Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot windows  (gelezen 9096 keer)

Offline Velcio

  • Lid
Dual boot windows
« Gepost op: 2011/04/30, 21:17:38 »
Enkele dagen geleden had ik wubi geïnstalleerd zonder problemen, maar na een paar dagen had ik door dat ik te weinig schijfruimte had ingesteld.  :| Ik verwijderde wubi en informeerde bij iemand die ik kende naar wat de veiligste manier zou zijn om ubuntu te dualbooten met Windows. Die raadde me aan om gewoon terug wubi te installeren. Toen ik dit wou doen kreeg ik plots een blue screen in m'n Windows en toen ik opstartte was m'n D:\ schijf verdwenen. Ik deed systeemherstel, maar dit werkte niet. Dus herstelde ik via schijfbeheer m'n D:\, gelukkig dat er geen zo'n belangrijke dingen op die schijf stonden want alles was weg. Ik installeerde terug wubi zonder problemen, maar toen ik opstarten en ubuntu koos kreeg ik volgende error:
Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd.
Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu.

Toen ik echter na disk utility ging zag ik iets heel raar. Een strook met daarop twee partities (denk ik) van 105 gb en 1 van ong 20 gb terwijl ik een C:\ heb van 96 Gb ongeveer, een D:\ van 160 en twee andere schijven van 20 Gb. Ik wou hier niet teveel prutsen en verwijderde wubi terug en probeerde het opnieuw. Dit werkte echter niet.

Toen ik probeerde om ubuntu normaal te installeerde via een partitie die daarvoor was voorzien, lukte dit niet want wanneer ik m'n partitie wou selecteren toonde hij terug een strook maar deze keer waren er geen indelingen gemaakt en zei hij zelfs dat heel m'n harde schijf leeg was. Toen herkende hij wel m'n 320 Gb. Ik betrouwde het niet om iets aan te passen in dat menu, omdat ik m'n Windows systeem niet wilde verliezen.

Ik hoop dat ik goed mijn probleem heb uitgelegd en weet er iemand een oplossing voor m'n probleem? Ik zou graag m'n dual boot met windows terug hebben.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 21:19:38 door Velcio »

Re: Dual boot windows
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/30, 22:54:51 »
Hallo Velcio,

Welkom op het forum. Ik vermoed dat je vier primaire partities hebt vanuit je windows installatie. Kijk eens hier: http://sites.google.com/site/computertip/installeren onder punt 6.2 (en lees de andere nuttige tips van Pjotr ook eens door).

Voordat je aan je partities gaat sleutelen eerst en backup maken van je data. Better safe then sorry.

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/30, 23:00:16 »
Ik heb eens gekeken via windows hoeveel primaire partities ik heb, en hij zegt dat ik slechts 1 primaire partitie heb, de andere drie zijn logische station's


Is het mogelijk dat ik geen ubuntu meer kan installeren doordat ik problemen heb gehad met m'n D:\ schijf?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 23:06:25 door Velcio »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/30, 23:12:56 »
Welke Windows versie gebruik je?

Re: Dual boot windows
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/30, 23:14:01 »
Ik mag aannemen dat er niks op die "Ubuntu"-partitie staat (grootte 20, vrij 19,91) ?
Die is gewoon verkeerd geformateerd. Ubuntu wordt geïnstalleerd op een ander soort bestandssysteem. Je moet met de LiveCD aangeven dat hij deze partitie moet formateren. Wees uiteraard wel héél zeker dat je de juiste partitie aangeeft...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Dual boot windows
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/30, 23:15:39 »
OK. Ubuntu heeft een primaire partitie nodig om op te installeren. Vandaar dat je nu alleen de keuze krijgt om je windows installatie te overschrijven. Niet doen dus tenzij je volledig wilt overstappen.

Stappenplan:
1. maak een backup van al je (belangrijke) data;
2. boot vanaf de live CD (Ubuntu proberen)
3. start Gparted (windows toets en zoeken op)
4. verklein je huidige partitie(s) zodat je niet toegewezen schijfruimte krijgt;
5. maak van deze vrije ruimte een nieuwe primaire partitie (ext2)
6 start nu de installatie en installeer ubuntu op de nieuwe primaire partitie

Als de procedure niet duidelijk is geef dan even aan waar je wat meer info wilt.

Die U partitie die je ziet is volgens mij de WUBI install. Ubuntu 11.04 heeft nl ext4 als bestandssysteem en geen ntfs

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/01, 00:29:25 »
Ubuntu heeft een primaire partitie nodig om op te installeren.

Voor zover ik weet (maar mijn kennis gaat niet verder dan Ubuntu 10.04, dus misschien is er iets veranderd in de latere versies?) kan Ubuntu gewoon op een logisch station worden geïnstalleerd. ;)


Edit: DirkJan, waarom bij punt 5 het advies om te partitioneren in ext2, terwijl je even verderop zegt dat 11.04 ext4 als bestandssysteem heeft?

