Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Jouw draadloze netwerk is lek!  (gelezen 3853 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #25 Gepost op: 2015/07/09, 21:33:15 »
Dit kan een hoop idioten ook weer een excuus geven om rotzooi te trappen op het internet. Komen er problemen van dan kunnen ze altijd roepen dat het iemand anders is geweest (familie, vrienden, vrienden van vrienden, enz.) en dat zij er zelf niets mee te maken hebben. Uitzoeken of dat echt zo is lijkt me vrij lastig als apparaten de verschillende wachtwoorden onthouden.

De eigenaar van de verbinding verantwoordelijk houden wordt ook lastig. Want die kan best alle normale beveiligingsmethoden toegepast hebben. Je kan hem/haar niet verwijten dat een besturingssysteem op een apparaat van iemand anders de beveiliging compleet omzeilt en die omzeiling ook weer verder deelt met anderen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #26 Gepost op: 2015/07/09, 21:51:31 »
Komen er problemen van dan kunnen ze altijd roepen dat het iemand anders is geweest en dat zij er zelf niets mee te maken hebben. Uitzoeken of dat echt zo is lijkt me vrij lastig als apparaten de verschillende wachtwoorden onthouden.

Het IP-adres is niet het unieke kenmerk. Hoe dat precies in elkaar steekt  ... daar weet ik te weinig van, kijk te weinig CSI.
    Computer fingerprint aan de hand van OS en de browser (versie nr. & type plugins) lijkt me mogelijk (slechts kort na het strafbaar feit herleidbaar).


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #27 Gepost op: 2015/07/09, 22:32:15 »
Toen ik hoorde dat Win10 gratis zou zijn (overigens alleen voor consumenten en alleen de upgrade) dacht ik: what's the catch? Mogelijk is dit het...
Dat mijn persoonlijke gegevens geld waard zijn begrijp ik maar hoe er geld kan worden verdient aan mijn wifi-wachtwoord ontgaat me even.

Voor noodgevallen (bezoekende vrienden met internet-ontwenningsverschijnselen) kun je een onbeveiligde tweede router achter de hand houden, die je dan tijdens het bezoek even inschakelt. Doe ik sowieso al jaren zo....
Nadeel van een onbeveiligde wifi (zonder WPA enzo) is dat de draadloze verbinding dan niet wordt versleuteld en eenvoudig kan worden afgeluisterd. Dat wil ik bezoekende vrienden niet aandoen. :evil:

Ook al heb je Wifi sense uitgeschakeld
Hoe schakel je uit dat Windows 10 draadloze-netwerkinstellingen opslaat?

In Windows 10 preview kan ik bij “Manage Wi-Fi Settings” → “Wi-Fi Sense” uitschakelen dat er contact gemaakt wordt met “networks shared by my contacts” (=standaard On) maar onder “Manage known networks” staan ook netwerken waarmee ik ooit met een andere Windows 8.1 laptop verbinding heb gemaakt. Die instellingen worden blijkbaar al automagisch opgeslagen in mijn Microsoft account.  =D
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #28 Gepost op: 2015/07/09, 22:45:08 »
Voor noodgevallen (bezoekende vrienden met internet-ontwenningsverschijnselen) kun je een onbeveiligde tweede router achter de hand houden, die je dan tijdens het bezoek even inschakelt. Doe ik sowieso al jaren zo....
Nadeel van een onbeveiligde wifi (zonder WPA enzo) is dat de draadloze verbinding dan niet wordt versleuteld en eenvoudig kan worden afgeluisterd. Dat wil ik bezoekende vrienden niet aandoen. :evil:
Tegenspraakverslaving.... Bizarre mentaliteit. Zoals gewoonlijk, en zoals verwacht.

Gebruik dan een *simpele* wachtwoordzin op die tijdelijke tweede router. Opgelost.

Verder ga ik in dit draadje geen aandacht meer schenken aan negatieve elementen. Te belangrijk onderwerp.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/09, 22:51:37 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #29 Gepost op: 2015/07/09, 22:52:17 »
Waarvoor heb je in hemelsnaam wpa2 als je het wachtwoord/toegang gewoon ongecontroleerd laat verspreiden?
Helemaal ongecontroleerd is het niet, Wifi sense is in Windows 10 een optie die standaard uit staat..

Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #30 Gepost op: 2015/07/09, 23:05:26 »
Helemaal ongecontroleerd is het niet, Wifi sense is in Windows 10 een optie die standaard uit staat..

