Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?  (gelezen 1875 keer)

Offline yogiman

  • Lid
Wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?

Offline Bloom

  • Lid
Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/30, 19:49:11 »
Nee. Scanners vereisen drivers en hoewel Linux er een heleboel standaard ingebouwd heeft en er voor vele andere drivers te vinden zijn op de website van de fabrikant, zijn er ook heel wat scanners in omloop die niet werken onder Linux en ook niet aan het werken te krijgen zijn. Eerst controleren en dan pas kopen is de leuze bij alle hardware-aankopen als je Linux draait!

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/30, 19:53:25 »
Wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
Yogiman,

Als je bedoel de meegeleverde CD's/DVD's ...
Dan is het antwoord kort en krachtig: Neen
De meegeleverde software is voor Windows en voor MAC.

Linux heeft zijn eigen scan software programma's, simplescan, xsane ....
De drivers worden gemaakt en onderhoude door het SANE project: http://www.sane-project.org/
En een lijst met de ondersteunde scanners: http://www.sane-project.org/sane-supported-devices.html

Alles zit in de repo van *buntu. Dus te installeren via je favoriete pakketten-beheerder


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline yogiman

  • Lid
Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/30, 20:53:22 »
Dank jullie wel. Ik heb een mail gezonden naar bol.com of ze ubuntu in de selectie keuze willen toevoegen.

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/30, 23:02:41 »
Epson zou ik niet nemen,werkt niet of slecht..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline aartje

  • Lid
Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/31, 08:04:27 »
Dank jullie wel. Ik heb een mail gezonden naar bol.com of ze ubuntu in de selectie keuze willen toevoegen.

Ik zou het anders doen. Ga na welke scanners er onder Ubuntu (Linux) werken, google als je een
keuze hebt gemaakt nog even op die scanner . Ik zou nooit een scanner kopen zonder
dat ik van te voren weet of hij onder Linux werkt. Ik heb trouwens een Canon Lide 110,
ik dacht voor ca. 65 Euro. Ik gebruik hem op de resolutie van 600 dpi, met hogere resoluties
wordt hij te traag naar mijn mening. Hij werkte zonder meer mbv Xsane.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/31, 09:25:40 door aartje »

Offline yogiman

  • Lid
Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/31, 16:52:19 »
Ik kwam dit tegen op een site (http://ubuntu.5.x6.nabble.com/HP-Scanjet-200-Flatbed-Photo-Scanner-support-in-Ubuntu-td5047422.html) :
If i remember correctly, HP is just about the only manufacturer that supports linux out of the box.

Offline jolo

  • Lid
Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/31, 17:16:15 »
Is een losse flatbed scanner overigens wel vereist? Want een all-in-one printer neemt doorgaans minder ruimte in, dan een losse printer en flatbed scanner.

Als je een flatbed scanner wilt aanschaffen, check je doorgaans eerst bij een website zoals tweakers pricewatch. Daar vink je eerst, aan welke vereisten de flatbed scanner moet voldoen. Zodat je die dan kunt checken op Linux compatibiliteit.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/31, 19:48:37 »
Ik denk dat in deze tijd van all-in printers er een hoop scanners voor vrijwel niks te koop staan op marktplaats.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline yogiman

  • Lid
Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/01, 15:10:19 »
Ik heb een cursus handlijnkunde gedaan, en hij is dus alleen om handen te scannen.
Op marktplaats staat weinig in mijn omgeving.

Hier is het antwoord van bol.com:

Als u een flatbed scanner op het oog heeft kunt u dit doorgeven aan ons, dan kunnen wij uitzoeken of deze specifieke flatbed scanner compatible is met uw operatingsystem. Omdat Ubuntu Linux een zeldzaam gebruikt OS is, hebben we daarom geen filter optie hiervoor.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/01, 15:21:54 »
HP is de veiligste keuze voor Linux.  :)

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/01, 17:44:03 »
Epson zou ik niet nemen,werkt niet of slecht..
Ik moet dit tegenspreken. Sinds jaren gebruik ik Epson *foto*scanners met Linux. Aansluiten en scannen. Had eerder een Epson Perfection 1200, nu alweer een boel jaren een EP 3200. Het vlakbedgedeelte werkt altijd meteen, het negatiefscangedeelte heeft moeite met kleurendia's als ik het me wel herinner (foute kleuren, geen zweem maar gewoon fout). Kleurnegatieven gaan wel goed. En zwartwit natuurlijk. (Maar daar vroeg de OP helemaal niet naar...).