5. maak van deze vrije ruimte een nieuwe primaire partitie (ext2)

Ubuntu 11.04 heeft nl ext4 als bestandssysteem....
« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 00:35:22 door Mikkel »

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/01, 10:57:47 »
Ik gebruik Windows 7 en op die partitie die ik had gemaakt staat er inderdaad niets op, maar als ik kijk bij eigenschappen dan staat er dat ik 90.3 Mb gebruik.

Ik ga straks het stappenplan eens proberen uit te voeren.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 11:05:44 door Velcio »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/01, 11:07:42 »
Als je in Windows 7 zit dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om de partities daarin aan te passen.
De partitie die je wilt gebruiken voor Ubuntu doe je alleen niet formatteren in Windows. Dat gebeurd bij de installatie.

Ik zou persoonlijk er voor kiezen om de basis opzet voor de partities die je in NTFS wilt hebben, in Windows te doen.
Zo past Windows 7 gelijk zijn gegevens aan op de wijzigingen die je door voert op de C partitie als je daar iets op aanpast.


Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/01, 12:05:49 »
M'n kennis raadt me aan om ubuntu virtueel te draaien onder windows. Nu zit ik met een dillema zou ik het inderdaad virtueel doen, of zou ik het installeren naast windows?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 12:08:25 door Velcio »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/01, 12:09:37 »
Goede keus.
In Virtualbox kun je mooi testen zonder dat er iets gebeurd als er iets mis gaat.
Tevens kun je daar kijken hoe het bevalt en als er iets verkeerd gaat kun je het gewoon opnieuw installaren in Virtualbox.

Altijd goed om iets achter de hand te hebben mocht de installatie verkeerd gaan.

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/01, 12:13:06 »
Dus het is het verstandigst eerst te testen in virtualbox en desnoods na een maand of 2 eens proberen het te installeren naast windows?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/01, 12:25:10 »
Ik heb het 2 dagen in virtualbox gedraaid en daarna dualboot omdat het mij goed beviel.
Ik wou eerst kijken hoe het werkte en of het iets voor mij was. Daarom draaide ik het eerst zo.
Heb Wubi geprobeerd maar dat was niet echt een succes.
Ik heb het daarna naast Windows gezet.
ik heb van te voren de partities in Windows 7 aangepast. C partitie voor Windows en dan 1 niet geformatteerd en 1 voor data in NTFS formaat.
Linux kan namelijk wel op NTFS formaat bij de data maar Windows kan dat niet op een linux formaat. Zo kun je vanuit beide systemen bij je data. ik zet daar dus ook alles wat ik op beide systemen wil hebben.

Het kan geen kwaad om een Dualboot the maken maar het is denk ik altijd handig om eerst eens te kijken wat het is voor je het er naast installeert.
Wil je het draaien, dan is dualboot beter dan wubi.

Als je goed leest en doet wat er staat, dan stelt het niet veel voor om het naast Windows te zetten.
Persoonlijk vind ik de installatie van Ubuntu makkelijker dan die van Windows.
Je moet alleen opletten wat er bij de installatie gevraagd word.
Als je 1 niet geformatteerd partitie hebt die groot genoeg is voor de installatie, dan zal Linux die pakken bij de installatie. Alles word dan tijdens de installatie automatisch ingesteld.

Het in Virtualbox draaien van Linux is eigenlijk altijd handig om te kijken wat je van een systeem vind.
Er zijn meerdere versies van Ubuntu en Linux in het algemeen.
Je kunt dan meerdere versies bekijken met verschillende desktop omgevingen en zo zien welke jij het fijnste vind.


Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/01, 12:28:29 »
Bedankt voor de info. Ik zal zeker eens verschillende uitproberen denk ik. Maar heb jij het installeren van ubuntu via een website gedaan of gewoon met wat je zelf wist van computers. Mocht je het via een website gedaan hebben, zou je deze dan alstublieft eens willen linken? Bedankt. ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/01, 12:31:49 »
Ik heb het zelf gedaan maar ik heb van te voren veel rond gekeken op Youtube.

Er staan heel wat filmpjes online die je laten zien hoe een installatie gaat.
Daar kun je dan visueel zien hoe het gaat en ze leggen het dan ook uit.
Ik weet niet hoe je engels is maar ik denk dat de filmpjes zelf ook wel duidelijk zijn.

Zal zo kijken of ik er wat kan vinden waar ze het laten zien.
Daar kun je ook de verschillende omgevingen bekijken en kijken wat je fijn vind.

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/01, 12:33:45 »
Hartelijk bedankt, m'n engels is redelijk zeker als er beelden bij zijn

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/01, 12:44:43 »
Van Unity zijn er nog niet zoveel voorbeeld video's voor hoe je het installeerd maar persoonlijk vind ik dit best een goed review.
Kijk hier maar eens naar.
http://www.youtube.com/watch?v=FIMO0eglEJA
Hij doet het in Virtualbox en laat zien als je het als livecd draait.