Weet je dat zeker?
http://computerworld.nl/beveiliging/86852-windows-10-deelt-kwistig-toegang-tot-je-wifi

Citaat
Ten tweede: Wifi Sense staat default aan, en ook default wordt gedeeld met alle drie de contactenlijsten. De gebruiker moet de feature actief uitschakelen. Maar dat geldt dan alleen voor dat device, je eigen Wifi-netwerk staat nog steeds open voor Jan en alleman. Omdat te voorkomen moet je zelf je netwerknaam (SSID) aanpassen door hierin de string "_optout" op te nemen.

Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #31 Gepost op: 2015/07/09, 23:08:41 »
Dat mijn persoonlijke gegevens geld waard zijn begrijp ik maar hoe er geld kan worden verdient aan mijn wifi-wachtwoord ontgaat me even.

Een mondiaal hot-spot-netwerk is wel iets waard....


Update: Daar gaan we....

Citaat
Microsoft start verkoop toegang tot wifi-hotspots op testversie Windows 10

Microsoft is van start gegaan met de verkoop van toegang tot wifi-hotspots in Windows 10. Gebruikers die zich in de buurt van een hotspot bevinden die de functionaliteit ondersteunt, kunnen direct toegang kopen via de Windows Store.

Wie op Windows 10 draait en zich in de buurt van een wifi-hotspot bevindt die wordt ondersteund krijgt een netwerk te zien met de melding "Buy Wi-Fi from Windows Store". Toegang tot het desbetreffende draadloze netwerk, zoals uit de melding kan worden opgemaakt, kan dus worden aangeschaft via de Windows Store. Betalen kan onder andere met creditcard en Paypal. De nieuwe functionaliteit om toegang tot wifi-hotspots te kopen zit in build 10166, zo heeft Microsoft laten weten. Overigens werkt de feature om wifi-toegang te kopen vooralsnog alleen in de Amerikaanse stad Seattle.

Binnenkort moet de betaalde wifi-feature ook in de rest van de Verenigde Staten werken. Of en wanneer er een Europese release komt is niet bekendgemaakt. Waarschijnlijk wil Microsoft eerst testen of het kopen van toegang tot wifi-hotspots goed werkt alvorens het verder uit te rollen. Hoeveel wifi-providers er meedoen is niet bekend.
https://tweakers.net/nieuws/104156/microsoft-start-verkoop-toegang-tot-wifi-hotspots-op-testversie-windows-10.html
« Laatst bewerkt op: 2015/07/10, 09:18:31 door VuurVosje »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #32 Gepost op: 2015/07/09, 23:16:18 »
Helemaal ongecontroleerd is het niet, Wifi sense is in Windows 10 een optie die standaard uit staat..

Weet je dat zeker?
http://computerworld.nl/beveiliging/86852-windows-10-deelt-kwistig-toegang-tot-je-wifi

Citaat
Ten tweede: Wifi Sense staat default aan, en ook default wordt gedeeld met alle drie de contactenlijsten. De gebruiker moet de feature actief uitschakelen. Maar dat geldt dan alleen voor dat device, je eigen Wifi-netwerk staat nog steeds open voor Jan en alleman. Omdat te voorkomen moet je zelf je netwerknaam (SSID) aanpassen door hierin de string "_optout" op te nemen.
Ik had ergens gelezen dat Wifi Sense alleen standaard aan staat op de telefoon met Windows 10
You may see a pop-up saying “Wi-Fi Sense needs permission to use your.......
« Laatst bewerkt op: 2015/07/09, 23:26:43 door RikRik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #33 Gepost op: 2015/07/10, 09:50:56 »
Een mondiaal hot-spot-netwerk is wel iets waard....


Update: Daar gaan we....

Citaat
Microsoft start verkoop toegang tot wifi-hotspots op testversie Windows 10

Microsoft is van start gegaan met de verkoop van toegang tot wifi-hotspots in Windows 10. Gebruikers die zich in de buurt van een hotspot bevinden die de functionaliteit ondersteunt, kunnen direct toegang kopen via de Windows Store.

Wie op Windows 10 draait en zich in de buurt van een wifi-hotspot bevindt die wordt ondersteund krijgt een netwerk te zien met de melding "Buy Wi-Fi from Windows Store". Toegang tot het desbetreffende draadloze netwerk, zoals uit de melding kan worden opgemaakt, kan dus worden aangeschaft via de Windows Store. Betalen kan onder andere met creditcard en Paypal. De nieuwe functionaliteit om toegang tot wifi-hotspots te kopen zit in build 10166, zo heeft Microsoft laten weten. Overigens werkt de feature om wifi-toegang te kopen vooralsnog alleen in de Amerikaanse stad Seattle.