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/01, 20:14:56 »
Epson zou ik niet nemen,werkt niet of slecht..
Ik moet dit tegenspreken. Sinds jaren gebruik ik Epson *foto*scanners met Linux. Aansluiten en scannen. Had eerder een Epson Perfection 1200, nu alweer een boel jaren een EP 3200. Het vlakbedgedeelte werkt altijd meteen, het negatiefscangedeelte heeft moeite met kleurendia's als ik het me wel herinner (foute kleuren, geen zweem maar gewoon fout). Kleurnegatieven gaan wel goed. En zwartwit natuurlijk. (Maar daar vroeg de OP helemaal niet naar...).

Ja, de scanners werken wel. Epson all-in-one en printers zijn een gedoe om aan de praat te krijgen. Net zoals wijlen Lexmark.

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/01, 23:20:58 »
Ik heb nog steeds een Epson perfection,en ,met die moet je heel veel geduld hebben..Heel veel geduld...Meteen al toen ik hem had gekocht.In Windows doet hij het prima..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/01, 23:40:11 »
Nou, dan gaan we nu even een binnendraadje Epson Perfection starten. Welke Perfection heb je, waarom heb je geduld nodig, hoe lang duurt wat, wat is je probleem en wat je besturingssysteem? Alleen maar roepen dat je heel veel geduld nodig hebt en zonder te zeggen waarvoor en wanneer en hoelang en waarom is niet erg instructief voor potentiële Epson-kopers, noch voor meelezers.

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/02, 12:16:47 »
Ok!Ik gebruik hem niet meer omdat ik nu een all-in van HP heb..Maar ik had ook toen 12.04 Ubuntu.Hij werkte wel,in die zin dat hij wel ging scannen,uiteindelijk... Daar moest ik al zo'n drie minuten op wachten,ook als hij gewoon warm was.Dan krijg je een venster waar in staat dat het document wordt opgeslagen en dan is het wachten,wachten,wachten en hehe,het is EINDELIJK opgeslagen..
En het is een V 30 Perfection van Epson.
En dus niks van dit alles in Windows op dezelfde pc.Daar werkt hij gewoon zo snel als normaal.Ik heb wel gehad dat ik veel moest scannen,dat ik maar naar windows ging,omdat ik het geduld niet op kon brengen met 10 x scannen of zo...
« Laatst bewerkt op: 2014/09/02, 12:20:05 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/02, 14:57:09 »
Vreemd hoor. Had je de benodigde drivers wel geïnstalleerd? Volgens onderstaande site moet je een paar pakketjes erbij installeren.

http://mellowood.ca/documents/essays/epson-v30.html

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/02, 16:59:13 »
Ja,ik heb toen van de epson site de benodigde drivers gedownload en geinstalleerd..Anders doet hij het helemaal niet..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Nero

  • Lid
Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/09/06, 18:35:10 »
Kan ook afhankelijk zijn van de kernel versie. Ik heb hier een Canon Lide20 staan. Op 32-bit kernels geen probleem, start onmiddellijk met SimpleScan. Op 64-bit krijg ik een foutmelding dat de scanner niet kan worden gereset. Geprobeerd met [LX]ubuntu 14.04 en Debian Wheezy. Met 12.04 werkte die wel, zowel 32- als 64-bit.

Re: wordt de software van iedere flatbed scanner ondersteund door ubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/09/06, 22:41:54 »
Ik had toen,net als nu 12.04 32 bit.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.