, 16:04:46 »
+1

En welkom op het forum, Jaimy !

De problemen verwekken in mij de verdenking dat er iets mis zou kunnen zijn met de aansturing van de schijven.
(Is soms de schijf niet eens overleden ?  Alleen de aanstuuring niet in orde ?)
Dat zou ook de problemen met Vista verklaren.

Naast de CD-test zou ik zeker ook een memtest doen, want nog onlangs bleek juist dit de boosdoener te zijn.

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/04/04, 18:29:38 door track »

Jaimy

  • Gast
Re: Installatie stopt bij Programmatuur instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/14, 16:08:11 »
Ik heb net de CD-test gedaan, die zei dat een bestand beschadigd was. De schijf is nog geen week oud, dus dat zou niet een probleem moeten zijn. En het was geen Vista dat ik er op had staan, maar XP (en een dan niet originele XP, de problemen daarbij zijn logisch, maar ik wil niets illegaal doen).

Ik zal nu even kijken naar de memtest, en daarna de CD op 8x proberen te branden (is dit zeker een oplossing van het probleem? De checksum klopte namelijk wel voordat ik 'm brandde).

Edit: Geheugentest: no errors
« Laatst bewerkt op: 2009/03/14, 16:26:58 door Jaimy »

Offline dobby9

  • Lid
Re: Installatie stopt bij Programmatuur instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/14, 16:30:17 »
Ik weet niet of je het wil maar xp is altijd opnieuw te installeren en ook weer de updates te krijgen.
Legaal via jullie leverancier of rechtstreeks via Microsoft anders Google is you're friend zullen we maar zeggen
U moet dan natuurlijk wel een NTFS partitie hebben
Mijn leverancier was hier is een keer die zei tegen me als het jouw overkomt dat je het opnieuw moet installeren bel me maar dan bel ik Microsoft wel

Re: Installatie stopt bij Programmatuur instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/14, 16:54:37 »
Ik heb net de CD-test gedaan, die zei dat een bestand beschadigd was.
(...)
en daarna de CD op 8x proberen te branden (is dit zeker een oplossing van het probleem? De checksum klopte namelijk wel voordat ik 'm brandde).

Als de checksum klopte, maar na het branden errors krijgt, lijkt het mij duidelijk. Dus even de cd branden op een lage snelheid. Daarna nog eens de cd controleren. Als hij dan nog fouten geeft zou ik eens een ander cd-merk proberen.

Jaimy

  • Gast
Re: Installatie stopt bij Programmatuur instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/14, 17:21:43 »
CD op 8x gebrand, en de CD geeft nu geen fouten. Alleen (hij is nog bezig maar toch) blijft ie weer bij de 6% hangen... :(

EDIT: Was iets te snel met conclusies trekken, de installatie is nu wel gelukt!! Bedankt voor jullie hulp :)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/14, 18:27:57 door Jaimy »

Re: Installatie stopt bij Programmatuur instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/14, 22:26:21 »
Ok, graag gedaan :). Veel plezier met Ubuntu!