Binnenkort moet de betaalde wifi-feature ook in de rest van de Verenigde Staten werken. Of en wanneer er een Europese release komt is niet bekendgemaakt. Waarschijnlijk wil Microsoft eerst testen of het kopen van toegang tot wifi-hotspots goed werkt alvorens het verder uit te rollen. Hoeveel wifi-providers er meedoen is niet bekend.
https://tweakers.net/nieuws/104156/microsoft-start-verkoop-toegang-tot-wifi-hotspots-op-testversie-windows-10.html
Dat is een mooie bak, zeg..... Dan wil Microsoft dus geld gaan verdienen met het verkopen van toegang tot *mijn* draadloze netwerk. Het moet g*dverd*mme niet gekker worden.

Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #34 Gepost op: 2015/07/10, 10:06:06 »
Dat is een mooie bak, zeg..... Dan wil Microsoft dus geld gaan verdienen met het verkopen van toegang tot *mijn* draadloze netwerk. Het moet g*dverd*mme niet gekker worden.

In zekere zin doen Belgische providers net hetzelfde met het uitrollen van de "Hot Spots" (gratis WiFi overal mits een bepaald abonnement) ook daar 'verkoopt' men de acces tot je router.

Nu, ik ga telkens onder de motorkap kijken of die access inderdaad op 'uit' staat; maar ik merk dat mijn provider over het netwerk die functie steeds weer 'aan' zet. (Uiteraard klacht ingediend bij de ombudsman, en de logs als bewijs meegeleverd) Dus ook bij mij ---> modem vakkundig de WiFi de nek omgewrongen, en met mijn eigen privé-modempje een WiFi opgezet. Maar toch ...... , dat kan de bedoeling niet zijn (??) .

We gaan stilaan naar een zeer bizar tijdperk.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #35 Gepost op: 2015/07/10, 10:18:12 »
Een mondiaal hot-spot-netwerk is wel iets waard....


Update: Daar gaan we....

Citaat
Microsoft start verkoop toegang tot wifi-hotspots op testversie Windows 10

Microsoft is van start gegaan met de verkoop van toegang tot wifi-hotspots in Windows 10. Gebruikers die zich in de buurt van een hotspot bevinden die de functionaliteit ondersteunt, kunnen direct toegang kopen via de Windows Store.

Wie op Windows 10 draait en zich in de buurt van een wifi-hotspot bevindt die wordt ondersteund krijgt een netwerk te zien met de melding "Buy Wi-Fi from Windows Store". Toegang tot het desbetreffende draadloze netwerk, zoals uit de melding kan worden opgemaakt, kan dus worden aangeschaft via de Windows Store. Betalen kan onder andere met creditcard en Paypal. De nieuwe functionaliteit om toegang tot wifi-hotspots te kopen zit in build 10166, zo heeft Microsoft laten weten. Overigens werkt de feature om wifi-toegang te kopen vooralsnog alleen in de Amerikaanse stad Seattle.

Binnenkort moet de betaalde wifi-feature ook in de rest van de Verenigde Staten werken. Of en wanneer er een Europese release komt is niet bekendgemaakt. Waarschijnlijk wil Microsoft eerst testen of het kopen van toegang tot wifi-hotspots goed werkt alvorens het verder uit te rollen. Hoeveel wifi-providers er meedoen is niet bekend.
https://tweakers.net/nieuws/104156/microsoft-start-verkoop-toegang-tot-wifi-hotspots-op-testversie-windows-10.html
Dat is een mooie bak, zeg..... Dan wil Microsoft dus geld gaan verdienen met het verkopen van toegang tot *mijn* draadloze netwerk. Het moet g*dverd*mme niet gekker worden.
Pjotr, geniet van de vrijheid, blijheid,en wees lekker relaxed, wat hebben wij met windows te maken? Linux Cheer You Up  8-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #36 Gepost op: 2015/07/10, 10:18:51 »
Dat is een mooie bak, zeg..... Dan wil Microsoft dus geld gaan verdienen met het verkopen van toegang tot *mijn* draadloze netwerk. Het moet g*dverd*mme niet gekker worden.

In zekere zin doen Belgische providers net hetzelfde met het uitrollen van de "Hot Spots" (gratis WiFi overal mits een bepaald abonnement) ook daar 'verkoopt' men de acces tot je router.
Dat doen de Nederlandse aanbieders ook, maar daarbij gaat het tenminste niet ten koste van je eigen internetsnelheid (zeggen ze)..... En ze pikken niet je wachtwoord in, want het is een tweede netwerk. Microsoft gaat beslist een paar stappen verder.  :o

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #37 Gepost op: 2015/07/10, 10:21:15 »

Pjotr, geniet van de vrijheid, blijheid,en wees lekker relaxed, wat hebben wij met windows te maken? Linux Cheer You Up  8-)
Daar zit iets in....  =D

Maar het blijft achterlijk en ergerlijk, dat ik voortaan Windows 10-gebruikers (en Windows Phone-gebruikers) het gebruik van mijn draadloze netwerk moet ontzeggen om m'n "vrijheid blijheid" te behouden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #38 Gepost op: 2015/07/10, 10:24:15 »

