Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HD herkoppelt niet......  (gelezen 2174 keer)

Offline swoefie

  • Lid
    • ruudino-k
    • (besloten/18+) Twitteraccount
Externe HD herkoppelt niet......
« Gepost op: 2010/01/06, 20:19:32 »
Hallo,

Ik gebruik Ubuntu 9.04 en had voorheen mijn externe harde schijf (Western Digital, USB, HD, Book 1 TB) in gewoon in gebruik. Ik dacht de HD gewoon als supergrote USB-stick te gebruiken en zodoende van een andere PC, de nodige bestanden over te zetten.....

Toen de andere PC de HD niet herkende, dacht ik de USB op dezelfde manier af te koppelen als bij een echte USB-stick. De HD bevat (Windows en Ubuntu bestanden). Het 'book' heb ik ontkoppelt op de andere PC en wilde ik dus weer aankoppelen.

Nu kreeg ik bij het insteken van de usb-stekker al gelijk een foutmelding. ???..pfff.
Ik weet niet wat ik er mee moet, want het ligt niet aan de USB-poort (mijn usb-muis doet het wel op die of andere poorten).

Rectificatie: (deze tekst is later toegevoegd)

Bij het insteken van de usb-stekker (van de externe HD) krijg ik onderstaande foutmelding.

Kan volume niet aankoppelen

Fout org.freedesktop.Hal.Device.UnknownError.

Details:
ibbhal.c 1399: Wrong replay from Hald. Excepting an array.
org.freedesktop.Hal.Device.Volume.InvalidMountOption


Als de usb-stekker in de PC zit, krijg ik automatisch de melding van mijn beginbericht (onderstaand). Sorry dat ik jullie misschien op het verkeerde been heb gebracht.

Kan de locatie niet aankoppelen
DBus error org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.

Kan de locatie niet aankoppelen (bij toch proberen aan te koppelen in 'bestandsbeheer')
DBus error org.gtk.Private.RemoteVolumeMonitor.Failed: An operation is already pending

Heb ik eindelijk een grote HD, kan ik 'm niet meer bereiken :(

Oh natuurlijk de beste wensen, al is dat onzin (we gunnen elkaar toch altijd het beste!).



« Laatst bewerkt op: 2010/01/07, 01:06:26 door swoefie »
~ Indien anderen ook eens 'echt eerlijk' naar elkaar zouden zijn, dan een leugentje om bestwil te verkopen of over anderen' te roddelen (als ze er niet bij zijn), dan zou het leven er veel vriendelijker uitzien. Je geeft dan ook je (evt.) kinderen het juiste voorbeeld.  Mijn partner en ik zijn open, eerlijk en oprecht naar elkaar en naar ons zelf,  sinds 2006 is 't zelfs onze levenstijl! ~

Re: Externe HD herkoppelt niet......
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/06, 23:28:07 »
Even voor de volledigheid, heb je op de andere PC zowel onder Windows als Ubuntu afgekoppeld?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline swoefie

  • Lid
    • ruudino-k
    • (besloten/18+) Twitteraccount
Re: Externe HD herkoppelt niet......
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/07, 01:13:50 »
Hoi Gijs,

Ik heb idd goed gekeken of de HD goed was afgekoppeld (had ik al op geschreven), maar ik heb een rectificatie (handeling) geplaatst die ik eerst uitvoerde, de 1e foutmelding dus.... wordt telkens gegeven als ik de usb-stekker erin stop.

Groetjes

~ Indien anderen ook eens 'echt eerlijk' naar elkaar zouden zijn, dan een leugentje om bestwil te verkopen of over anderen' te roddelen (als ze er niet bij zijn), dan zou het leven er veel vriendelijker uitzien. Je geeft dan ook je (evt.) kinderen het juiste voorbeeld.  Mijn partner en ik zijn open, eerlijk en oprecht naar elkaar en naar ons zelf,  sinds 2006 is 't zelfs onze levenstijl! ~

Re: Externe HD herkoppelt niet......
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/07, 16:48:21 »
Beschik je of kan je beschikken over een computer met Windows erop? Wordt de schijf(de Windows partitie) wel aangekoppeld? Dacht toch van wel R.? ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/07, 16:50:19 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline swoefie

  • Lid
    • ruudino-k
    • (besloten/18+) Twitteraccount
Re: Externe HD herkoppelt niet......
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/03, 21:03:37 »
Beste Gijs,

Windows2000/NT (de bureau-PC) herkent de externe HD wel, zij het moeite.... want eigenlijk is de HD portable en herkent die 'm als een vaste schijf, maar a-la. In Ubuntu 9.10 herkent die de HD helemaal niet door de foutmeldingen. Heel soms komt vanzelf het icoon van de HD (op I:\) aanwaaien.... heel vreemd.

