Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (netwerk) performance probleem bij copieren van grotere hoeveelheden data  (gelezen 2236 keer)

Offline Bigtwin

  • Lid
Als ik van mijn laptop (ubuntu 12.04) grotere hoeveelheden data naar mijn server (centos 6.3) copieer, staat deze copie slag regelmatig stil, om daarna weer door te gaan. De snelheid zakt ook in. Na een redelijk goed begin (+/- 50Mb/s bedraad) komt dat later rond of onder de 10 Mb/s uit.

Buiten kabels is de Sitecom LN-121 8 poorts gigabit switch de enige component tussen beide, de server gebruikt de on-board gigabit kaart van het asus M4A78-VM bord, de laptop de onboard gigabit kaart van de HP Pavilion dv7.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen ondernemen om achter de oorzaak van dit probleem te komen?

In de syslog op de laptop en de messages file op de server vind ik niet direct een aanleiding. Ik heb voor de zekerheid ipv6 uitgezet, want daar kwamen wel wat meldingen over. Maar dat veranderde de situatie niet.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/08, 13:07:21 door Bigtwin »

Offline rja

  • Lid
Ik zou even kijken met ethtool of beide Linux computers op Gigabit snelheid staan.

Anders kun je ook met deze tool veranderen.

Zie :

http://www.switchroot.com/how-to-hack-the-ethernet-card-with-ethtool

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Op welke manier stuur je die data? Gaat het via Samba, NFS, Rsync, SSH, iets anders?
Stuur je die data vanuit Nautilus of een ander grafisch programma, of doe je dit via de command line (welk commando gebruik je dan), enz.

Offline Bigtwin

  • Lid
Ik heb met ethtool nog even gecontroleerd, beide adapters staan op 1 Gb full duplex.

Ik heb een nfs4 share tussen beide servers en copieer dan met Nautilus.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Als je op beide machines iperf installeert, kan je de netwerksnelheid tussen beide machines meten.
Een howto staat hier: http://www.enterprisenetworkingplanet.com/netos/article.php/3657236/Measure-Network-Performance-with-iperf.htm

De laptop kan wel continu genoeg data van de schijf inlezen? En de server heeft geen problemen om grote hoeveelheden data naar disk te schrijven?

Zitten er veel kleine bestanden tussen of gaat het om een aantal grote bestanden?