Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualisatie.  (gelezen 1453 keer)

Virtualisatie.
« Gepost op: 2011/05/15, 19:48:07 »
Hello,

Ik heb nog ergens een computerbak in de garage staan, en ik zou die graag gebruiken om verschillende OS'n te virtualiseren. Ik weet alleen niet welke software pakketten ik moet gebruiken.
Lokaal virtualiseren doe ik regelmatig met virtualbox.

Maar nu wil ik dus, dat ik van overal, over internet, virtuele machines kan 'streamen', zo zou ik van op mijn Linuxlaptop Windows kunnen streamen naar school, waar Windows nodig is.

Alvast bedankt!

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Virtualisatie.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/15, 20:03:48 »
Een Ubuntubakkie met daarop Virtualbox en VNC?

Re: Virtualisatie.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/15, 20:06:15 »
Een Ubuntubakkie met daarop Virtualbox en VNC?

Daar dacht ik ook al, maar is zoiets efficiënt?
Wij hadden bijvoorbeeld op mijn middelbare school, gewoon een website waar we naartoe moesten, en die installeerde een plugin, en dan werd er in de browser virtueel gewerkt. Dat werkte toch merkbaar beter dan via VNC dacht ik.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Virtualisatie.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/15, 21:58:31 »
Lokaal virtualiseren doe ik regelmatig met virtualbox. Maar nu wil ik dus, dat ik van overal, over internet, virtuele machines kan 'streamen', zo zou ik van op mijn Linuxlaptop Windows kunnen streamen naar school, waar Windows nodig is.
VirtualBox VM's kun je op afstand benaderen via RDP. Dat werkt flink wat sneller dan VNC. Je kunt VM's headless opstarten (doe maar eens VBoxHeadless --help in een terminalsessie), dan draaien ze volledig in de achtergrond en kun je ze alleen maar tevoorschijn halen via een RDP-sessie. Vergeet niet om eerst in de VM-configuratie de remote desktop aan te zetten en je gaat voor iedere VM die je gelijktijdig wil draaien een andere RDP-poort moeten opgeven. Ik gebruik dit systeem zelf ook. Ik heb een 64-bit headless server met 16 GiB RAM draaien zonder eigen desktop waarop VirtualBox volledig 'headless' draait en alle VM's dus via RDP benaderd worden. Voor elke VM een andere poort. Daarmee heb ik momenteel vier Ubuntu servers, twee Windows 2003 servers, twee Windows XP en een Windows 7 desktop draaien plus nog een OS/2 Warp 4.52 desktop. Voor het beheer van een VirtualBox zonder desktop kun je gebruik maken van phpVirtualBox op een compacte webserver (zelf gebruik daarvoor nginx). Als je VirtualBox server wél een desktop zou hebben, dan heb je die php-gebaseerde oplossing natuurlijk niet nodig.

Offline softbart

  • Lid
Re: Virtualisatie.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/15, 22:36:35 »
@Bloom,
Klink interessant. Misschien een projectje voor de winter.

groet,

Theo

Re: Virtualisatie.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/15, 22:58:27 »
Lokaal virtualiseren doe ik regelmatig met virtualbox. Maar nu wil ik dus, dat ik van overal, over internet, virtuele machines kan 'streamen', zo zou ik van op mijn Linuxlaptop Windows kunnen streamen naar school, waar Windows nodig is.
VirtualBox VM's kun je op afstand benaderen via RDP. Dat werkt flink wat sneller dan VNC. Je kunt VM's headless opstarten (doe maar eens VBoxHeadless --help in een terminalsessie), dan draaien ze volledig in de achtergrond en kun je ze alleen maar tevoorschijn halen via een RDP-sessie. Vergeet niet om eerst in de VM-configuratie de remote desktop aan te zetten en je gaat voor iedere VM die je gelijktijdig wil draaien een andere RDP-poort moeten opgeven. Ik gebruik dit systeem zelf ook. Ik heb een 64-bit headless server met 16 GiB RAM draaien zonder eigen desktop waarop VirtualBox volledig 'headless' draait en alle VM's dus via RDP benaderd worden. Voor elke VM een andere poort. Daarmee heb ik momenteel vier Ubuntu servers, twee Windows 2003 servers, twee Windows XP en een Windows 7 desktop draaien plus nog een OS/2 Warp 4.52 desktop. Voor het beheer van een VirtualBox zonder desktop kun je gebruik maken van phpVirtualBox op een compacte webserver (zelf gebruik daarvoor nginx). Als je VirtualBox server wél een desktop zou hebben, dan heb je die php-gebaseerde oplossing natuurlijk niet nodig.