Maar kan ik de USB-HD niet ergens uitzetten (register), zodat ik bij een herstart het opnieuw kan proberen te installeren?

Ter informatie: De laptop kan ik niet meer gebruiken, doordat ik niet door de her-installatie van XP kom, i.v.m. Windows 'beveiligingssoftware'  :| . Door deze halve her-installatie (ik moest nog 20 min.) ben ik Grup 1 kwijt geraakt en kan ik dus ook niet meer in Ubuntu 9.04 komen  :'(. Indien je gezondheid het toelaat en je even tijd hebt, laat dan wat van je horen.

groetjes,
Swoefie/Ruud
~ Indien anderen ook eens 'echt eerlijk' naar elkaar zouden zijn, dan een leugentje om bestwil te verkopen of over anderen' te roddelen (als ze er niet bij zijn), dan zou het leven er veel vriendelijker uitzien. Je geeft dan ook je (evt.) kinderen het juiste voorbeeld.  Mijn partner en ik zijn open, eerlijk en oprecht naar elkaar en naar ons zelf,  sinds 2006 is 't zelfs onze levenstijl! ~

Offline swoefie

  • Lid
    • ruudino-k
    • (besloten/18+) Twitteraccount
Re: Externe HD herkoppelt niet......
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/04, 00:40:51 »
Ik heb al zoekend een gelijkend probleem gevonden met een externe HD http://ubuntu-forums.nl/index.php/list_messages/4451. Ik wist dat er mounten was, maar unmouten is nieuw voor mij. Misschien kan ik mijn probleem zo oplossen, vertel mij er graag wat meer over? Lees ook het bericht hieronder...
~ Indien anderen ook eens 'echt eerlijk' naar elkaar zouden zijn, dan een leugentje om bestwil te verkopen of over anderen' te roddelen (als ze er niet bij zijn), dan zou het leven er veel vriendelijker uitzien. Je geeft dan ook je (evt.) kinderen het juiste voorbeeld.  Mijn partner en ik zijn open, eerlijk en oprecht naar elkaar en naar ons zelf,  sinds 2006 is 't zelfs onze levenstijl! ~

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe HD herkoppelt niet......
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/04, 11:35:29 »
Je moet altijd eerst het probleem proberen te identificeren. De output van volgende commando's kunnen al helpen aan te duiden in welke richting we moeten zoeken. Eerst aankoppelen, dan een tiental seconden wachten, dan:

sudo fdisk -l
sudo blkid
mount
dmesg | tail -30
Geeft info respectievelijk of de schijf als apparaat herkend wordt, en welk partities/bestandssystemen ze heeft, of ze al dan niet aangekoppeld wordt in eht bestandssysteem (wellicht niet), en welke problemen de kernel heeft bij het herkennen van de schijf. Zeer technische info allemaal, maar kan helpen te situeren waar het probleem ligt.

Offline ubuntuRem

  • Lid
Re: Externe HD herkoppelt niet......
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/06, 21:29:59 »
sorry ik heb een dergelijk probleem had dit bericht niet gezien nog
heb een nieuwe topic aangemaakt sorry daarvoor ik had eerst moeten kijken of er al iets gepost was daarover .
bij mij dezelfde meldingen

gr ubuntu Rem   (Remco)


wat moet ik doen om bovenstaande SUDO(?)  te vinden? dikke paniek hier
« Laatst bewerkt op: 2010/02/06, 22:09:31 door ubuntuRem »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Externe HD herkoppelt niet......
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/07, 00:40:44 »
wat moet ik doen om bovenstaande SUDO(?)  te vinden?

Bedoel je met 'bovenstaande SUDO' de commando's die Vanadium heeft opgegeven? Daarvoor moet je de terminal openen via menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Terminalvenster. De commando's type kopieer/plak je, zoals Vanadium in het bericht hieronder schrijft, een voor een en na elk commando druk je op de Enter-toets. Na het eerste commando word je om je wachtwoord gevraagd. Als je dat typt, zie je geen lettertekens verschijnen, dat hoort zo. Na het wachtwoord weer op de Enter-toets drukken en je commando wordt uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/07, 13:21:05 door Mikkel »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe HD herkoppelt niet......
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/07, 11:44:55 »
Inderdaad. In plaats van te typen, kan je de commando's ook plakken en kopiëren in de terminal. Gaat vlugger en foutlozer. De uitvoer (je krijgt namelijk een hoop schijnbare nonsens te zien) kopieer je, en plak je hier in een bericht. Na enkele keren lukt het je zelf ook die output te interpreteren.