Deze laat zien hoe hij het installeert.
Niet het beste filmpje en hij draait geen dualboot maar zo zie je wel hoe het er uit ziet.
Bij een dualboot vraagt Ubuntu vanzelf of je het naarst Windows wilt installeren.
http://www.youtube.com/watch?v=rVwKNunPSDU

Hier wat andere filmpjes.
KDE (Kubuntu) http://www.youtube.com/watch?v=VZ6g49-41wQ

Xubuntu http://www.youtube.com/watch?v=NAAdbudH__U

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/01, 12:47:13 »
bedankt, ik zal ook eerst eens ubuntu draaien in virtualbox (ik zal waarschijnlijk deze installeren naast windows) en daarna het werkelijk installeren en niet meer virtueel

dus als ik bijvoorbeeld woensdag ubuntu werkelijk wil installeren moet ik zorgen dat ik een partitie heb die geen formaat heb? Niet nfts of iets anders?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 12:50:26 door Velcio »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/01, 12:56:08 »
bedankt, ik zal ook eerst eens ubuntu draaien in virtualbox (ik zal waarschijnlijk deze installeren naast windows) en daarna het werkelijk installeren en niet meer virtueel

dus als ik bijvoorbeeld woensdag ubuntu werkelijk wil installeren moet ik zorgen dat ik een partitie heb die geen formaat heb? Niet nfts of iets anders?

ja dat is wel het beste.
Dan pakt Linux automatisch die partitie.

ik heb dat in Windows gedaan.
Als je het vanaf de livecd doet dan zou je het wel kunnen formatteren in EXT4 bijvoorbeeld.
Dan pakt hij die ook automatisch.
Als de c schijf bij jou zo goed is en je wilt 1 data partitie en 1 Linux partitie, dan kun je het beste de C zo laten en de rest samen voegen. Daarna kijken hoeveel je voor Linux wilt gebruiken en dat afsplitsen van die partitie. Daar verder niets mee doen want dan heb je een apparte niet geformatteerde partitie.
Opnieuw opstarten met de live cd. Draai het eerst van de live cd zodat je kunt zien of alles werkt zoals audio en dergelijke.
Daarna kun je de installatie draaien.

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/01, 12:59:01 »
heel erg bedankt ik verheug me er al op om ubuntu te hebben geinstalleerd, ik laat iets weten ofdat het is gelukt.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/01, 13:29:07 »
Dat is goed en als er problemen zijn dan kun je hier weer terecht voor hulp.

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/01, 14:43:58 »


Dit zijn nu twee prints uit virtualbox maar ik herinner nog de vorige keer dat ik opstartte van de live CD had ik dezelfde schermen. Op het een kon ik kiezen om m'n schijf te wissen of om iets anders te doen. En als ik iets anders kies krijg ik gewoon m'n gehele schijfruimte, nu 8.6 Gb maar anders gewoon 320 Gb. Als ik nu iets doe met die partitie is dat niet erg das tenslotte maar virtueel, maar als ik nu een lege partitie maak, zal ubuntu die dan wel herkennen of zal ik hetzelfde probleem hebben?




Ik probeerde zonet om het te installeren en ik kreeg terug deze error, dezelfde als toen met wubi :s



Ik heb nu geprobeerd om het met Gparted en met disk utility op te lossen maar deze geven beiden een error (het is alsof ik geen ubuntu mag hebben op m'n pc  :'(
« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 14:50:52 door Velcio »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/01, 14:52:31 »
Als het goed is en je start je pc van een live cd of usb dan zie je bij andere mogelijkheden al je partities.
Tevens zal Linux je de optie geven om het naast Windows te zetten.
De vorige keer gebruikte je de Wubi installatie he?

Heb je de iso op een cd gebrand of op een USB stick gezet?
Je kunt dan de pc opstarten met Linux en het zelfde doen als dat je in virtualbox hebt gedaan.
Je kunt dan ook rustig kijken hoe hij het dan aangeeft.
Dit kan geen kwaad omdat je niets installeert.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/01, 14:56:37 »
Die error heb je in virtualbox?

Je moet alles instellen daarin. Je kunt in virtualbox beter de optie schijf wissen en Ubuntu installeren.
Hij doet verder niets met je schijf en Windows blijft onaangetast.

Bij de andere optie moet je instellen waar je hem wilt hebben en je moet een swap partitie aanmaken.
Bij die andere keuze doet hij alles zelf.

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/01, 14:57:40 »
Ik heb zonet getest in virtualbox wat er gebeurd als ik selecteer dat hij m'n gehele schijf mag wissen en dan wil hij het wil installeren maar het is de bedoeling dat ik m'n bestanden houd. Dus als ik nu opstart van live CD (heb ik gebrand) moet ik dan een lege partitie hebben of moet ik nu gewoon kijken of ik naast windows kan installeren?