Dit is echt een awesome antwoord! :) Thanx, daar kan ik echt wel iets mee!

Offline Bloom

  • Lid
Re: Virtualisatie.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/16, 12:34:17 »
Voor mij was het omgekeerd. Ik heb ook allerlei virtualisatiesystemen onderzocht en ben daarbij overigens begonnen met KVM. Maar ik vond dat VirtualBox meer overeenkwam met wat ik wilde en het was het enige virtualisatiesysteem dat in staat blijkt om OS/2 te draaien (en dat was voor mij wel belangrijk).

Re: Virtualisatie.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/16, 18:58:17 »
Terminal server kan ook (weet niet of het extern werkt):

http://www.ltsp.org/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu



Re: Virtualisatie.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/16, 20:25:49 »
Handig dat er zoveel oplossingen zijn.

Maar ik ga toch voor de headless Vbox oplossing, simpelweg omdat ik deze omgeving ken, en het opzetten echt een wandeling door het park is. Ik vind de overige suggesties echter zeker interessant, en zal ze ook wel eens uitzoeken!
Ik heb ook niet echt veel opties nodig, dus ik veronderstel dat vbox + phpvbox het wel zal doen voor mij ;) :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Virtualisatie.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/17, 16:56:06 »
Lokaal virtualiseren doe ik regelmatig met virtualbox. Maar nu wil ik dus, dat ik van overal, over internet, virtuele machines kan 'streamen', zo zou ik van op mijn Linuxlaptop Windows kunnen streamen naar school, waar Windows nodig is.
VirtualBox VM's kun je op afstand benaderen via RDP. Dat werkt flink wat sneller dan VNC. Je kunt VM's headless opstarten (doe maar eens VBoxHeadless --help in een terminalsessie), dan draaien ze volledig in de achtergrond en kun je ze alleen maar tevoorschijn halen via een RDP-sessie. Vergeet niet om eerst in de VM-configuratie de remote desktop aan te zetten en je gaat voor iedere VM die je gelijktijdig wil draaien een andere RDP-poort moeten opgeven. Ik gebruik dit systeem zelf ook. Ik heb een 64-bit headless server met 16 GiB RAM draaien zonder eigen desktop waarop VirtualBox volledig 'headless' draait en alle VM's dus via RDP benaderd worden. Voor elke VM een andere poort. Daarmee heb ik momenteel vier Ubuntu servers, twee Windows 2003 servers, twee Windows XP en een Windows 7 desktop draaien plus nog een OS/2 Warp 4.52 desktop. Voor het beheer van een VirtualBox zonder desktop kun je gebruik maken van phpVirtualBox op een compacte webserver (zelf gebruik daarvoor nginx). Als je VirtualBox server wél een desktop zou hebben, dan heb je die php-gebaseerde oplossing natuurlijk niet nodig.

Dit is echt een awesome antwoord! :) Thanx, daar kan ik echt wel iets mee!

Ook bedankt voor de tip.
Normaal gesproken deed ik altijd een hoop via de CLI, maar klikken is ook wel makkelijk :P
Sinds gisteren ben ik dus ook een tevreden gebruiker van phpVirtualBox.