Pjotr, geniet van de vrijheid, blijheid,en wees lekker relaxed, wat hebben wij met windows te maken? Linux Cheer You Up  8-)
Daar zit iets in....  =D

Maar het blijft achterlijk en ergerlijk, dat ik voortaan Windows 10-gebruikers (en Windows Phone-gebruikers) het gebruik van mijn draadloze netwerk moet ontzeggen om m'n "vrijheid blijheid" te behouden.
Voor op je voordeur

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #39 Gepost op: 2015/07/10, 10:26:03 »

Voor op je voordeur
Haha. *Pjotr plakt 'm er direct op*

Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #40 Gepost op: 2015/07/10, 11:45:36 »
Beetje klein eigenlijk... =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #41 Gepost op: 2015/07/10, 11:49:02 »
Staat ook erg gastvrij.....  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #42 Gepost op: 2015/07/10, 12:16:31 »
Dat doen de Nederlandse aanbieders ook, maar daarbij gaat het tenminste niet ten koste van je eigen internetsnelheid (zeggen ze)..... En ze pikken niet je wachtwoord in, want het is een tweede netwerk.
Nu weet ik alleen hoe het werkt met mijn provider, Zeelandnet.
De routers hebben een 2e SSID, die geen verbinding heeft met de 1e SSID, netwerken is dus geblokkeerd.
Van alle routers is dit 2e SSID hetzelfde, dus er is geen relatie met de locatie.
Er kan 400MB per seconde over de kabel, maar de meeste mensen hebben een 60MB, of een 100MB abonnement, dus er is snelheid (= data ruimte) over hiervoor.
Mocht ik bezoek krijgen van iemand met een Windows laptop, dan krijgen ze een Xubuntu DVD om te kunnen internetten :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #43 Gepost op: 2015/07/10, 12:22:28 »
Met Linux blijft de PC een PC... een personal computer  8-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #44 Gepost op: 2015/07/10, 12:42:53 »
Mocht ik bezoek krijgen van iemand met een Windows laptop, dan krijgen ze een Xubuntu DVD om te kunnen internetten :lol:
Een tijdelijke tweede onbeveiligde router is ook een goede tijdelijke oplossing; dat pak je zo aan:
https://sites.google.com/site/computertip/tweederouter

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #45 Gepost op: 2015/07/10, 12:48:40 »
In een hoop moderne routers kan je ook gewoon een 2e gastennetwerk maken die gescheiden is van je normale netwerk. Dit heb ik hier ook gedaan met OpenWRT.
En deze kan je aan- of uitzetten wanneer je dat wil en nodig hebt.

Dit netwerk zou ik wel gewoon met WPA beveiligen, om makkelijk afluisteren en meeliften door buren te voorkomen.
En dan af en toe het wachtwoord veranderen.

DarkEra

  • Gast
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #46 Gepost op: 2015/07/10, 12:59:03 »
Gelukkig heeft Telenet hier de zo genaamde HomeSpot in de routers zitten die je zelf kan in en uitschakelen via de website, daar kunnen Telenet gebruikers op inloggen met hun account. Aangezien mijn kennissen ook Telenet hebben mogen ze daar dus netjes op inloggen.

Voor iemand die geen Telenet heeft of elders vandaan komt bij ons op bezoek dan mogen die netjes gebruik maken van 1 van mijn Linux computers. Willen ze dat echt niet dan zal ik eens kijken om zo'n tweede router erbij te plaatsen, ik heb nog wat liggen in de kast wat ik zou kunnen gebruiken hiervoor.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #47 Gepost op: 2015/07/10, 22:11:21 »
Dat is een mooie bak, zeg..... Dan wil Microsoft dus geld gaan verdienen met het verkopen van toegang tot *mijn* draadloze netwerk. Het moet g*dverd*mme niet gekker worden.
Zo gek is het ook niet, het gaat hier om hotspot 2.0. Bestemd voor WiFi hotspots van KPN, Mc Donalds, NS, hotels, enz. maar dan op een veiligere manier en heeft niets te maken met *jouw* draadloze netwerk.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #48 Gepost op: 2015/07/11, 10:23:34 »
Zo gek is het ook niet, het gaat hier om hotspot 2.0. Bestemd voor WiFi hotspots van KPN, Mc Donalds, NS, hotels, enz. maar dan op een veiligere manier en heeft niets te maken met *jouw* draadloze netwerk.

Ik vermoedde al zoiets, daarom ook mijn opmerking ivm Hot Spots en Belgische provider(s).
Microsoft is goed gek, maar compleet waanzinnig nu ook weer niet lol.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort