Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18.04 | Geen dual boot, maar alleen Ubuntu  (gelezen 653 keer)

Ubuntu 18.04 | Geen dual boot, maar alleen Ubuntu
« Gepost op: 2018/04/26, 04:12:19 »
Beste forumleden,

Vandaag komt Ubuntu 18.04 uit (LTS versie). Daarmee ga ik natuurlijk eerst proefdraaien, maar daarna wil ik het als productie-omgeving gaan gebruiken. Dat betekent Windows van mijn Lenovo laptop halen en vervangen door Ubuntu. Voor de volledigheid voeg ik twee bijlagen toe: een vanuit Ubuntu gemaakt en een vanuit Windows.

Mijn vraag nu is: hoe vervang ik Windows door Ubuntu? De rest wil ik namelijk laten staan (zoals de herstel partitie en EFI-systeem partitie). Eigenlijk wil ik dus alleen de C-schijf aanpassen.

Oh ja: ik heb een SSD-schijf van 250 GB

Groet,
 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 | Geen dual boot, maar alleen Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/26, 12:39:46 »
In geval je enkel Ubuntu wil gebruiken op dat systeem raad ik je toch aan alle partities om te zetten naar het linux bestandssysteem ext4. Linux kan met het windows bestandssysteem ntfs werken, maar om dergelijk bestandssysteem te onderhouden, heb je toch nu en dan het schijfgereedschap van windows nodig. Als je geen Windows op je computer hebt, dan heb je geen mogelijkheid meer ntfs partities ten gronde te checken.

In jou geval zou ik eenvoudig een volautomatische Ubuntu installatie doen met gebruik van de ganse schijf. Ubuntu zorgt voor de EFI partitie. Dan heb je het meest flexibele gebruik van je 250 GB SSD. Dit vereist dat je backup van je persoonlijke data up to date is: achteraf moet je je data terugplaatsen.

Re: Ubuntu 18.04 | Geen dual boot, maar alleen Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/27, 02:33:44 »
Citaat
In jou geval zou ik eenvoudig een volautomatische Ubuntu installatie doen met gebruik van de ganse schijf. Ubuntu zorgt voor de EFI partitie. Dan heb je het meest flexibele gebruik van je 250 GB SSD. Dit vereist dat je backup van je persoonlijke data up to date is: achteraf moet je je data terugplaatsen.

Bedankt voor de snelle reactie. :)