Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke andere distributie te kiezen?  (gelezen 1170 keer)

Offline sival

  • Lid
Welke andere distributie te kiezen?
« Gepost op: 2013/05/10, 17:54:02 »
Om met de deur in huis te vallen:
Op één of andere manier pikt mijn computer geen ubuntu of ubuntu-afgeleiden en na 2 maanden zoeken en proberen ben ik het meer dan zat.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere linux-distributie welke geschikt moet zijn voor een wat nieuwere hardware.

Specificaties hiervan zijn:
- mobo: asrock B75 Pro3
- intel i3 3220 met hd2500 grafische chip
- 4G geheugen

Wat ik zoek is een distributie (geen ubuntu-variant!) die aan onderstaande voldoet:
1. werkomgeving gnome-classic, xfce 4.10 of mate
2. stabiele distributie
3. kernel 3.4 of hoger is (vanwege mobo)
4. voorlopig ondersteund wordt, dus niet ieder jaar een nieuwe installatie
5. goede nederlandstalige ondersteuning

Wat raden jullie aan?

Offline joop905

  • Lid
Re: Welke andere distributie te kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/10, 18:19:47 »
Kijk eens naar Debian 7

http://nl.wikipedia.org/wiki/Debian

(De moeder der moeders)

FrSu

  • Gast
Re: Welke andere distributie te kiezen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/10, 18:39:26 »
PCLinuxOS?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke andere distributie te kiezen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/10, 18:42:46 »
Wat werkt er dan niet, je videokaart zou gewoon moeten werken.

OpenSUSE zou je kunnen proberen.
Fedora.
Slackware.
ArchBang.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/10, 18:46:04 door jan11000 »

Offline sival

  • Lid
Re: Welke andere distributie te kiezen?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/10, 19:08:39 »
@joop905: al geprobeerd en ik vind het vrij spartaans aanvoelen en helaas is de kernel-versie niet nieuw genoeg. Nu schijn je wel nieuwere kernel te kunnen installeren maar ik heb geen idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Bovendien vraag ik me af hoe het dan zit met de stabiliteit.

@FrSu: Deze ken ik nog niet. Is deze stabiel genoeg voor een werkpc en is er voldoende nederlandstalige documentatie en ondersteuning?
Het komt namelijk op een echte produktie-pc te staan oftewel: er moet goed en betrouwbaar werken zonder dat nagenoeg ieder jaar de boel opnieuw moet worden geïnstalleerd.

@jan1100: De videokaart werkt pas goed vanaf kernel 3.4 heb ik door de diverse testen ontdekt.
OpenSuse is misschien wel een optie. Alleen kan ik hiervan zo gauw geen Xfce- of Mate-variant van vinden op hun website.
Fedora werkt op zich goed maar ik heb zeer weinig - bruikbare - nederlandstalige ondersteuning kunnen vinden. Ook gaan hun snel door hun versie's heen en bij mijn weten is het geen rolling release.
Slackware en ArchBang ken ik in z'n geheel niet.


Wat ik wel heb geprobeerd in Manjaro. Ziet er leuk en goed uit, maar ik heb geen idee of dat een stabiele/betrouwbare distributie is. Wie weet er meer van deze distributie?

Offline atomos

  • Lid
Re: Welke andere distributie te kiezen?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/10, 19:27:22 »
Je zou Mageia kunnen proberen, lekker snel en stabiel. En staat op de tweede plaats, http://distrowatch.com/
« Laatst bewerkt op: 2013/05/10, 19:29:48 door atomos »
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Welke andere distributie te kiezen?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/10, 20:09:21 »
@jan:

-Fedora heeft geen lange ondersteuning waar de TS wel om vraagt.
-Slackware is leuk dat je die noemt, maar ik weet niet of de TS daar wel klaar voor is... Slackware is wel heel spartaans hoor.

@atomos: 2e plaats? Ja, dat gaat over pageviews, niet over beoordelingen van de distro's zelf. Mageia heeft (binnenkort) een nieuwe release dus logisch dat men die website van Mageia in de gaten houdt...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke andere distributie te kiezen?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/10, 20:17:53 »
Ik heb deze pc, met een intel hd2500 videokaart, werkt out of the box.
http://www.lenovo.com/products/us/tech-specs/desktop/thinkcentre/m-series-towers/m92-tiny/
Raar dat die van jou niet werkt.

Re: Welke andere distributie te kiezen?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/10, 20:20:26 »
Ik heb deze pc, met een intel hd2500 videokaart, werkt out of the box.
http://www.lenovo.com/products/us/tech-specs/desktop/thinkcentre/m-series-towers/m92-tiny/
Raar dat die van jou niet werkt.

Omdat jij geen 3220 hebt. Tenminste, jou link toont mij geen i3/i5 3220 zoals de TS heeft... Dat kan ook een verschil maken qua videokaart-type. Soms heeft een videokaart net een ander typenummertje met een iets andere specificatie wat niet helemaal lekker werkt...
(en dat is nog afgezien van het feit dat jou Lenovo Linux-gecertificeerd is)

Offline sival

  • Lid
Re: Welke andere distributie te kiezen?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/10, 21:26:04 »
Ik heb deze pc, met een intel hd2500 videokaart, werkt out of the box.
http://www.lenovo.com/products/us/tech-specs/desktop/thinkcentre/m-series-towers/m92-tiny/
Raar dat die van jou niet werkt.

Net wat Vistaus schrijft: de combinatie mobo, processor en de chipset kan net de reden zijn dat de boel niet werkt. Ik meen een keer gelezen te hebben dat voor laptops de chipset wordt aangepast, maar dat weet ik niet zeker.

Het was overigens niet dat de boel helemaal niet draaide, maar ik continue in de problemen liep door vastlopers, updates, resets van instellingen enz. En aangezien ik meer dan genoeg ervaring heb met ubuntu, xubuntu en mint sluit ik het uit dat het pure onkunde van mijn kant is.

@jan: wat Vistaus al aangeeft heeft Fedora geen lange ondersteuning. Bij Slackware en Archbang zie ik alleen engelstalige pagina's dus dat wordt hem ook niet.

@FrSu: ziet er op hun website niet verkeerd uit. Ik ben hem nu dan ook aan het downloaden en straks of morgenochtend even uitproberen.

FrSu

  • Gast
Re: Welke andere distributie te kiezen?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/17, 19:21:37 »
En? Heb je al een keuze kunnen maken?